Inhoud blog
  • CPBW 22.08.2013
  • OR 21.08.2013
  • OR 27.06.2013
  • CPBW 20.06.2013
  • SD 24 juni 2013 - CAO 90
  • EOR Plenair - 29.05.2013
  • OR 23.05.2013
  • CPBW 16.05.2013
  • OR 25.04.2013
  • CPBW 18.04.2013
    Zoeken in blog

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    LBC-NVK Fabricom
    Aan zet voor een solidaire toekomst
    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sd bedienden 03-02-2010

    Overgang arbeider naar bedienden.

    Een arbeider die overgaat naar het bedienden statuut komt niet automatisch in de T4 kolom van de barema. De benaming "ex-ouvrier" is enkel van toepassing indien de overgang is naar beidenden C1 of C2.

     

    Wachtvergoedingen.

    Tegen volgende keer zal er een voorstel gedaan worden zodat er een harmonisering komt.

     

    Groepsverzekering.

    Alle polissen zullen ter beschikking gesteld worden van de syndicale delegatie. Om zelf een controleberekening te doen zijn de parameters op de individuele fiche het belangrijkst. Deze moeten correct zijn. De rest is door de actuarissen al bekeken. De premie bij overlijden tussen 58 en 60 jaar wordt door Fabricom gewaarborgd.

     

    Overuren.

    De extralegale overuren (overuren zonder vermeerdering van werk of overmacht) zullen herbekeken worden. Tegenwoordig worden overuren toegekend onder de daggrens. Ook aan personen die geen recht hebben op overuren. Een procedure zal opgesteld worden. Een werknemer kan vanaf 01/01/2010 kiezen of hij zijn eerste 65 overuren van het jaar wil recupereren of laten uitbetalen. De werknemer moet dit kenbaar maken vóór het einde van de betaalperiode.

     

    Track & Trace.

    Volgens CAO 39 moet eerst de ondernemingsraad ingelicht worden. Dit is gebeurd op 23/01/2010. Daarna wordt de syndicale delegatie geïnformeerd, dus bij deze!! Er wordt een intern reglement opgesteld. De betrokken werknemers zullen worden ingelicht. Aanpassen in het arbeidsreglement zijn nodig. Tegen einde februari zal dit afgerond zijn. Het is belangrijk dat er geweten is wie waar toegang toe heeft. HR heeft bijvoorbeeld toegang tot personeelsgegevens en prestaties, operationelen kunnen toegang hebben tot planningsgegevens, Fleet kan kilometergegevens gebruiken.

     

    Overeenkomst "pakuren".

    Er bestond nog geen overeenkomst, noch bij de arbeiders, noch bij de bedienden. Het voorstel tot CAO is zoals het bij Fabricom (informeel) toegepast werd. De toeslagen zullen 5%, 10% en 15% zijn op het aantal gewerkte uren naargelang het soort pak dat gedragen wordt tijdens de werkzaamheden.

     

    Overgang naar Fabricom statuut.

    Bracke Monin is geen probleem, dit zal doorgaan. Voor GTI Broux is de omzetting van de groepsverzekering met een te bereiken doel te duur, het gaat niet door. Voor GTI Electro Thijs is het te kostenverhogend, alsmede de ambulante kosten verzekering, het gaat niet door.

     

    GSM politiek.

    Het stelsel van voordeel in natura zal toegepast worden. Gaat in vanaf de afrekening van maart. Er kan een verklaring op eer afgelegd worden dat er NIET privé gebeld wordt . Er wordt een reglement opgesteld.

     

    Kaderoverleg.

    De kaders zijn vertegenwoordigd via de ondernemingsraad. Ze kunnen zich altijd naar de HR en de operationele structuur richten. De kadervertegenwoordiging is altijd welkom bij de HR Director en de HR Sociale Relations Officer.

     

    Volgens LBC-NVK zal er geen CAO komen ter bescherming van de oude statuten zolang de afspraken van vóór 2004 en van vóór de fusie niet terug op Payroll analyse komen.

     

    Fietsvergoeding.

    Gaat niet door, het is kostenverhogende maatregel.

     

    CO2 taks.

    De regels bestaan, ze worden enkel opgefrist. Er komen geen infosessies (ook niet naar de syndicale delegatie). De chauffeurs zullen individueel ingelicht worden door de Local HR Manager en de betrokken leidinggevenden. Het is niet duidelijk wie als chauffeur betiteld wordt. Sommige voertuigen waar geen CO2 taks op betaald wordt, worden toch ter beschikking gesteld als woonwerkverkeer en andere privé vervoer zonder dat betrokkene de regels kent. Deze werknemers zullen ook geïnformeerd worden.

     

    03-02-2010 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    28-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.or 28-01-2010

    José Alarcon is op pensioen en zal vervangen worden door Guy Vankerkhove.

     

    Ecocheques.

    Iedereen zal zijn individuele rekening met details krijgen en in een volgende HR News wordt verduidelijkt welke dagen niet in aanmerking komen.

     

    Evaluatie van de vergoedingen bij Cofathec.

    De berekeningen zijn afgerond en ze worden begin februari gepresenteerd.

     

    Arbeidsreglement.

    Begin februari zal een update van het arbeidsreglement verdeeld worden. Dit wordt gecombineerd met de lidkaart voor kortingen van Fabricom.

     

    Contract "Smeerders en Checkers".

    Uit financieel oogpunt is er geen weekendploeg meer. Vanaf maandag a.s. start het nieuwe contract met enkel een nachtploeg, dit met één werknemer minder.

     

    P&M NW.

    Piping is groot nodig voor de lokale markt. Maar samen met E&I is het beter. De planning en werkvoorbereiding kan beter. Bij de mindere projecten was er onvoldoende voorbereiding. De analyse ligt morgen op tafel, op basis hiervan zullen conclusies getrokken worden.

     

    E&I NW

    De Departementen E&I NW en PS zullen gecumuleerd worden onder één Departement Manager. De combinatie is mogelijk omdat de technieken kort bij elkaar aanleunen.

     

    HV Lines.

    De Nuon centrale in Seneffe en de centrale in Brugge zitten in pijplijn. Het zijn niet echt andere klanten dan voorheen Elia. Voor de SPE centrale is er een intentie tot bestelling, maar eerst moet SPE een milieuvergunning bekomen.

     

    Tijdelijke werkloosheid bij Products in Grimbergen versus interims.

    Voorlopig zijn nog maar twee van de drie ploegen actief. Er zijn moeilijk mensen te vinden die dit werk willen doen. Daarom start voorlopig één interim. Betrokkene zal opgeleidt worden. Zal de rotaties volgen en daarna ingeschakeld worden.

     

    Budget 2010.

    Het budget is afgerond en is niet zo verschillende van 2009. Activiteit en tewerkstelling zijn hetzelfde. Het resultaat zal minder zijn door de markt en de concurrentie.

     

    CO2 taks.

    De Franstalige richtlijnen zijn klaar. Nu vertalen naar het Nederlands Daarna een proef infosessie geven aan de syndicale delegatie. Vervolgens per Divisie een meeting met de leidinggevenden en de Local HR Manager. Dan worden de chauffeurs betrokken met de CO2 taks ingelicht. Een individuele correcte berekening zal gemaakt worden tegen eind februari. De afspraken bij het Departement Security en de door werknemers getekende documenten worden als nietig beschouwd. De beslissing dat bepaalde mensen geen voertuig meer ter beschikking krijgen wordt teruggedraaid.

     

    Productverkoop Telenet.

    De basisregels zijn bekend. De HR Manager van Distributie zal dit toelichten qua vergoedingen en bespreken met de syndicale delegatie. Daarna pas met de betrokken werknemers. De werknemersafvaardiging stelt dat de evaluaties van betrokken werknemers enkel mogen gebeuren op het werk voor Fabricom en niet op het verkoopsresultaat bij Telenet.

     

    28-01-2010 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cpbw 21-01-2010

    De huidige voorzitter André Massa verkoos met pensioen te gaan en voor de overdracht is Marc Dirickx, Divisie Manager RRE, aangesteld door de directie. Vanaf het CPBW in februari zal Dhr Dirickx dan het comité voorzitten.

     

    Fabricom heeft het vooropgestelde target voor 2009 niet overschreden.

     

    Procédure BA4 – BA5.

    Deze bestaat al een geruime tijd, maar de toepassing ervan heeft een aantal wijzigingen met zich meegebracht. Een periode van 3 maanden word vooropgesteld zodat iedere verantwoordelijke zijn collega’s kan inlichten over de wijzigingen.

     

    Asbestprobleem / dossier.

    De lijsten met de namen van diegene die werden blootgesteld aan asbest zijn doorgegeven aan Mensura. Betreft ook de mensen die op scheepswerven in het verleden werkzaam waren. Bijkomend wordt er de aandacht op gevestigd dat er terug een melding was op een werf in Mechelen. De klant en Fabricom hebben de nodige acties genomen.

     

    Plooimachine in Grilbergen.

    Er is opgemerkt dat er nog steeds werknemers zich in gevaarlijke situaties begeven. De spiegels die zijn aangebracht zijn niet voldoende om blijvend de veiligheid te garanderen. De Division Manager zal nog een bijkomend onderzoek doen.

     

    Aanpassingen vrachtwagens.

    Bij Distributie wordt opgemerkt dat de aanpassingen aan de vrachtwagens door externe firma’s geen voldoening geven. De CO uitstoot komt op een gevaarlijke manier terug in de wagen en moet dringend aangepast worden.

     

    Documenten arbeidsongevallenaangifte.

    In de lijsten van de arbeidsongevallen valt het op dat er geweigerde dossier bij staan. Eén van de reden is de bewoording van hoe een aangifte gedaan wordt. Dit is enorm vatbaar voor interpretatie.

     

    Overladen van vrachtwagens met bijhorende boetes.

    Bij bepaalde divisies die activiteiten uitvoeren met vrachtwagens wordt geconstateerd dat er veel worden overladen. Dit is dikwijls in opdracht van de verantwoordelijken. Er wordt de nadruk op gelegd, indien er boetes worden uitgeschreven door de ordedienst deze naar Fabricom zullen doorgestuurd worden. Het kan helemaal niet de bedoeling zijn dat de werknemers verplicht worden in overtreding te rijden. Desnoods zal een weegbrug duidelijkheid moeten bieden.

     

    Dotatielijsten.

    Een nieuwe lijst is nog niet ter beschikking omdat er nog aanpassingen dienen te gebeuren. Bij "niet Industrie" activiteiten en werkzaamheden in werkplaatsen zal worden onderzocht of T-shirts met korte mouwen kunnen gedragen worden. Dit kan niet binnen de Industrie

     

    Dragen van PBM’s.

    Er wordt terug een oproep gedaan opdat de collega’s de ter beschikking gestelde PBM’s zouden dragen. Deze zijn conform de wetgeving en bieden de nodige bescherming. Er wordt in de eerste plaats gevraagd dat verantwoordelijken hun verantwoordelijkheid nemen door zelf een voorbeeld te zijn. Dit is niet altijd het geval.

     

    Melding uit omloop genomen zaken.

    Door de koude van afgelopen periode werden aanvragen gedaan naar gevoerde laarzen, bivakmutsen enz.. Er wordt geconstateerd dat deze artikelen niet meer ter beschikking zijn, dit zonder melding te doen aan het CPBW. Ook indien nieuwe zaken worden aangeschaft om te testen is het wenselijk dit te melden.

     

    Klachten kledij.

    De OSS Manager meldt dat er 28 klachten zijn binnengekomen de afgelopen periode. Dit lijkt bijzonder weinig. Men merkt op dat nieuwe collega’s die werden aangeworven maar 2 werkpakken krijgen en zo niet kunnen deelnemen aan de wasronde.

       

    EHBO opfrissing.

    Gezien er steeds nieuwe EHBO technieken worden gecreëerd, wordt er gevraagd om te onderzoeken om deze op te nemen in de opleidingen. De WNA vraagt om een defibrillator te plaatsen in elke site van Fabricom.

     

    Werfinstallatie Esso.

    Verwijzend naar de melding die al is gedaan wordt geconstateerd dat de werfinstallatie nog niet in orde is gebracht. OSS heeft het nodige gedaan maar de beslissing van de werfleiding laat op zich wachten. De nodige acties zullen door het CPBW en de directie ondernomen worden.

