voorbereidingsoefening BLOG - woensdag 18 maart 2020
- comfortzone:
Beweging en dans = Als klein meisje danste ik zelf vaak en was ik gefascineerd door de verschillende stijlen en emoties die in beweging konden voortkomen. hoe iedere persoon zijn eigen interpretatie gaf aan datgene wat hij in een dans voortbracht.
- leerzone:
Beeld = Dit is het medium dat ik gekozen heb aan de hand van de workshops die op de driedaagse aanwezig waren. Ik vond het namelijk zeer verrijkend de manier waarop benadrukt werd dat men niet moet kijken naar "wat is mooi/wat is lelijk" zowel bij het tekenen als bij klei werd dit op een aangename manier benadrukt. Zelf ga ik me verdiepen in het tekenen.
Een van mijn sterktes naar dit medium toe is dat ik enorm nieuwsgierig ben om opdrachten/taken te kunnen creëren voor kinderen die ver weg staan van "het ideale plaatje". Kinderen op een andere manier leren omgaan met creativiteit, elkaar en met zichzelf.
Een valkuil voor mezelf is dat ik niet te perfectionistisch mag worden en ik zal moeten werken aan dat "ideale plaatje".
Video en montage = Door de workshop op de driedaagse heb ik leuke technieken leren kennen om met fotografie bezig te zijn, niet je standaard foto vanuit een bepaalde hoek maar met licht spelen en zo creaties maken.
- paniekzone:
Drama: Ik vind het moeilijk om emoties binnen mezelf geforceerd naar boven te halen en dat te laten zien aan anderen, waar ik bij beweging en dans me sneller begrepen voel.
Muziek: Waar ik bij beweging en dans snel het ritme kan vinden merk ik bij muziek (percussie) ik snel een paniekerig gevoel krijg wanneer ik de maat niet kan vinden. Toch leerde ik enorm veel bij, in de workshop van Jan kon ik heel snel merken dat het niet altijd serieus moet zijn en dat die stem die vanbinnen zit vooral heel belangrijk is. Iets wat ik wil meenemen naar het werkveld later.
semester 2 is net van start gegaan, weer nieuwe moed en positieve energie om eraan te beginnen.
1ste indruk van de les was dat er een openlijke sfeer was,
dat er plaats is om je mening te geven en vooral ruimte voor discussie.
Waarvan ik het meeste zal genieten tijdens dit OPO is mijn kijk en kennis op vlak van creativiteit te verbreden en te verruimen.
De verschillende vlakken van creativiteit leren kennen en zo mijn eigen interesses al dan niet verder te ontdekken en te ontwikkelen.
Kijken naar hoe mijn medestudenten dezelfde of compleet andere ontwikkelingen zullen doorgaan tegenover mezelf.
De grootste uitdaging voor mij zal zijn dat ik moet leren het genoegen en acceptatie die ik vaak bij anderen zoek, in mezelf te vinden.
Dit werd me duidelijk gemaakt toen ik feedback kreeg van Daisy tijdens het spel "rangorden jezelf naarmate hoe creatief jij jezelf vindt."
Ze vertelde me dat ik kracht en waardering eerst in mezelf moet zoeken in plaats van bij de ander, want dat zorgt ervoor dat je afhankelijk wordt van wat anderen van je denken en zo invloed hebben op je zijn en doen terwijl dat eigenlijk geheel in je eigen handen zou moeten liggen.
De kracht die ik wil inzetten is vooral dat ik altijd wil leren. Dat kan gaan over zelfkennis, leren hoe ik beter met anderen omga, weten hoe ik mijn kijk kan verbreden om zo anderen te helpen, etc. Dat enthousiasme, leergierige vooral wil ik inzetten om me te ontplooien in dit vak.