• laatste dag Bali

A3 to Indonesia 2014
    Java - Bali
    28-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste dag Bali

Vanmorgen toen we opstonden hadden we een jobke bij, onze valiezen klaarmaken voor vertrek. Na ietsje langer te hebben ontbeten  en onze valiezen afgeleverd in de lobby vertrokken we voor een laatste maar naar Bali collection, een open shoppingcentrum, met Balinese toets, om onze laatste spulletjes te kopen voor onze kinderen. Elk ging hier op zoek naar datgene wat we nog niet eerder hadden gevonden. Ons mus wilde hier toch nog naar de pedicure zodat ze er met mooi gelakte nageltjes kon vertrekken. Ik heb dan maar besloten om een extra valies te kopen zodat ik iets comfortabeler mijn spulletjes kon opbergen.

Ik bleef maar zoeken voor dochterlief naar een tas van Michael Kors, want dit was wat ze wou. Het leven in Bali is niet hetzelfde als bij ons een ook het shoppen niet ! Een ruim aanbod van zeepjes, massage-olie en scrubs wordt hier aangeboden maar parfum wat een tweede optie was, kennen ze niet.

Bij terugkeer konden we toch nog even genieten van het strand en zwembad. Een laatste pizzaatje met een bintang biertje op de beach en we konden vertrekken naar de luchthaven van Densapar.

Spijtig dat ik van Bali toch niet iets meer kon ontdekken, hier kom je niet ieder jaar.  Rond 10 h 10 vertrokken we naar Jakarta,.Het was tof om onze reisgenoten hier opnieuw te ontmoeten. Na een vlucht van 1 h 50 konden we opnieuw inchecken voor onze laatste trip Jakarta - Amsterdam, een vlucht van 14 h (15000 Km met een gemiddelde snelheid van 900 km/h.)

Ons prachtige reis is afgelopen, we hebben volop genoten, speciale indrukken opgedaan, nieuwe dingen ontdekt, versteld gestaan van sommige beelden.

Wifike

_

28-09-2014 om 20:40 geschreven door 3singleA

26-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dagje zon
    Deze voormiddag is Wifike de buurt nog wat gaan verkennen om nog wat kadootjes te gaan kopen, Mus heeft haar een stukje vergezeld en is daarna bij Matthijske gaan uitrusten bij het strand, waar de parapentes aan en af vlogen en de jetski's ons bijna om de oren vlogen. Maar ondertussen kreeg ons velleken toch een mooi bruin couchken.  Om 7 u werden we dan opgepikt om te gaan eten met de groep op het strand van Jimbaran.  Het was een leuk weerzien met verhalen over de uitstappen en de hotels.  Iedereen mocht zich een vis, krab of wat garnalen uitzoeken die daarna werden gegrild. Na het eten werd nog wat gedold in de zeegolven waarbij onze voeten toch weer eens goed nat werden door een miniminimini-tsunamietje.  Terug in de taxi, morgen naar huis ....Jammer.

26-09-2014 om 17:47 geschreven door 3singleA

25-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uluwatu
    De laatste dagen zijn in zicht. Deze morgen na het ontbijt met shuttelbus naar Gegerbeach gereden. Zalig strand met strandstoelen en vele masseuses die ons niet gerust lieten tot we instemden met een balinese massage op ons ligbed....wat we uiteraard alledrie hebben gedaan en dit voor nog geen 10 euro! Na 4 u bakken en braden terug naar het hotel waar we een verfrissende duik namen in het zwembad. Snel douchen en dan taxi in op weg naar Uluwatu gekend voor zijn tempel en prachtig zicht op de zonsondergang over het water. De welgekende aapjes waren ook aanwezig. Men had ons gewaarschuwd om tassen, fototoestel en zonnebril goed ter hand te houden want voor je het weet zijn ze ermee weg. Een andere toerist was plots één van haar slippers kwijt Op de terugweg zijn we nog even gestopt in Cuta om te gaan eten. Lekker maar de porties zijn soms o zo klein.....ook al ben ik maar een mus, een bickyburger ging er nog bij. Als afsluiter nog een gintonic op een beachterras aan het water! Nu slapen en morgen gezond weer op! Mus xx

25-09-2014 om 17:50 geschreven door 3singleA

24-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.genieten

Vandaag konden we eindelijk eens uitslapen. Om half 10 wakker geworden maar de meisjes lagen nog in dromenland. Toch maar de gordijnen opengeschoven om het stralend zonnetje binnen te laten. Nu hadden we ook tijd om uitgebreid te ontbijten. Het buffet was rijkelijk gevuld. Vandaag voor mij geen Indonesisch ontbijt want er is voldoende Westers aanbod.

Bikini uitgehaald wat zonnecreme op en genieten van het zalige zwembad. Het lukt niet om lang te blijven liggen want de zon brandt hevig. Gelukkig geeft een duik in het zwembad de nodige afkoeling . Het hotel heeft een weelderige tuin met prachtige bomen en ornamenten. Een lust voor het oog.

We beslissen om de verdere namiddag door te brengen aan de overkant van de straat. Het hotel heeft hier eveneens een zwembad met restaurant. Een mooi zandstrand ligt op ons te wachten. Het briesje doet deugd en de omgeving is prachtig. Kleine bootjes liggen hier aangemeerd. Het is hier vooral geschikt voor de watersport.

Om 18 H nemen we de shuttle bus van het hotel naar Bali Collection Nusa Dua. Dit is  een shoppingcentrum met allerlei restaurants, winkeltjes en welness. Hier vind je ook de traditionele spulletjes terug. Het is tof hier, een open winkelcentrum met Balinese sfeer.

We hebben hier lekker gegeten en de dag goed afgesloten.

Wifike

24-09-2014 om 17:38 geschreven door 3singleA

23-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindelijk in Bali
    Na alweer vroeg opstaan en een lange busreis kwamen we eindelijk aan bij de haven waar we de veerboot naar Bali namen.  Het schip was in niets te vergelijken met wat we vorig jaar gewoon waren, maar we hebben de 16 km van de straat van Bali overleefd. Na nog een lange busreis kwamen we eindelijk aan in het ons hotel,  het Ramada Benoa Beach Resort. Een prachtig rustig hotel met aan de overkant van de straat het strand.
    Bali is ook heel verschillend van Java.  Het is veel rustiger en aangenamer : het verkeer is minder druk, minder troep op straat. De 3 miljoen inwoners belijden vooral het hindoeïsme,  terwijl op Java de islamitische godsdienst de belangrijkste is. Overal zie je offergaven liggen, soms zo maar op straat of op het strand. Bij bijna elk huis staat een tempel(tje) met offergaven.  Er bestaat ook één kastenstelsel en de bewoners geloven in reïncarnatie. Ze hopen dat ze door goed te leven in een hogere kaste zullen terugkomen. Een begrafenis is dan ook een echt feest waarbij de overledene wordt gecremeerd in de buurt van water.
    Jammer genoeg hebben we ook vandaag moeten afscheid nemen van het leuke reisgezelschap.  We waren in totaal met 16 personen : Tuke en Liesveld,  moeder en dochter die speciaal meewaren om de geboorteplaats en plaatsen uit de kinderjaren van de mama te bezoeken.  Verder waren er ook Kai en Milou,  Kenneth en Natasja,  2 iets jongere koppeltjes, Haydi die alleen meereisde, Debbie en Dirk. Er was ook een leuk gezin mee, de ouders Hans en Vera, met hun zoon Nick die tijdens de reis 26 werd en hun mooie dochter Chanise van 21.   En dan nog wij, de 3 Annicken ....

23-09-2014 om 00:00 geschreven door 3singleA

22-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kalibaru
    Vandaag om half 6 opgestaan en na het ontbijt om 7u op de bus voor een lange rit richting Kalibaru met enkele uitzonderlijke uitstappen. Onze busreis ging via de marinestad van oost Java. We hebben eventjes gestopt lang de weg om foto's te nemen van de vrouwen die aan het werken waren op een rijstplantage. 5 vrouwen stonden tot hun knieen in de modder gebukt om de rijstplantjes te planten. We zijn ook voorbij de grootste papierfabriek van Java -LEGES - , langs bananendorpen - er zijn 58 soorten bananen - , ook langs Jumber, is de grootste plantagestad van Oost Java. Opmerkelijk is dat hier veel auto en motogarages zijn, voornamelijk Japanse zoals Honda, Kawasaki, daihatsu, Suzuki. Na plas en koffiestop hebben we onze weg verdergezet door berg en dal van een natuurreservaat. Niettegenstaande het hectisch rijgedrag op de baan zijn er weinig of geen ongevallen, geen aggressie in het verkeer. Bijna allemaal nieuwe wagens zonder enig schrammetje...onvoorstelbaar!! Ook hebben we koffieplantages gezien lans de weg, de plantjes worden steeds onder schaduwplanten geplant. 'S avonds zoeken de everzwijnen, herten en zwarte panters de warmte op van de rijbaan. Het is hier ook gekend voor zijn aluminium, vandaar dat aan straat veel potten en pannen te zien waren.onze laatste stop was een plantage die beheerd wordt door een Indonesische dame die goed nederlands kon. Zij ontfermt zich ook over meerdere weeskinderen. Toen we daar aankwamen werden we aan de bus hartelijk onthaald door de kinderen. Elk kind gaf een bezoeker die ze zelf uitkozen een zelfgemaakte bloem, ze spelden het op onze kledij, namen ons hand en brachten ons naar een leuk schaduwplekje waar het middagmaal klaar stond. Die mevrouw had voor ons gekookt en de kinderen bedienden ons. Na het eten kregen we uitgebreid uitleg van wat zij allemaal telen : nootmuskaat, curcumma, koffie, rijst, cacao edm. We kregen allemaal zo een typische kegelhoed en volgden haar door het mooie reservaat. Prachtige bomen en planten, met houten brugjes...adembenemend! Bij terugkeer kregen we oliebollen met ananas in en gebakken banaan in een deegje met zelfgebrouwde koffie van hun plantage...lekker! De kindjes hadden bloemetjes gemaakt van palmbladen en spelden het in het haar van de vrouwen. De mannen kregen een zelfgemaakte kroon op. Eventjes mochten we zelf proberen te vlechten. De weeskinderen hadden ook een dansje ingeoefend en afgesloten met een nederlands liedje! Oh zo lief!!! Toen namen ze elk opnieuw ons bij de hand om terug te keren naar onze bus. Helaas kunnen we nog steeds geen fotos toevoegen aan onze blog. Dit was de laatste uitstap voor vandaag en na een kwartiertje zijn we toegekomen in het hotel Kalibaru Cottages. Basic maar in prachtige natuur gelegen. Hier gaan we met gans de groep samen het avondeten nemen want dit is onze laatste dag op Java. Morgenvroeg opnieuw om half 6 opstaan richting ferry naar Bali. helaas wordt de groep dan opgesplitst want zitten verspreid over 4 hotels. Het is hier nu 19u36. Ik ga afsluiten en aperitiefje drinken. Lieve groeten. Mus xx

22-09-2014 om 14:35 geschreven door 3singleA

21-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bromo

Vandaag stond een geweldige uitsap op het programma,het hoogtepunt van de reis, bezoek aan de Bromo vulkaan. De vulkaan is omgeven door een zandvlakte van enkele km en maakt deel uit van het Taurusgebergte.

Om half 1 werden we gewekt zodat we na het nuttigen van een kopje koffie in de lobby om 1 h konden vertrekken. Moe maar enthousiast over wat ons te wachtenstaat,  stapten we met z'n allen op de bus voor een rit van een tweetal uur. Jeeps stonden ons op te wachten en brachten ons door de kronkelige wegen hogerop. Zelfs in deze smalle paadjes kunnen ze het niet laten om elkaar voorbij te steken, scooters en bromfietsen maakten het nog moeilijker. Af en toe onze adem inhouden, gelukkig dat we zelf niet moesten rijden. Ze brachten ons eerst naar een plaats aan de voet van de vulkaan voor het bewonderen van de zonsopgang.  Van het lange wachten kregen we kou. We warmen ons aan elkaar. Pas om 5 h 20 wordt ons wachten beloond iedereen juicht voor dit prachtig tafereel. We rijden verder door naar de Broma-vulkaan. Hier is het een drukte. Even waan ik mij in één of andere cowboy film.  Meteen worden we overdonderd door mannen met pony's, ze bieden ons aan om tegen een Belgisch prijsje naar boven te brengen. Een paadje voor de paarden loopt naast de 250 treden.

Het gegaloppeer  zorgt ervoor dat het grijze as wordt opgewaaid. Onze schoenen worden onherkenbaar. Het as werkt op de luchtwegen en zorgt voor een vervelende kriebel. Hier en daar op onze route komen we  standjes tegen waar je een boeketje bloemen kan kopen, een offer voor de vulkaan. Bromo is gekend als bedevaartsoort en velen keren er terug uit dankbaarheid. Ogen hebben we hier te kort. Het gebergte is prachtig,  reeds van beneden  zien we rook uit de berg verschijnen, deze vulkaan is nog steeds actief en heeft een laatste uitbarsting gehad in 2004.

Wonderbaarlijk dat we zoiets kunnen beleven. Hoe hoger we klimmen hoe meer de as ons bevuild. Boven hebben we een schitterend uitzicht, de krater stoot zijn rook uit. Het ruikt hier wel niet aangenaam, een geur van rottende eieren, maar dat houdt ons niet tegen om tientallen foto's te nemen. Als onze inspanningen worden dik beloond. Na een ontbijt in het dorpje kunnen we nog wat slapen op de bus. Vandaag kunnen we verder genieten van ons prachtig hotel met zijn mooie zwembad. Daarna nog even een korte stadstour en we kunnen dineren in het restaurant. Hopelijk kunnen we nog even meegenieten van het trouwfeest vanavond. Zijn al benieuwd hoe een Javaans huwelijk met 300 gasten wordt gevierd ...

Wifike,

21-09-2014 om 10:35 geschreven door 3singleA

20-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dagje bus
    Haha, Matthijske heeft alweer een gemakkelijke dag om een verslagje over te schrijven. Alweer heel vroeg opgestaan (6 uur) om om 7.45 u te vertrekken naar een plaatselijke overdekte markt. Wat we daar aantroffen tart alle verbeelding ! Kleine kraampjes met allerhande voedingswaren : fruit, groenten, kippen die ter plaatse werden gekleind, vis, geneeskrachtige kruiden, keukengerief (naar indonesisch model). Het contrast met de bocqueria in Barcelona vorig jaar is immens ! Een half uurtje daar rondlopen was meer dan voldoende want de geur en de viezigheid op de grond was niette harden. Wat wel opviel was dat de marktkramers zeer vriendelijk waren en gewillig voor een foto poseerden.  Daarna de bus op voor een rit van ong 250 km maar aan een tempo van 40 km/h kun je wel zelf uitrekenen hoeveel tijd we erover zullen doen. In een file van traagrijdende vrachtwagens geladen met suikerriet, vee, handelswaren vertelde onze gids over de boeiende geschiedenis van Indonesië van na de 2de wereldoorlog. Het was net of we naar Mr de Uil uit Fabeltjeskrant aan het luisteren waren. Tussendoor een koffiestop in een lokale bakkerij en een lunch in een kaal en ongezellig wegrestaurant. Onderweg reden we door suikerriet-, rijst-, teak- en maisplantages. Daarna reden we door het gebergte : supermooi met prachtige vergezichten en diepe ravijnen, riviertjes en watervallen (en alweer 3 naakte badende mannen gespot). Rond half 7 kwamen we in het Harris hotel aan in Malang, waar we met uitzicht op een bruiloftsfeest en de zwembaden genoten een pizza.

20-09-2014 om 15:33 geschreven door 3singleA

19-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prambanan
    Alweer een dagje verder. 6u opstaan, ontbijten en met de bus naar een schildersbedrijf. De gekende batikschilder, van wie de naam mij nu ontsnapt, heeft hier een bedrijfje waar hij leerlingen het batikschilderen aanleert. Deze schilder komt ook regelmatig naar Nederland. Wie zin had kon zo een schilderij op doek aankopen voor een schappelijke prijs. Buiten werden we dan opgewacht door 16 mannen met een fietskar. Voor elke reiziger een persoonlijke fiets. Grappig om met deze 16 karretjes op een rij door de stad te fietsen. Deze fietstocht bracht ons naar het huis van de Sultan. Een Indische gids die gebrekkig nederlands kon leidde ons door de tempel. Daarna zijn we met de bus doorgereden naar een lederbedrijf die geleid wordt door een nederlandse vrouw die 20 jaar geleden naar hier geemigreerd is! Zij werkt met 13 mensen en maken handgemaakte handtassen. Mooi....niet goedkoop. We werden er ook onthaald met een lekkere koffie en speculaaskoekje. De weg met de bus verdergezet naar de vogelmarkt. Honderden vogels werden daar in kooien gehouden, evenals hondjes, katten...in schrijnende toestand volgens onze norm. Ook pytonslang, kippen, vissen edm konden we bewonderen. Grappig was om een bak met kuikentjes te zien die elk apart gekleurd waren in geel, groen, oranje, roos....ocharme die kuikentjes! We voelen ons allen vuil en bezweet maar de tocht is nog niet ten einde. Volgende stop is de PRAMBANAN. Dit is een Hindoistische tempel. Deze bestaat uit 3 grote tempels met daarrond 202 kleine tempels. Van deze 202 hebben ze nog maar 2 kunnen heropbouwen......dus nog zoet voor jaren want alle stenen dienen bij elkaar gepuzzeld te worden. Eindelijk het einde in zicht....nog 2u rijden....zijn we aangekomen in een prachtig hotel in Solo waar we helaas slechts 1 nacht verblijven. Morgen terug om 6u op richting Bromo. En nu ga ik lekker mijn ribeye met frietjes eten en niet te vergeten een fris pintje!! Mus x

19-09-2014 om 16:35 geschreven door 3singleA

18-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dagje trein
    Vandaag werden we gewekt om half 6 en na een pover ontbijt werden we naar het station van Bandung gebracht.  Om half 9 vertrok onze verouderde maar comfortabele trein voor een treinreis van 600 km door een onvergetelijk landschap van rijstvelden en kleine dorpjes.  Gedurende de treinreis werd de tijd doorgebracht met de studie van fototoestelhandleidingen, slapen,  filmen en het invullen van breinbrekers.  Aangekomen in Jogjakarta om 16 u werden we naar ons hotel ( Puri Artha Hotel ) gebracht en na een deugddoende javaanse massage en een lekker diner vroeg naar bed ... morgen om 6 op ! Slaap lekker hopelijk zonder al teveel gesnurk ....