In 2010 zal de Trek District-familie 4 exemplaren rijk zijn, waarvan twee met riemaandrijving (belt-drive). Klik verder voor een sneak-preview.
De District en 1st District hebben beiden geen ketting maar worden aangedreven door een riem. De voordelen van zo'n belt-drive zijn minder onderhoud, weerstand, gewicht en slijtage (behalve bij regen).
Nadelen van een riemaandrijving is dat het alleen past op een speciaal frame, dat het aantal tandwielcombinaties beperkt is en het prijskaartje van het geheel.
Dinsdag vindt de 74ste editie van de GP Stad Zottegem (1.1) plaats. De renners werken vanaf 12.45 uur eerst een lus van 43,8 km af met daarin passages aan de 2 km lange kasseistrook van de Haaghoek (27 km), gevolgd door de hellingen van de Leberg (31 km), Hostellerie (37 km) en De Vlamme (40 km), om zo naar de Meerlaan af te zakken waar nog eens vijf plaatselijke ronden wachten van elk 29,7 km. Daarin zitten telkens de beklimmingen van de Grotenbergestraat en De Vlamme verweven. Vorig jaar ging de zege naar Roy Sentjens, die het toen haalde in de sprint van Preben Van Hecke en Fabio Polazzi.
De deelnemende ploegen: Silence-Lotto (Jurgen Roelandts, Kenny Dehaes), Skil-Shimano (Bert De Backer, Albert Timmer), Vacansoleil (Aart Vierhouten, Matthé Pronk), Jong Vlaanderen (Sep en Ken Vanmarcke), BKCP (Niels Albert), Lotto-Bodysol (Fabio Polazzi), Palmans-Cras (Geert Omloop, Andy Cappelle), Geen Frank Van Den Broucke bij Cinelli - Down Under (Australië) maar wel o.m. Bert Roessems, Nicholas Walker, Veranda's Willems (Stefan van Dijk, James Vanlandschoot), Capinordic (Jonas Aaen Jörgensen), An Post-Sean Kelly (Niko Eeckhout), Milram CT, Rabobank CT, Profel, Bourgas, Designa Kokken, Differdange, Van Vliet, Sparebanken Vest, Josan-Isorex, Revor-Jartazi en Krolstone.
Nederland en Frankrijk slechts met zes renners op WK
De Internationale Wielerunie (UCI) heeft de lijst geofficialiseerd van welke landen mogen starten op het komende WK wielrennen in het Zwitserse Mendrisio (23-27/09), en met hoeveel renners. De eerste tien landen op de UCI World Ranking op 15 augustus 2009 mogen negen renners aan de start brengen. België (zevende) is daarbij, maar ondermeer traditionele wielerlanden als Nederland en Frankrijk niet. Zij starten in Mendrisio met slechts zes renners.
Naast België mogen ook de volgende landen een team van negen renners opstellen: Spanje, Italië, Australië, Duitsland, Rusland, Luxemburg, Groot-Brittannië, Noorwegen en de Verenigde Staten. Zwitserland mag volgens de rankings slechts met drie renners starten, maar als gastland heeft het recht op zes deelnemers.
Bij de beloften mag België met het maximum van vijf renners starten, aangevuld met Kris Boeckmans, die als Europees kampioen automatisch startrecht krijgt.
Gekwalificeerde landen voor WK elite in Mendrisio, met aantal starters (222 in totaal):
Jarenlang hield het Duitse Schmolke vast aan niet-oversized sturen, omdat het volgens hen geen voordeel had bij carbon sturen. Maar nu komt toch ook Schmolke met een oversized stuur. Gewichten beginnen bij 135 gram voor de TLO versie, de iets betaalbaardere SL versie weegt tussen de 160 en 175 gram. Deze nieuwe generatie sturen lijkt op papier behoorlijk ergonomisch te zijn.
De sturen zijn leverbaar in 1k, 3k en 12k finish. Alle andere producten zullen in 2010 ook leverbaar zijn met 1 van deze 3 carbon weefsels. En dan tot slot de prijzen, een SL stuur heb je al voor slechts 390. De TLO versie kost maar liefst 570. Beide versies zijn niet bepaald goedkoop, maar voor dat geld krijg je wel een in Duitsland met de hand gemaakt stuur dat eventueel naar eigen wensen aangepast kan worden. De oudere versie voor standaard stuurpennen blijven ook nog leverbaar.
Dirtboard-specialist SKS heeft nu een spatbordset voor zware enduro- en all-mountain-bikes.
Het GRAND dual-adjust-dirtboard (D.A.D.) en de MTB-oversized-mudguard (M.O.M.) zijn extra breed en bestaan uit hoogwaardige kunststof. Met een dubbele scharnierconstructie zijn zowel GRAND M.O.M. als GRAND D.A.D. perfect aanpasbaar.
Het voorspatbord weegt 131 gram, het achterste 171 gram. Beide hebben een hoekig design, wat van uw bike een coole blikvanger maakt. Bovendien krijgt u op beide dirtboards 5 jaar SKS-kwaliteitsgarantie.
Adviesverkoopprijs: Grand D.A.D.: 27,99 euro Grand M.O.M.: 22,99 euro
94 Gemotiveerde dames aan de start voor de wedstrijd te Haasdonk. 18 Rondjes van 5 km moesten voor de nodige schifting zorgen. Voor onze ploeg was er allereerst het blijde weerzien met Liesl, die terugkomt uit een periode vol kommer en kwel, en die dan toch de moed opbrengt om te komen starten in een snelle wedstrijd als Haasdonk altijd is. Chapeau daarvoor de aan houder zal ook deze keer wel winnen Liesl. Ook Cynthia was vandaag van de partij, maar de kanonstart van o.a. Johansson, zorgde in de eerste ronde al voor een stevige schifting, waarvan zowel Cynthia als Liesl, het slachtoffer werden. Verder traden ook Kaat, Carine en Lieve aan. Reeds in ronde 4 reed er een achttal weg waaronder voor onze ploeg Kaat. Zo zaten Carine en Lieve in een zetel voor de rest van de wedstrijd, al was dat vandaag wel heel relatief. De wedstrijd werd afgehaspeld met een gemiddelde van 40..dat zegt wel genoeg zeker .. Zowel Carine als Lieve speelden de ideale ploegmaat en waren constant vooraan in het pak te vinden. Zo werd er als dusdanig ferm de stoorzender uitgehangen. Ondanks dit puike afstopwerk werd de kopgroep, in de laatste ronde toch gegrepen. Debboudt Lensy was dan al samen met Charlotte Colclough gaan vliegen en mocht voor de 2de maal dit seizoen met de bloemen naar huis. Carine poogde nog in de laatste ronde weg te lopen, maar ze werd nog gegrepen in de laatste rechte lijn. Een mooie 15de plaats was dan nog haar deel. Lieve werd ook nog mooi 26ste. Van Kaat werd nog geen uitslag teruggevonden. Ook nog even zeggen dat den amateurfotograaf echt wel nen amateur is batterij plat .dus niet te veel fotos van deze wedstrijd ..( Mea Culpa) (Verslag Beneluxteam)
Zondag 16 augustus Onder een grijze hemel met 19 leden vertrokken, het leden aantal gaat weer de hoogte in de meesten zullen hun verlof-periode gehad hebben Slechts één lekke band voor Jos S na in een "putteken" gereden te hebben, het blijft een teer punt iedereen te verwittigen voor puttekes in de baan Een ritje van 85 km met een gemiddelde van 32,0. De meesten al goed gerecupereerd van de rit van gisteren Toch tegen de middag het zonnetje en dus terrasjesweer
