Alles wijst op Zuid-Limburg
Zie ook: http://www.alleswijstopzuidlimburg.nl
22-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regiobranding Zuid-Limburg van start
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zuid-Limburg heeft een sterke reputatie op het gebied van verblijf en gastronomie, maar wordt minder snel geassocieerd met wonen en werken. Het imago van de regio moet worden verbreed om de aantrekkingskracht op bedrijven, bewoners en bezoekers te versterken. Om die reden hebben de Provincie Limburg, het bedrijfsleven en de 19 gemeenten in Zuid-Limburg de handen ineen geslagen en een strategie ontwikkeld voor de komende 4 jaar.

 

Volgens het onderzoeksbureau Berenschot schuilt de aantrekkelijkheid van de regio vooral in de compleetheid van de regio. Zuid-Limburg huisvest een van de belangrijkste concentraties van zeer hoogwaardige bedrijven en instellingen in groeisectoren als gezondheidszorg en medische technologie, life sciences, hoogwaardige materialen, duurzame energie en automotive. Maar de aanwezigheid van innovatieve en hoogwaardige bedrijven alleen is van beperkte waarde als een regio niet ook een uitstekend woon- en leefklimaat te bieden heeft. Te denken valt daarbij aan een landschappelijk aantrekkelijke regio, voortreffelijk onderwijs, cultuuraanbod, winkelsteden, een optimaal woonklimaat, enzovoort. Berenschot concludeerde op basis van het onderzoek dat de regio al deze functies daadwerkelijk in huis heeft, maar dat de regio dit nog te weinig uitdraagt.

 

Strategie

Zuid-Limburg kiest er daarom voor om de komende 4 jaar zeer gericht een aantal speerpunten in de spotlights te zetten:

- Innovatie en hoogwaardige producten;

- Kwaliteit van leefomgeving;

- Kwaliteit van gastronomie en verblijven;

- De Europese uitstraling;

- Maastricht.

 

De vijf speerpunten vormen de bewijzen van de veelheid aan kwaliteiten die deze regio te bieden heeft. Zo staan ‘Innovatie en hoogwaardige producten’ symbool voor de kenniseconomie, voor de hoogwaardige industrie en voor carrièrekansen. De ‘Europese uitstraling’ staat voor de internationale ligging, de goede verbindingen met het buitenland en de eigen identiteit van de regio die soms wel als on-Nederlands wordt bestempeld. Het derde speerpunt ‘Kwaliteit van gastronomie en verblijven’ is het kroonjuweel dat weinig verdere uitleg behoeft, maar wel gekoesterd en beschermd dient te worden.

‘Kwaliteit van leefomgeving’ staat voor: veiligheid, woonklimaat, onderwijs, sportvoorzieningen, culturele voorzieningen, weinig files; dit alles geeft waarde aan het leven. ‘Maastricht’, tenslotte, staat symbool voor de stedelijke kwaliteit die breed in de regio geboden wordt.

Het stelselmatig uitdragen van deze 5 speerpunten moet er toe leiden dat de doelgroepen Zuid-Limburg gaan zien als een regio met een uitgekiende balans tussen werken en leven. Met deze perfecte work-life-balance onderscheidt Zuid-Limburg zich namelijk van andere regio’s in West-Europa

 

Stichting, financiën, voorzitter en brandmanager

Om uitvoering te geven aan de strategie werd 3 juli 2008 door de Provincie, de gemeenten en diverse private en semi-publieke partijen de Stichting Regiobranding Zuid-Limburg opgericht.

De Stichting wordt gefinancierd door de Provincie Limburg, bedrijfsleven en de 19 gemeenten. Samen brengen zij jaarlijks meer dan 2 miljoen euro bijeen, voor de komende 4 jaar. De Provincie en de gemeenten betalen ieder apart 1 euro per inwoner (samen 1,2 miljoen euro). Er hebben zich inmiddels 40 bedrijven als donateur aangesloten, die samen meer dan 0,8 miljoen euro hebben toegezegd. Afhankelijk van de hoogte van de bijdrage krijgen donateurs stemrecht.

 
Nut en noodzaak van regiobranding

Het nut van een overkoepelend regiomerk (‘branding’) is dat bestaande marketingactiviteiten van verschillende bedrijven en overheden samen kunnen worden gebracht en zo beter tot waarde komen. Bovendien draagt een regiobrand eraan bij dat nieuwe marketingactiviteiten afgestemd kunnen worden op de ambities van de regio als totaal. Daardoor kunnen ook de doelgroepen beter bereikt worden. De Provincie gaf daarom de opdracht om een merkconcept te ontwikkelen dat past bij Zuid-Limburg en dat gericht is op het aantrekken en vasthouden van investeringen en professioneel talent.

 

Generiek beeldmerk, naamgeving, slogan

Hoewel het succes van een merk voor het overgrote deel afhangt van de lading van het merk – de vijf speerpunten – is een ‘visual’ nodig voor een eenvoudige herkenbaarheid. Daarom is er het afgelopen half jaar een generiek beeldmerk ontwikkeld, het regiobrand, dat de komende tijd als drager gebruikt wordt voor de profilering van activiteiten rond de vijf speerpunten. Onderdeel hiervan is een presentatiefilm die de komende jaren als blauwdruk dient voor de totale campagne. Bij die campagne hoort ook een logo en slogan: Alles wijst op Zuid-Limburg. Zie ook www.alleswijstopzuidlimburg.nl. Internationaal wordt de regio aangeduid als ‘Maastricht Region’. De pay-off luidt dan: Everything points to Maastricht Region.

22-09-2008 om 17:46 geschreven door alleswijstopzuidlimburg  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
Proficiat!

Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/alleswijstopzuidlimburg

We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

Met vriendelijke groeten,
Bloggen.be-team

22-09-2008 om 17:43 geschreven door  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


Inhoud blog
  • Regiobranding Zuid-Limburg van start
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per week
  • 22/09-28/09 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs