Al jarenlang word je ermee om de oren geslagen.
Krantenkoppen als Een op de drie winkels zal verdwijnen. Is het einde van de
winkels nabij? Steeds meer mensen kopen online. Zo kan ik nog wel even
doorgaan. Je kan bijna niet anders dan denken het wordt helemaal niks met die
stenen winkel.
En dat is nou precies waar je het mis hebt. Want stenen
winkels hebben wel een zonnige toekomst. Het wordt alleen nogal onderbelicht in
de berichtgeving. En daarom: een blog met alle redenen waarom die stenen winkels
online winkels gaan verslaan.
1.
Meteen meenemen; Hoe fijn is
het niet om van je aankoop te genieten? Hoe snel retailers ook worden met het
verzenden van je pakketje, afrekenen en een paar minuten later met je aankoop
buiten gaan,dat kan alleen in de fysieke winkel.
2.
Voelen,Zien, Ruiken; Wel Eens
iets online aangekocht dat er bij levering compleet anders uit zag bij
levering?
3.
Online gaat offline;
Webwinkels die stenen winkels hebben geopend zien een stijging in hun omzet.
4.
Contact van mens tot mens;
Mensen zijn kuddedieren. We zoeken elkaar op en willen contact met elkaar. Wat
is er nu fijner dan tijdens het koopproces in de ogen van iemand te kunnen
kijken?
5.
Samen Shoppen is leuk;
Moeders en dochters, vriendinnen, partners
Je ziet ze allemaal samen in de winkel.
Waarom? Omdat samen shoppen leuk is. Winkelen is nog steeds een van de
favoriete bezgheid van een boel mensen.
6.
Een plek om te klagen; Het is
een nachtmerrie voor boel online shoppers: een klacht hebben. Wat als je nu
geen reactie terg ontvangt? Je geld niet terugkrijgt? Waar moet je dan naar
toe?
7.
Retourneren is simpel;
Goed,dat item wat je online aankocht blijkt dan toch niet zo leuk te zijn.
Terugsturen kost heel wat moeite. Het artikel moet netjes ingepakt; De retour
moet online worden ingevuld. Je dient het uit te printen, in te vullen. je moet naar het postkantoor of
afhaalpunt. En vervolgens duurt het weken voor je je geld terug hebt.
8.
De fysieke winkel is onmisbaar;
25% gaf bij rondvraag aan dat niet zonder webwinkel te kunnen terwijl 74% aangaf
de fysieke winkel absoluut niet te willen missen.
9.
Gaan stenen winkels de oorlog winnen?
Iedere winkel zal moeten vechten voor zijn bestaan. Online en Offline spelers.
Ondermaatse prestaties op het gebied van service, onderscheidingskracht of
assortiment worden keihard afgestraft.
Juist in de combi van online en offline zit een enorme
kracht. Er is geen sprake van of/of maar van en/en. Dat de stenen winkel een
cruciale rol vervult, dat mag in deze blog wel duidelijk zijn.
Marleen
Keters
|