Vervoersmaatschappij De Lijn lanceert een pilootactie waarbij
jaarabonnees hun abonnement tot twintig dagen kunnen pau- zeren. Op die
manier wil De Lijn inspelen op de vraag naar meer flexibiliteit in de
dagelijkse mobiliteit. De
invoering van de pauzeknop voor abonnees komt niet uit de lucht vallen.
Veel abonnementshouders hadden eerder al aangedrongen op compensaties
voor de periode van de lockdown. De Lijn bekeek die aanvragen voor
terugbetalingen geval per geval, maar hield vast aan de standaardregels
voor terugbetalingen.
Tijd in eigen handen nemen. Vlaams
minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft bij De Lijn
meermaals aangedrongen op meer flexibiliteit. Nu komt er dus een
pauzesysteem. Tussen nu en 19 november kunnen nieu- we en bestaande
abonnees zich registreren voor de 'pauzeknop'- actie van De Lijn.
"Onze
verplaatsingspatronen zijn veel flexibeler geworden: er wordt vaker van
thuis gewerkt, studenten volgen soms onderwijs op afstand, iemand
breekt zijn/haar been,... Om tegemoet te komen aan de vraag naar meer
flexibiliteit lanceert De Lijn nu als tijdelijke actie het abonne- ment
met pauzeknop. Zo kunnen onze reizigers hun tijd in eigen han- den nemen",
klinkt het.
Omnipas of Buzzy Pass Minister
Peeters reageert tevreden. "Op die manier speelt De Lijn op een
klantgerichte manier in op het nieuwe normaal. Dagelijkse
verplaatsingspatronen kunnen soms wijzigen door uiteenlopende redenen",
zegt de Open Vld-minister. De
actieperiode loopt tot 2 april 2021 en is beschikbaar voor houders van
een jaarabonnement Omnipas of Buzzy Pass. Op het klantenpor- taal van De
Lijn kan de klant tot twintig gepauzeerde dagen aandui- den, het
overeenkomstige geldbedrag zal dan na 2 april teruggestort worden.
Pauzeren kan echter niet tijdens weekends, schoolvakanties en officiële
feestdagen. De pauzeknop is ook niet beschikbaar voor gratis
abonnementen, studentenbuspassen, geïntegreerde en ge- combineerde
abonnementen.