Dag 139 â Maandag 26-09-2016 â Mol Donk - Bryac
Deze morgen moesten we eerst
door desluizen 5 en 4 voor we aan het
kruispunt van het kanaal Bocholt-Herentals en het Kanaal Dessel-Schoten waar de
Pannekoekenboot ligt kwamen.Net toen
we in die laatste sluis gingen ging er een vrachtboot dwars voor de sluis aan
de kade liggen om water in te nemen.Bij het verlaten van de sluis konden we hem nog wel passeren maar we hadden
pech dat er juist nog een vrachtboot uit de richting van Arendonk kwam zodat
die voor ons aan sluis 3 was en we dus een schutting moesten wachten.
Kruispunt van de kanalen.De uitkijktoren in Dessel . De laatste sluis
!De laatste brug !
Daarna was het onze beurt.Vervolgens naar sluis 2 en sluis 1.Hier moesten we wachten op een vrachtboot
die afgeschut werd. Om 11:55 uur waren we door de laatste sluis en zijn zo nog
goed op tijd voor de ophaalbrug van Umicore in Balen Wezel.Als je daar om 13:30 uur aankomt kan je
meestal lang wachten omdat ze de brug toe laten voor de shiftwissel.Toen we daar arriveerden moesten we toch een
kleine 10 minuten wachten omdat er een aantal vrachtwagens aankwamen en
vertrokken en de brug dicht bleef voor ons.
Te 13:20 uur arriveerden we op
onze ligplaats en is onze reis voorbij.
We hebben dit jaar een mooie
tocht gehad, 1456 km gevaren in 227 uren, 246 sluizen en enkele korte en drie
lange tunnels gedaan en hebben 1786 km gefietst.
Nu gaan we in de winter weer
plannen maken voor volgend jaar.Hopelijk kunnen we volgend jaar toch eens doen wat we eigenlijk dit jaar
wilden, naar de Doubs en de Rijn.
Dag 138 â Zondag 25-09-2016 â Lier â Mol Donk
Vertrokken te 10:15 uur richting
sluis Viersel.
Onderweg was het druk met
roeiboten. Aan sluis Viersel werd de sluis dadelijk voor ons opengezet en na de
schutting gingen we rechtsaf het Albertkanaal op.Hier hebben we alleen twee snelle motorbootjes met waterskiers
gezien.Toen we aan sluis 10 Herentals
op het kanaal Bocholt-Herentals kwamen lag er een zwaar geladen zandschip in
het midden van de vaargeul naar de sluis toe.Later bleek die daar al de hele dag te liggen. Vermoedelijk stak die zo
diep dat hij niet aan de kant kon.Van
sluis 10 Herentals ging het dan via de sluizen 9, 8 , 7 , 6 naar de kade in
Mol Donk.Net voor de kade in Mol staat
op het terrein waar vroeger de kolencentrale stond een boortoren.
Nieuwe brug en een kant van de
haven van Geel. Deboortoren in Mol.
Hier wordt een 3 km diepe put
geboord om een geo-centrale te installeren.Er wordt water door een buis de dieperik ingestuurd waardoor er stoom
naar boven zou moeten komen om een soort centrale verwarming in Mol te
installeren.
Na het aanleggen kregen we
bezoek van ons Kris & Danny en Wietse & Rho.SAvonds nog wat TV gekeken.
We blijven hier vandaag nog
liggen en ik wilde de auto met te trein ophalen. In het station bleek de
dienstregeling voor vandaag zo te zijn dat ik te 10:35 uur in Lier moest
vertrekken, eerst naar Antwerpen-Berchem, dan naar Brussel Noord en daarna nog
eens een andere trein naar Dendermonde waar ik dante 12:21 uur zou aankomen !
Zimmertoren en stadhuis.
Twee uur met de trein met twee
overstapplaatsen om 44 km te overbruggen.Ik heb dan maar besloten om met de fiets te rijden terwijl Annie en
Bieke die vandaag op bezoek kwam) naar de markt in Lier zouden gaan.Ik was te 11:15 uur vertrokken en was te
14:30 uur in Dendermonde, dus iets langer gereden dan wanneer ik met de trein
zou geweest zijn maar ik heb aan de veerpont van Boom nog een half uur vergeefs
moeten wachten om over te steken.
Dag 136 â Vrijdag 23-09-2016 â Dendermonde - Lier
We vertrokken met het keren van het
tij te 11:20 uur en waren helemaal alleen tot net voor Temse waar een
baggerboot in de vaargeul lag.Gezien
deze aan onze kant in de vaargeul lag moesten we stuurboord-stuurboord kruisen.
Even later zagen we dan de eerste achtervolger onze richting uitkomen.Iets voorbij de brug in Temse ging die ons
voorbij.Op de Rupel was de stroming
afgaand nog stevig zodat we niet fel vorderden.Achteraf gezien hadden we beter een uurtje of twee aan de steiger
in Temse gaan liggen tot het keren van het tij.Nu zijn we doorgevaren tot Boom en daar lag aan de steiger van de
veerpont een boot van het loodswezen midden in de steiger zodat wij er niet bij
konden.Het steigertje aan Vennekens is
ook opgeruimd dus daar konden we ook niet liggen.We hebben dan maar vastgemaakt aan de wachtpalen voor de
binnenvaart.Twe uur later zijn we dan
doorgevaren en te 19:00 uur waren we in de sluis van Duffel.Een half uurtje later lagen we in Lier vast.
Dag 135 â Donderdag 22-09-2016 â Merelbeke - Dendermonde
Na contactname met de sluis van
Merelbeke zijn we te 09:30 uur vertrokken naar daar en konden we dadelijk met
een vrachtschip en een duwconvooi door de sluis.Nadien bekeken waren we beter nog een uur later vertrokken want
er stond nog sterke stroming. Te Melle gingen we met 4 km/uur waar we anders
met dat toerental toch 8 km/uur vorderen. Meet het opkomend tij kwamen we ook
nog enkele vrachtschepen tegen die van de stroming profiteerden en met de vlam
in de pijp voorbij stoven.
Baggeren op de Schelde.Gerechtshof Dendermonde.
Naarmate we verder kwamen nam de
stroming langzaam af tot het keren van het tij en vanaf dan ging het voor ons
weer vooruit.
We werden onderweg nog opgelopen door
het vrachtschip Heerengracht (Nl) dat we enkele weken geleden ook in Frankrijk
op het Canal du Nord hadden gezien. Ter hoogte van de bocht van Uitbergen waren
er grote baggerwerken in uitvoering en dat was echt wel nodig gezien we vorige reis
gemerkt hadden daat de binnenbocht daar volledig dicht zat. Iets voor de
Dendersluis werden we opgelopen door een Nederlands jacht dat we in Frankrijk
ook ergens tegen gekomen waren. Zij gingen aan de sluis opwaarts de Dender op.
Te 14:30 uur legden we dan aan in Dendermonde bij de WSV.Deze keer ben ik maar eens met de trein de
auto gaan ophalen in Gent. Van de Schelde 20 Km te voet naar het station, een
half uurtje met de trein naar Gent St Pieters, dan bus 67 naar de
Ghelamcoarena en dan nog een kilometerje te voet tot de haven.Nadien op een kleine 40 min met de auto
terug.
Savonds nog een kleine wandeling
gemaakt in Dendermonde.
Annie opgehaald in ziekenhuis.Ze zal
het de eerste dagen rustig aan moeten doen.We gaan bekijken wat we gaan doen, haar met de auto naar huis brengen en
alleen de boot komen halen of dat ze gaat mee varen.De eerste twee dagen moeten we telkens maar één sluis doen dus
besloot zij dat dat wel zou gaan en zullen we morgen vertrekken.
Dag 131 â Zondag 18-09-2016 â Gavere â Merelbeke
We hoeven deze morgen niet te vroeg
te vertrekken gezien er in Merelbeke een aantal boten nog moeten
vertrekken.Er was daar gisteren de
Lampionnekestocht waardoor een aantal boten op bezoek waren en die zouden pas
tegen de middag vertrekken en dan zou er plaats zijn voor ons.
Deze morgen kregen we bezoek van de
brandweer.Zij oefenen elke maand op
een zondag met duikers hier aan de aanlegsteiger en ze vroegen of ze als
oefening ook onder de boot mochten duiken.Dat vonden wij geen probleem maar stelden wel één voorwaarde, ze moesten
dan ook maar eens controleren of er niets in de schroef of rond de schoefas of
in de boegschroef zat.
Schelderomolen en zijn laatste
molenaar. Karmelietenklooster en Kapel St Elooi
Na een uurtje of twee duikpret voor
de mannenwas de oefening voorbij en
alles in orde bevonden.Er gingen
achtereenvolgens vier duikers te water om enkele oefeningen uit te voeren
waaronder een fietsje dat in het kanaal gegooid werd opsporen en bergen en eens
rond en onder de boot een controle uitvoeren.
Rond 11:00 uur vertrokken we naar
Merelbeke. Er is vandaag zondag veel vrachtverkeer, allemaal grote boten van
meer dan 80 m waaronder twee tankers, en twee jachtjes kwamen terug van Gent.
Enkele km voor de aansluiting met de ringvaart werden we nog opgelopen dooreen
nieuw Frans vrachtschip dat nadien de sluis van Merelbeke in ging.Wij gingen daar rechtdoor door de keersluis
naar de jachthaven van Merelbeke.Ons
plaatsje dat we gisteren besteld hadden was al klaar en te 13:10 uur lagen we
er vast.
Na het middageten hebben we een
fietstocht gemaakt van 30 km op het fietsroutenetwerk ten zuiden van Gent.
Dag 130 â Zaterdag 17-09-2016 â Oudenaarde - Gavere
Vanmorgen te 09:35 uur vertrokken.
Uit sluis Oudenaarde vewrtrok net een opgaand vrachtschip dus daar konden we
samen met nog een ander jacht dat in Oudenaarde vertrok de sluis in. Opderweg
naar sluis Asper kwamen we weer enkele grote vrachtschepen tegen.
Meuleken t Dal Zingem.
Scheldeoever.Sluis Oudenaarde.Ingang jachthaven.Gedenkteken.
Na het passeren van sluis Asper
hebben we aangelegd aan de passantensteiger te Gavere.Er is hier blijkbaar ooit geinvesteerd maar
nu werkt er niets meer denk ik.
De aansluitpunten voor de
elektriciteit (met muntstukken) zijn half afgebroken, kastjes staan open en het
toiletgebouw is afgesloten en nergens een vermelding van een telefoonnummer
waar je eventueel een sleutel zou kunnen afhalen.Het gaat overal van kwaad naar erger, als er ergens een
voorziening is waar geen permanent toezicht is wordt het vernield. Volgens een
visser die hier is komen zitten liggen er af en toe nog wel eens boten maar het
toiletgebouw zou enkele jaren geleden afgesloten zijn omdat ze hier last gehad
hadden met Bulgaren die hier zouden neergestreken zijn.
Semmerzake. Veel steenbakkerrijen
geweest hier in de streek.Waarvoor
heeft dit gediend ?
Namiddag zijn we de auto gaan ophalen
en hebben hem nadien derict door gedaan naar Merelbeke.De fietstocht ging door de Scheldevallei
over mooie wegeltjes van Gavere langs Asper, Zingem, Heurne, Nederename en Ename
terug naar Oudenaarde.Na het wegbrengen
van de auto naar de haven van Merelbeke fietsten via Zwijnaarde, Zevergem, Eke
en Semmerzake terug naar Gavere.Dit is
de streek waar vroeger een groot aantal steenbakkerijen lagen.De Scheldebeemden werden gemiddeld 80 cm
afgegraven voor de klei waardoor nadien op de veenlaag tot waar werd afgegraven
drassige weilanden ontstonden.Er
liggen een aantal afgesneden Scheldemeanders die nu visvijver geworden
zijn.Met het kanaliseren van de
Schelde werd reeds begonnen in de 17e eeuw, het moet vroeger echt
een kronkelend riviertje geweest zijn.Rond 17:30 uur waren we na in totaal 36 km terug aan de boot.