Na jarenlang afwachten wanneer het slechter zou gaan met Jesse en na alle medische onderzoeken ondergaan te hebben, is daar eindelijk de dag aangebroken.
!4 maart 2017 de dag om nooit te vergeten!!! onze niertransplantatie in Rotterdam. heel spannend maar gelukkig is alles voorspoedig verlopen.
Het schooljaar was ik wederom met zeer veel enthousiasme begonnen. Er stonden leuke dingen en leerzame te gebeuren dit jaar. de start van de satellietscholen was er 1 van.
het traject van het beredeneerd aanbod liep nog door dit jaar. ook het beginnen met het werken in een PLG was nieuw voor me.
Het reilen en zeilen in de kleuterklas was het 5e jaar voor mij. ook dit jaar zijn er weer kleine veranderingen in mijn organisatie aangebracht, die minder goed vorig jaar liepen. de oranje tijd bv en het werken met wc kaarten. de kleine kring moest ook verder uitgewerkt worden. ik zat vol energie en passie om er aan te beginnen. helaas heeft mijn gezondheid roet in het eten gestrooid. het bleek noodzakelijk om een pas op de plaats te maken. Gelukkig ben ik na 2 weken weer langzaam terug komen reintegreren.
Dat maakte wel dat de klas verder gedraaid moest worden, dat had prioriteit, ik heb de totale regie gelukkig in handen kunnen houden, maar dingen gaan toch anders met een invaller. ook de lln reageren daar allemaal anders op.
Nadat ik eindelijk weer volledig voor de groep stond, kon ik verder met mijn ambities. er moest wel een inhaalslag gemaakt worden. regels en afspraken en structuur was beetje weg gevallen.
het divergent werken zit in mijn bloed heb ik gemerkt. uitstapjes maken op wat de lln inbrengen vind ik zalig en alle 30 lln zitten dan geboeid mee te denken en te doen. de studie dagen hierover waren zeer zinvol voor mij. een groot klankbord.
De belasting viel goed mee. de opbrengsten daar tegenover zijn groot. Ik hoop dat groep 3 dit ook zo mee oppakt.
met de cursus beredeneerd aanbod zijn we een weg ingeslagen om compacter met de groepsplannen te werken. de groepsoverzichten zijn ook meer een samenhangend geheel. die cursus was meer formeel van aard maar daar kreeg je wel de gelegenheid om veel te vragen en voorbeelden te bekijken. hier gaan we als kleuterbouw de vruchten nog van plukken als we er beter mee kunnen werken. suzanne Krijger gaat ons hier nog de laatste fijne kneepjes over geven vld jaar.
De PLG vergader en overleg structuur was een geheel nieuw project. een soort van intellectuele uitdaging. HBO niveau. werken met een Pheric schema. taakverdelen, duiken in de theorie, overleggen , aanvullen, corrigeren. interviews afnemen met collega's. heel divers en leerzaam geweest. ik kan zo n uitdaging wel gebruiken. het uiteindelijke concept doet er dan ook toe en wordt in het team ingebracht. op zulke momenten voel ik me echt er toe doen.
Het schooljaar is nu bijna klaar en is zeer boeiend voor mij en de kinderen geweest. we hebben veel moeten inspelen op onverwachtse gebeurtenissen en het blijkt dat ik me daar flexibel in kan opstellen. het is ook gebleken dat ik een groot doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel heb. dat geeft mij weer een boost van zelfvertrouwen, ook omdat het vlgd schooljaar waarschijnlijk weer een bijzonder jaar gaat zijn. maar komt tijd, komt raad en uiteindelijk komt alles goed. zo sta ik er in en dat straal ik ook uit..........
Het project
satellietscholen op basisschool Klim-op
Afgelopen schooljaar hebben we met de groepen 1-2 meegedaan
aan het onderzoek van Paul Delnooz. Gedurende dit jaar hebben we verschillende
bijeenkomsten bijgewoond op diverse scholen die in het teken stonden van
divergentie.
Onze school is pas sinds kort de weg van divergentie
ingeslagen. Bij de gevormde intervisiegroepen konden wij dit verschil ook goed
merken. Wij als leerkrachten van groep 1-2 hebben het als zeer positief ervaren
dat we inspiratie en lesideeën hebben opgedaan van mede divergente collegas.
Het enthousiasme van collegas die hier al langere tijd mee
bezig zijn, werkt aanstekelijk! We hebben afgelopen jaar gestoeid met het
anders inrichten van de geplande themas. Hierbij oefenen wij omsteeds meer als leerkrachten een begeleidende
rol aan te nemen in plaats van een sturende rol.
Nu aan ons de taak om deze kennis en ervaring te delen met
de leerkrachten van de groepen 3 en 4. Door gezamenlijk themas en projecten
voor te bereiden, hopen we het enthousiasme met betrekking tot divergentie door
te geven.
afgelopen weken hebben we gewerkt aan het project: familie.
Allereerst hebben we kennis gemaakt met de familie van Pompom. daarna zijn we over onze eigen familie gaan praten. wie horen er eigenlijk allemaal bij je familie? Juf mijn hondje woont ook bij ons!!
er zijn leuke knutsels gemaakt zoals oude opa's en oma's en familie portretten op t verfbord.
de kinderen hebben allemaal een foto van hun familie mogen doormailen en daar hebben we op het digibord over gepraat. we hebben ook nog allerlei filmpjes bekeken over familie en prentenboeken gelezen, zoals de mooiste moeder,
het leukste was toch wel het uitnodigen van je eigen familie. Ieder kind mocht 1 familielid uitnodigen en meebrengen naar de klas.
Wat een boel gezelligheid, samen met je oma of opa knutselen of een spelletje doen. Daar hebben we leuke foto's van gemaakt. de bezoekers waren soms nog enthousiaster dan de kinderen en wilden helemaal niet meer naar huis gaan:)
Dit was tevens een geweldige afsluiting van ons project!
de papa van Lisa kwam ons in het kader van het project bouwen iets vertellen over zijn werk als elektricien. hij had echt een leuk idee om een stroom kring te maken met elkaar en zo uiteindelijk een lampje te laten branden. het projekt bouwen leeft enorm bij de kleuters. ze hadden allemaal een digitale foto gestuurd van hun eigen huis en hier iets over verteld. we zijn op bezoek gegaan bij een bouwplaats in het dorp en bij een bouwbedrijf "de Nijs"
de kleuters vonden het geweldig om in de klas met allerlei materiaal te bouwen. te knutselen en boeken te lezen over bouwen en hijskranen.
de kinderen brachten zelf gereedschap en kleine bulldozers voor in de zandtafel mee. ze waren erg betrokken en vonden het een leuk project.
ieder jaar weer een groot feest met 3 scholen samen in Hoogerheide. leuk dat de boeren ploeg bij ons ook nog op bezoek kwam. samen de 7sprong geoefend en een spannend verhaaltje over een snoek gehoord.
we hebben intussen op school al enkele studie middagen gehad over feedback geven en ontvangen.
In eerste instantie zouden deze gegeven worden door Jo Morreel, maar ivm zijn ziek zijn is Koen in zijn plaats gekomen. deze man heeft naast zijn docenten studie wiskunde een master gevolgd in de transactionele analyse.
een mond vol, maar zeer interessant. we hebben verschillende oefeningen moeten doen met elkaar in de groep. de emoties liepen soms hoog op. feedback geven is niet voor iedereen evident om te doen. ik vind dat zelf ook best lastig. deze studiemiddagen hebben me veel inzicht gegeven. als ik het niet vertel tegen de ander, blijf IK er mee zitten. het gaat natuurlijk om de manier waarop iets verteld wordt. in deze sessies hebben we regelmatig geoefend op elkaar en ook daarbuiten ben ik me er bewuster van geworden. binnen het team lijkt er een bewustwordingsproces op gang te zijn gekomen. complimenten geven; Doen. feedback geven ook durven in gesprek gaan met de ander.
voor mij is hier ook nog winst te halen. die complimenten geven gaat me goed af, maar als ik ergens mee zit is het soms best lastig om dat te vertellen. toch probeer ik dat nu
Ik ben Astrid Musters, en gebruik soms ook wel de schuilnaam juf Astrid.
Ik ben een vrouw en woon in Bergen op Zoom (Nederland) en mijn beroep is leerkracht op de klim Op Hoogerheide.
Ik ben geboren op 16/07/1971 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: lezen, koken, knutselen..