Aangezien mondmaskers door het coronavirus de norm zijn geworden,
heeft de Japanse startup Donut Robotics de 'c-mask' ontwikkeld: een 'slim mondmasker' dat vanuit het Japans vertaalt wat je zegt naar acht
andere talen. In
combinatie met een app kan de 'c-mask' spraak omzetten in sms-berich- ten,
de stem van de drager van het masker versterken en gesprekken voe- ren in
acht verschillende talen.
Het
masker zelf beschermt niet tegen het coronavirus. "De kleine openin- gen
aan de voorkant dienen om te kunnen ademen, waardoor het masker dus geen
bescherming biedt tegen het coronavirus. Wel is het ontworpen om zonder
problemen over een standaard mondmasker te dragen", legt Taisuke Ono,
CEO van Donut Robotics, uit.
"Het is gemaakt van wit plastic en
siliconen en beschikt over een ingebouwde microfoon die via Bluetooth
verbinding maakt met de smartphone van de dra- ger. Het systeem kan
vertalen tussen Japans en Chinees, Koreaans, Vietna- mees, Indonesisch,
Engels, Spaans en Frans." Robot Oorspronkelijk
ontwikkelde Donut Robotics de vertaalsoftware voor een robot genaamd
Cinnamon. Maar toen de pandemie toesloeg, werd het robotproject
stilgelegd. De ingenieurs van het team kwamen toen op het idee om die
soft- ware te verwerken in een mondmasker. "We
hebben jarenlang hard gewerkt om een robot te ontwikkelen en besloten
uiteindelijk die technologie efficiënt te gebruiken om een product te
creëren dat hulp biedt in tijden waarop Covid- 19 de samenleving sterk
beïnvloedt", aldus Taisuke Ono.
5000 maskers Volgens
Ono zullen de eerste 5000 c-maskers vanaf september verscheept worden
naar kopers in Japan. Op termijn wil Donut Robotics ook in China, de
Verenigde Staten en Europa verkopen.
Een masker zal ongeveer 40 dollar (34 euro) kosten, met daarnaast een apart abonnement voor de app. De
Bluetooth-chip van het masker zou tot op 10 meter afstand verbinding
kunnen maken met smartphones.
Ono hoopt dat het product de social
distancing in ziekenhuizen en kantoren zal vergemakkelijken door een
duidelijke communicatie mogelijk te maken. "Er zijn nog steeds veel
situaties waarin we elkaar persoonlijk moeten ont- moeten," zegt hij. "Nu
deze situatie het nieuwe normale is, zijn het masker en de app een goede
hulpbron." Bron: HLN.be