De online verkoop kent een ongeziene boost in deze crisis. "Nu meer
consumenten hun aankopen
online doen, zien ze de voordelen."
Pakketleveranciers draaien daarom op volle toeren. Maar dit
blijkt niet
altijd evident.
We bestellen met z'n allen online: van voedsel en kledij tot
producten om verveling tegen te gaan. "Onze
klanten bestellen meer
artikelen om bijvoorbeeld thuis te werken of de tuin op te knappen",
klinkt het bij
Bol.com.
Mensen kopen massaal online
"Bij bpost zijn er donderdag voor het eerst meer pakjes
geteld dan het hoogste daggemiddelde tijdens de
feestdagen en op Black
Friday", zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck. "We zitten in een uitzonder-
lijke tijd, van de een op de andere dag zijn we naar abnormale volumes gegaan."
"Onze omzet op de webshop gaat maal vijf", vertelt Luc Van Mol, CEO van het kledingketen ZEB,
aan
VRT NWS. De CEO voegt toe dat dit voor ZEB nog altijd niet genoeg
is om de lopende kosten te dekken:
"Ik hoop dat onze klanten na de
crisis terug naar de fysieke winkel komen."
Deze hoop lijkt niet verloren. Professor consumentengedrag aan de UGent, Iris Vermeir,
stelt dat consumen-
ten zullen blijven fysieke winkels bezoeken omwille
van de ervaring: "Voor veel mensen is winkelen een vorm
van ontspanning.
Ook zijn er bepaalde producten die men toch liever offline zal blijven
kopen, zoals kleding of
schoenen. Er kan dus wel een blijvende
verschuiving naar online optreden, maar die zal waarschijnlijk niet zo
heel groot zijn."
"Nu meer consumenten hun aankopen online moeten doen, kunnen ze
de voordelen inzien", licht professor Ver-
meir toe. "Wie geen ervaring
had met online aankopen en zich daardoor niet aangesproken voelde om dit te pro-
beren, door bijvoorbeeld wachttijden of geen vertrouwen in de
veiligheid van betalen, kan nu geleerd hebben hoe
eenvoudig het kan
zijn."
Waar blijft mijn pakje?
U heeft het misschien zelf al gemerkt: sommige pakjes doen er
iets langer over dan normaal. Vooral buitenlandse
pakketjes laten op
zich wachten, maar ook binnen ons land gaat de distributie soms wat trager." De hele operatio-
nele keten, van webshop tot de pakketleverancier, kent vertraging", vertelt de woordvoerster van bpost.
"Iedereen
moet door veiligheidsmaatregelen rekening houden met een
aangepaste manier van werken, het aantal pakjes is
ongezien én er is een
andere soort personeelsbezetting."We moeten rekening houden met de veiligheidsmaatre-
gelen en het aantal pakjes is ongezien"We hebben daarom tijdelijk extra mensen aangeworven. Daarnaast
is ie-
dereen aan het werk: medewerkers met sales-, support- of
communicatiefuncties helpen nu mee met het sorteren
en uitreiken van de
post. Er is dus een grote solidariteit binnen ons bedrijf, omdat de
situatie ongekend is voor ie-
dereen."
"Het aantal pakjes is vergelijkbaar met het aantal van de
feestdagen", luidt het verder bij bpost. "Maar de omstan-
digheden zijn nu
veel kritischer en moeilijker. Tijdens eindejaarsperiode kunnen we ons
perfect voorbereiden op de
hoge volumes en kunnen we de periode perfect
afbakenen. Dat is in deze crisis niet het geval."Om de grote pakjes-
stroom het hoofd te kunnen bieden, maakt bpost
nu ook afspraken met bedrijven van webshops. Zo wordt aan de be-
drijven
gevraagd om bijvoorbeeld zelf pakjes naar het verdeelcentrum te brengen of
de leveringen beter te verdelen.
Deze afspraken moeten ervoor zorgen dat
de distributie vlotter verloopt.
"We werken hard, omdat we weten dat we een essentiële rol spelen
in de maatschapppij. Daar krijgen we dan
ook vaak hartverwarmende
reacties voor", klinkt het verder bij bpost. "Het is leuk om te zien dat
er begrip is."
Bron: VRT NWS
|