Kort verslag
vergadering OR 29 maart 2016
Tussenevaluatie fluo 4
De stilstand is iets
vroeger kunnen beginnen omdat de oven van fluo 4 enkele dagen voor de planning stil
gegaan is. De afbraak- en heropbouwwerken
van de oven zelf zijn voorspoedig verlopen. Op dit moment is men nog steeds
voor op het schema. Het is echter nog veel te vroeg om te weten of deze
voorsprong behouden kan blijven. Tegelijk heeft de directie gezegd dat sommige
veiligheidsregels beter nageleefd dienen te worden (dragen van maskers,
vermijden van levensbedreigende handelingen).
Camerabewaking logerij
We hebben van vakbondszijde
een negatief advies gegeven voor het plaatsen van de camera aan het plein
achter de loodfilters. Dit omdat er reeds sancties geweest zijn bij schade in
het verleden. We hebben ook gezegd dat het idee leeft bij arbeiders om bij het
plaatsen van de camera, te stoppen met het rijden met de vrachtwagen. Ook
begrijpen we niet dat er in tijden van besparingen, zoveel geld kan gaan naar
allerlei beveiliging en cameras. De directie zal onze argumenten in overweging
nemen.
Doorschuiven teamleiders
logerij
De directie wil doorgaan
met het doorschuiven van teamleiders op de logerij. Tijdens de
informatiemomenten met de arbeiders heeft de directie gemerkt dat dit geen
probleem lijkt te zijn voor drie ploegen, terwijl er in één ploeg wel beroering
is. We hebben gewaarschuwd dat dit negatieve reacties kan veroorzaken, ook in
andere afdelingen.
Aanpak slijtage
elektrolysebakken
Er zijn inspecties gewest,
waaruit blijkt dat er 8, 14, 5 en 2 bakken in verschillende (en afnemende) mate
in slechte staat zijn. Het zou echter niet direct onveilig zijn (onveilig in de
zin dat zijkanten of kopkanten kunnen inklappen, of de bodem doorkraakt).
Bedoeling is om tijdens de stilstand te proberen tot 30 bakken te herstellen
(16 bakken voor- en achteraan inbegrepen). Verder worden ook kolommen
aangepakt. Er zijn er 20 ernstig aangetast, waarvan er 11 tijdens de stilstand
aangepakt zullen worden. Ook zullen (later) funderingen worden nagekeken. Tegelijk
worden herstellingen aan busbaren gepland.
Hallen: kortsluitkader
Er komt een kortsluitkader
voor drie bakken. Het is de bedoeling bij het herstellen van een bak, de twee
omliggende bakken volledig leeg te maken. Binnen een paar weken zou een
definitief ontwerp klaar moeten zijn. Men denkt eraan eerst een houten kader
als test te hanteren. Een definitief kortsluitkader zal in stukken gemonteerd
dienen te worden, omdat de benodigde grote hoeveelheid koper het kortsluitkader
te zwaar maakt voor de bruggen.
We hebben enkele vragen
gesteld in verband met veiligheid. Is er een vergroot elektrocutiegevaar,
bijvoorbeeld door waterdamp van de HD spuit, of door gebruik van water? Zijn er
bijkomende risicos met de verbindingsstukken die, buiten de bakken en richtingspinnen
om, de stroom moeten overdragen over de kortgesloten bakken heen?
Planning zinkpoeder
De testen gaan nog steeds
in dagdienst door. Er dienen zich een aantal problemen aan (grootte korrels,
centrifugeren). Wanneer deze opgelost geraken, wil men zo snel mogelijk
overgaan tot ploegenwerk.
We hebben onze vraag
herhaald om zo snel mogelijk reserven op te leiden, zodat de verlofplanning van
de vaste arbeiders niet in gevaar komt.
Polis
arbeidsongevallenverzekering
De directie is in gesprek
met de verzekering met de vraag leesbare info te verstrekken voor de arbeiders.
Ze stelt ook vast dat er jaren geen problemen zijn geweest. Daarom vraagt ze
met specifieke gevallen langs te komen
zodat ze beter kan onderzoeken waar er problemen zijn en hoe deze dan
aangepakt kunnen worden.
|