Semi-Klassieker Dwars door Vlaams Brabant te Duffel Met 13 leden voor deze semi klassieker met één gastrijder (een oud lid Boogie Sven) Eéntje verkoos de 70 km te rijden en dan met de fiets huiswaarts ten keren vanuit Duffel om zo ook 100 km te hebben Voor anderen was het dan weer afzien vandaag en vonden zelfs de Sean Kelly plezanter Via omleidingen en wegels toch 135 km en een gemiddelde van 31,6 km/u. Waarschijnlijk een massa deelnemers voor deze SKL te Duffel want op de eerste bevoorrading een overrompeling en bij de tweede Aquarius uitgeput en er kwamen er toch nog wat na ons een pittige finale na de heuvelzone OEF een slechte dag is géén slecht seizoen Bij gunther DR nog een spaak uit het achterwiel gereden maar vooor de rest buiten de kettingproblemen bij JP (wiens vriendin ook de 70 reed ) géén problemen. Parcours allezins OK daar was iedereen het over eens Sfeer was goed als konijn in de plein maar zo was het ook in de namiddagrit
Zaterdag 15 augustus
Oefenrit met 4 leden en één gastrijder ideale sfeer blijkbaar onder de leden kan niet beter zijn en dat op een zomerse dag. Altijd opletten natuurlijk voor de zomerse onweers buien zo veraderlijk en gevaarlijk brengen veel schade toe hagelbuien fikse regenbuien enz een rit van 89 km en een gemiddelde van 30,9 op naar morgen voor een oefenrit zomers of met één buitje
Maxime Monfort (Team Columbia) is de nieuwe Belgische kampioen tijdrijden. Over 52 kilometer was hij meer dan een halve minuut sneller dan Sébastien Rosseler. Dominique Cornu mocht als derde mee op het podium. Titelverdediger Stijn Devolder was vierde.
58 Dames vertrokken vandaag voor 96 km doorheen het mooie landschap te Hoeleden, klein dorpje in de buurt van Tienen. Er valt weinig te vertellen behalve dat onze ploeg vertegenwoordigd was door Ilse, Karin en Carine. Na enkele rondjes ging de Britse Hannah Mayho ervandoor. Zij kreeg later het gezelschap van haar landgenote Rowsell en Desiree Schuler. Deze 3 locomotieven hielden het vlot vol tot de finish, waar Rowsell het zegegebaar mocht maken. In het peloton was het vooral Emma Johansson die probeerde weg te geraken, maar vandaag mocht het niet baten. Onze 3 dames reden vlot mee. Carine kwam als 4de de laatste rechte lijn opgedraaid, maar werd hier zwaar gehinderd en kon maar net een valpartij vermijden. Zij werd toch nog 20ste. Karine Copejans werd 32ste en Ilse 38ste.
Zaterdag wedstrijd in De Klinge en zondag in Haasdonk te 13.30u.
Moskou W.K. Dames Juniores
Zondag was het dan zover, het wereldkampioenschap! 's Morgens was het echt koud, ik stond te bibberen aan de start. De eerste ronde had ik dan ook stramme spieren, maar daarna ging alles veel beter. Er werd gekoerst op de klimmetjes, maar daarna viel het te veel stil om veel rensters eraf te rijden. Ik reed steeds attent mee vooraan om zeker te zijn dat er geen gaten zouden vallen voor me. Alles bleef meestal samen tot in de laatste ronde toen een Russische ging demarreren. Er ging een Italiaanse in de achtervolging, gevolgd door de latere winnares Callovi en ook nog de Franse Prévot kon aansluiten. Op dat moment zat ik te ver... We gingen dus nog sprinten voor de 5de plaats. Eerst zat ik goed, maar ik liet me even wegzetten waarna ik door de lange spurt toch nog terug wat kon opschuiven. Ik kon pas vol aangaan op 50 meter van de meet waar ik ongeveer nog 15de zat. Op Cecchini (Europees kampioene) na kon ik iedereen nog remonteren. Ik bolde met een tevreden gevoel als 6de over de streep. Grts, Kaat.
