Inhoud blog
  • Ten Geleide
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • een fijne donderdagavond

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    Science & Bioscience (V)
    an other point of view
    04-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten Geleide

    TEN GELEIDE

    Omschrijving

    De blogs "Science & Bioscience" handelen over basiswetenschappen (natuur- en scheikunde inclusief wiskunde), geo- en astrowetenschappenen tenslotte biowetenschappen (plant- en dierkunde inclusief de dynamische aspecten) zoals zij vroeger d.i. meer dan vijftig jaar geleden, in het onderwijs (lager, middelbaar,bachelor en masteronderwijs) voorgeschoteld werden. De URL- adressen van deze blogs zijn de volgende :

    - eerste blog : http://www.bloggen.be/alter1scientia

    - tweede blog : http://www.bloggen.be/alter2scientia

    - derde blog : http://www.bloggen.be/alter3scientia

    - vierde blog: http://www.bloggen.be/alter4scientia

    Onderwerp en doel

    Zoals de titel "Science & Bioscience –an alternative point of view-" het aangeeft, handelen deze blogs wel degelijk over wetenschap en biowetenschap. Er worden hierbij soms standpunten ingenomen, die enigzins afwijken van de orthodoxe, officiële visie of versie. In tegenstelling met wat de goegemeente meent, zijn vele wetenschappers het veelal niet eens met deze officiële visie. Maar zij moeten zwijgen “om den brode”.

    De bedoeling van deze blogs is nu ook eens deze andere visie aan bod te laten komen. Dit gebeurt dan op basis van eigen bevindingen en levenservaringen. Deze omvatten een halve eeuw intense bedrijvigheid op het vlak van zowel basiswetenschappen als biowetenschappen.
    Dit alles wordt dan gepresenteerd met een vleugje humor maar ook met een scheutje echte, onvervalste wetenschap.

    Leidraad en achtergrond

    De wetenschappelijke materie, die in blog III en blog IV aan de orde komt, sluit natuurlijkerwijze aan bij deze behandeld in blog II (secundair onderwijs). Zij omvat dan ook dezelfde grote thema’s wiskunde, natuurkunde en scheikunde evenals de bio- geo- en astro- wetenschappen maar dan op universitair vlak (bachelor respectievelijk master niveau). Bij mijn uiteenzetting heb ik dezelfde didactische spiraal als in het universitair onderwijs gevolgd, waardoor het geheel wellicht veel begrijpelijker wordt. Waar nodig heb ik verwezen naar de diverse hand- en studieboeken, die in het universitair onderwijs gebruikt of aangeprezen werden (worden). De bestemming d.i. het doelpubliek (bachelor –B1, B2, B3-, master –M1, M2-), undergraduate (–freshman, sophomore, junior, senior-), graduate, of premier, deuxième, troisième cycle volgens het Franse systeem) van deze handboeken mag hierbij nooit uit het oog verloren worden en is natuurlijk van groot belang. Een gedegen kennis van de onderwijsstructuur van het land, waar het boek voor het eerst verscheen, is hierbij onontbeerlijk en erg belangrijk.

    Deze onderwijsstructuur evenals de leerprogramma’s van het universitair onderwijs hebben in de loop der jaren een grote wijziging ondergaan, wat de lezer in verwarring kan brengen. Voor wat de onderwijsstructuur betreft is in België (maar ook in 46 andere landen) sinds Bologna de zogenaamde Bachelor–Master (BAMA) –structuur van kracht, terwijl bvb tot op het einde van de vorige eeuw in België bvb de Kandidatuur–Licentie (KALI) –structuur, in Frankrijk bvb de Licence – Maitrise (LIMA) –structuur van toepassing was.

    In Frankrijk stemde de “Licence” dus overeen met de “Kandidatuur” in België en de “Maitrise” met wat in België de “Licentie” heette. Ook nu worden de bachelor-jaren (B1, B2, B3) in Frankrijk nog altijd als Licentie-jaren (L1, L2, L3) betiteld. In de Verenigde staten heeft men dan weer de bekende “undergraduate/graduate” structuur. Ook voor wat de “Doctoraat”- studie betreft, waren en zijn er tussen de verschillende landen en i.h.b. tussen Europa en de Verenigde Staten grote verschillen. In Europa is de doctorstitel verbonden aan een oorspronkelijk proefschrift. Het volstaat hier even te verwijzen naar een aantal bronnen:

    (1) http://en.wikipedia.org/wiki/Bologna_Process

    (2) http://fr.wikipedia.org/wiki/Processus_de_Bologne

    (3) http://en.wikipedia.org/wiki/Bachelor's_degree

    (4) http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor

    (5) http://nl.wikipedia.org/wiki/Master

    (6) http://fr.wikipedia.org/wiki/Undergraduate

    (7) http://en.wikipedia.org/wiki/Undergraduate_education

    (8) http://en.wikipedia.org/wiki/Student

    (9) http://fr.wikipedia.org/wiki/Graduate_school

    Voor wie niet met voornoemde onderwijsstructuren vertrouwd is, zijn bovenstaande verwijzingen een "must".

    Inhoudsopgave

    Blog IV ligt natuurlijk in het verlengde van blog III en omvat in de eerste plaats een bespreking van de masterleergangen specifiek voorzien voor de toekomstige apotheker (pharmacognosie, pharmacologie, toxicologie, bromatologie, medische biochemie, pharmaceutische technologie...). Deze masterleergangen sluiten rechtstreeks aan op de algemene bachelorcursussen wiskunde, natuurkunde, scheikunde, plantkunde, dierkunde en geologie. Blog IV bevat echter ook de fundamentele bachelorcursussen wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie, die noodzakelijk zijn voor een meer grondige studie van deze masterleergangen.

    Zoals ieder boek, dat zichzelf respecteert, heeft ook dit blog zijn eigen inhoudstafel, die weergegeven wordt door het archief, dat zich links bovenaan het blog bevindt (linkerkolom). Dit archief omvat de diverse paragrafen of cursiefjes van het blog en wel in dalende chronologische volgorde d.i. het meest recente cursiefje bovenaan. In de tekstkolom van het blog zijn de cursiefjes, zoals bij een leesboek,echter in stijgende chronologische gerangschikt, zodat men dit blog ook kan lezen als een normaal leesboek, door gewoon naar beneden te "scrollen". Onderaan elk cursiefje vindt men een aantal bijlagen, die men kan aanklikken.

    Het is ook mogelijk dit blog cursiefje per cursiefje te lezen door het archief te gebruiken. Aanklikken van een paragraaf in het archief plaatst het aangeklikt cursiefje onmiddellijk bovenaan de tekstkolom. Om een anderuitgekozen cursiefje te lezen, zal men dit aanklikken in het archief, waardoor nu dit laatste cursiefje bovenaan de tekstkolom staat. Deze leesmethode komt overeen met het doorbladeren van een leesboek, waarbij men de diverse hoofdstukken of rubrieken in een zelf gekozen orde leest.

    Teneinde het de lezer gemakkelijk te maken werd iedere paragraaf door een specifiek volgnummer aangeduid bvb §2.3 wijst op het derde cursiefje van hoofdstuk 2.

    Voor dit specifieke blog "Science & Bioscience (V) "zijn volgende hoofdstukken en cursiefjes gepland:


    Hoofdstuk 1 Klassieke of Analytische Mechanica voor bachelors (seniors)

    §1.1 Wat is Klassieke of Analytische Mechanica?
    §1.2 Klassieke Mechanica met Ames en Murnaghan
    §1.3 Klassieke Mechanica met Ted Bradbury
    §1.4 Klassieke Mechanica met Marion en Thornton
    §1.5 Klassieke Mechanica met Goldstein
    §1.6 Klassieke Mechanica met Lanczos

    Hoofdstuk 2 Klassieke of Analytische Electrodynamica voor bachelors (seniors)

    §2.1 Klassieke Electrodynamica met William Day
    §2.2 Klassieke Electrodynamica met Durney en Johnson
    §2.3 Klassieke Electrodynamica met David Griffiths
    §2.4 Klassieke Electrodynamica met Harry Schey
    §2.5 Klassieke Electrodynamica met Daniel Fleisch

    Hoofdstuk 3 Klassieke of Analytische Continuum Mechanica voor bachelors (seniors)

    §3.1 Klassieke Hydrodynamica met Dryden, Murnaghan en Bateman
    §3.2 Klassieke Continuum Mechanica met Robert Granger
    §3.3 Klassieke Hydrodynamica met Hughes en Brighton
    §3.4 Klassieke Continuum Mechanica met George Mase

    Hoofdstuk 4 Thermodynamica voor bachelors (seniors)

    §4.1 Klassieke Thermodynamica met Pippard
    §4.2 Klassieke Thermodynamica met Abbott en Van Ness
    §4.3 Klassieke Statistische Mechanica met Kittel
    §4.4 Moderne Statistische Mechanica met Bowley en Sanchez
    §4.5 Thermodynamica en Statistische Mechanica met Léontovitch
    §4.6 Moderne Thermodynamica met Prigogine en Kondepudi
    §4.7 Moderne Thermodynamica met Kondepudi


    Hoofdstuk 5 Quantummechanica voor bachelors (seniors)

    §5.1 Wat is quantummechanica?
    §5.2 Quantum Mechanica met Hameka
    §5.3 Quantum Mechanica met Pauling
    §5.4 Quantum Mechanica met Schiff
    §5.5 Quantum Mechanica met Messiah
    §5.6 Quantum Mechanica met Cohen-Tannoudji

    Hoofdstuk 6 Quantum electrodynamica voor bachelors (seniors)

    §6.1 Quantum electrodynamica met Richard Feynman
    §6.2 Quantum electrodynamica met Peskin en Schroeder
    §6.3 Quantum electrodynamica met Cohen-Tannoudji


    Hoofdstuk 7 Biofysica studeren in Luik

    §7.1 Pauling's Quantummechanica voor chemici
    §7.2 Pauling's visie op de Chemische Binding
    §7.3 Hameka's Quantummechanica voor chemici
    §7.4 Hameka's visie op de Chemische Binding
    §7.5 Quantum-biofysica met Jean-Marie André
    §7.6 Fotobiologie met Cyrille Sironval
    §7.7 Bio- spectroscopie met Claude Houssier
    §7.8 Bio- spectroscopie met Van de Vorst

    Hoofdstuk 8 Op weg naar een Ph.D.

    §8.1 Op zoek naar een doctoraal onderwerp
    §8.2 Over Chinonen
    §8.3 Over Luminescentie
    §8.4 Enkele merkwaardige resultaten

    Blog V is een verdere en logische voortzetting van blog IV en omvat dezelfde grote hoofdstukken Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde. Alleen wordt hier dieper op deze materie ingegaan. Vandaar een hoofdstuk Hogere Wiskunde, een hoofdstuk Fundamentele Natuurkunde i.p.v. Algemene Natuurkunde, een hoofdstuk Fundamentele Scheikunde i.p.v. Algemene Scheikunde.


    04-01-2011 om 00:00 geschreven door alter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs