• reeds 5 dagen thuis
  • een laatste berichtje vanuit Beijing
  • nog 2 dagen
  • bezoek aan de hutongs
  • bezoek aan de zoo 10/1 en tian'an menplein 11/1

ons adoptieverhaal
    een adoptie uit china
    23-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reeds 5 dagen thuis
    Hallo iedereen,
    zoals beloofd nog wat nieuws maar dit keer vanuit het thuisfront.
    We zijn goed thuisgekomen na een vermoeiende nachtvlucht. An Floor stelt het prima.Ze past zich wonderwel aan.
    Wij daarentegen zijn ook enorm blij om thuis te zijn. We hebben enorm genoten van het onthaal op Zaventem, ook het versierde huis bracht ons meteen in een fijne stemming.
    Milan is vanaf woensdag terug naar school gegaan, hij keek er echt naar uit, maar ligt nu ziek in bed. (ook de vermoeidheid speelt hem parten). An-Floor is ook wel een beetje haar nacht - en dagrimte kwijt. Ze komt 's nachts geregeld wakker. We hopen dat dit snel in orde komt.
    Het is heel leuk onze kleinste spruit te zien genieten. Alles is nieuw en voor haar een ware ontdekkingstocht! Het is super om haar bezig te zien.
    We zijn blij thuis te zijn, het gewone leven weer aan te vatten en het zal nooit meer hetzelfde zijn, we zijn nu met 4 en heel gelukkig!

23-01-2012 om 08:25 geschreven door helga kints

16-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een laatste berichtje vanuit Beijing
    Ni Hao,
    Voor ons is het bijna 19u, we vertrekken straks om 21u30 richting luchthaven om het vliegtuig te nemen om 1u45. We landen in Zaventem 5u45 plaatselijke tijd.
    Gerland en Milan nemen nog een laatste duik in het zwembad. Ik probeer An-Floor nog een klein beetje te laten slapen, ze ligt hier achter mij in haar bedje maar ik vrees erover. (ze vertelt (lees brabbelt) en doet voortdurend het licht aan en uit).
    De koffers zijn (bijna) gepakt, het was wel wat proppen, duwen, ... maar we zijn erin geslaagd.
    Het visum is in orde. Tegen 17u vanavond hadden we haar visum in handen: onze grote schat mag meer naar huis! super!!!

Nog even dit :

Bedankt aan jullie allemaal voor het meevolgen van deze blog, onze reis, bedankt voor de vele, mooie reacties, we horen, zien, mailen of bellen elkaar wel!

We hebben deze reis veel meegemaakt, het was een lawine aan emoties( voor ons alle 4), heel vaak hebben Gerland en ik tegen elkaar gezegd dat we lang hebben moeten wachten, dat we nooit hebben gedacht aan opgeven, we hebben wel gevreesd dat het voor ons niet meer ging lukken maar ...
    het is het wachten waard!!!
    straks ontmoeten jullie 4 gelukkige mensen

Het doet wel een beetje raar haar thuisland te verlaten, maar dit hoeft geen definitief afscheid te worden, we komen terug, dat beloven we onze dochter nu al!

We houden deze blog nog even aan, we houden jullie op de hoogte van onze thuiskomst en de reacties van An-Floor op haar omgeving.

aan jullie allen,
    tot dan,

16-01-2012 om 12:06 geschreven door helga kints

15-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog 2 dagen
    Ni, hao,
    nog 2 dagen en 1 keer slapen zijn we van huis verwijderd. En of we verlangen! Hoe mooi, hoe intens, hoe speciaal deze reis voor ons is, toch verlangen we echt naar ons huis en willen we An-Floor snel onze thuis leren kennen. Dus, nog even....
    Het bezoek aan het Olympisch stadion en het grote park errond was super de moeite! Het is een zeer opvallend gebouw, echt prachtig gemaakt! We deden eerst per bus een rondleiding op de site om daarna een kijkje te gaan nemen in het stadion.
    Gisteren (zaterdag) brachten we een bezoek aan het park waar de langlevenheuvel gelegen is. Als je helemaal bovenaan de heuvel bent, heb je een enorm mooi zicht over de hele stad. De klim waard dus.  Bovendien was het zaterdag en is er volle bedrijvigheid in de parken in Beijing. Op vele hoeken kan je leren dansen, zingen, ...
    's avonds zijn we met de hele groep en met Wanyu peking duck gaan eten in het gekendste 'peking duck-restaurant' van Beijing. We kregen eindelijk de volledige uitleg over dit gerecht en het moet gezegd : 't was lekker!
    Na ons avondmaal bezochten we nog een muziekwinkel. We kunnen toch niet naar huis zonder die prachtige Chinese muziek die je overal hoort (echt overal: lees op pleinen, in winkels, op straat, in liften, in het toilet, ... de muziek blijft je achtervolgen).
    Vandaag (zondag) gaan we er eens alleen op uit. We proberen met de metro of taxi nog enkele plekjes van Beijing te ontdekken. (wie weet wat onze toch allemaal zal opleveren).
    We hopen dat het met iedereen goed gaat.  We vertrekken maandag op dinsdagnacht hier in Beijing (idd, een zeer moeilijk vertrekuur voor onze kleintjes) om vervolgens tegen de dinsdagochtend te landen in Zaventem.
    Tot dan,
    't ga jullie goed,
    we horen, mailen, bellen of zien elkaar wel eens!

en ik ....? Ik kijk er naar uit om mijn THUIS te leren kennen!
    Vele groeten van
    An-Floor

15-01-2012 om 03:36 geschreven door helga kints

13-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bezoek aan de hutongs
    Ni Hao,
    nog altijd koude maar heel aangename groeten vanuit Beijing. Gisteren in de voormiddag wat gestudeerd met Milan en daarna nog wat boodschappen gedaan. Ondertussen bleef Gerland bij An-Floor. Kort na de middag vertrokken we richting hutongs. We hebben deze bezocht met de riksja's. Echt tof, ook An-Floor was zichtbaar aan het genieten. De hutongs zijn ommuurd en bestaan uit nauwe straatjes. Hier is er geen hoogbouw. Deze manier van wonen is 700 jaar oud. Er zijn reeds vele hutongs verdwenen maar momenteel  heeft de overheid daar een stop op gezet. Deze traditionele manier van wonen wordt terug mogelijk gemaakt door Hutongs op te knappen, te voorzien van alle modern comfort, ... Vele hutongs zijn dan ook momenteel niet te betalen voor een doorsnee Chinese familie. Wij bezochten een opgeknapte hutong van ong. 300 m², daar leven 3 generaties en zijn ze met 8 familieleden.

Na ons bezoek zijn we met een andere familie thais gaan eten. heel gezellig en het moet gezegd onze dochters hebben zich voortreffelijk gedragen op restaurant!

Vandaag bezoeken we de Olympische site (het vogelnest) en het is de bedoeling dat Milan een duik neemt in het Olympische bad.
    We kijken er al naar uit!
    Vanavond staat voor Gerland en Milan een avondspektakel op het programma: Chinese acrobatie! Wellicht de moeite waard! Wegens te laat 's avonds blijven de vrouwen thuis.

vele groeten

13-01-2012 om 03:11 geschreven door helga kints

11-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bezoek aan de zoo 10/1 en tian'an menplein 11/1

Ni Hao,
    Gisteren brachten we een bezoek aan de zoo van Beijing. Dit keer meer succes bij de panda's (we zagen er 4 waarvan 1 in topvorm).
    An-Floor het was het meest gefascineerd door de dolfijnenshow!
    Ze kreeg daar ook haar cadeau van haar broer : een heel mooie dolfijn. Milan is deze gaan kopen in zijn eentje. Echt fijn!
    (we weten niet of hij ook hier heeft onderhandeld over de prijs ?)
    Gisterenavond had Milan zin in vis. Hij koos zijn soort vis op de kaart (hier kies je altijd op de kaart aan de hand van een prentje, foto of tekening). Maar wat we niet wisten is dat de vis levend uit een groot aquarium werd gehaald en daarna in een schepnet aan ons werd getoond. Hij zag er heel goed uit. Even later zag de vis er iets minder levend uit maar wel des te smakelijker! (ook deze ervaring zijn we alweer rijker) Misschien wagen Milan en ik ons toch nog aan schilpad ? (ook deze zaten in het aquarium)

Vandaag het tian'an menplein bezocht, idd zoals we dachten, kwamen we terecht op een enorm groot en mooi onderhouden plein. De beelden van het studentenproces van 1989 die zo verschrikkelijk werden beëindigd waren het gesprekonderwerp. Ik moet toegeven dat die beelden mij ook altijd zijn bijgebleven.
    We werden bovendien nog nooit zo streng gecontroleerd, gefouilleerd als nooit tevoren bij het bezoek aan het mausoleum van Mao.
    Zijn echte lichaam ligt opgebaard in een glazen (diepvries)kist. Milan kon moeilijk geloven dat dit de 'echte' was.

An-Floor vond het bezoek deze voormiddag iets minder interessant en kreeg al snel honger, was moe, ... (gisteren had ze niet veel geslapen overdag en dat was duidelijk te merken). Eenmaal terug in ons hotel deed ze een 2 uur durend middagdutje.

De mannen zijn op valiezenjacht geweest, samen iets kopen maakt het alleen maar gezelliger en samen afdingen kan alleen maar tot betere resultaten leiden.

Vanavond nog een avondwandeling gemaakt en daarna een warm bad voor Milan en een warm badje voor onze dochter. Doet enorm veel deugd na het trotseren van de koude hier in Beijing.

Morgen staat een bezoek aan de hutongs op het programma, dit zouden we graag doen met riksja's. Ik denk dat we op die manier een beter beeld zullen krijgen van het 'oude' Beijing.

Ondertussen worden we elkaar meer en meer gewoon. Het is gewoon super om te ontdekken wat ze allemaal al kan en niet kan, hoe haar karaktertje in elkaar zit, hoe ondernemend ze is, hoe blij ze kan zijn, hoe boos ze kan kijken (als we eens iets verbieden), kortom ...we hebben maar 1 conclusie: 't is een schat van kind!

We wensen jullie allen 't allerbeste! tot Blogs

11-01-2012 om 13:53 geschreven door helga kints

10-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verboden stad en goed nieuws
    Ni hao,
    alles goed met iedereen ? Hier in Beijing hebben we gisteren (maandag 9/1) goed nieuws gekregen. Wanuy heeft de papieren vanuit het ministerie van buitenlandse zaken hier in Beijing meegekregen, nu nog naar de ambassade en als alles loopt zoals gepland hebben we An-Floors visum op maandag 16/1 (ja, geen dag te vroeg) om haar mee huiswaarts te nemen.
    Gisteren hebben we de verboden stad bezocht, echt de moeite! Zeer mooi en indrukwekkend. Bovendien kunnen we hier ook telkens genieten van koud maar zeer mooi zonnig en open weer.
    Onze kroost stelt het fantastisch goed. We vertoeven in een leuke groep, kortom alle ingrediënten zijn samen om er een boeiende, onvergetelijke reis van te maken.
    Vandaag gaan we  naar de zoo, deze middag gaan we ook samen met de hele groep eten.
    We hebben vrij goed gevulde dagen maar je hoort ons niet klagen, de tijd gaat hier heel vlug.
    tot blogs

10-01-2012 om 01:02 geschreven door helga kints

08-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag in Beijing
    Ni Hao,
    alles zeer goed hier. We hebben alweer een zeer leuke dag beleefd hier in Beijing. De tempel van de hemel is fantastisch mooi. Ook in het park is het zeer aangenaam vertoeven. Er heerst een aangename, uitgelaten sfeer. De plaatselijke bevolking komt daar samen om te dansen, zingen, fitnessen, sporten, kaarten, .... Je kan het zo gek niet bedenken of wij hebben het gezien. Het was leuk daar getuige te mogen van zijn, we hebben ons zelfs gewaagd aan enkele danspasjes. De hemeltempel is een vrij grote site, bovendien hadden we geluk dat het zonnig weer was wat ons bezoek nog aangenamer maakte.
    's middags een kort bezoek aan de mac donald (smaakt toch overal ter wereld hetzelfde :))
    In de namiddag zijn we naar een vrij grote markt geweest, ongelooflijk wat er daar allemaal verkocht werd en Milan kon zich weer helemaal laten gaan in het afdingen... een extra valies begint zich op te dringen. We willen dan ook zoveel mogelijk spullen van An-Floors thuisland meebrengen naar huis.
    Morgen brengt Wanyu een bezoek aan het ministerie, wat er zal voor zorgen dat onze papieren wellicht in orde komen! We duimen alvast.
    Morgenmiddag vertrekken we naar de verboden stad, wij kijken er in ieder geval naar uit.
    Voor de rest blijven we genieten van elkaar, An-Floor is een fantastisch kind! We hebben nu trouwens 2 fantastische kinderen waar we heel fier op zijn!

We wensen jullie daar thuis verder 't allerbeste, geniet ook maar van elkaar en ... we beginnen stilletjesaan toch wel te verlangen naar huis, toch is het zeer aangenaam vertoeven hier. Het is een fantastische stad, land.

tot morgen,

08-01-2012 om 13:41 geschreven door helga kints

07-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de chinese muur

Ni hao,
    We hebben vandaag echt een fantastische dag beleefd. Het begon reeds bij het opstaan: het was aan het SNEEUWEN!
    Dit gaf onze dag nog een extraatje.
    Na het alweer veel te lekker en veel te uitgebreid ontbijt zijn we vertrokken richting Chinese muur. (ong. 1 à 1,5 uur rijden vanuit het centrum waar wij verblijven)
    Onderweg wist Wanyu, onze plaatselijke gids, heel veel te vertellen over de geschiedenis, de gebouwen, ... van Beijing.
    Eens aan de muur aangekomen, was de uitdaging groot! Helaas is die muur niet te beklimmen met een buggy. Milan en Gerland hebben de vele trappen getrotseerd en zijn helemaal tot het bovenste puntje geweest. Een ware uitdaging. Bovendien zijn ze ook geslaagd in hun opzet.
    Ondertussen genoten de mama's van een lekkere koffie en een bezoek aan de site beneden.
    Op onze terugweg zijn we gestopt in een Chinees restaurant waar we met z'n allen rond 1 grote tafel hebben gegeten, zeer leuk, echt waar! An-Floor is de enige die dit niet heeft meegemaakt, ze sliep van de eerste tot de laatste minuut wat haar nu in vorm heeft gebracht en dus kunnen we vanavond op restaurant. Dit keer kiezen we voor een Frans restaurant naast ons hotel. (we willen wel eens afwisseling met de Chinese keuken)
    Vanavond hebben we ook vlug nog wat boodschappen gedaan bij de plaatselijke supermarkt wat op zich al een belevenis is!
    Morgen is het zondag en ook daar kijken we naar uit : we brengen eerst een bezoek aan een theater (met de nodige voorstellingen) en daarna brengen we een bezoek aan de zijdemarkt. Hier hebben we al veel over gehoord en gelezen, dus we zijn benieuwd!
    Ondertussen vergeten we even de papierperikelen en genieten we ten volle van de stad. (doet ook wel eens deugd)
    En onze kleine deugniet geniet ook, raakt meer en meer aan ons gewend en wij aan haar! Niet te geloven wat zo'n kleine spruit met ons (lees : zeker ook met Milan) teweeg brengt?!
    Milan heeft vandaag ook nog wat tijd gevonden voor schoolwerk (al is dit niet evident op zo'n reis).
    We wensen jullie allemaal nog veel plezier dit weekend en tot blogs

