Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    03-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 - Zondag 03-09-2017 – Pagny-sur-Meuse – Demange-aux-Eau

    Goed geslapen.  Niks lawaai, geen trein, geen lawaai van verkeer.  Het is niet voor niks dat het hier normaal vol boten ligt.  Na de bakker en het ontbijt te 09:05 uur vertrokken.  Het was nogal mistig en voor alle zekerheid maar alle verlichting aangestoken.  We moesten er hier toch maar eens een tegen komen.  Net voorbij het pont de canal over de Maas kruisten we inderdaad de Duitse boot die we gisteren in Void hadden zien liggen.  We waren al 11:00 uur in Void en besloten dan maar door te varen tot na de tunnel van Mauvages.  Sluis S12-Void is de eerste van een sluizenketting van 12 en is daarom bemand.  Van hier ging het verder naar sluis 11 en daarna tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km van mekaar liggen en waar we gemiddeld  +- 2.5 meter stijgen tot op het niveau van de tunnel van Mauvages. We waren te 14:35 uur aan de ingang van de tunnel. Het sein stond op rood en we moesten tot 14:55 uur tot de VNF-begeleider er aan kwam samen met een boot die net door de tunnel gepasseerd was.  We konden onmiddellijk mee de tunnel in.


              

    Laag water en mist.  L’Ornain in Houdelaincourt.  Delouze.    Château Void.  Hier stond het geboortehuis van J. Cugnot uitvinder van de eerste stoom aangedreven automobiel geboren in 1729 in Void.


    Wij gingen tegen ongeveer 6 km/uur door de tunnel. Na de tunnel de VNF man met de fiets bedankt voor de vlotte bediening (hij kon eigenlijk ook een klein uur vroeger naar huis gezien wij vroeg aan de tunnel kwamen en er geen boot meer achter ons aan kwam) en we kregen de raad aan te meren boven de sluis in plaats van aan het steigertje na de sluis gezien daar nu weinig diepgang was.

    Na het aanleggen vertrokken we weer met de fiets van Demange naar Baudignécourt, Houdelaincourt, Delouze en Rosières-en-Blois richting Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir gezien.  Mauvages heeft een kerkje uit de 13e eeuw.  Heel oud, antiek maar mooi.  Ook een mooie fontein als gedenkteken van de Grote Oorlog naast de kerk.  Van hieruit ging het dan langs het kanaal over de D10 terug naar Void. Natuurlijk waren hier weer alle restaurants gesloten.  We kregen van iemand te horen dat aan de rotonde net buiten het dorp een foodtruck stond en we reden daar dan maar naar toe. Er stond een bord met mogelijke bestellingen en toen we daar eentje uit gekozen hadden zei die gast doodleuk dat we daar niet konden uit kiezen vandaag, dat hij alleen maar burgers had en dat als we iets bestelden het pas tegen 20:30 uur klaar ging zijn omdat hij zo veel bestellingen al had. We zijn dan maar met de fiets terug naar de auto gereden en onderweg vonden we nog in een onopvallend pand een Kebab-zaak waar we heel goed ontvangen werden en waar het eten voortreffelijk was.  We hebben dus dan toch iets gegeten en zijn dan met de auto terug naar de boot gereden. Het was weeral bijna donker toen we er arriveerden.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    12              488            31           1455      06:25     307:45      26                  1742         2639,0


    03-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 - Vrijdag 02-09-2017 – Toul

    Vandaag maar 2 km gevaren en drie sluizen gedaan. We hebben er toch nog een uur over gedaan gezien we een hotelboot als tegenligger kregen die net in Toul vertrokken was.  Om 10:00 uur lagen we vast in Toul. Na het middageten zijn we dadelijk vertrokken voor onze fietstocht van 29 km naar Champigneulles via Villey-St Etienne, Luverdun, Pompey en Frouard.  Onderweg weer een paar mooie plaatsjes tegen gekomen oa aan het Plan d’Eau in Aingeray.  In Liverdun stootten we op een oude scheepvaarttunnel die onder de heuvel van Liverdun door ging.  Vermoedelijk is die buiten gebruik gesteld bij de kanalisering van de Moezel en er moeten voor en na die tunnel een paar sluizen gelegen hebben maar daar vonden wij niets van terug.

    We hebben vandaag weer slecht nieuws gekregen in verband met de Maas in Frankrijk.  Hier geldt nog steeds een stremming van in Troussey aan sluis 1 tot in Pont à Bar aan het Canal des Ardennes wegens geen water op de Maas ! Ze klagen hier in de haven ook steen en been, er is praktisch geen scheepvaart, er komt niks meer van Belgie en Nederland Frankrijk meer binnen.  In de haven liggen nu nog alleen Engelsen die met hun boot hier vermoedelijk ook overwinteren.

    Het gevolg van de stremming is dat we onze terugtocht gaan moeten aanpassen.  We moeten terug tot Vitry-le-Francois, dan naar Condé-sur-Marne, via het Canal de l’Aisne à la Marne tot in Berry-au-Bac.  Afgezien van wanneer we daar gaan arriveren kunnen we beslissen of we het Canal des Ardennes richting Maas nemen of verder te varen langs de Aisne, het Canal du Nord en zo naar Belgie.  Het probleem is dan alleen nog dat er in Belgie tussen Hastiéres en Namen weer een stremming van een paar weken gaat zijn vanaf 23-09-2017.  Als we nu de auto niet bij hadden zouden we voor die datum daar kunnen voorbij geraken maar nu moeten we die elke dag terug gaan ophalen en kunnen we geen 40 km per dag varen met al die sluizen.  We zullen moeten afwachten.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                464            2             1410      01:05     297:15      29                  1688          2628,3


    01-09-2017, 20:42 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 111 - Dondersdag 31-08-2017 – Champigneulles - Toul
    Het heeft vannacht goed geregend en nu regent het nog.  Het ziet zo grijs als het maar kan, dus dat belooft voor vandaag. Niemand gezien om te ontvangen hier. De bakker dicht bij en na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken.  We gaan vandaag tot Toul (dat is toch de bedoeling) en moeten daarvoor door de laatste twee sluizen voor we op de Moezel komen namelijk S27-Jonction en S7-Clévant.  Beide sluizen werden vlot bediend al duurde het bij de eerste een hele tijd eer die vol gelopen was.  In sluis Clévant kregen we te horen dan sluis S6-Pompey-Frouard deze morgen  niet werkte.  Ze wisten niet te vertellen hoe lang het zou duren en ik kon niet te weten komen wat er gaande was.  We besloten dan maar tot aan de sluis te varen en voor de sluis aan te leggen en te wachten.  We kwamen er te 10:30 uur aan. We konden alleen maar wachten. 

           
    Kasteel Liverdun met torentje.   Kasteeltje aan de andere zijde van de Moezel.

    Ondertussen is Annie naar de markt gegaan om een gebakken kip en ben ik de boot maar gaan onderhouden. Dan gezien dat de kabel om de mast op en neer te laten aan vervanging toe was (werd hoog tijd, verschillende draden van de dunne staalkabel gebroken !). Daarna de boot helemaal gepoetst aan de buitenkant.  Ondertussen had Annie de middag klaar, hebben we gegeten en te 13:30 uur heb ik dan nog maar eens naar de sluisbediening gebeld. Op onze vraag of de sluis misschien vandaag nog zou werken werd laconiek geantwoord:” Misschien, misschien niet, we weten het niet, niemand weet het hier.”.  Nog nooit mee gemaakt ! Ze weten altijd wel te vertellen rond welk tijdstip dat iets terug gaat werken, al loopt dat nog al eens uit, maar dit antwoord….  Vijf minuten later hoorden we een claxon.  Eerst dachten we aan een bakker op ronde maar toen wij naar voor keken zagen we dat de sluis wagenwijd open stond en de lichten op groen stonden ! We hebben dan snel gestart en zijn de sluis binnen gestoven. Een kwartier later waren we boven en uit de sluis.  We weten nog altijd niet waarom de sluis eerst niet en na mijn telefoontje wel kon bediend worden maar ik heb zo mijn vermoedens. 

     

    Sluis 12m, boot 11,60m.  Kerkje langs Moezel.

     

    Wij verder naar sluis S5-Aingeray.  Daar moesten we wachten op een vrachtschip dat in de afvaart kwam.  Het duurde een dik uur eer die boot in de sluis lag. Het duurde 45 minuten om de sluis leeg te laten ! En toen de boot (11,60 m breed – 120 m lang) buiten kwam gebeurde dat zo traag (sluis 12 m breed) dat wij er pas 2 uur na aankomst in konden.  Dan duurde het nog eens 45 minuten om 7,3 meter te stijgen.  Op naar de volgende sluis S4-Fontenoy.  Die stond gelukkig open maar het duurde hier een klein half uur om 4,3 meter te stijgen.  Wat gaan die sluizen hier traag zeg ! Eigenlijk is het hier niet nodig de boot vast te leggen hier. Vervolgens arriveerden we te 18:45 uur aan sluis S27Bis die toegang geeft tot het Canal de la Marne au Rhin (branche ouest) om Toul binnen te varen.  Hier kregen we via de radio te horen dat we niet meer geschut konden worden, we waren te laat !.  We hebben de boot dan maar voor de sluis in de toegangsgeul vast gemaakt, ze zullen morgen vroeg op ons moeten wachten !

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                461            23           1408      05:45     296:10      00                  1659         2627,2


    01-09-2017, 20:40 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs