Omdat iedereen wel eens een flater begaat.. Deze blog is weer al een reden te meer zijn om achter uw computerscherm te kruipen en even af te dwalen naar de absurde wereld van twee Transportstudentes.
Laat u intussen maar even doorzakken in uw bureaustoel want dit is kostenloze tijdsverdrijf met een hoog entertainmentsgehalte. Aarzel ook niet om uw poëtische commentaren achter te laten!
Groetjes, AlLeeN
23-09-2008
Wat Ãs een loods nu toch eigenlijk?
Transportstudenten worden vanaf week één al geconfronteerd met het moeilijke beroep "Loods". Nieuwsgierigen (en onwetenden) onder jullie zullen nu ijverig wikipedia opengezet hebben en gevonden hebben dat een Loods:
Een specialist is met grote bekendheid van het plaatselijk vaarwater, die kapiteins adviseert bij het navigeren door een bepaald gebied, in het bijzonder nauwe vaarwaters, rivieren en havens. Een loods wordt op zee aan boord genomen vanaf een loodsboot en tegenwoordig ook per helikopter, en "loodst" het schip van zee naar de ligplaats in de haven.
Nu is dit feit na drie weken langdradige en repetitieve leerstof voor de meeste leerlingen wel oude koek. Maar voor sommigen onder ons wordt de les Transporteconomie echter nooit saai! Na drie weken sloeg er toch nog iemand in, tijdens onze zoveelste oefening, aan zijn medeleerling te vragen "Wat is een loods?"
Voor verder te lezen moeten de mensen die niet zo thuis zijn in de transportwereld wel even weten wat de MAUT is. Maut is dus een Duitse tolheffing, deze wordt berekend op basis van het aantal assen.
Nu kwam in onze cursus wegtransport de MAUT terloops aan bod. De vraag was hoe deze berekend werd. De lerares was zo vriendelijk ons de tip te geven dat het niet in afstand was. Vervolgens kwam de vraag uit de klas of de berekening dan misschien niet gebeurde op basis van het aantal kilometer?
De eenheid van afstand kan soms wel wat verwarring brengen blijkbaar..
Eén van de vele vereisten voor toekomstige medewerkers in de Maritieme Sector is "flexibileit".
Laten we hopen dat deze flexibiliteit niet tot in de keuken reikt want het woord "casserole" was in de les Frans toch een onmogelijk te vertalen woord.
Vervolgens kunnen wij bij deze zeggen dat onze medestudenten behoorlijk goed 'in het vlees zitten'. Dit feit wordt dan ook niet onder stoelen en banken gestoken.. ook niet door deze leerlingen in kwestie.
Zo verklaarde één onder ons luidkeels dat deze in de kinderjaren zich geen eigenaar van een trottinet mocht genoemd hebben omwille van iets of wat overgewicht..
Muzikanten zijn soms vreemde mensen. Zo staat er om een of andere onverklaarbare, absurde reden bij mijn jazzleraars' klaslokaal een winkelkarretje in de hoek. Tot nu toe heb ik hem er nog niet naar gevraagd. (Detail: het klaslokaal heeft dan wel geen schoolbord..)
Leerlingen die pas na twee weken aan de lessen deelnemen moeten extra hard streven om alle niet geziene leerstof op te halen.
Over twee weken plant onze klasgroep een tripje naar de Antwerpse haven. Rond een uur of twee 's middags verwachten ze ons terug aan de schoolpoort.
Onze lieve leraar Frans was van plan een testje te plaatsen op de donderdag na ons uitstapje. De nieuwe leerlinge ging daar natuurlijk onmiddellijk mee akkoord. Medeleerlingen waarschuwden haar wel dat we woensdag maar rond twee uur terug thuis zouden komen en we hierdoor minder kans zouden hebben om de stof grondig te bekijken.
Waarop ze reageerde " 's nachts?"
Zo ziet u maar dat gemotiveerde leerlingen nog niet uitgestorven zijn.
In plaats van altijd een ander in de spotlight te zetten is het nu tijd om eens te lachen over de flaters van de makers van deze blog zelf.
Zoals het merendeel van onze dierbare landgenoten hebben wij drukke levens. Snel op stap van de ene plaats naar de andere. Zo langs straat wandelen in een haast terwijl je een berichtje aan het typen bent met je gsm is geen vreemd zicht tegenwoordig. Wat wel wat meer kan opvallen is als er iemand druk bezig is met zijn mobieltje en in volle vaart tegen een verkeerspaal loopt.
Deze persoon in kwestie hield er een dikke buil op het voorhoofd en een geschaafde knie aan over (aan de gsm zelf is er niets, voor de geïnteresseerden).