Videostreamingdienst
Netflix trok in het eerste kwartaal 15,8 miljoen nieuwe abonnees. Het
totaal aantal beta-
lende klanten van het Amerikaanse bedrijf steeg
daardoor met 9,4 procent in de eerste drie maanden naar een
kleine 183
miljoen. Netflix zag het aantal gebruikers nog nooit zo hard groeien als
tijdens de coronacrisis waarin
veel mensen verplicht thuis zijn. De omzet en de winst van het bedrijf stegen ook.
Netflix
trok op de thuismarkt de Verenigde Staten en Canada 2,3 miljoen nieuwe
klanten. Dat waren er meer dan de afge-
lopen drie kwartalen bij elkaar.
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika kwamen er van januari tot en met
maart bijna 7
miljoen abonnees bij. Ook in Latijns-Amerika (2,9 miljoen)
en Azië en Oceanië (3,6 miljoen) wist het bedrijf nieuwe klan-
ten te
binden.
Ook
keken abonnees gemiddeld meer uren naar de dienst. Netflix verwacht dat
de ledenaanwas en de kijkduur afnemen
als de coronamaatregelen in
verschillende landen worden versoepeld, maar vindt het moeilijk te
voorspellen wanneer dat
is. Het bedrijf scoorde goed met series als Tiger King, waar 64 miljoen
abonnees naar keken, en het nieuwe seizoen van
de serie Ozark (30
miljoen kijkers). Voor volgend kwartaal verwacht Netflix veel van het
nieuwe seizoen van onder meer
de Spaanse serie La Casa de Papel en de
Michael Jordan-documentaire The Last Dance.
Producties liggen stil
Last
van de coronamaatregelen heeft Netflix ook. De opnames van veel
producties liggen stil, wat later in het jaar voor
minder nieuwe series
en films kan zorgen. Ook moest het bedrijf door de groter dan verwachte
klantengroei het aantal
medewerkers van de klantenservice flink
uitbreiden. Omdat de dollar relatief
duur was stegen de omzet en winst minder
hard dan het aantal abonnees.
De omzet kwam uit op een kleine 5,8 miljard dollar, tegen 4,5 miljard
dollar in het eerste
kwartaal van vorig jaar. Onder de streep bleef daar
709 miljoen dollar van over. Dat was een jaar eerder nog 344 miljoen
dollar.
Bron: HLN.be
|