07-01-2012 om 11:45 geschreven door helga kints

06-01-2012
    Ni hao,
    alweer een dag voorbij. Helaas zonder veel resultaat wat de papieren betreft. Nu is het vrijdagavond en we moeten wachten tot maandag alvorens terug in actie te schieten. Gelukkig kunnen we rekenen op Wanyu, onze contactpersoon. We hopen in ieder geval dat alles in orde komt. Blijkbaar zijn het de notarissen die niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de nieuwe wetgeving. (1/10)
    Dus maandag opnieuw contact opnemen met het ministerie van buitenlandse zaken en de Belgische ambassade! We gaan ervoor!
    Ondertussen zijn we  het afdingen al gewoon, bedankt Ann, voor de tip. Milan is al de beste erin en kan heel goed afdingen.
    Deze namiddag heb ik met An-Floor nogmaals een zwembadavontuur willen beginnen, echter deze keer met iets betere score. Het was geen hoogvlieger maar ook niet echt een flop. We leven op hoop!
    An-Floor is echter wel in haar nopjes wanneer zij kan rondhuppelen van 't een naar 't ander, op trappen kan kruipen, met boeken kan spelen, ;...
    En morgen ... eindelijk een cultureel bezoek : we gaan naar de Chinese muur en een zijdefabriek. We kijken er enorm naar uit!
    Vele groeten aan iedereen en tot morgen

06-01-2012 om 13:41 geschreven door helga kints

05-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1e volle dag in Beijing
    Ni hao,
    gisteren een vrij lastige dag achter de rug, al kunnen we niet klagen over An-Floor en haar eerste vliegreis. Die heeft ze wonderwel doorstaan en geloof ons maar, ze was de braafste, tofste, ... van het hele vliegtuig.Toch zijn we te laat (volgens haar eet- en slaappatroon) toegekomen bij ons hotel in Peking waardoor ze moeilijk de slaap kon vatten. Bovendien bleek er ook een misverstand te zijn en had zij nog geen bed. Toch is zij in slaap gevallen tegen 23u.
    Maar ... wat waren wij blij toen we vanmorgen de gordijnen van onze kamer opentrokken ... zon, zon en nog eens zon. (hoewel de temperatuur hier toch wel rond het vriespunt ligt). Echt tof , die zon, na al die 'donkere' dagen in Chongqing.
    Gerland ging vanmorgen met de andere mannen (van de andere 3 koppels) samen met onze gids Wanyu naar de Belgische ambassade en naar het ministerie. Jullie zullen het niet geloven maar we moeten opnieuw naar de notaris morgen. Blijkbaar is sinds 1/10 hier in China de wet veranderd en zijn sommige zinnen op onze documenten niet meer geldig of van toepassing. Er is daarna communicatie geweest tussen de notaris van Peking en Chongqing en blijkbaar mits wat aanpassingen komt alles wel goed. Enfin, alles geraakt wel opgelost maar ... 't is echt niet te geloven.

Vanmiddag zijn we een taart gaan kopen voor Qian (adoptiedochter van Jasper en Sarah), zij werd vandaag 2 jaar. Echt fijn zo'n mini-verjaardagsfeestje! Daarna wat de buurt gaan verkennen met An-Floor en Milan. We zijn nog wat kledij gaan kopen voor onze kleine meid en dit is echt een hele belevenis. In elke winkel is superveel personeel en in elke winkel moet je ook afdingen.
    Vanavond zijn we iets gaan eten in een typisch Chinees restaurant dicht bij ons hotel. Heel heel lekker en niet duur, en ja, ... Wat hebben we voor de eerste keer geproefd ?.... Peking Duck (super!, voor Milan, An-Floor en ikzelf)

We hopen dat de storm niet te heftig is bij jullie.
    we wensen jullie verder nog een fijne dag(en) en tot blogs