Bij eender
welk ontslag is er een verplichte overname van de fiets.
Ze verwachten de eerste inschrijvingen mogelijk te maken in maart 2020.
Wij vragen
om wel speed-pedelecs op te nemen in het aanbod.
We vragen
meer info wat er gebeurt bij langdurige afwezigheid (vb. ziekte).
We willen
ook een betere regeling wat een afkoopt betreft, zeker bij ontslag.
Wij vragen
verduidelijking over de invloed van een regeling op gelijkgestelde dagen,
vakantiegeld, eindejaarspremie, groepsverzekering, (brug)pensioen.
Overuren en eindejaarpremiedagen
De directie neemt de dienst logistiek en magazijn mee op in de lijst van de
groepen voor wie de regeling geldt dat, als ze in de loop van het volgende jaar
onder de 65 overuren terechtkomen, ze vooralsnog (een deel van) hun
eindejaarspremiedagen kunnen opnemen. Ze onderzoekt nog de KWP.
Prestaties oktober
De productie was in oktober goed op vele punten. Er werden 1.083 ton
meer kathoden geproduceerd dan gebudgetteerd, de omsmelting draaide ook goed
(hier wordt het cijfer van het budget gecheckt), de BALP kwam boven budget uit,
en de mindere leveringen van kathoden zijn een teken van meer interne
activiteit, o.a. omdat het bedrijf ze nodig had voor de productie van
zinkpoeder. In oktober en november leverde Budel wel calcine. Ook november ziet
er goed uit. Er zullen meer kathoden geproduceerd worden vergeleken met het
budget van 2020.
AIP 2019
De directie bevestigt dat alleen de kaders geen AIP zullen krijgen dit
jaar. Ze vond de communicatie zelf niet goed, en neemt zich voor in het vervolg
dit beter te screenen. Ze herhaalt dat enkel de AIP waar geen CAOs over
bestaan, niet betaald zullen worden. Voor 2020 overweegt ze een AIP voor negen
maanden te bespreken, zodat we in lijn komen met het einde van het boekjaar einde
september.
Kraszift Pelt
De directie legt uit dat het oorspronkelijk de bedoeling was een nieuwe
krasziftinstallatie in Budel te plaatsen. Dat valt echter te duur uit. Nu gaat
ze de kraszift van Budel reviseren voor eigen gebruik voor Budel alleen. Tegelijk
onderzoekt ze een nieuwe kraszift voor Overpelt, die verschillende soorten kras
of dross kan verwerken, inbegrepen de warme dross van de zamak. De eerste
testen waren goed. Als ze verder goed lopen, wordt een business-case gemaakt
hiervoor.
Stockbeleid
Trafigura wil ten allen tijde haar klanten kunnen bevoorraden. Ze wenst
hiertoe stocks aan te leggen, die in Pelt geplaatst zullen worden. Trafigura
wil meer zamak en kathoden stockeren als een veiligheidsstock om de productie
te kunnen garanderen. Tegelijk zal ze ook SHG stockeren. Ze zal Nyrstar
hiervoor betalen iets wat ze nu ook moet doen als ze die elders stockeert.
Dat in tegenstelling tot Nyrstar, dat uit geldnood zo min mogelijk stocks
aanhield, wat soms leidde tot extra transportkosten voor aanvoer van zink, als
er een tekort was aan te verwerken of te verkopen zink.
Wat de hoeveelheden betreft, gaat het over een grootteorde van 20.000 ton
SHG. Daarbovenop komt de operationele stock van kathoden en zamak.