     

    Veiligheidshelmen.

    Op het vorige CPBW kondigde de directie aan dat een nieuw model zou worden aangekocht. De directie bevestigd nu dat er problemen zijn met de hulpstukken die er op gemonteerd kunnen worden. Er is overleg bezig tussen leverancier en directie. Op heden zal het bestaande model worden aangeschaft om te depanneren.

     

    Drugs en alcoholbeleid.

    Door een wetswijziging rond betrokken onderwerp kunnen verschillende personen aan een werkgroep deelnemen, bestaande uit: o.a. vertrouwenspersonen, sociale dienst, HR, vakbonden enz. Men vraagt nu wie daar in zal zetelen.

     

    Manipulatie pijpstoelen.

    Men vraagt met aandrang te stoppen met wijzigingen aan te brengen aan de pijpstoelen. Door dit te doen vervalt ook de geldigheid van dit materiaal. Gezien de ongevallen die er reeds mee zijn gebeurd moet dit prioritair worden aangepakt en wordt aan de operationelen gevraagd te stoppen met zo’n opdrachten uit te voeren.

     

    Varia.

    De uitnodigingen voor het medisch onderzoek zouden beter per post dan per e-mail opgestuurd worden.

    De chauffeurs van Fabricom zullen de opleiding, in het kader van het nieuwe KB, volgen.

    Fleet wordt gecontacteerd om te kijken wat de kost is om alle werfvoertuigen in de winter uit te rusten met winterbanden.

    Sinds de verhuis bij Roads zijn er parkeerproblemen te Aartselaar.

    In de werkplaats van Aartselaar zullen aanpassingen en wijzigingen van opstelling gebeuren.

     

     

    De volgende vergadering is op 18/02/2010.

    21-01-2010 om 00:00 geschreven door lbcfabricom


    08-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bedienden syndicaal 08-01-2010

    Bedienden.

    Functiebeschrijvingen
    zijn via de Local HR Manager te consulteren. Eveneens een overzicht van Hay 14 tot en met Hay 16 classificatie.

    Overurensysteem voor GTI Electro Thijs in het buitenland zal in januari bekeken worden.

    Door een wijziging in de wetgeving zullen per 1 januari 2010 de werknemers individueel kunnen kiezen of zij de eerste 65 overuren van het jaar willen uitbetaald krijgen of willen recupereren.

    Er zal een overeenkomst gemaakt worden om de "pakuren" (werken met een speciaal volledig werkpak in gevaarlijke situaties) te harmoniseren.

    De bedienden zullen begin februari hun loonsverhogingen kennen.

    Prive-gebruik GSM.
    Keuze tussen "split billing" en "voordeel in natura". Social Relations en HR prefereren voordeel in natura. Het hoger management zal hierover geconsulteerd worden.
    Split billing: een abonnement van de firma met een bepaald saldo op + het overschreden bedrag wordt gefactureerd aan de betrokkene.
    Voordeel in natura: het bruto maandloon wordt vermeerder met 12,5 €, belasting wordt berekend, de 12,5 € wordt terug in mindering gebracht.

    Voordeel in natura op company cars zal berekend worden volgens de CO2 tabellen.

    Het Track & Trace project zal ingevoerd worden.

    Statuten.
    Voor EBM is het doenbaar en geeft geen problemen om over te gaan naar het Fabricom statuut.
    Voor GTI Broux Werken moet er nog een oplossing gevonden worden voor de groepsverzekering met een te bereiken doel, maar het is doenbaar.
    GTI Electro Thijs is niet doenbaar wegens een te groot verschil in lonen om op te nemen in de barema's en de ambulante kosten verzekering.

    08-01-2010 om 00:00 geschreven door lbcfabricom




    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Nuttige links
  • Crisismaatregelen FOD Waso
  • Crisismaatregelen RVA
  • Crisismaatregelen LBC
  • Eco-cheques
  • Website LBC-NVK
  • Lid worden?
  • Website ACV
  • Loonwijzer
  • Voor syndicalisten
  • Belastingen berekenen

  • Bruto - netto
  • Ken uw pensioen
  • Fabricom
  • GDF Suez
  • Koers GDF Suez

  • Archief per jaar
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs