Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    adcars
    axelle devos auto's
    28-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    beste lezers,


    ik ben axelle , en ook oprichster hiervan ik misschien
    wel een meis maar ik zelf hou super veel
    van deze dingen .
    deze info en foto's ken ik ook niet vanbuiten of weet
     ik veel weet ze nog allemaal kunnen
    nee ik zelf haal deze ook van een website .
    meer ga ik er niet over vertellen ik wens je veel lees
    plezier en hoop dat je veel bij weet van info.

    28-06-2009 om 13:42 geschreven door axelle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Audi R8

     

     

    De Audi R8 is een sportwagen van het Duitse automerk Audi. Het is een productieversie van de Audi Le Mans quattro conceptauto die in 2003 het levenslicht zag. De naam R8 is een verwijzing naar de R8 raceauto van Audi waarmee onder andere 5 keer de 24 uur van Le Mans werd gewonnen. De auto werd voorgesteld op het autosalon van Parijs in 2006.

    De R8 wordt geproduceerd door quattro GmbH in Neckarsulm, de vaste sportafdeling van Audi die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen.

     

    Productiemodel

    De Audi R8 werd in 2007 geïntroduceerd als 4.2 FSI quattro met een V8-motor wat tot 2009 het enige model bleef. In 2009 kwam de krachtigere 5.2 FSI quattro versie op de markt die een V10-motor heeft.

    De R8 heeft standaard quattro vierwielaandrijving. Dit systeem maakt gebruik van een van Lamborghini afkomstige Viscokoppeling in plaats van Audi's gebruikelijke quattro-systeem. Het chassis is opgebouwd uit aluminium genaamd Audi Space Frame (ASF). Een techniek die al eerder gebruikt werd bij de Audi A2 en A8. Tevens heeft de R8 Audi Magnetic Ride, een adaptief schokdempersysteem.

    Omdat Audi AG het merk Lamborghini bezit, heeft de R8 15% van de onderdelen gemeen met die van de Lamborghini Gallardo waaronder de optionele R-tronic transmissie. De Europese Audi R8 is tevens het eerste voertuig waarvan de koplampen geheel uit LED's bestaan. Ook kan de R8 optioneel besteld worden met het Bang & Olufsen Sound System, zoals bij andere duurdere modellen van Audi ook mogelijk is.

     R8 4.2 FSI quattro

    Audi R8 motor

    De Audi R8 4.2 FSI quattro heeft een 4,2-liter V8 FSI-motor die 420 pk bij 7.800 tpm en een koppel van 430 Nm bij 4.500 tpm levert en tevens gebruikt werd in de Audi RS4 B7. De motor heeft een maximum toerental van 8.250 tpm en is voorzien van directe benzine inspuiting wat een hoge compressieverhouding mogelijk maakt. De V8 heeft 4 kleppen per cilinder die bediend worden met twee dubbele bovenliggende nokkenassen met variable kleptiming. Voor de R8 is de motor voorzien van dry-sump smering.

    De R8 4.2 FSI doet over een standaard sprint van 0 tot 100 km/u 4,6 seconden met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak. Met de optionele R tronic automaat duurt dit 4,4 seconden. De wagen heeft een topsnelheid van 301 km/u.

     R8 5.2 FSI quattro

    Audi R8 5.2 FSI quattro op de NAIAS 2009 in Detroit.

    Er werd al verwacht dat Audi het motorprogramma van de R8 gaat uitbreiden met de 5.2 V10 FSI, die gebaseerd is op de V10 van de Lamborghini Gallardo en ook terug te vinden is in de Audi S6 en S8. Ook is er getest met een biturbo V10-motor op de Nürburgring. Dit studiemodel is echter verloren gegaan toen er brand uit brak in de wagen.

    Op 9 december 2008 is de R8 5.2 FSI quattro dan ook gepresenteert en op de North American International Auto Show in januari was de auto voor het publiek te zien. De verkoop start het tweede kwartaal van 2009.

    De R8 5.2 FSI heeft een 5,2-liter V10 FSI-motor heeft welke gebruikt wordt in de R8 GT3. De motor heeft 525 pk (386 kW) bij 8.000 tpm en een koppel van 530 Nm bij 6.500 tpm. Hiermee sprint de R8 5.2 FSI in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 316 km/u. Verder heeft de V10 een specifieke vermogen van 100,9 pk per liter en is in staat om 8.700 tpm te draaien. Het basismodel weegt 1.620 kg en hoeft slechts 3,09 kg per pk voort te bewegen. De auto heeft net als de R8 4.2 FSI standaard quattro vierwielaandrijving en is optioneel met R tronic leverbaar.

    Ook heeft de R8 5.2 FSI een aantal uiterlijke wijzigingen ondergaan ten opzichte van de R8 4.2 FSI zoals een nieuwe chromen grille, gelakte luchtinlaten, een nieuwe diffuser en twee ovalen uitlaatpijpen. Daarnaast is de auto standaard voorzien van volledige led-verlichting wat bij de R8 met V8 een optie is. Elke koplamp is voorzien van 54 led’s die zorgen voor het grootlicht, knipperlicht en dagrijverlichting.

     Gegevens

    R8 4.2 FSI quattro R8 5.2 FSI quattro
    Motor V8 V10
    Cilinderinhoud 4.163 cm³ 5.204 cm³
    Kleppen per cilinder 4 4
    Vermogen 420 pk / 309 kW bij 7.800 tpm 525 pk / 386 kW bij 8.000 tpm
    Koppel 430 Nm bij 4.500 tpm 530 Nm bij 6.500 tpm
    Gewicht 1.560 kg 1.620 kg
    0-100 km/u 4,6 sec 3,9 sec
    Topsnelheid 301 km/u 316 km/u
    Verbruik 14,6 l/100 km (1:6,8) 14,7 l/100 km (1:6,8)
    Uitstoot 349 g/km 351 g/km

     R8 LMS

    Op de Essen Motor Show in november 2008 werd de Audi R8 LMS GT3 aan het publiek voorgesteld worden. Deze raceversie van de R8 is ontwikkeld voor deelname aan het FIA GT kampioenschap. De R8 LMS (projectnummer R16) heeft een meer dan 500 pk sterke 5,2-liter V10-motor met een koppel dat eveneens boven de 500 Nm ligt. Omdat de GT3 gebaseerd is op een productieauto licht het voor de hand dat de geplande R8 met V10-motor niet meer lang op zich zal laten wachten. De auto is voorzien van achterwielaandrijving in plaats van de standaard quattro-aandrijving omdat vierwielaandrijving niet toegestaan is in de GT3. De auto heeft een nieuwe sequentiële zesversnellingsbak en diverse spoilers en aangepaste bumpers. Verder zijn de componenten van de R8 GT3 onderhuids gelijk gebleven aan die van de R8. De R8 LMS zal worden geproduceerd in samenwerking met Audi Sport en quattro GmbH in Győr (Hongarije) en Neckarsulm (Duitsland). De eerste testraces staan gepland voor seizoen 2009 en de levering aan klanten zal eind 2009 starten.

     Toekomst

     Cabriolet

    Tevens staat er een cabrioletmodel van de R8 gepland voor 2009 die waarschijnlijk de naam Spider zal krijgen. Op diverse spionagefoto's van de testritten van deze auto is gebleken dat hij een stoffen kap hebben. Ook zullen de karakteristieke zijpanelen voor de luchtinlaat afwezig zijn evenals de opvallende tankdop.

     Dieselmotor

    Audi R8 V12 TDI Le Mans Concept

    In januari werd op de North American International Auto Show een conceptauto van de R8 getoond met dieselmotor, de Audi R8 V12 TDI Concept. Deze heeft een 6,0-liter V12 TDI-motor met een vermogen van 500 pk en een koppel van 1.000 Nm. De V12-motor is gebaseerd op die van de Audi R10 Le Mans en zal midden 2008 verkrijgbaar zijn in de Audi Q7. Met een 0-100 km/h tijd van 4,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 300 km/h is de R8 V12 TDI zelfs sneller dan de huidige benzineversie. Dit zou dan de eerste sportwagen zijn met dieselmotor waarmee Audi een traditie zal doorbreken.

    Op de Autosalon van Genève in maart stond een verder ontwikkeld exemplaar van de R8 TDI met de naam Audi R8 V12 TDI Le Mans Concept. Hoewel dit model al bijna als productiemodel gezien kan worden gaat de R8 V12 TDI voorlopig nog niet daadwerkelijk in productie. Zelfs als de R8 met dieselmotor beschikbaar zou komen is het waarschijnlijker dat deze de lichtere 4,2-liter V8 TDI gaat krijgen uit de Audi A8 in plaats van het zware V12-blok. Deze zal de prestaties van de V12 dicht benaderen vanwege zijn geringere gewicht of zelfs voorbij streven.

    Audi zegt overigens zelf dat ze geen R8 met dieselmotor in productie gaan nemen.

     

    28-06-2009 om 13:37 geschreven door axelle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs