GENT - Pascal Lagrou (56) uit Drongen blaast de oude Beliard-scheepswerf in Oostende nieuw leven in. Hij zet daarvoor een bedrag van vijf miljoen euro opzij en zal in de haven werk bieden aan zeventig lassers en monteerders.
Hij mag dan wel in Drongen wonen, Pascal Lagrou is een zeeman in hart en nieren. Een deel van zijn familie woont nog altijd in Oostende en Lagrou zelf was veertien jaar actief in de scheepsbouw in Polen. Toen hij enkele maanden geleden de kans kreeg om een oude scheepswerf te kopen, moest hij niet lang nadenken. Lagrou heeft er vijf miljoen euro voor over om de site, die er al jaren verloederd bij ligt, op te waarderen.
'Ik ben al zo lang actief in de scheepsbouw dat ik het klappen van de zweep ken', zegt Pascal Lagrou. 'Schepen bouwen in Polen was vroeger goedkoop, maar dat is nu niet meer zo sinds de toetreding van Polen tot de EU. Loodsen huren is duur en het kost evenveel om in België precies hetzelfde te doen.'
Niet eenvoudig
Op de scheepswerf wil Pascal Lagrou rompen bouwen voor grote jachten en kleinere binnenschepen. 'Wij kunnen ook vissersschepen bouwen en kleine binnenvaartuigen die wel in Oostende afgewerkt worden. Het orderboek is nu al gevuld tot de zomer en ik verwacht dat de eerste romp in het voorjaar van 2008 van de slipway zal lopen.'
Pascal Lagrou moet nu zo snel mogelijk geschikt personeel vinden en dat zal niet eenvoudig zijn. 'Ik zocht contact met de VDAB om een opleidingsproject uit te werken, want 70lassers en monteerders vind je niet zomaar. Het liefst zou ik met Vlaamse arbeiders werken, maar als het moet dan komen hier Polen werken.' (efo)
Scheepsbouwer in Gdansk en Oostende
Paul Lagrou (Foto RVi)
Vlaming Pascal Lagrou was 14 jaar lang scheepsbouwer in het Poolse Gdansk, ooit het decor van de Solidarnosc-beweging van Lech Walesa. Nu heeft Pascal de oude Oostendse Beliard-scheepswerf gekocht. Hij laat ze helemaal vernieuwen om voortaan hiér schepen te bouwen. In Polen weerkte hij met ruim 130 mensen. In Oostende wil hij starten met zo'n 70 lassers en monteerders. Maar dat kunnen er snel meer worden, want er komen meer bestellingen binnen dan verwacht. Eind januari wil Pascal in zijn nieuwe scheepwerf aan de slag.
Pascals verhaal begint dus in Polen. "Eigenlijk ben ik daar begonnen met de verkoop van auto-onderdelen", vertelt hij. "Ik heb daar zeilers leren kennen, die mij naar Gdansk hebben 'gelokt'. Ik ben dan onderdelen voor zeiljachten beginnen verkopen: zeilen en masten die in Polen werden gebouwd," Pascal stond er op beurzen en kreeg zo bestellingen om schepen te bouwen of te verbouwen.
Enige Belg
"Ik huurde een deel van de Gdansk-scheepwerf. Daar heb ik dan binnenschepen gebouwd en verbouwd en zeiljachten. Ik heb er 7 grote zeiljachten omgebouwd. In het begin was ik daar de enige buitenlander op de werf. Later zijn er ook Nederlanders en Fransen gekomen, met diverse bedrijfjes. Maar ik heb er wel 7 jaar lang 'eenzaam en alleen' rondgelopen als Belg. Toch is alles er vlot van stapel gelopen. Je moest wel gewoon worden aan de bureaucratie. Documenten, papieren en nog meer documenten..."
De scheepswerven van Gdansk (Foto PD)
Een tijdje geleden kreeg hij dan de kans om de oude Beliard-scheepswerf te kopen. Pascal wist meteen wat hem te doen stond! "Momenteel zijn de prijzen in België en Polen ongeveer dezelfde. Daarom heb ik besloten om terug te komen. Voor de materialen betaal je dezelfde prijs. De staalprijzen zijn overal ter wereld bijna gelijk. En de lonen in Polen beginnen ook te stijgen."
"Het is trouwens moeilijk er aan mensen te geraken. Vele Polen zijn al naar het buitenland vertrokken, onder andere naar België" Momenteel heeft hij in Oostende al 9 mensen die voor hem werken. Dat moeten er dus op korte termijn heel wat meer worden, want in januari moet de nieuwe scheepswerf een feit zijn. "Ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt. Het is bijvoorbeeld niet zo makkelijk om aan een milieuvergunning te geraken", zegt Pascal.
Grote motorjachten
Maar eens de scheepswerf op volle toeren draait, wil Pascal rompen voor vissersboten, zeilboten en hoofdzakelijk grote motorjachten - megajachten - gaan bouwen. Jachten tot een lengte van maar liefst 100 meter. "De 'slipway' is nu 86 meter; we zullen die moeten uitbreiden." Voor de rompen van de boten is staal nodig. De opbouw is in aluminium en de 'flybridges' in carbon. "Die drie afdelingen zullen we hier hebben", aldus Pascal.
De Beliard-scheepswerf ligt er nu nog verlaten bij... (Foto RVi)
Pascal Lagrou is nu 56. Een leeftijd waarop sommigen aan hun pensioen beginnen denken, aan 'langzaam uitbollen'. Pascal duidelijk niet. Hij wil nog dat grote project uitwerken en voor zijn scheepswerf heeft hij een budget van 5 miljoen euro opzij gezet. "Het zit me een beetje in het bloed. Mijn grootvader was vroeger scheepsschilder voor de visserschepen, met 27 mensen in dienst."
"Zelf ben ik mijn eerste boot beginnen bouwen toen ik 12 jaar was. Op het dak van ons huis, bij gebrek aan plaats. Een klein bootje, type 'Optimist'. M'n 3 eerste boten heb ik trouwens zelf gebouwd. Boten zijn mijn leven! Liever doodvallen op de scheepswerf dan ik een rolstoel...", besluit Pascal Lagrou.
GENT - Pascal Lagrou (56) uit Drongen blaast de oude Beliard-scheepswerf in Oostende nieuw leven in. Hij zet daarvoor een bedrag van vijf miljoen euro opzij en zal in de haven werk bieden aan zeventig lassers en monteerders.
Hij mag dan wel in Drongen wonen, Pascal Lagrou is een zeeman in hart en nieren. Een deel van zijn familie woont nog altijd in Oostende en Lagrou zelf was veertien jaar actief in de scheepsbouw in Polen. Toen hij enkele maanden geleden de kans kreeg om een oude scheepswerf te kopen, moest hij niet lang nadenken. Lagrou heeft er vijf miljoen euro voor over om de site, die er al jaren verloederd bij ligt, op te waarderen.
'Ik ben al zo lang actief in de scheepsbouw dat ik het klappen van de zweep ken', zegt Pascal Lagrou. 'Schepen bouwen in Polen was vroeger goedkoop, maar dat is nu niet meer zo sinds de toetreding van Polen tot de EU. Loodsen huren is duur en het kost evenveel om in België precies hetzelfde te doen.'
Niet eenvoudig
Op de scheepswerf wil Pascal Lagrou rompen bouwen voor grote jachten en kleinere binnenschepen. 'Wij kunnen ook vissersschepen bouwen en kleine binnenvaartuigen die wel in Oostende afgewerkt worden. Het orderboek is nu al gevuld tot de zomer en ik verwacht dat de eerste romp in het voorjaar van 2008 van de slipway zal lopen.'
Pascal Lagrou moet nu zo snel mogelijk geschikt personeel vinden en dat zal niet eenvoudig zijn. 'Ik zocht contact met de VDAB om een opleidingsproject uit te werken, want 70lassers en monteerders vind je niet zomaar. Het liefst zou ik met Vlaamse arbeiders werken, maar als het moet dan komen hier Polen werken.' (efo)
Scheepsbouwer in Gdansk en Oostende
Paul Lagrou (Foto RVi)
Vlaming Pascal Lagrou was 14 jaar lang scheepsbouwer in het Poolse Gdansk, ooit het decor van de Solidarnosc-beweging van Lech Walesa. Nu heeft Pascal de oude Oostendse Beliard-scheepswerf gekocht. Hij laat ze helemaal vernieuwen om voortaan hiér schepen te bouwen. In Polen weerkte hij met ruim 130 mensen. In Oostende wil hij starten met zo'n 70 lassers en monteerders. Maar dat kunnen er snel meer worden, want er komen meer bestellingen binnen dan verwacht. Eind januari wil Pascal in zijn nieuwe scheepwerf aan de slag.
Pascals verhaal begint dus in Polen. "Eigenlijk ben ik daar begonnen met de verkoop van auto-onderdelen", vertelt hij. "Ik heb daar zeilers leren kennen, die mij naar Gdansk hebben 'gelokt'. Ik ben dan onderdelen voor zeiljachten beginnen verkopen: zeilen en masten die in Polen werden gebouwd," Pascal stond er op beurzen en kreeg zo bestellingen om schepen te bouwen of te verbouwen.
Enige Belg
"Ik huurde een deel van de Gdansk-scheepwerf. Daar heb ik dan binnenschepen gebouwd en verbouwd en zeiljachten. Ik heb er 7 grote zeiljachten omgebouwd. In het begin was ik daar de enige buitenlander op de werf. Later zijn er ook Nederlanders en Fransen gekomen, met diverse bedrijfjes. Maar ik heb er wel 7 jaar lang 'eenzaam en alleen' rondgelopen als Belg. Toch is alles er vlot van stapel gelopen. Je moest wel gewoon worden aan de bureaucratie. Documenten, papieren en nog meer documenten..."
De scheepswerven van Gdansk (Foto PD)
Een tijdje geleden kreeg hij dan de kans om de oude Beliard-scheepswerf te kopen. Pascal wist meteen wat hem te doen stond! "Momenteel zijn de prijzen in België en Polen ongeveer dezelfde. Daarom heb ik besloten om terug te komen. Voor de materialen betaal je dezelfde prijs. De staalprijzen zijn overal ter wereld bijna gelijk. En de lonen in Polen beginnen ook te stijgen."
"Het is trouwens moeilijk er aan mensen te geraken. Vele Polen zijn al naar het buitenland vertrokken, onder andere naar België" Momenteel heeft hij in Oostende al 9 mensen die voor hem werken. Dat moeten er dus op korte termijn heel wat meer worden, want in januari moet de nieuwe scheepswerf een feit zijn. "Ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt. Het is bijvoorbeeld niet zo makkelijk om aan een milieuvergunning te geraken", zegt Pascal.
Grote motorjachten
Maar eens de scheepswerf op volle toeren draait, wil Pascal rompen voor vissersboten, zeilboten en hoofdzakelijk grote motorjachten - megajachten - gaan bouwen. Jachten tot een lengte van maar liefst 100 meter. "De 'slipway' is nu 86 meter; we zullen die moeten uitbreiden." Voor de rompen van de boten is staal nodig. De opbouw is in aluminium en de 'flybridges' in carbon. "Die drie afdelingen zullen we hier hebben", aldus Pascal.
De Beliard-scheepswerf ligt er nu nog verlaten bij... (Foto RVi)
Pascal Lagrou is nu 56. Een leeftijd waarop sommigen aan hun pensioen beginnen denken, aan 'langzaam uitbollen'. Pascal duidelijk niet. Hij wil nog dat grote project uitwerken en voor zijn scheepswerf heeft hij een budget van 5 miljoen euro opzij gezet. "Het zit me een beetje in het bloed. Mijn grootvader was vroeger scheepsschilder voor de visserschepen, met 27 mensen in dienst."
"Zelf ben ik mijn eerste boot beginnen bouwen toen ik 12 jaar was. Op het dak van ons huis, bij gebrek aan plaats. Een klein bootje, type 'Optimist'. M'n 3 eerste boten heb ik trouwens zelf gebouwd. Boten zijn mijn leven! Liever doodvallen op de scheepswerf dan ik een rolstoel...", besluit Pascal Lagrou.
Het is Dr.Laurent Meijer die nog niet al te lang geleden een molecule kon abstraheren uit het lichaam van de zeester. Deze molocule kreeg de naam van"roscovitine".In die naam zit de naam gedeeltelijk geborgen van de Bretoense haven Roscoff,een kleine vissershaven aan de noordkust van Bretagne en goed gekend bij de marienebiologen omdat er daar eenvermaard zeebiologisch station is.Docter L.Meijer is als zeewetenschapper werkzaam in dit station en is er tevens directeur van.
De ijszeester is redelijk algemeen in de littorale waters van de Bretoense kusten en men kan deze zeester aantreffen op rotsen tussen en onder stenen vaaf de laagwaterlijn bij springtij tot op een diepte van circa 200 meter. Het is een zeester die tamelijk groot kan worden.Men heeft exemplaren gevist van 80 centimeter en meer,maar gewoonlijk zijn de meeste dieren van 30 tot 40 cm. Hun kleur is zeer variabel van witachtig,roze,violet,groengrijs,bruin tot blauwachtig. Deze stekelige zeester begint meer en meer voor te komen dan vroeger dank zij zijn regeneratievermogen. Ze mag zo één à twee armen kwijt zijn ze kan ze opnieuw vormen en zelfs uit één afgebroken arm regenereert een nieuwe ijszeester. Ophet einde van iedere arm is een soort oog of podia die fotogevoelig is. Men zou kunnen zeggen dat deze zeester met vijf ogen kijkt en aldus een volledig gezichtsveld heeft rondom zich. Om goed te zien trekt de zeester de punten van de armen wat omhoog als hij actief is. Vraatzuchtig voedt ze zich met levende zeediertjes maar ook met dode:mosselen,kreeftachtigen,kleine vissen en andere stekelhuidigen staan op zijn menu. Roscovitine uithet lichaam van een zeester heeft de eigenschap dat het kankercellen aanvalt en doodt...maar gezonde lichaamscellen met rust laat. Roscovitine bestaat momenteel nog niet als geneesmiddel,volledige onderzoeken zijn daaromtrent bezig vooralleer het op de markt komt voor het publiek. Volgens de recenste bevindingen van Dr. Laurent Meijer zou roscovitine vooral geneeskrachtig zijn bij borstkanker en longkanker wat zeker hoopgevend is!!!
DE PALING MET UITSTERVEN BEDREIGD???
Is het nu de paling of de aal? De benoeming paling of aal is streekgebonden,een verschil in vis is er niet. Kleine beschrijving: de paling heeft kleine borstvinnen,de buikvinnen ontbreken,de bovenkaak is iets korter dan de onderkaak en de schubben zijn zeer klein en zitten verborgen in de huid. De kieuwopeningen zijn zeer klein,daardoor blijven de kieuwen nog lang vochtig als de vis zich op land bevindt. De maximale lengte van mannetjes is circa 60 cm.De wijfjes worden tot 135 cm lang en lengtes van 150 cm worden ook genoemd. Een record is 7 kg. en 134 cm cm lang en dertig jaar oud. Hoe lang palingen in zoet water verblijven kan variéren van vijf tot vijftien jaar volgens er voedselaanbot is. Er zijn een zeventiental soorten gekend en van de Australische soort weten we dat ze hun eitjes leggen in de koraalzee. De Europese paling kan beschouwd worden als een diepzeevis die opgroeit in zoet of brakwater,die de wijde zee opzoekt om te paaien in de Sargassozee op grote diepte en waarvan de uit de eitjes gekomen larven terug trekken naar Europa geholpen door de golfstroom. Het geslacht van de paling wordt bepaald door de omstandigheden waarin de vis opgroeit. Sargossozee: nabij centraal America. Hij doet re twee jaar over om naar Europa te keren,in die tijd veranderd hij van gedaante: van plat doorzichtig lintvisje "leptocephalon tot een rond nog steeds tamelijk doorschijnend glasaaltje. Met miljoene tegelijk bereiken ze de Europese kusten. Deplaneetverwarming"global warming" zorgt voor vermindering van de golfstroom waardoor de glasaal moeilijker de Europese binnenwateren bereikt. In zoet water krijgt de glasaal algauw kleur: omvormen tot kleine palinkjes die pootaal genoemd worden. Ze groeien verder op in zoet water en als ze een bepaalde hoeveelheid vet hebben aangedaan en opgeslagen worden ze grijsblauw met een witte buik,de vinnen worden wat groter en de huid wordt dikker. Die vette paling wil dan instinctief na verscheidene jaren terug naar de oceaan en krijgt nu de naam:"schierpaling". Als de schieraal naar de oceaan terugtrekt zijn ze nog niet volledig geslachsrijp. Dit gebeurt tijdens de lange reis naar de paaiplaats in de Sargassozee.
De vervuiling van de oppervlaktewateren door PCB'S die de hormonenhuishouding verstoren en oestrogenen en antidepressiva residuen in het water hebben nadelige invloeden op de geslachtontwikkeling van ouderdieren.Embryonale ontwikkeling wordt verstoord door dioxines. Hindernissen bij de migratie:dijken,dammen en afsluitingen van zeewater maken dat voor de paling het zoete water moeilijker bereikbaar is geworden. De afsluiting van rivieren door waterkrachtcentrales verhinderen niet alleen het opzwemmen van de binnenwateren maar tevens worden volwassen palingen tijdens hun terug migratie verminkt of aan stukken gereten door schoepen. Predatoren: De grootste predator is wel de mens (overbevissing),het vangen van glasaal door zuid Europese vissers haalt de palingstand drastisch naar beneden. In 2004 was dat volgens schatting 200 ton,er zijn ongeveer 3000 glasaaltjes in een kilo.... De aalscholver is een zeevogel die in de laatste dertig jaar felle uitbreiding kent in 2005 telde men in Nederland circa 17000 broedparen.Elke aalscholver eet gemiddeld per dag 250 gr. vis. Gelukkig heeft hij niet alleen paling op de menu staan: maar ook pos,spiering,blankvoorn,baars en andere kleine visjes.
Spoelwormen die voorkomen in de zwemblaas van de paling. Palingen die last hebben gehad van deze zwemblaasparasiet krijgen een verdikte en verkleinde zwemblaas,die niet goed meer functioneert tijdens de paaitrek en mogelijks is de zwemblaas ook niet meer functioneel op grote diepte. Een visvirus "evrex" is naar de Europese wateren is overgekomen en de zeelt en de paling hebben er onder te lijden. Gifstoffen stapelen zich op in het palingvet: wilde paling eten vormt een risico,het gaat over kankerverwekkende stoffen... Het bloed van paling bevat "ichtyoxine": een stof die giftig is voor de vissen,voor de mens minder schadelijk,het gif breekt snel af bij temperatuur verhoging. Een goede raad is van wilde paling die gevangen werdt niet op te eten. Gekweekte paling is veel veiliger: Dit gebeurd vooral in Denemarken en Nederland. In totaal wordt ongeveer 10 000 ton gekweekt in Europa. Wetenschappers zijn erin gelukt van palinglarven te kweken,de voeding van die larven is het grootste probleem.....
Le tribunal correctionnel de Paris a rendu, cet après-midi, son jugement dans le procès du naufrage du pétrolier maltais. Quatre personnes morales et physiques, dont le groupe Total, ont été condamnées à des peines d'amende mais, aussi, à un total de 192 millions d'euros de dommages et intérêts. Le juge a retenu la peine d'amende maximale prévue par la loi, soit 375.000 euros, à l'encontre de Total et de la société de certification italienne Rina. Condamnés pour pollution maritime, les deux prévenus ont été, en revanche, relaxés du chef d'inculpation de mise en danger de la vie d'autrui. Il en va de même pour l'armateur italien de l'Erika, Giuseppe Savarese, qui devra payer 75.000 euros d'amende, tout comme son gestionnaire, Antonio Pollara. Total, Rina, Savarese et Pollara devront payer solidairement 192 millions d'euros de dommages et intérêts à l'Etat, aux collectivités locales, professionnels de la mer et associations. En tout, la centaine de parties civiles réclamaient un milliard d'euros. En ce qui concerne le fameux « préjudice écologique », le tribunal a reconnu le droit, pour les associations de protection de l'environnement. Les membres de secours, ainsi que le capitaine indien Karun Mathur, ont tous été relaxés. On attend désormais si le groupe Total ou les autres condamnés vont faire appel du jugement. L'Erika avait sombré en décembre 1999 au large de la Bretagne, provoquant une marée noire sur 400 kilomètres de côtes.
Samco Europe : Les premières images du pétrolier montrent des dégâts impressionnants
24/12/2007
Les photos que vient de nous faire parvenir un de nos lecteurs à Djibouti montrent, pour la première fois, les dégâts occasionnés sur le pétrolier français Samco Europe. Le navire est immobilisé depuis deux semaines suite à sa collision avec le porte-conteneurs MSC Prestige dans le détroit de Bab el-Mandeb. La proue du tanker est ouverte sur tribord, démontrant la violence du choc, qui n'a toutefois pas fait de blessé ni provoqué de pollution. D'un port en lourd de 72.300 tonnes pour une capacité de 6350 EVP, le MSC Prestige est un navire récent. Construit en 2006 et d'abord opéré par MOL, il a été récemment affrété par l'armement suisse Mediterranean Shipping Company. Bien qu'avarié, le porte-conteneurs a pu rejoindre, par ses propres moyens, le port de Djeddah, en Arabie Saoudite. Pour ainsi dire neuf, puisque livré en avril dernier, le pétrolier français, d'une capacité de 317.000 tonnes a, en revanche, été contraint de rester sur place, ne pouvant rallier l'Europe dans cet état. Deux tankers ont commencé, en fin de semaine dernière, à pomper ses cuves afin de l'alléger. Il rejoindra ensuite, début janvier, un chantier de réparation navale de la région, probablement à Dubaï ou Fujaïrah. L'opération de transfert du pétrole s'effectue sous la protection de la Marine nationale, qui a dépêché la frégate Guépratte et des commandos marine. Le golfe d'Aden est, en effet, une région très sensible où opèrent notamment des pirates et où les flottes occidentales soupçonnent la présence de cellules terroristes. On se souvient notamment de l'attentat contre le pétrolier français Limbourg, en 2002 au large du Yémen.
La proue du Samco Europe après sa collision avec le porte-conteneurs MSC Prestige
S.L. (lefigaro.fr) avec Le Monde, AFP 22/11/2007 | Mise à jour : 08:22
.
Jacques Chirac au Conseil constitutionnel, le 15 novembre dernier
Il est accusé de «détournement de fonds publics» dans le cadre de laffaire des chargés de mission de la ville de Paris. Une première pour un ancien président de la République.
Cest une première dans lhistoire de la République Française. Lancien président Jacques Chirac a été mis en examen mercredi midi pour «détournements de fonds publics» dans le cadre de laffaire des chargés de mission de la ville de Paris. Cest son avocat, Me Jean Veil, qui en a fait lannonce. Jacques Chirac sera à nouveau entendu dici quelques mois sur le fond du dossier des chargés de mission.
Selon Me Veil, Jacques Chirac na pas été entendu mercredi sur les chargés de mission mais sur lorganisation générale de la mairie de Paris et «lorganigramme des responsabilités des uns et des autres». Laudition, qui a duré trois heures, sest déroulée «dans le meilleur climat», a souligné lavocat.
Jacques Chirac était entendu depuis le début de la matinée par la juge dinstruction Xavière Siméoni. Cétait la seconde fois que Jacques Chirac faisait face aux juges, mais ceux-ci ont choisi de le convoquer, alors que sa dernière audition, le 19 juillet, sétait déroulée dans son bureau.
Cette audition intervient dans le cadre de laffaire des chargés de mission de la ville de Paris. De 1983 à 1995, plusieurs personnes ont été payées par la mairie de la capitale. La justice soupçonne ces emplois davoir été fictifs, ces personnels étant affectés à divers proches de Jacques Chirac.
Une vingtaine de personnes sont poursuivies dans ce dossier, soit pour avoir bénéficié dun emploi présumé fictif au cabinet du maire de Paris, soit pour avoir fourni un ou plusieurs de ces emplois. Parmi elles Michelle de Charette, lépouse de lancien ministre des Affaires étrangères Hervé de Charrette, ou encore Marie-Thérèse Poujade, épouse de lancien maire de Dijon, Robert Poujade. Autre cas, celui de Marc Blondel, ancien secrétaire général de Force ouvrière qui a bénéficié pendant dix ans dun garde du corps payé par la mairie.
Chirac : des embauches «légitimes autant que nécessaires»
Plusieurs mis en examen, parmi lesquels Michel Aurillac, ministre de la coopération en 1986-1988, et trois ex-directeurs de cabinet de Jacques Chirac (Michel Roussin, Daniel Naftalski et Robert Pandraud), ont tenté fin juin de se pourvoir devant la cour de cassation, qui a rejeté leur requête.
Alain Juppé avait été entendu comme témoin le 15 mai dernier dans le cadre de cette même affaire, dans laquelle la fille de Jacques Chirac, Claude, est aussi soupçonnée. Elle aurait été rémunérée, durant quelques années, par une entreprise proche de son père.
Dans une tribune publiée dans Le Monde aujourdhui, lex-président reconnaît avoir «souhaité et autorisé» lembauche de ces chargés de mission, car «ils étaient légitimes autant que nécessaires». «Jamais les moyens de la Ville de Paris nont été mis aux services dautres ambitions que dagir pour les Parisiennes et Parisiens. Jamais il ny a eu denrichissement personnel», assure encore Jacques Chirac, qui assure que ces emplois avaient été «autorisés» par le conseil municipal.
Quant au Conseil constitutionnel, aucune disposition légale nempêche Jacques Chirac dy siéger, selon plusieurs juristes. Le reste, pour ces experts, relève de la décision personnelle. «Aux personnes de regarder elles-mêmes dans quelle mesure leur mise en examen peut nuire à lexercice de leur fonction». Après trois heure et demie passées au pôle financier du palais de justice de Paris. Hier matin,Monsieur Jacques Chirac à été mis en examen...MOTIF: Détournement de fonds publics. Jamais un ancien chef de l'ètat n'avait encore été pareillement inquiété par la justice dans l'histoire de la république. L'ancien président plaide la bonne foi!!! Après avoir été entendu cet été dans le dossier des emplois fictifs de RPR, c'est l'affaire des chargées de mission de la mairie de Paris que Mr.Jacques Chirac était cette fois convoqué. De 1977 à 1995 : Maire de Paris. Monsieur Jacques Chirac a recruté une vingtaine de proches qui pourraient avoir été embauchés par pure complaisance sans avoir fourni la moindre prestation. C'est du moins ce que soupçonne la justice qui a déja procédé à une vingtaine de mises en examen dans ce dossier. MONSIEUR JACQUES CHIRAC RESTE PRESUME INNOCENT.
Du Havre, premier port d'importation du café en France à Salvador de Bahia, au Brésil, premier pays producteur et exportateur de café au monde... La Transat Jacques Vabre a la saveur prononcée du café... corsé !
Un seul et même parcours pour toutes les flottes sur le vaste terrain de jeu de l'Atlantique... 4340 milles à parcourir en route directe... Deux systèmes météos inversés appartenant aux deux hémisphères de la planète... Voici pour le terrien, l'équation du problème que les marins auront à résoudre en double sur cette traversée Nord-Sud...
Attention, l'énoncé comprend des variables cachées... D'abord des "effets de Manche"après le départ, puis la traversée du Golfe de Gascogne... Trois à cinq jours de "durs" avant de changer de régime en attrapant les alizés. Exit les cirés et polaires, place au shorts et crèmes solaire avant le passage de la ligne qui vous met la tête à l'envers...
Degré 0 en latitude... et bientôt la terre, fin d'aventure. Mais au deux tiers du parcours, une dernière difficulté météo pourrait redistribuer les rôles : le Pot au Noir, zone de vents imprévisibles où s'alternent orages violents, pétole et vent à bascule... Un passage délicat à négocier en somme, qui ouvrira la porte des Tropiques australes...
Même si à quelques encablures des côtes brésiliennes, les brises thermiques peuvent encore venir contrarier les marins et retarder leur arrivée en terre bahianaise... au final, ce processus de progression mené tambours battants devrait se vérifier en une petite douzaine de jours.
Principaux courants
Vents dominants
Route monocoques 4340 milles
Chaque degré mesure la distance à l'équateur et situe une position sur l'axe horizontal de la carte. Chaque degré mesure la distance à l'équateur et situe une position sur l'axe vertical de la carte. 1 degré = 60 minutes = 60 milles = 111 km 1 petit carreau = 30 milles = 56 km
A friend's granddaughter who works for NASA sent us these pictures - I am assuming the last picture is Hurricane Dean - I am going to drop her a note to make sure.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.