In Saint-Ghislain heeft Liesbeth De Vocht, de favoriet bij de vrouwen, zich tot Belgisch kampioene tijdrijden gekroond. Ze won de titel met een gemiddelde van 41,910 km/u. Het verschil met Latoya Brulee (zilver) was 13 seconden. Op 14 seconden pakte Lieselot Decroix het brons. Ook bij de junioren won de favoriet. Kevin De Jonghe, eerder al vijfde op het EK in Hooglede en zesde op het WK in Moskou, haalde het voor Niels Reynvoet (zilver) en Sean De Bie (brons). Bij de nieuwelingen was de titel voor Mike De Bie voor Jasper De Buyst (zilver) en Paco Ghistelinck (brons).
"Worlds lightest" electric bike launched Met 13,6 kg en elektrische assistentie zijn dit momenteel de de lichtste "full-size" elektrische fietsen! Iets voor de volgen de Sean Kelly?
Nieuw wetenschappelijk onderzoek in Spanje bevestigd dat te veel fietsen slecht is voor het sperma. Af en toe een stukje fietsen, is geen probleem. Maar wie intensief traint, heeft kans op een verminderde zaadkwaliteit. De wetenschappers onderzochten de kwaliteit van het sperma van vijftien triatleten, die allemaal op nationaal of internationaal niveau sporten. Het sperma van de triatleten werd onderzocht nadat ze zich drie dagen seksueel onthouden hadden. De resultaten werden vervolgens vergeleken met de trainingsschema's van de atleten. Daaruit bleek dat de intensiteit van de loop- en zwemtraining op de atleten geen enkele impact had, maar die van de fietstraining wel. De spermakwaliteit daalt naarmate de triatleet meer kilometers fietst. Intensieve fietstrainingen, zeker als het over meer dan 300 km per week gaat, zijn nadelig voor de kwaliteit van het sperma. Ten eerste kan de druk van het zadel op het kruis microtrauma's veroorzaken in de teelballen. Een tweede oorzaak ligt bij de nauw aansluitende kleding die wielrenners dragen. Die doet de lichaamstemperatuur stijgen, wat slecht is voor het zaad. De stress die hoort bij intensieve trainingen zou ook een negatieve invloed hebben op het sperma.
Guy Smet wint voor 7de maal Grote Prijs Burgemeester Luc De Ryck voor elites zonder contract.
Ter gelegenheid van Velle-kermis vinden jaarlijks diverse wielerwedstrijden plaats, met als hoogtepunt de Grote Prijs Burgemeester Luc De Ryck voor elites zonder contract en beloften. Op dinsdag 11 augustus was de wedstrijd aan zijn 17de editie toe. 75 deelnemers meldden zich op het ideale parcours in 8-vorm: 116 km, gespreid over 14 ronden.
Guy Smet geflankeerd door voorzitter Jos Verhulst en burgemeester Luc De Ryck
Onder massale belangstelling groeide de wedstrijd uit tot één grote demonstratie van Guy Smet (Kruibeke). Al in de derde ronde ging hij aan de haal, duidelijk met de bedoeling enkele renners met zich mee te krijgen. En dat lukte. Nadat Jarno Van Guyse (Stekene) en Kristof Dhollander (Stekene) bij hem waren gekomen, werd het trio bijna ingerekend door het peloton. Vooral Guy Smet stak daar een stokje voor. Enkel Karel Baeten (Nieuwerkerken) en Temsenaar Davy Peirsman (zoon van ex-prof André) geraakten uiteindelijk bij de leiders, waarna de kloof steeds meer uitdeinde.
Guy Smet pakte de maat van zijn medevluchters in de voorlaatste ronde, net toen Karel Baeten platviel. Als altijd ging hij van zijn medevluchters weg in de Luiseekstraat, bij tegenwind en op vals plat.
Hij won afgetekend voor de 7de keer deze wedstrijd, zijn 22ste van het seizoen. De tweede plaats ging naar Van Guyse, de 3de naar Peirsman, de 4de naar Dhollander. Geert Dierickx bleef nog net uit de greep van de groep, waarvan Bart Heirewegh (Hamme) de spurt won