Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    18-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rouwkoffer: voorwoord
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Kleuters zitten in een magische wereld: sprookjes zijn net echt. 
    Zij kunnen nog geen onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid. 
    “Wie goed is wordt wakker gekust” en “Wie slecht is blijft dood”. 
    Dood zijn is omkeerbaar voor hen, je kan weer levend worden. 
    De dood wordt eerder beleefd als een scheiding of als weggaan 
    waardoor een kleuter zich wel intens verdrietig en angstig kan voelen. 
    Begrippen “voor altijd” en “nooit meer” kunnen zij nog niet bevatten. 
    Kleuters gaan meestal de manier van rouwen van hun nabije omgeving mee opnemen. 
    Maar zij begrijpen alles nog niet zo goed. Ze kunnen niet verwoorden wat zij zelf voelen… 

    Om hen daarbij te helpen, is er de tranenkoffer.
    Deze bevat allerlei materiaal, om samen met de kleuter stil te laten staan bij verlies en rouw. 
    Er worden hulpmiddelen aangereikt om verlieservaringen bespreekbaar te maken.
    Deze koffer bevat enkele boeken over de dood en hoe daarmee om te gaan.
    Daarnaast vindt u tips hoe u de knuffelpoppen en andere materialen kunt gebruiken.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:verlies en rouwkoffer
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taalkoffer: voorwoord
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    De taalontwikkeling van je kleuter gaat nu hand in hand met zijn sociale en cognitieve ontwikkeling. Met behulp van taal probeert hij greep te krijgen op dingen in zijn werkelijke omgeving en in zijn fantasie.
    Tussen 2.5 en 5 jaar vorderen kinderen met reuzenstappen in hun taalontwikkeling. Ze ontdekken heel veel nieuwe woorden die ze zo juist mogelijk willen gebruiken én hun zinnen worden steeds ingewikkelder. 
    Af  en toe ontbreken er enkele woordjes. Maar wanneer de nodige kennis van de taalregels nog even tekortschiet, worden de zinnen met de nodige fantasie en een eigenzinnige logica aan mekaar geregen.
    Eens ze een basiswoordenschat onder de knie hebben, krijgen kinderen vlug door dat al die woorden opgebouwd zijn uit verschillende klanken. Taalspelletjes zijn dan ook erg in trek bij kleuters. 



    De taalkoffer biedt activiteiten rond:
    - Spreken
    - Voorbereidend lezen
    - Taalspelletjes zoals rijmen en spelen met klanken
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:koffer: taal-knap
    >> Reageer (0)
    23-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.omgaan met emoties
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Uiten van emoties
    Kinderen moeten expliciet horen en zien dat ze bij een vertrouwenspersoon hun emoties mogen uiten. 
    Dat ze boos, verdrietig, jaloers, blij mogen zijn, pijn mogen uitdrukken en dat deze emoties bij elk leven horen. 
    Rouwen hoort ook bij het leven. 
    Als we kinderen van jongs af aan leren omgaan met deze gevoelens, creëer je openheid. 
    Als we kinderen voortdurend sparen, en schrik hebben om hen met pijn te confronteren, 
    kunnen zij niet het levensnoodzakelijke evenwicht vinden in het groeien en omgaan met emoties en gevoelens.

    Het is heel belangrijk om te kijken naar elk kind afzonderlijk en hoe het kind veranderd is na het verlies. 
    Heel dikwijls ontstaat de gedragsverandering pas na enkele maanden of zelfs een jaar na het verlies. 
    Als het kind zijn rouwproces uitgesteld heeft is dit niet abnormaal. Wel is het belangrijk het verband te leggen! 

    Mogelijke gedragsveranderingen
    Het is mogelijk dat er regressie is naar een vorige levensfase. Hun gedrag wordt anders. Voorbeelden hiervan zijn: 
    • heel hard huilen of roepen
    • inslaap- en/of slaapproblemen
    • zeuren, constant aandacht eisen
    • weer in bed plassen
    • constant vragen stellen
    • zeer angstig worden, als je weggaat denken ze dat je niet meer terug komt
    • eerst lief en aanhankelijk zijn en plots heel agressief worden
    • nachtmerries krijgen
    • psychosomatische klachten uiten: hoofdpijn, buikpijn,…
    • nors en nooit content zijn
    • altijd verdrietig zijn, niet meer kunnen lachen, ongelukkig zijn
    • alles stuk maken, er is geen huis met het kind te houden
    • heel hulpeloos gedrag en aandacht opeisen
    • constant bezig zijn, alle tijd opvullen
    • heel snel huilen,  ontroostbaar zijn
    • concentratiestoornissen waardoor ze slechte resultaten behalen op school
    • eetproblemen krijgen
    • vluchten in hun fantasie en/of droomwereld
    • zichzelf pijn doen 

    emotie wijzer
    Toch moeten alle kinderen voor hun verdere leven, met verschillende emoties leren omgaan. 
    Dit gaat niet vanzelf, hier hebben zij hulp bij nodig van een volwassene. Kinderen reageren immers nog erg vanuit hun gevoel.
    Om hen hierbij te helpen is er de emotiewijzer (zie bijlagen) 
    Knip beide schijven uit. Knip of prik het kleine rondje in de gekleurde schijf ook uit.
    Bevestig deze schijf bovenop de schijf met de emoticons. Houdt beide schijven bij elkaar met een splitpen.
    Nu kan het kind aan de slag: door aan de schijf te draaien, kan hij aan de volwassene tonen hoe hij/zij zich voelt.
    Dit kan aanleiding geven tot een gesprek.

    Bijlagen:
    emotiewijzer 2.pdf (174.1 KB)   
    emotiewijzer.pdf (337.4 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:verlies en rouwkoffer
    >> Reageer (0)
    22-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verwerking via tekenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    doelen
    impressies uiten in een persoonlijke, authentieke creatie
    kunnen via het tekenen in dialoog met een volwassene, beschrijven en vertellen hoe zij zich voelen

    Kinderen moeten kunnen doen en ervaren. Daarmee krijgen ze de kans zich op hun manier uit te drukken. Sommige kinderen zijn gebaat bij het creatief omgaan met het gebeuren via tekenen en kleuren. Zolang ze het maar op hun manier kunnen verwerken is het doel bereikt.


    fles van de tranenfee
    Na het lezen van het boek “Toverdruppels” (auteur: Nathalie Slosse, uitgeverij: abimo) kunnen kinderen hun eigen flesjes vullen op papier.
    Gebruik de kleurplaat (zie bijlage) van een lege Toverfles, zodat kinderen er hun eigen invulling aan kunnen geven. 
    Afhankelijk van de leeftijd kan het kind met veel kleurtjes toverdruppels in het flesje tekenen 
    of de reden voor het verdriet proberen weer te geven. 
    Ze kunnen het eigen verdriet op die manier in een flesje stoppen en meegeven aan de tranenfee.

    een fijn plekje in de hemel
    Het boek 'een fijn plekje in de hemel' (auteur: Brigitte Minne, uitgeverij: eenhoorn) nodigt kinderen uit om na te denken over wat er zou kunnen zijn na de dood. 
    Een jongetje verzint de favoriete plek voor zijn oma. Dit kan als inspiratie dienen om vorm te geven aan hun eigen hemel.
    Op de afbeelding 'hemel' (zie bijlage) kunnen ze een tekening maken. Hoe ziet zijn/haar hemel eruit?

    kleurplaat regenboog
    Er was een Snuitertje dat rondliep in het woud
    zijn verdriet was met een feetje weggevlogen
    en wat ze daarmee deed dat had ze hem net toevertrouwd
    en daarom hield hij zo van regenbogen.

    Je kan de kleurplaat inkleuren, zo kan de tranenfee je verdriet meenemen en kan de zon weer schijnen.

    chaostekening
    Een andere methodiek om verwarring te verwerken is de chaostekening: 
    In je hoofd is het nu een wirwar van gevoelens en gedachten. 
    Die chaos gaan we op papier zetten. 
    Zoek een kleur uit, zet de punt van je potlood op papier en begin aan een lange kronkelige lijn. 
    Haal de punt niet van het papier. Rond en recht, hoeken en punten, bibberlijnen en golven, 
    allemaal dwars door elkaar heen, over het hele vel papier. 
    Nu staat de chaos in je hoofd op papier. Maar ook van chaos kan je iets moois maken.
    Alle witte vakjes tussen de lijnen gaan we inkleuren.

    Bijlagen:
    fles van de tranenfee.pdf (194.9 KB)   
    hemel.pdf (174.2 KB)   
    kleurplaat regenboog.pdf (245.5 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:verlies en rouwkoffer
    >> Reageer (0)
    18-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gedicht: afscheid nemen doet zo'n pijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    doelen
    kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang, blij, boos of verdrietig zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
    tonen een rustige aanwezigheid in het eigen lichaam, voelen de eigen grenzen en tonen een vertrouwdheid met de eigenheid van het lichaam.


    Gedichten kunnen een goed hulpmiddel zijn om emoties rond rouwen en verdriet te herkennen en te benoemen. 
    Het lezen van gedichten kan een uitnodiging zijn om je persoonlijk gevoel bij een verliessituatie te verwoorden of uiten. 



    Afscheid nemen doet zo’n pijn

    lees volgend gedicht voor:

    Waar voel jij de pijn
    bij het verdrietig zijn?

    Is het in je hersenpan,
    zodat je niet meer denken kan?

    Springen er tranen in je ogen
    die zo moeilijk zijn te drogen?

    Wil je mond schreeuwen en roepen,
    lelijke woorden uit laten floepen?

    Of is het je keel die niet kan slikken
    en het lijkt of je gaat stikken?

    Prikken er naalden in je hart,
    niet één maar zeker een triljard?

    Zouden je handen willen slaan
    op alles meppen en gedaan?

    Doet je buikje oh zo zeer
    als een hele dikke zweer?

    Gaan je benen hevig trillen
    van je tenen tot je billen?

    Stampen je voeten op de grond
    en draait de hele wereld rond?

    Zeg mij, waar voel jij de pijn
    bij het verdrietig zijn?

    verwerking
    De kinderen kunnen op de afbeelding (zie bijlage) of bij zichzelf aanwijzen waar zij 'pijn' voelen als ze verdrietig zijn.

    Bijlagen:
    lichaam.png (132.6 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:verlies en rouwkoffer
    >> Reageer (0)
    12-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.als je vriendjes bent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen en erover praten.
    kunnen bij anderen gevoelens van blij, boos en verdrietig zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.

    inleiding
    We kijken naar het filmpje (zie bijlage) over vriendjes zijn en hoe het niet fijn is om iemand uit te sluiten.

    gesprek
    Aan de hand van de figuren uit het verhaal: hond, poes en kip (zie bijlage), vertellen de kinderen over eigen ervaringen.
    Hebben jullie ook vrienden?
    Heb je al eens iemand uitgesloten?
    Hoe voelt het als je niet mee mag spelen?
    Is dat een fijn gevoel?

    verwerking: vriendendans
    Terwijl het muziekje (zie bijlage) speelt, mogen de kinderen vrij dansen. 
    De leerkracht zegt tijdens het lied een aantal keer: "knuffelen" of "vriendjes zijn". 
    De kinderen zoeken dan iemand op en geven een knuffel aan een medekleuter.


    Bijlagen:
    Als je vriendjes bent.mp4 (5.4 MB)   
    blije kip.jpg (1.4 MB)   
    droevige kip.jpg (1.4 MB)   
    hond.jpg (1.7 MB)   
    Kroelie - Wij zijn vriendjes.mp3 (4.5 MB)   
    poes.jpg (1.6 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vriendjes zijn: kloddertje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de kinderen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen en erover praten.
    ze kunnen bij anderen gevoelens van blij, boos en verdrietig zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.
    verschillende beeldende, technische middelen aanwenden en samen gebruiken om tot beeldend werk te komen.

    inleiding: verhaal 'Kloddertje'
    We kijken en luisteren naar het verhaal van kloddertje (zie bijlage)
    Kloddertje is een figuurtje dat er niet zo mooi uitziet als de andere figuurtjes. Ze lachen kloddertje uit en willen niet met hem spelen.
    Maar kloddertje kan kunstjes en toont dat hij ook bijzonder is. De andere figuurtjes willen leren wat kloddertje kan. Zo worden ze toch goede vrienden.

    gesprek
    De kinderen vertellen over hun eigen ervaringen over 'samenspelen'

    verwerking: samen schilderen
    duo's vormen: de leerkracht heeft een zakje met puzzelstukken (zie bijlage) de kinderen trekken om de beurt een puzzelstuk uit de zak. 
    Vervolgens gaan ze op zoek naar het kind met het passende puzzelstuk. Dit zijn de duo's voor de schilder activiteit.
    materiaal: afbeelding van 2 silhouetten van kinderen (zie bijlage: vergroten naar A3 formaat)
    De kinderen mogen samen met een vriendje deze silhouetten beschilderen.
    Je kan de duo's ook vrij laten schilderen op een A3 blad. Zo kunnen ze samen een onderwerp en kleurkeuze bespreken.

    Bijlagen:
    kloddertje.mp4 (6.9 MB)   
    puzzelstukken.pdf (73.9 KB)   
    samen schilderen.pdf (200.1 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    30-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kennismaken: memory
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    visuele waarneming en beeldend geheugen versterken en vergroten door kinderen te herkennen.
    kunnen voorstellingen van medeleerlingen herkennen.
    kunnen bij een activiteit of een spel, controleren of de anderen zich aan de regels houden.

    memory spel
    Dit is een leuke activiteit om het schooljaar mee te beginnen: in de loop van de maand september.
    De meeste scholen krijgen bij het begin van het schooljaar bezoek van de schoolfotograaf.
    Gebruik de pasfoto's van de kinderen voor het spel. 
    Neem een kopie van iedere foto, zodat er telkens twee dezelfde zijn. Kleef ze op stevig papier en knip alle foto's los.
    Het spel kan beginnen:
    De kinderen zitten in de kring. Leg alle kaartjes met de foto naar beneden op de grond.
    Om de beurt mogen de kinderen twee kaartjes omdraaien. Het is de bedoeling paren te vormen. 
    We noemen de kinderen op de foto bij naam, en leren elkaar zo op een leuke manier kennen.

    variant
    Als er te veel kaartjes zijn in één spel, kan je de foto's van een halve klas gebruiken. 
    Als het spel uit is, herhaal je met de andere helft van de kinderen.
    Of je speelt het spel eerst met de foto's van de jongens, herhalen met de foto's van de meisjes.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    14-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luisteren en spreken: wie is het?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    doelen
    een instructie van een andere kleuter begrijpen.
    aangeven naar wie of wat een gegeven verwijswoord verwijst

    materiaal
    - voor elke speler een speelbord
    - 3X20 kaartjes met dierenfiguren: 2 om in de houders van het spelbord te plaatsen + 1 in een zakje waaruit het kind één afbeelding trekt (zie bijlage)

    doel van het spel
    De kinderen zitten per twee over elkaar.
    Beide spelers trekken blind een kaartje met een dier uit het zakje. Ze plaatsen deze op hun bord. Bij aanvang van het spel zijn alle dieren op het bord bovenaan.
    De speler stelt een vraag over het dier op het kaartje van zijn medespeler. Deze moet met ja of nee antwoorden. Indien de vraag met nee wordt beantwoord, klapt de vragensteller op zijn bord alle dieren met het gevraagde kenmerk naar beneden. Wordt de vraag met ja beantwoord, dan klapt de speler alle dieren waarop het kenmerk niet aanwezig is naar beneden. Nu gaat de beurt naar de andere speler.
    Als een speler denkt te weten welk dier op het kaartje van zijn medespeler staat, mag hij dit raden.




    Bijlagen:
    dieren.pdf (390.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:koffer: taal-knap
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lezen en spreken: verhaaltjes maken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    doelen
    de kinderen kunnen aan de hand van visueel materiaal een boodschap herscheppen
    ze kunnen een voor hen bestemde mededeling en/of een verhaal zo (her)formuleren, dat de inhoud ervan herkenbaar overkomt

    materiaal
    - afbeeldingen van verhaaltjes (zie bijlage 3 prenten voor 3j)
    - afbeeldingen van verhaaltjes (zie bijlage 4 prenten voor 4j)
    - afbeeldingen van verhaaltjes (zie bijlage 5 prenten voor 5j)

    doel van het spel
    De kleuters leggen de afbeeldingen in een logische volgorde en proberen het verhaaltje te vertellen aan een vriendje.

    Bijlagen:
    logische reeks 1.pdf (327.2 KB)   
    logische reeks 2.pdf (568.8 KB)   
    logische reeks 3.pdf (367.1 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:koffer: taal-knap
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs