Foto
Foto
acv nyrstar balen
Welkom op onze blog !!!!
Inhoud blog
  • CPBW 19/05/2025
  • CPBW APRIL
  • CPBW MAART
  • STAKING 31 MAART 2025
  • OR FEBRUARI
    nuttige links
  • bruto naar netto loon
  • belasting berekenen
  • klein verlet
  • sociale wetgeving
  • krantenkoppen
  • weersverwachting
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Nyrstar Balen

    11-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kort verslag ondernemingsraad november

    • Kort verslag vergadering OR 28 oktober 2019


      Elektrische fietsen


      De directie legt uit dat ze nog niet helemaal klaar is, maar al wel meer informatie kan verschaffen. Ze herhaalt dat er met KBC een fietsleaseplan uitgebouwd wordt. Ze kan er ook al enkele krachtlijnen van meegeven:


      • Het doel is een fietsleaseplan op te stellen betaald vanuit het brutoloon.

      • Dit wordt vanuit de fiscus verbonden aan de voorwaarde om een minimum aantal keren met de fiets naar het werk te komen.

      • Dit moet kostenneutraal zijn voor het bedrijf.

      • Een regeling zal gelden voor werknemers met een vast contract.

      • De duurtijd van het leaseplan zou drie jaren zijn, waarna een bedrag betaald dient te worden. Het is nog niet duidelijk of het om een forfaitair bedrag zou gaan, dan wel om de marktwaarde van de fiets.

      • Er is een vrije keuze van fietswinkel binnen het netwerk van KBC zit.

      • Onderhoud, fietsverzekering en pechbijstand zijn inbegrepen.

      • Er wordt gemikt op een maximum nieuwwaarde van de fiets van 5000 €.

      • Het gaat om stadsfietsen, elektrische fietsen, sportfietsen, op voorwaarde dat er fietslichten zijn (verkeersveiligheid), evenals een fietsslot op de fiets zelf (veiligheid tegen diefstal).

      • Het gaat niet om speed pedelecs (groot risico op een zwaar ongeval).

      • Bij eender welk ontslag is er een verplichte overname van de fiets.

        Ze verwachten de eerste inschrijvingen mogelijk te maken in maart 2020.

         

        Wij vragen om wel speed-pedelecs op te nemen in het aanbod.

        We vragen meer info wat er gebeurt bij langdurige afwezigheid (vb. ziekte).   

        We willen ook een betere regeling wat een afkoopt betreft, zeker bij ontslag.

        Wij vragen verduidelijking over de invloed van een regeling op gelijkgestelde dagen, vakantiegeld, eindejaarspremie, groepsverzekering, (brug)pensioen.

         

        Overuren en eindejaarpremiedagen

        De directie neemt de dienst logistiek en magazijn mee op in de lijst van de groepen voor wie de regeling geldt dat, als ze in de loop van het volgende jaar onder de 65 overuren terechtkomen, ze vooralsnog (een deel van) hun eindejaarspremiedagen kunnen opnemen. Ze onderzoekt nog de KWP.

         

        Prestaties oktober

        De productie was in oktober goed op vele punten. Er werden 1.083 ton meer kathoden geproduceerd dan gebudgetteerd, de omsmelting draaide ook goed (hier wordt het cijfer van het budget gecheckt), de BALP kwam boven budget uit, en de mindere leveringen van kathoden zijn een teken van meer interne activiteit, o.a. omdat het bedrijf ze nodig had voor de productie van zinkpoeder. In oktober en november leverde Budel wel calcine. Ook november ziet er goed uit. Er zullen meer kathoden geproduceerd worden vergeleken met het budget van 2020.

         

        AIP 2019

        De directie bevestigt dat alleen de kaders geen AIP zullen krijgen dit jaar. Ze vond de communicatie zelf niet goed, en neemt zich voor in het vervolg dit beter te screenen. Ze herhaalt dat enkel de AIP waar geen CAO’s over bestaan, niet betaald zullen worden. Voor 2020 overweegt ze een AIP voor negen maanden te bespreken, zodat we in lijn komen met het einde van het boekjaar einde september.

         

        Kraszift Pelt

        De directie legt uit dat het oorspronkelijk de bedoeling was een nieuwe krasziftinstallatie in Budel te plaatsen. Dat valt echter te duur uit. Nu gaat ze de kraszift van Budel reviseren voor eigen gebruik voor Budel alleen. Tegelijk onderzoekt ze een nieuwe kraszift voor Overpelt, die verschillende soorten kras of dross kan verwerken, inbegrepen de warme dross van de zamak. De eerste testen waren goed. Als ze verder goed lopen, wordt een business-case gemaakt hiervoor.

         

        Stockbeleid

        Trafigura wil ten allen tijde haar klanten kunnen bevoorraden. Ze wenst hiertoe stocks aan te leggen, die in Pelt geplaatst zullen worden. Trafigura wil meer zamak en kathoden stockeren als een veiligheidsstock om de productie te kunnen garanderen. Tegelijk zal ze ook SHG stockeren. Ze zal Nyrstar hiervoor betalen – iets wat ze nu ook moet doen als ze die elders stockeert. Dat in tegenstelling tot Nyrstar, dat uit geldnood zo min mogelijk stocks aanhield, wat soms leidde tot extra transportkosten voor aanvoer van zink, als er een tekort was aan te verwerken of te verkopen zink.

         

        Wat de hoeveelheden betreft, gaat het over een grootteorde van 20.000 ton SHG. Daarbovenop komt de operationele stock van kathoden en zamak.

         




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Foto


    forum
  • 5 postensysteem
  • verkiezingen
  • verkiezingen
  • verslag
  • verandering van acv-metaal naar acv - metea

    Druk op onderstaande knop om te reageren op ons forum, want UW mening is van het grootste belang voor ons


    E-mail ons

    Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.


    Zoeken met Google



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs