Deze morgen vertrokken te 09:25 uur en via de sluizen
S5-Dessen, S4-Dessel, S3-Mol, S2-Mol en S1-Lommel naar de Blauwe Kei om dan via
het Kanaal van Beverlo terug te varen naar onze vast ligplaats in
Kerkhoven.Net toen we in sluis 1 boven
kwamen kwam er nog een jacht uit de richting Lommel dat vlak na ons de sluis in
ging.Normaal hadden we gezegd hier aan
de Blauwe kei nog een nacht te blijven liggen maar hier is geen elektriciteit
en gezien de zon met de dag lager en lager komt te staan en de laatste dagen de
zonnepanelen niet veel meer opbrachten zodat de CV nier bleef werken besloten
we door te varen tot onze jachthaven. Rho kan dan daar nog wel een nacht
blijven slapen.
Het kanaal in Dessel. Onze matroos.Nyrstar Balen.Laatse tegenligger. Kanaal van
Beverlo.
Op het kanaal van Beverlo kruisten we nog een van de boten
met zwavelzuur die van de fabriek van Nystar kwam.Natuurlijk kwamen we die weer tegen net in
een van de bochten zodat we enkele minuten aan de kant zijn gaan liggen zodat
die in het midden kon blijven varen.We
waren net voor 12:00 uur aan de ophaalbrug van Nystar maar gezien het zaterdag
is werd de brug onmiddellijk bediend.Na
deze brug kruisten we nog het Engels kanaalbootje dat hier alijd op het kanaal
rond vaart. We arriveerden te 12:45 uur aan onze vaste ligplaats.
We hebben weer een mooie reis achter de boeg, soms met
hindernissen en op het eind nog een omweg van circa 100 km.In totaal hebben we 2226 km gevaren, waar we
433 uur over hebben gedaan. We hebben deze reis weer 660 sluizen gedaan, een
tiental keer door een kleine of een lange tunnel gevaren en een paar keer een
scheepslift genomen.Het was weer de
moeite.Ik zou het nog vergeten maar we
hebben ook nog 2403 km gefietst.
Nu komt weer de tijd om het een en het ander aan de boot
aan te passen of te verbeteren en plannen te maken voor volgend jaar.
Annie is naar huis, naar de tandarts, en later Rho gaan
afhalen na school terwijl ik nog wat kleine onderhoudswerken deed.Ook nog soep gemaakt, patatjes geschild en
broccoli klaar gemaakt .S avonds samen
met Rho naar de film Ratatouille gekeken.
Deze morgen eerst de auto op de parking in Lier gaan
zetten en daarna na het ontbijt te 09:15 uur vertrokken.We gingen vandaag door sluis Viersel naar het
Albertkanaal en dan via sluis 10 Herentals op het kanaal
Bocholt-Herentals.Daarna volgden nog de
sluizen S9-Geel , S8-Geel, S7-Geel en S6-Mol en legden tegenover de stelplaats
van De Scheepvaart in Mol aan de kade aan te 15:50 uur.Onderweg op het Netekanaal 2 vrachtschepen
tegen gehad. De Marvik en de Gamma, beide deze reis vanaf de sluis Wintam een
keer of drie vier tegen gekomen.
Betonfabriek Lier.Jachthaven Herentals. Umicore Olen.Herfst op het
kanaal.
Op het Albertkanaal was het iets drukker dan op het
Netekanaal maar het was veel kalmer dan normaal. Op het kanaal
Bocholt-Herentals geen enkele boot gezien (buiten deze die in de jachthavens
Herentals en Geel lagen natuurlijk).We
gaan hier tot Zaterdag morgen blijven liggen gezien Annie morgen naar de tandarts
moet gaan en Rho morgen na school naar de boot komt en zaterdag en zondag gaat
mee varen.Na het avondeten met de trein
naar Lier gereden om de auto op te halen terwijl Annie naar Aldi ging. Ik hoorde op de trein dat er weer een heleboel vertragingen waren geweest en er weer treinen waren afgeschaft. Er waren mensen die in totaal twee uur hadden moeten wachten komende van Hasselt naar Mol !
Voormiddagbezoek
gehad van Irene die net terug was van vakantie en met de boot vandaag terug
aangekomen waren in hun thuishaven Emblem. Nadien is Annie in het centrum van Lier rond
geweest terwijl ik enkele kleine onderhoudswerken aan de boot heb
uitgevoerd.
Ezelsfamilie. Langs de Neteboorden.Een van de vele groentenserres.
Namiddag hebben we een fietstocht van 34 km gemaakt op het
fietsknooppuntennetwerk (30.54.57.16.28.72.39.35.49.4830) van Lier via de
Netoever naar Kessel, Berlaar en rond Koningshooikt terug naar Lier. Veel groen
hier, vooral langs de Netedijken en overal staan hier groentenserres.De wegeltjes zijn hier smal en op enkele
plaatsten ligt de weg open gezien er wegeniswerken uitgevoerd worden maar voor
de rest was het een mooie toer.
Dag 150 â Dinsdag 10-10-2017 â Zennegat - Lier
Deze morgen te 07:40 uur vertrokken en dadelijk de
Zennegatsluis in. Het ophaalbrugje voor de fietsers dat net voor de sluis ligt
werkt tergend langzaam.Wij lagen al in
de sluis, waren al gezakt en toen was het brugje nog niet helemaal terug dicht
voor de wachtende fietsers.Ik kan me
indenken dat er bij zijn die zich eraan ergeren dat het brugje rond dat uur
voor één jachtje open gaat maar daar kunnen wij ook niets aan doen hé. We hadden
na de sluis op de Dijle nog opkomend tij met een stroming van ongeveer 3
km/uur. Je kan dit perfect meten met de GPS als je weet hoe snel je boot gaat
bij een bepaald toerental. Toen we 10 minuten later over stuurboord de Nete
opgingen waar we het tij dus mee hadden gingen we ineens 6 km/uur sneller met
nog steeds hetzelfde toerental.
Fabriek Duffel.Oude steenbakkerij
Anderstad.Villa langs de Nete.
Onder de brug van de E19 was het weer rumoerig met
stroming die van tussen de palen komt en meot je constant bijsturen. Eenmaal
voorbij die brug wordt het weer rustiger.Er dreef veel riet en stukken hout rond dat mee komt met het tij.In de bochten gaat dit steeds naar de
buitenkant van de bocht zodat het tussen twee tegengestelde bochten steeds naar
de overkant gaat en je er doorheen moet varen.Er lagen ook enkele serieuze houten balken tussen, die wil je niet in de
schroef krijgen.Aan sluis Duffel
moesten we een tiental minuten wachten omdat het water buiten hoger stond dan
in de sluis en dan wordt er niet versast gezien er anders vuil water in het
Netekanaal komt en er hier drinkwater wordt gewonnen.Te 10:00 uur lagen we vast in de
passantenhaven Lier.Hier hebben we de
watervoorraad nog eens aangevuld en is er elektriciteit (1/2,5 Kwh) met een
muntautomaat. Na het middageten gaan fietsen (25 km) op het
fietsknooppuntennetwerk (05.31.27.60.21.51.50) tot aan de auto en met de auto
terug naar Lier.
Dag 149 â Maandag 09-10-2017 â Boortmeerbeek - Zennegat
Deze morgen kwamen Kara en Hendrik afscheid nemen aan de
steiger voor ze naar school vertrokken. Na het ontbijt vertrokken we terug naar
sluis Zennegat waar we blijven liggen tot morgen en dan verder varen. Na de
bruggen en de sluis van vrijdag in omgekeerde volgorde te zijn gepasseerd
kwamen we te 11:45 uur aan de kade voor de sluis.
Enkele beelden uit Mechelen, jachthaven, Dijle, Stadhuis.
Na het middageten zijn we dan met de fiets vertrokken voor
een rondritje langs de Dijle, door Mechelen, richting Zemst en via Ekewijt en
Schiplaken terug naar het steigertje aan de Aarschotsebaan waar we de auto nog
hadden staan.We hadden weer een ritje
van 22 km op de teller.Nadien de auto
in Rumst gaan zetten en zo hadden we alles samen 25 km gedaan.Toen we te 17:00 uur terug aan de boot en het
was in het flauwe zonnetje toch nog een tijde lekker op ons terras maar een uur
later kwam er meer en meer bewolking op en werd het weer te fris om nog buiten
te blijven zitten.
Dag 146 â Vrijdag 06-10-2017 â Battel â Boortmeerbeek
Vanmorgen waren we stipt te 09:00 uur weg.We moesten een vijftal minuten wachten voor
sluis Battel en moesten voorbij de ophaalbruggen Plaisance, Coloma, Schiplaken
en Hellegat.We hebben nergens moeten
wachten en waren te 11:20 aan het steigertje voor sluis Boortmeerbeek waar we
het weekend blijven liggen.Het eerste
werk was het steigertje ontdoen van meeuwen- en ganzenpoep.Ik denk niet dat, nadat wij hier vier jaar
geleden gelegen hebben (en het steigertje gepoetst hebben) hier nog een boot
gelegen heeft !
Na een goed half uur was het toegangspad over het
steigertje proper om fatsoenlijk van en aan boord te geraken.Ondertussen was Annie gaan winkelen en had
mosselen mee gebracht.Na het
mosselfestijn was het dan weer tijd om de auto op te halen.Gezien het slecht weer was ben ik die nog
maar eens alleen gaan halen.Het heeft
geen zin om met twee doornat te worden. Achteraf gezien had ik geluk en was ik net
voor de aankomst van een stortbui aan de auto.Die was na tien minuten voorbij en kon ik de fiets op de auto zetten en
terug rijden.
Dag 145 â Donderdag 05-10-2017 â Klein Willebroek (Ryac) â Battel
Voormiddag nog wat gaan winkelen in Boom.Te 14:00 uur vertrokken naar sluis Klein
Willebroek om dadelijk bij aanvang van de schuturen naar de Rupel te kunnen om
naar de Zennegatsluis te varen.We konden
onmiddellijk na het oproepen door sluis Klein Willebroek.Het verval was nu ongeveer 1 meter en er was
al goed wat stroming mee.We arriveerden
dan ook al te 14:50 uur aan sluis Zennegat maar daar lag net een vrachtschip in
dat opgeschut werd.Terwijl wij lagen te
wachten hoorden we dat er nog twee spitsen op komst waren voor deze sluis
zodoende moesten we langer wachten tot die boven waren.We hebben een klein half uur in de stroming
op de Dijle liggen dobberen eer de twee in de sluis waren.
Aan sluis Willebroek.Jachtwerf Vennenkens Boom.Wonen
langs het water in Rumst. Steenbakkerij.
Nadien tegen de muur voor de sluis vast gemaakt in
afwachting van onze beurt.Na nog een 20
minuten was het zover en konden we binnen en waren we van het dobberen af.Aanvankelijk zouden we tot in Mechelen varen
maar toen we te Battel arriveerden lag de tweede spits nog voor de sluis te
wachten en zouden we hier dan waarschijnlijk ook weer een half uur hebben
moeten wachten.Het was ondertussen al
16:30 uur en we besloten dan maar tegen de kade tussen de vaste liggers hier te
gaan liggen tot morgen vroeg.
Na het aanliggen ben ik alleen de auto gaan ophalen.Ik reed 47 minuten over de 11 km naar ginder
maar in het terug komen met de auto deed ik er net geen uur over !Het was stapvoets aanschuiven van in
Blaasveld tot in Battel ! Na het avondeten en de afwas was het weeral zo goed
als donker en hebben we dan maar wat TV gekeken.