Wanneer lineair gesystematiseerd Aikidobewegingen van een Aikidoka overgaan in een vloeiende esoterische en soms poëtische beweging, waar bij de uitvoering lagen van inzichten worden toegevoegd aan de diepte van de percepties van de Aikido-beleving, om de onderlinge relatie te definiëren met intuïtieve interacties, dan kunnen we langzaam de betekenis van de complexe evolutie van O'Senseis Aikido begrijpen in zijn uitvoering.
In Aikido trainen we het lichaam om zowel lichamelijk als geestelijk kalm te zijn. Het einddoel dat we herhaaldelijk horen: ontspan. Constante aandacht voor ademhaling helpt de Aikidoka om een doelgerichte verbinding tot stand te brengen tussen ademhaling en beweging. Adem is de schakel die de geest en het lichaam verbindt en helpt om een gecentreerde toestand te bereiken. Adem biedt toegang tot kracht en ontspanning. Door ademhaling kunnen we ons centrale zenuwstelsel controleren en emotionele (ongewenste) reacties bedwingen. We leren om bewust, vertrouwd, efficiënte en gecontroleerd te reageren op stressvolle situaties. Leer om je geest en de adem te kalmeren, zodat je lichaam ook zal ontspannen.
Je kunt alleen vechten zoals je oefent. (Miyamoto Musashi, legendarische adellijke Japanse samoerai, 1584-1645)
In Aikido vallen we nooit aan. Als je als eerste wilt slaan om voordeel te halen ten opzichte van iemand is dat een bewijs dat je Aikido training onvoldoende was en dat je in feite door jezelf bent verslagen. Kom niet in de buurt van een aanval, maar controleer voordat het begint.
Vriendschap is een waardevol deel van ons leven. Voor degenen die ernaar streven Aikido te bestuderen: het meest waardevolle geschenk dat we aan anderen kunnen geven, is onze aanwezigheid in de dojo om zo een eerbetoon aan de inzet van onze sensei te tonen. Als Aikidoka moet je studeren om jezelf te verbeteren, niet om te concurreren met anderen. Consistent oefenen is de sleutel achter elk leerproces en vormt de basis voor onze focus, verwachting en erkenning van een kans om samen te leren en te groeien. Elke les in de dojo is een praktijkervaring in zelfgroei. Bovenal, polijsten van onze geest is een lonende ervaring.
Aikido wordt beoefend voor een betere samenleving, doch waarin niemand je zal veranderen. Sensei zal je helpen jezelf te zijn, dat is alles wat je nodig hebt om je goed te voelen, om je leven zinvol te maken, gewoon jezelf zijn en groeien volgens jouw aard, dat is de realisatie van een Aikidoka.
Wees als een kind, gelukkig verrast door alles wat er te leren valt. Leer genieten van de prachtige dingen van het leven, van eenvoudige dingen, die je omringen.
"Train altijd op een vreugdevolle en levendige manier." (O'Sensei)
Aikido is een metafoor voor ons leven en onze ervaringen. Aangezien alle houdingen en gedragingen binnen de mogelijkheden van de Aikidoka liggen, is het onze eigen verantwoordelijkheid om die vormen te kiezen die leiden tot meer harmonie met onszelf en met de rest van de mensheid. Aikido doet ons herinneren dat we geboren werden om gelukkig te zijn, om schoonheid te creëren en dat we allemaal mensen zijn, vol met dromen.
Schoonheid is er niet in wat je ziet, maar op de manier zoals je ziet. Als je met aandacht leeft, is het makkelijk om overal wonderen te zien. Het leven om ons heen barst van wonderen, elke mens is een veelvoud van wonderen. (Thich Nhat Hanh, 1926 -)
Aikido begeleid ons in het opdoen van kennis van onze eigen geest en maakt ons bewust van wat er doorheen ons gaat, zodat we onze genegenheid op intelligente wijze kunnen beheersen. Het gaat er niet om onze emoties te verbergen, maar hoe we er assertief en respectvol mee moeten omgaan. Harmonie tussen ons denken en onze acties. Aikido is gebaseerd op vertrouwen in eigenwaarde, in je houding, moed en bescheidenheid, om veilig en rustig met zichzelf te zijn. Het is van essentieel belang om te kunnen bepalen welke persoon we willen zijn en om zo te herkennen wat ons gelukkig maakt.
"Wees aardig voor anderen, zodat je de geheime kunst leert om aardig voor jezelf te zijn." (Moekoenda Lal Gosh, 1893-1952)
In het algemeen is het doel van Aikido om het lichaam en geest te onderwijzen, om een integrale ontwikkeling van het menselijk wezen te bereiken, om te helpen bij de zoektocht naar zichzelf, om empathie te vinden met de wereld van dingen en wezens om je heen.
Elke dag van het menselijk leven brengt vreugde en woede, genot en pijn, duisternis en licht. Elk moment wordt opgenomen in het grote ontwerp van de natuur. (Morihei Ueshiba)
Diversiteit accepteren betekent de realiteit accepteren. Onze aspecten zijn anders. We spreken anders, we denken en dromen van een oneindig aantal wonderen. Niets in deze wereld is nutteloos. Geen blad van een boom valt nutteloos, zelfs een insect sterft niet omdat het geen nut heeft. Aikido op zich is niet gedifferentieerd, maar de leringen en zijn Aikidokas gedifferentieerd. OSensei benadrukte altijd in zijn leer dat in al zijn diversiteit aan technieken, deze toch één en dezelfde zijn. Zelfs Uke en Sensei zijn één.
Probeer jezelf te zijn, in al je glorie, dat is genoeg en dat maakt het verschil.
Wat Morihei Ueshiba zei tijdens zijn trainingen, is nooit met veel aandacht aanhoort door zijn uchi-deshi. De meeste waren jonge mensen die enkel de uiterlijke Aikidotechnieken probeerden te onthouden. Bijna niemand heeft ooit echt begrepen wat Ueshiba bedoelde met zijn uitleg over zen filosofie, verfijnde spirituele ideologieën en mystieke aspecten over Kojikki (de goden), Naohi (de juiste geest) en de natuur en hun diepere abstracte betekenissen in Aikido. Het is ook onmogelijk om aan te tonen wat de leerlingen van de grootmeester zich eigen hebben gemaakt en wat en hoe ze dit hebben doorgegeven aan hun generatie leerlingen. Aikido is gemaakt door Morihei Ueshiba Sensei en vele filosofische aspecten ervan zijn helaas verdwenen met zijn overlijden. Niemand kon alle Aikido-technieken zo effectief uitvoeren met Aiki als OSensei zelf. Het is hetzelfde als blinde personen een alpaca aanraken, waarbij elk de alpaca beoordeelt op het deel dat men vastgepakt. Zelfs Kisshomaru-san, zoon van OSensei, wist dat hij Aikido niet wereldwijd kon verspreiden door dezelfde complexe filosofische woorden van zijn vader te gebruiken.
Ueshiba wijdde zijn leven aan een zoektocht naar een spiritueler krijgsgevecht en had hierin volgers van allerlei aard: staatslieden, militairen, zakenlieden, wetenschappers, schrijvers en andere mensen die zich toelegden op vele andere beroepen en activiteiten. De leringen van OSensei hebben de levens van deze mensen over de hele wereld met inspiratie vervuld, om hun geest als een instrument naar een liefdevolle bescherming van alle dingen te cultiveren, in plaats van de fysieke overheersing over anderen.
Deze kennis van onze eigen geest maakt ons bewust van wat er door ons heen gaat en kunnen we zo onze genegenheid op intelligente wijze beheren: de harmonie van het zijn met een grootsheid vanaf het kleine begin Sic parvis magna.
Het doel van Aikido is om het lichaam en geest te onderwijzen, om een integrale ontwikkeling van het menselijk wezen te bereiken. Naast de Aikido-technieken cultiveert Aikido ons ook andere kwaliteiten zoals vriendschap, solidariteit en wederzijds respect voor anderen. Aikido vereist constante praktijk, aangezien de technieken waarop ze gebaseerd zijn niet gemakkelijk te combineren is met deze mentale inzage. De Uke stelt ons in staat om dit te begrijpen en vooral om zorgzaam te zijn. We hebben een partner voor ons en geen tegenstander.
Vanaf de vroege jaren 1920 tot aan het einde van de Tweede Wereldoorlog gebruikte Morihei Ueshiba de naam "Moritaka". Vanaf 1930 verbaasde Mr. Moritaka iedereen met zijn deelname aan verschillende wedstrijden (in o.a. de Keizerlijke Japanse Legeracademie) waarbij hij verscheidene shodans in andere krijgskunsten zonder problemen versloeg. Door deze demonstraties van zijn ware Weg van de Kami (een mengeling van Kendo, Judo, Sumo, Karate, Jujitsu, boksen, Budo en Ki) plaatste Budoka Ueshiba zich in de belangstelling. Vroeger heette zijn kunst dan ook Aiki-jutsu, zonder veel mentale aspecten, met pure (verwoestende) techniek. Er was o.a. geen training in Shikko, jo of bokken: de oude stijl was neergooien en doden met lege handen. Het maandelijkse lesgeld was 5 yen (5 Eurocent) en vanaf het begin moest er een hakama over de keiko-gi gedragen worden. Er waren geen rangen, iedereen droeg een witte gordel. Na de oorlog begon OSensei met een faseverandering t.o.v. zijn vooroorlogse praktijken en voegde nieuwe en originele spirituele dimensies toe aan zijn technieken (met essentiële principes vanuit Daito-ryu, liefde en harmonie).
Aikido is een complete krijgskunst en een persoonlijke keuze om jezelf en de aanvaller tegen onnodige schade te beschermen. Het is niet nodig om Aikido "effectiever" te maken in gevechts- of sportwedstrijden. Volg eenvoudig de leidraad van Ueshiba: Sta Kamae, neem altijd een Hanmi-Irimi houding aan en maak de afstand met de aanvaller zo klein mogelijk. Vestig jezelf in het midden, stuur je Ki naar het oneindige, in alle richtingen en beweeg "Sen-sen-no-sen" (verplaatsen voordat de aanval zelfs begint) vanuit je heupen, in cirkels of spiralen, om de vijand terug te sturen, begeleid met jouw Aiki en Kokyo-ryoku (=ademkracht).
OSensei zei tijdens zijn leringen vaak "we ontwikkelen onze ademhaling met elkaar". Zowel OSensei als zijn dojo-studenten werkten samen om elkaar te helpen bij het ontwikkelen van Kokyu-ryoku, die uniek is voor Aikido.
Koans zijn bedoeld om het rationele denken te stoppen en aan te zetten tot nadenken over fundamentele leerstellingen. Meestal is het een raadsel of parabel om studenten te helpen hun gedachten te verzetten. Traditioneel heeft een Koan geen logisch antwoord, maar vereist een abstractie om te begrijpen wat een sensei wil zeggen. Koans zijn niet alleen in het oude China ontstaan, ook aangepast aan deze tijd worden Koans geboren. De filosofische Koan over het vijfde element Ku (De Leegte of "niet aanwezig zijn van iets) over de sereniteit van de geest van de Aikidoka bij het uitvoeren van zijn techniek is bedoeld om na te denken over de interactie tussen student-sensei.
Toen een Aikidoka klaar was met zijn techniek, verscheen de
sensei met de woorden Het begin is makkelijk, het moeilijke is om vol te
houden", waarop de Aikidoka antwoordde Als je je alleen omringt met
degenen die denken zoals jij, zal je nooit iets nieuws van anderen leren."
Een Japanse Kanji is een logografisch teken dat een begrip uitdrukt, vergezeld van een katakana en een hiragana, twee fonetische schriften. Hierbij de beweging van een Aikidoka, uitgedrukt in een Kanji, geschreven door OSensei. In het midden van deze Kanji staat het enkelvoudige Katakana karakter Yu, wat staat voor de harmonie van Vuur en Water (In en Yo). Rechtsboven staat Ku of De Leegte. De Kanji rechtsonder staat voor ter dikte van een stukje papier. De Kanjis aan de rechterkant van het diagram leest Leegte en Materie, samen vormen ze het concept Hemel en Aarde, zoals yin en yang, de twee tegengestelde krachten, maar toch verenigd.
Morihei Ueshiba bestudeerde o.a. Daito-ryu; Daienwa; Chujo-Ryu; Yagyu Muneori en zijn Japanse martiale tradities en vele andere "niet-historische" compilaties van honderden jaren budo in Japanse gevechtskunsten, die vergelijkbare (Budo)doelen en ethiek beleden, aangevuld met de talloze interne complexe en veelzijdige klassieke ideeën van de Chinese krijgstraining paradigma's, voor zijn Aikido harmonie- concept. De Aikido-oprichter impliceerde nooit dat zijn ideeën uniek waren, ook niet dat zijn kunst de enige kunst was met een hoger moreel kompas. Vooral na WOII transformeerde zijn Methods of War in Methods of Peace via Misogiharae en kunnen we nu genieten van het wereldwijde veelzijdige kernconcept van zijn Aikido-erfenis: prominente (spirituele) harmonie.
De spirituele wereld van Kokyo-ho bestaat uit rustig en diep inademen, dit wordt "In" (Yin) genoemd, het uitademen "Yo" (Yang). Dit zorgt voor de ontspanning van de geest en het hele lichaam. Door voortzetting van deze ademhalingsmethode en door mentale concentratie, wordt de "geest", "ki" en "kracht" verenigd. Laat "In-yo Aiki-ho" zich ontwikkelen in jouw Seika Tanden tot Kokyu-ho en Ki-ryoku. De fysieke wereld van Kokyo-ho: Omdat de functie van de longen nu volledig worden benut, conditioneert men ook het hart en de bloedsomloop, de spieren van de buikholte onder het diafragma en daarmee ook het spijsverteringsstelsel en andere inwendige organen. Deze methode van ademhaling kan op elk moment worden toegepast, zonder een bepaalde tijd of plaats te kiezen.
Onze prestatie ligt in de natuurlijke kracht van onze verbeelding. Verbeelding is een zeer krachtig iets. Het beïnvloedt onze hersenchemie die ons lichaam beïnvloedt. Het in beeld brengen van een beweging kan reacties van het zenuwstelsel opwekken die vergelijkbaar zijn met die die optreden tijdens het fysiek uitvoeren van dezelfde actie. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mentale oefeningen bijna net zo effectief zijn als echte fysieke oefeningen en beide effectiever maakt. Visualiseer dat je de juiste Aikido-technieken uitvoert, net zoals Sensei je voordoet. Maak je geest contextueel rijk, verhoog je motivatie en zelfvertrouwen. De enige grenzen zijn die van de geest. Buiten de grenzen van wat je gelooft, kun je het onmogelijke bereiken."