De
Economische Inspectie heeft in 2019 in totaal 9.615 klachten ge- kregen
over aankopen bij buitenlandse webshops. Dat is ruim een vijfde meer dan
het jaar voordien, schrijft De Tijd vandaag. In het eerste kwartaal van
dit jaar ging het al om 5.542 meldingen. Sp.a- Kamerlid Melissa
Depraetere vroeg de cijfers op bij minister van Econo- mie Nathalie Muylle
(CD&V).
Het Meldpunt
van de Economische Inspectie kreeg, sinds de oprichting in februari
2016, tot 30 april dit jaar ruim 38.500 meldingen binnen over
buitenlandse webshops.Het
aantal klachten over bestelde pakjes die niet zijn geleverd, steeg van
934 meldingen in 2016 naar 2.778 vorig jaar. In het eerste kwartaal van
dit jaar stond de teller al op 1.887. Andere klachten gaan over
bestellingen die niet voldoen of het ongevraagd leveren van goederen en
diensten.Volgens Depraetere gaat het
nog om een onderschatting. "Het consumentenrecht wordt op die manier
aangetast en de Belgische wetgever kan daar eigenlijk weinig aan doen.
Daarom moe- ten er op Europees niveau stappen worden gezet."