Ja, eindelijk weer eens een toneelstuk! Dat dacht
ik toen onze lerares Nederlands meedeelde dat we een schooluitstap gingen maken
naar de Theater Kopergietery te Gent om een toneelstuk te gaan bezichtigen. Deze
uitstap stond in het kader van de lessen Nederlands. Dat maakte voor mij niks
uit, ik wou supergraag weer een toneelvoorstelling bekijken. Mevrouw vertelde ons
dat we naar De geschiedenis van de
wereld zouden gaan kijken op dinsdag 26 januari 2016. Ik kon niet meer
wachten om te vertrekken.
Eindelijk was het zover. Iedereen verzamelde
zich aan de schoolpoort van de school. Wanneer alle leerlingen en leerkrachten
zich daar hadden verzameld, vertrokken we gezamenlijk naar het station van
Deinze. Daar namen we een trein naar Gent. De voorstelling nam namelijk plaats
in Theater Kopergietery in de Blekerijstraat 50 te Gent. Nadat we een poosje
gewandeld hadden, kwamen we er aan. Binnen kregen we verdere uitleg over de
voorstelling. Namelijk dat De geschiedenis
van de wereld een tragikomedie is geschreven door Johan De Smet en dat het
werd gespeeld door Titus De Vooght, die Philippe vertolkte.
Tijdens het toneelstuk kwamen we erachter over
wat het verhaal ging. Dat was ons namelijk niet verteld in de klas. We moesten
er zelf achter komen. Ik verstond het verhaal en dat is waarschijnlijk ook de
reden waarom ik het een mooie voorstelling vond. Het verhaal ging over Philippe
die voor zijn moeder zorgt terwijl haar laatste dagen aan het aftellen zijn. In
de maanden dat het zeer slecht gaat met zijn moeder zondert Philippe zich af
van de wereld alleen om voor haar te zorgen. Je zou denken dat het saai is te
luisteren naar een monoloog van een jonge gast die voor zijn moeder zorgt. Dat
is dus niet zo! Je komt te weten dat Philippe het ergens wel moeilijk heeft om
voor haar te zorgen want zij had dat namelijk nooit voor hem gedaan. Terwijl
hij voor haar zorgt, praat hij over zijn ambitieuze en geniale moeder. Ook
over de geschiedenis tussen hem en zijn moeder en over de geschiedenis van de
wereld. Met veel weemoed praat Philippe over alles, grotendeels over zijn
moeder. Hij bespreekt alle domme zaken dat zijn moeder meegemaakt heeft. Over
zijn kat die door haar gestorven is, over hoe Philippe gemaakt is, over zijn
moeder haar werk, over de enkele dagen dat zijn moeder een uitstapje deed met
hem
Je ziet aan hem dat het hem allemaal wel raakt.
Zijn monologen worden soms onderbroken door
een man in een lang zwart kleed die op een gitaar speelt. Wanneer dat gebeurt,
wordt alles donker en zie je alleen nog de man met de gitaar. Ik verstond me er
niet aan waarom dat gebeurde. Totdat ik een link zag met het verhaal en de man.
De man vertolkte gewoonweg Pietje de Dood alias Magere Hein. Dat ontdekte ik
met de kledij en de zeis dat in een gitaar was veranderd. Tijdens de optredens
van Magere Hein kwam hij subtieler dichterbij Philippe s moeder. Aan het einde
van de voorstelling stond hij naast het bed van de moeder en was ze toen
gestorven.
Met deze uitleg van mij ben je een klein
beetje geholpen. Ik zal mijn uitleg duidelijker maken met behulp van fotos,
voor de mensen die beter iets begrijpen met fotos. Op foto één zie je
duidelijk Magere Hein staan met zijn gitaar. Magere Hein doemt op uit een
rookwolk en begint dan gitaar te spelen. Hij staat in de deuropening te spelen,
waar iedereen hem dus goed kan zien. Links van Magere Hein zie je een stukje
van het bed van Philippe s moeder. Philippe zit op de groene, hoge kast. Daar
zit Philippe maar wat in stilte naar een ballon te kijken die op en neer
beweegt. Links van hem staat een klein tafeltje met een soort van oude radio
op.
Op foto twee zie je het hele decor dat
gebruikt wordt. Rechts de kleine keuken waar alleen maar afval en vuile borden
op staan. Links de tafel waar maar één stoel aan staat. Achter de tafel hangt
een horizontale kapstok met jassen aan. De deuropening tussen de kapstok en de
keuken is de kamer van zijn moeder. In het midden van alles staat Philippe te
spelen met een tennisraket, het tennisraket slaat hij dan tegen een tennisbal
die vasthangt aan een koordje. De hele ruimte is niet zo groot. Je ziet ook dat
het allemaal oud is en dus al jaren niet meer vernieuwd is geweest.
Op foto drie is duidelijk Philippe zijn
gekwelde gezichtsuitdrukking te zien. Je ziet dat hij aan het denken aan iets
dat hem pijn doet. Achter hem zie je de rode ballon die hij ooit eens gekregen
had van zijn moeder. Links daarvan is het uiteinde van het bed te zien.
Philippe is dus eigenlijk een jongeman van eind de dertig. Zijn haar is
krullend bruin, wat hij meegeeft van zijn moeder. Voor één keer tijdens de
voorstelling draagt Philippe een mooie jas en niet één van die afgesleten
kledingstukken die hij soms draagt. Je ziet ook een klein beetje de rookwolk
die Magere Hein achter liet.
De fotos zijn niet gewoon werkelijke
weergaven van alles. Er zit ook een betekenis in verborgen. Voor de mensen die
deze toneelvoorstelling nog niet gezien hebben, zal ik de betekenis zo goed
mogelijk uitleggen. Foto één is dus niet gewoon Philippe op een hoge, groene
kast. Die kast werd gebruikt door zijn moeder om haar servies in te steken. Ook
de tafel draagt een betekenis. Want de radio was ook van Philippe s moeder
waar ze meezong met al de liedjes die het draaide. Magere Hein staat ook niet
zomaar in een deuropening. Hij staat zeer dicht bij het bed van Philippe s
moeder, dus haar einde is nabij. Ook de ballon draagt een betekenis, die had
hij van zijn moeder gekregen toen ze samen op uitstap waren.
Foto twee heeft een grote betekenis. Het is
het huis waar Philippe woonde samen met zijn moeder toen hij nog klein was. Op
de stoel aan de tafel zat zijn moeder altijd te werken of te eten, het was
gewoonweg haar stoel en van niemand
anders. Ja, Philippe speelt met een ouderwets stuk speelgoed, m aar dat is één van de enige speeltjes die hij
ooit eens van zijn moeder had gekregen. Aan de kapstok hangen ook jassen van
zijn moeder en van hem. De lievelingsjas van zijn moeder hangt er zelf aan. Dat
bed dat je in de deuropening ziet is dus dat van zijn moeder, wat ik al paar
keer vermeld heb. Dat is ook het bed waar ze haar laatste dagen van haar leven
doorbracht voordat ze stierf.
Foto drie toont dus Philippe en zijn
gezichtsuitdrukking. Niet zomaar een gezichtsuitdrukking, maar de blik als hij
aan zijn moeder denkt. Dat doet hem dus pijn. Denken aan de enkele momenten dat
hij samen met zijn moeder beleefde want ze was bijna nooit thuis. Hij vindt het
zo jammer dat ze niet vaker tijd aan elkaar besteed hebben. Zij druk met werken
voor haar baan en hij op zijn eigen zijn. Als hij kon wou hij dat hij meer
vroeg aan haar om samen iets te doen.
Deze voorstelling is absoluut de moeite waard
om te gaan bekijken. Er zit zoveel betekenis achter verscholen. Dit is één van
de weinige monologen die niet saai is en waar dus veel variatie in zit. Er
wordt lichtjes les gegeven over wetenschap, de geschiedenis van de wereld,
verteld over de geschiedenis van voorwerpen die voorkomen in het toneelstuk
De
verhaallijn zit ook zeer goed ineen en beetje bij beetje begrijp je waarom
Philippe zich zo gedraagt of wat er nu allemaal was gebeurt tussen hem en zijn
moeder. Je moet gewoon goed op alles letten. Ik heb echt meegeleefd met
Philippe. Het raakt je echt wat hij allemaal meegemaakt heeft. Ik raad iedereen
aan om 75 minuutjes van hun leven te besteden aan deze super voorstelling.


|