Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
30-03-2016
Over het katholicisme, het kannibalisme, de Waarheid en het Leven â ter aanvulling op het voorgaande
Over
het katholicisme, het kannibalisme, de Waarheid en het Leven ter
aanvulling op het voorgaande
De katholieke kerk zegt
over zichzelf het mystieke lichaam te zijn van de verrezen Heer wiens
lichaam en bloed zij naar eigen zeggen telkens opnieuw tijdens de
consecratie de kern van de heilige mis uit brood en wijn te
voorschijn brengt. Edoch, men moet opmerken dat in geen van de vier
erkende evangeliën sprake is van een transsubstantiatie of van een
wezens-verandering: tijdens het laatste avondmaal, dat model
staat voor de mis, wordt gezegd dat het brood en de wijn, het lichaam
en het bloed van Christus zijn. Andermaal: er wordt niet
beweerd dat het brood en de wijn veranderen in het lichaam en
het bloed van Christus, er wordt wél gezegd dat zij het lichaam en
het bloed van Christus zijn.
Niet onlogisch, wetende
dat Christus over zichzelf zegt het Leven te zijn "Ik ben de
weg, de Waarheid en het Leven" terwijl wij ook dagelijks
mogen ondervinden dat wij pas in leven kunnen blijven als wij
ononderbroken voedsel leven tot ons nemen, en dat leven is
goddelijk: het is Leven. Niet het katholicisme doch het christendom
zelf is kannibalistisch het Leven is kannibalistisch om de
eenvoudige reden dat een correcte lezing van de woorden bij het
laatste avondmaal ons leert dat het voedsel dat wij dagelijks tot ons
moeten nemen om in leven te kunnen blijven, geen ding
is of geen levenloze zaak, maar het Leven zelf, de bron
van het leven, en dat is, naar zijn eigen woorden, de persoon van de
verrezen Heer: het Leven dat zich, nota bene, offert aan nieuw leven
dat bij de gratie van dit offer voor eeuwig blijft bestaan. Primo
vere, het eerste groen, de altijd terugkerende lente.
Maar meteen volgt daar
ook uit dat het mystieke lichaam van de verrezen Heer niet zomaar
samenvalt met de kerk, laat staan met het politieke instituut dat
zich de kerk noemt, maar dat het in de eerste plaats samenvalt met
het Leven zelf, en dat is wat men kan verstaan onder de
natuur. Wat overigens helemaal niet betekent dat God met de natuur
samenvalt zoals in bepaalde oppervlakkige interpretaties van
Spinoza's "Deus sive natura", waarbij Spinoza er slechts op
wijst dat de natuur door Gods kracht bestaat, want God is ook nog de
Weg en de Waarheid en dat zijn zaken die het natuurlijke (zoals dat
bijvoorbeeld in de wetenschappen wordt opgevat) te boven gaan.
(J.B., 30 maart 2016)
28-03-2016
Twee waarheden over IS
Twee waarheden over
IS
Op grond van wat over
terreurgroepen bekend is, zou de actuele aanpak daarvan door de
bedreigde mogendheden er in feite heel anders mogen uitzien en dat
dit niet het geval is, kan slechts te wijten zijn aan het jammerlijke
feit dat, vooral ingevolge vriendjespolitiek, de macht al te vaak in
verkeerde handen is wat overigens een vorm is van terreur.
Om te beginnen wordt een
terreurbende nooit bezield door heldhaftige idealen: die verkappen
namelijk iets heel anders, namelijk de angst voor de bendeleider.
Meteen is hiermee gezegd dat terreurbendes draaien om een bendeleider
en dat is één spilfiguur weliswaar omringd door handlangers en
tenslotte ook door aanhangers. Zo ziet men bijvoorbeeld bij
motorbendes dat zij hun sterkte halen uit het feit dat de angst van
de bendeleden voor de wet verdwijnt in het licht van hun angst voor
de vertegenwoordiger van de wet van hun bende. Hetzelfde geldt in
dictaturen, die immers dreigen te verdwijnen van zodra de dictator
verdwijnt. Per definitie duldt een dictator geen tweede naast zich en
uiteraard geldt hetzelfde voor een bendeleider, zodat de opvolging
wel altijd een probleem is, vaak vergezeld van lynchpartijen.
Vervolgens is hetgeen de
leider dicteert van secundair belang, om niet te zeggen geheel zónder
belang: van tel is slechts dát hij het beveelt en dat het nagevolgd
wordt. Doorheen de geschiedenis verkondigden leiders theorieën te
gek om los te lopen maar telkens weer heeft men kunnen vaststellen
hoe hun volgelingen deze klakkeloos hebben geloofd en nagevolgd. Dit
instinct tot volstrekt kritiekloze gehoorzaamheid aan het gezag is zo
sterk dat de betrokkenen, ongeacht hun intelligentie, zich diep
verontwaardigd voelen wanneer men hen op die geestelijke blindheid
wijst. Katholieken dulden niet dat men hun kannibalisme verwijt
terwijl zij toch geloven dat zij tijdens de heilige mis het lichaam
van hun leider eten en zijn bloed drinken. (*) De gelovigen van de
zogenaamde 'religies van het boek' het jodendom, het christendom
en de islam stellen zich geen vragen bij het feit dat hun
aartsvader Abraham geenszins aarzelde om het bevel van zijn god op te
volgen om zijn zoon op het altaar de keel over te snijden. En zo mag
het ook niet verwonderen dat leiders die het bevel geven om te doden,
prompt gehoorzaamd worden.
Toegepast op IS
betekent dit dat het terrorisme aldaar niets kan te maken hebben met
de religie die de betrokkenen beweren aan te hangen: hun zogenaamd
geloof verkapt slechts de angst voor hun wrede leider, zodat de
doelloosheid van de hele beweging verdoezeld wordt. Angst is immers
geen beweging naar een doel toe doch een vlucht wég van hetgeen men
vreest. Door alles met religie te omgeven, krijgt het laffe weglopen
het bedrieglijke uitzicht van een reis naar een doel toe. De
buitenstaander wordt misleid en eventueel in de val gelokt wanneer
hij zich op zijn beurt gaat aansluiten bij de bende.
Een terreurgroep kan men
evenmin als een dictatuur uitroeien door de leden ervan te doden
omdat de terreurgroep wezenlijk onaangetast blijft zolang hij een
leider heeft die gevreesd wordt door de bendeleden. Meestal ziet men
dat wel in, echter geheel in tegenstelling tot een tweede waarheid,
met name deze dat men een terroristische groep niet kan vernietigen
door aan te tonen dat de theorie of het geloof die de leden
aanhangen, helemaal geen hout snijdt. Zoals gezegd doet de inhoud van
de ideologie of het geloof er helemaal niet toe: die worden per
definitie niet in vraag gesteld, evenmin als bijvoorbeeld de inhoud
van de kennis na het eten van de verboden vrucht in de tuin van Eden.
Wil de aanpak van IS
slagen, dan moet die zich derhalve zeker niet richten op het geloof
van de betrokkenen of op het decimeren van de bende. Zoals
Nazi-Duitsland viel met de dood van de persoon van Hitler, zo zal IS
pas uitgeschakeld worden op het ogenblik dat haar leider verdwijnt.
Maar uiteraard is daarmee nog altijd niets gezegd over de oorsprong
van dergelijke verschijnselen...
22 maart 2016: Jeder für sich und Gott gegen alle
22
maart 2016: Jeder für sich und Gott gegen alle
De
orde in een samenleving wordt gehandhaafd door wetten die hun kracht
halen uit het bestaan van sancties. Maar het is duidelijk dat daar
waar de straffen geen afschrikkingseffect hebben, ook de wetten geen
kracht kunnen hebben. Dat straffen niet afschrikken kan gelegen zijn
aan twee factoren: aan de straffen zelf, die bijvoorbeeld te zwak
zijn, en aan diegenen op wie ze van toepassing zijn en die,
bijvoorbeeld vanuit de een of andere perversie, de straf veeleer als
een beloning ervaren. Dat laatste blijkt vaker het geval waar
religieuze overtuigingen in het geding zijn omdat god daar als
machtiger ervaren wordt dan elke wereldse koning: de macht van een
wereldse koning beperkt zich tot het tijdelijke terwijl de goddelijke
macht de eeuwigheid betreft. Dat mensen zich bereid tonen om voor hun
geloof te leven en desnoods ook te sterven, is één zaak, die wij
kennen als het martelaarschap. Maar dat sommigen bereid zijn om voor
hun geloof ook anderen te vermoorden, is nog een andere zaak, in
feite volstrekt van het martelaarschap onderscheiden. Dit laatste
geval doet zich vooral voor in politieke dictaturen waar getrouwen
van een regering die zich boven de wet verheft, zich bereid tonen tot
moord in strijd met de goddelijke wet: daarvoor worden zij dan
beloond met een promotie welke zich vertaalt als politieke macht. In
de literatuur kent men dit verschijnsel in de geschiedenissen van wie
hun ziel verkopen in ruil voor wereldse macht en de Faustlegende is
daarvan misschien wel het bekendste voorbeeld. Reeds Jezus Christus
werd door de duivel meegenomen op een hoge berg en daar verzocht om
voor hem te knielen in ruil voor de wereld aan zijn voeten. In de
ideologie van een welbepaalde fundamentalistische islam wordt men
geconfronteerd met een wat bedrieglijke variante op dat thema: moord
wordt daar beloond met de eeuwige gelukzaligheid van een
welomschreven paradijs (dat alvast in de christelijke interpretatie
een sexistisch paradijs van ontucht is, een paradijs voor de man,
waarbij de vrouw herleid werd tot een lustobject). Als een
samenleving moord verbiedt en zij die in extremis met de doodstraf
sanctioneert, terwijl de dood van mensen die het genoemde
fundamentalisme aanhangen, eenmaal gekoppeld aan een specifieke
moord, beloond wordt met de eeuwige gelukzaligheid, dan staat de
samenleving voor een probleem: de sanctie die zij voorziet, werkt
niet voor de genoemde fundamentalisten en derhalve zal men hen op
generlei wijze kunnen aansporen tot het naleven van de wet. En waar
de wet in het teken staat van de veiligheid van de burgers, bestaat
derhalve geen andere oplossing voor dit probleem dan voor de
beschreven groep van 'gelovigen' de toegang tot de (internationale!) samenleving
onmogelijk te maken. Andermaal: daar zij de dood niet vrezen en dus
ook niet de straffen, zullen zij de wet niet naleven die de orde
handhaaft en kunnen zij de samenleving in chaos storten.
De
gehoorzaamheid aan goddelijke wetten kan wereldse wetten ontkrachten
waar de wereldse wetten moord gebieden, en dat is een zaak die de
vrede dient. Maar waar goddelijke wetten de wereldse ontkrachten waar
deze laatste moord verbieden, hebben wij te maken met een god die
elke samenleving en derhalve ook de mens als zodanig tegenstaat.
Alleen de onmens kan in deze god geloven.
(J.B.,
23 maart 2016)
13-03-2016
Ongelijkheid en rechtvaardigheid
Ongelijkheid
en rechtvaardigheid
Individuele levende
wezens kunnen natuurlijkerwijze van hun voorouders eigenschappen
overerven zoals vormen van intelligentie en allerlei gebrekkigheden.
Men zegt soms dat de natuur onrechtvaardig is omdat het recht in
wezen stoelt op iets geheel onnatuurlijks, want dat is het geloof in
de gelijkheid. Het heeft er alle schijn van dat niemand zou morren
indien iedereen 'gelijk' geboren werd, terwijl de natuur streeft naar
de maximalisatie van de diversiteit. Niemand vraagt erom geboren te
worden in een vluchtelingenkamp of als doofstomme en niemand verdient
dat ook totdat het tegendeel bewezen is. Ongelijkheid is een
natuurlijk gegeven en zo ook is onrecht dat, maar de zaak is dat de
natuur niet om rechtvaardigheid maalt. Onrecht stuit ons tegen de
borst omdat wij in ons maatschappelijke handelen oordelen in termen
van verdienste. Wie hard werken, verdienen beter dan wie luieren, en
wij overtuigen ons van de juistheid van deze stelregel omdat wij
ervan uitgaan dat de maatschappij rechtvaardig dient te zijn wij
hebben dan namelijk het gevoel ons eigen lot mee te kunnen bepalen.
De maatschappelijke gelijkheid hoort de natuurlijke ongelijkheid of
het recht van de sterkste in zekere zin te compenseren. Het
natuurlijke wordt aan het maatschappelijke of dus aan het menselijke
onderworpen als in een revanche omdat de mens het natuurlijke al te
vaak noodgedwongen moet gehoorzamen. Het is al erg genoeg dat wij
ongelijk geboren worden, zo lijkt men te redeneren: laten we ons
derhalve vrijwillig onderwerpen aan zelfgemaakte wetten die het recht
van de sterkste aan banden leggen!
Het maken van een
buiging met het doel een anders geheel onmogelijke sprong te kunnen
maken, is een vaker geziene tactiek van levende wezens: wij buigen
voor wetten die er uit zichzelf helemaal niet zijn maar wij buigen
alsnog omdat onze gehoorzaamheid aan die zelf gefabriceerde wetten
ons uiteindelijk vrijer maakt.
Dat de ene een ziekte
erft en een andere gezondheid en kracht, komt ons voor als
onrechtvaardig maar, ook al pogen wij dit in onze samenleving te
overstijgen, toch bootsen wij dat onrecht na, bijvoorbeeld met het
erfrecht: men erft van zijn voorouders niet alleen gezondheid,
intelligentie en allerlei kwalen maar ook rijkdom, bezittingen en
geld. Meer zelfs: niet alleen het individu erft van zijn ouders, ook
de burger erft de rijkdom of de schulden van zijn land. Met de
erfenisrechten bootsen wij de natuurwetten na ofschoon wij die
onrechtvaardig achten, zodat er gegronde redenen zijn om de
oprechtheid van ons streven naar rechtvaardigheid in twijfel te
trekken. Als wij het al onrechtvaardig vinden dat de ene kwalen erft
en de andere snuggerheid en kracht, waarom dulden wij dan dat wij op
de koop toe de rijkdom of de schulden van onze voorouders erven? Nog
absurder is het dat wij een wereldeconomie scheppen waarin wij zelfs
de schulden erven van de natie waartoe wij geheel buiten onze wil en
wens behoren.
Maar aan de basis
hiervan ligt zonder twijfel het privaatrecht of het recht op bezit
beter gezegd: het maatschappelijke recht om wat men eenmaal bezit,
ook te mogen behouden. Bezit ik vandaag een huis, dan is dat een
verworvenheid: het zal ook morgen nog het mijne zijn. En wordt het
niet al duidelijk dat de afschaffing van het erfrecht, ook de
afschaffing van het privaatbezit vooronderstelt? En dat men dan ook
de regel moet laten varen dat wie hard werken, meer verdienen dan wie
luieren? De gelijkheid die wij allen zo graag zeggen te willen,
blijkt alvast helemaal geen natuurlijk gegeven: er zijn mensen die
sterk zijn en hard werken terwijl anderen ziekelijk en vermoeid de
hele dag in bed doorbrengen; er zijn sterken en zwakken; er zijn
mensen die rijkdom verwerven en er zijn er die schulden opstapelen en
dat verschil is er van nature en het kan alleen maar toenemen. Ons
verzet hiertegen heeft een schijn van rechtvaardigheid maar die wordt
pas geloofwaardig waar ze ook consequent is en niet langer duldt dat
rijkdommen en schulden erfelijk zijn. Het gemeenschappelijke bezit of
de afschaffing van het privaatbezit alsook het internationalisme of
de afschaffing van de naties worden in dit licht reële alternatieven
voor het huidige bestel. Omdat er nog veel water door de zee zal
vloeien vooraleer het ook zover is, moet men zich tevreden stellen
met een haalbare tussenoplossing en zit die niet de herhaaldelijke
kwijtschelding van de schulden en in de voortdurende herverdeling van
de rijkdom? En in dat licht is de negatieve rente, welke immers paal
en perk stelt aan het zogenoemde Mattheüseffect, misschien wel een
stap in de goede richting. Het is hoe dan ook stilaan achterhaald om
te blijven belijden dat het hebben van bezit recht geeft op nog meer
bezit terwijl het hebben van schulden aanleiding moet geven tot het
maken van nog meer schulden.
(J.B., 13 maart 2016)
10-03-2016
Europa wordt zijn eigen concentratiekamp
Europa wordt zijn
eigen concentratiekamp
De oorlogen in Syrië
(maar ook deze in Irak, in Libië en in andere streken in het
Midden-Oosten en in Afrika) hebben sinds enkele jaren een enorme
vluchtelingenstroom richting Europa op gang gebracht. Veruit de
grootste vluchtroute loopt via Turkije, dat nu aan 2,6 miljoen
asielzoekers onderdak geeft: velen zitten er in kampen maar nog meer
vluchtelingen verblijven in de Turkse steden. Turkije kan de
toestroom niet meer aan en heeft een hek gebouwd aan de grens met
Syrië waar de ongelukkigen alsnog blijven binnenstromen. Eenmaal in
Turkije, proberen zij de Egeïsche Zee over te steken naar
Griekenland, via de Griekse eilanden. Ook in Europa werden al hekken
gebouwd en zo blijven ontelbaren steken in Turkije en in Griekenland.
Onder de druk van een groeiende massa extreem-rechtse kiezers werden
ook in Europa hekken opgesteld en de E.U. smeekt transitland Turkije
om de vluchtelingen niet naar Griekenland te laten oversteken maar
hen 'voorlopig' in Turkije in kampen onder te brengen. Uiteraard
biedt Turkije Europa het kostenplaatje aan, naast nog een aantal
eisen waaronder de toetreding tot de Europese Unie. Hierover wordt
onderhandeld op enkele Europese tops in maart 2016 waar Turkije wordt
vertegenwoordigd door premier Agmet Davutoğlu.
Deze 57-jarige professor
en diplomaat adviseert Erdoğan sinds 2003, was van 2009 tot 2014
minister van buitenlandse zaken en is sinds anderhalf jaar premier en
leider van de AKP. Onder zijn premierschap groeide het conflict met
de Koerdische PKK waarvan hij de stellingen liet bombarderen samen
met die van ISIS, nadat aan Turkije door de V.S. een laks optreden
tegen (en volgens sommigen zelfs steun aan) die terreurgroep werd
verweten. Davutoğlu staat afwijzend tegenover de Gülen-beweging,
een groep genoemd naar de progressieve prediker Fethullah Gülen
(momenteel in vrijwillige ballingschap in de V.S.) die in het spoor
van de geniale Koerdische sunni-moslimtheoloog Said Nursî
(1877-1960), de moderne wetenschap en de logica hoog in het vaandel
voert en de interreligieuze dialoog nastreeft. Bovendien wordt
Davutoğlu verweten de politieke corruptie niet te bestrijden en
Turkije in de richting van een politiestaat te voeren. Hij wordt een
Neo-Ottomanist en een Pan-Islamist genoemd daar hij zich afkeert van
de moderne seculiere Turkse republiek, maar hij antwoordt enkel de
zogenaamde 'Pax Ottomana' na te streven de stabiliteit en de
vrede van het Ottomaanse Rijk van weleer. Ook wordt hem sympathie
voor het Moslim Broederschap verweten. Ondank het feit dat de AKP
recent nog de grootste krant van het land muilkorfde, trekt Davutoğlu
de pro-westerse kaart en wil hij voor NAVO-lidstaat Turkije het
lidmaatschap van de E.U. Zijn buitenlandse politiek zoekt veiligheid,
dialoog, economische samenwerking en culturele harmonie door
wederzijds respect en lijkt zo in feite 'multi-cultureel' of dus het
tegendeel van wat men hem aanrekent. Wat betreft de Armeense kwestie
struikelblok inzake het E.U.-lidmaatschap erkent hij wel het
inhumane van de Armeense deportaties uit 1915 maar niet de genocide.
Al bij al kan niemand nu nog ontkennen dat aldus met mensen in nood
wordt gemarchandeerd en in deze aanlooptijd naar Pasen, herhaalt zich
voor de zoveelste keer de tragedie van de godmens van 2000 jaar
geleden.
Europa is niet het enige
continent dat kampt met asielzoekers want het probleem is niets
anders dan een van de vele gevolgen van een onrecht dat bekend staat
als de welvaartskloof tussen het rijke Noorden en het arme Zuiden.
Onlangs nog ging de paus naar de Mexicaanse grensstad Ciudad Juárez
bidden voor de talloze omgekomen migranten die van daar uit de
Verenigde Staten trachtten binnen te komen. In werkelijkheid wordt de
illegale immigratie oogluikend toegestaan omdat aldus illegale en dus
spotgoedkope arbeidskrachten (momenteel 11 miljoen!) de VS
binnenkomen: in feite is dat instandhouding van de slavernij.
Deze vorm van slavernij
bestaat uiteraard ook in Europa, getuige een wetsvoorstel uit 2009 om
werkgevers te beboeten die illegalen aanwerven, (2) maar sommige
politici geven zelfs openlijk toe dat bijvoorbeeld de prijzen van
groenten in onze supermarkten de pan zouden uitrijzen indien wij het
zonder illegale werkkrachten zouden moeten doen een 'argument'
dat de vloer aanveegt met de mensenrechten én met het recht als
zodanig. Kennelijk proberen een aantal van onze politici te
verdoezelen dat de zogenaamde 'wederdienst' die zij zouden willen
opleggen aan vluchtelingen in ruil voor het onderdak (waar deze recht
op hebben!), eenzelfde vorm van afpersing is als de chantage die de
slavernij in stand houdt. Bovendien kunnen de sancties tegen
werkgevers die illegalen tewerkstellen, die vorm van slavernij nog
schrijnender maken want om sancties te ontlopen, zal men de slavernij
nog meer proberen te verbergen.
Volgens Celien Moors van
MO* waren er in 2014 wereldwijd al zo'n 51,2 miljoen vluchtelingen
de helft van hen zijn kinderen. De statistieken laten zien dat de
beloften inzake een verhoopte terugkeer weinig geloofwaardig zijn
aangezien steeds minder mensen kunnen terugkeren naar huis en dat wil
zeggen momenteel minder dan één percent jaarlijks. Opmerkelijk is
ook dat arme ontwikkelingslanden meer dan 80 pct. van de
vluchtelingen opvangen terwijl minder dan 20 pct. van hen in rijke
ontwikkelde regio's onderdak vinden. (1) De plaatsing van hekken rond
Europa wordt nu al in de hele wereld beschouwd als de meest laffe en
schandalige politieke handeling in de hedendaagse wereldgeschiedenis
waarmee Europa schaamteloos het volstrekt hypocriete van haar
zogenaamde beschaving te kijk stelt. Een groeiend aantal Europese
burgers raakt gefrustreerd daar zij zich van deze onmenselijkheid
willen distantiëren terwijl de democratie eist dat zij zich
neerleggen bij de wil van een egoïstische meerderheid.
En zo zijn wij reeds
beland in het tijdperk van de Europese hel: steeds meer Europeanen
willen wég uit dit verdoemde continent, maar kúnnen het niet meer
vanwege die hekken, die wij hoe dan ook met ons meedragen, waar wij
ook heen vluchten...
"Bemint elkander",
"Draagt elkanders lasten" of "Draag zorg voor elkaar"
zo luidt het devies van de christelijke beschaving welke het
Westen grondvest.
Nu is het vrijwel
onmogelijk om op een meer accurate wijze de tegenpool van dit
christelijke motto te verwoorden dan met de slagzin "Jedem
das Seine" "Elk het zijne".
Ofschoon die uitdrukking
reeds in de Oudheid gangbaar was, kreeg zij de bittere betekenis van
"Elk krijgt wat hij verdient" sinds
zij als motto prijkt boven de hoofdingang van het concentratiekamp
van Buchenwald. Door de Nazi's gebouwd in 1934-'37, herbergde dit
kamp dwangarbeiders uit Europa en uit de Sovjet-Unie: joden, Polen,
geesteszieken, anders-validen, religieuze en politieke gevangenen,
Roma zigeuners, Sinti, Vrijmetselaars, Jehova's Getuigen, criminelen,
homo's en krijgsgevangenen, van wie er, alleen in Buchenwald, naar
schatting 56.545 omkwamen.
Onwillekeurig
weerklinkt de vloek van "Jedem das Seine"
waar de hedendaagse vertegenwoordigers van de onmens, de bange en
zelfzuchtige menigte opruien tegen de vluchtelingen die dezer dagen
in het Westen om bescherming bedelen tegen een regime dat nog
driester tewerk gaat dan toentertijd de Nazi's deden: Duitsland voor
de Duitsers, Frankrijk voor de Fransen, Nederland voor de
Nederlanders, Vlaanderen voor de Vlamingen of dus "Elk
het zijne" die lelijke
slogan die herinnert aan de plantrekkerij van de Oud-Testamentische
broedermoordenaar Kaïn: "Ben ik soms mijn broeders
hoeder?"
Verder
afdwalen van het christendom is quasi onmogelijk maar, paradoxaal
genoeg, profileren de rechts-extremisten die met een bevreemdende
harteloosheid het ganse continent te schande maken, zichzelf als de
beschermers van de christelijke waarden!
Waartoe
dit uiteindelijk zal leiden, weten we: tot de persoonlijke adviseurs
van de door het Vlaams belang op de handen gedragen Geert Wilders,
behoort de held van massamoordenaar Anders Breivik en in onze Vlaamse
regering zetelen ministers en parlementairen die hulde brengen aan
oud-gedienden bij de Vlaamse vleugel van de Gestapo die toentertijd
miljoenen mensen oppakte om hen in concentratiekampen op te sluiten,
waar hun een gruwelijke dood wachtte.
Zes
miljoen mensen vonden de dood in concentratiekampen: zij werden
veroordeeld en afgeslacht omdat zij niet behoorden tot de
uitverkorenen, omdat zij de uitverkorenen voor de voeten liepen,
omdat zij als minderwaardig werden bestempeld, omdat zij de economie
van het land zouden onderuithalen of omdat zij volgens de zieke
ideologie van hun moordenaars niet beter verdienden. Zij hadden nu
eenmaal geen blonde haren en blauwe ogen, hun moedertaal was niet het
Duits, ze hadden een zichtbaar gebrek of hun religieuze of
ideologische sympathieën werden niet gedeeld door de heersers van
dat ogenblik.
Miljoenen
anderen ontsnapten aan de gaskamers en aan de werkkampen door het
land uit te vluchten. Medelijdende burgers gaven aan deze
vluchtelingen onderdak, ook al riskeerden ze zo hun eigen leven, en
na de oorlog verbonden de Verenigde Naties zich ertoe om in het
vervolg aan alle politieke vluchtelingen asiel te verlenen totdat de
dictator voor wie zij have en goed moesten achterlaten, in de pan
gehakt was.
Maar
geloof het of niet: toen de jongste vluchtelingenstroom op gang kwam,
bleek het Westen geregeerd te worden door politici die over die
overeenkomsten, ingeschreven in de Universele Verklaring van de
Rechten van de Mens, nog nooit hadden gehoord. Velen van hen konden
de twee wereldoorlogen niet onderling onderscheiden. Sommigen kenden
deze histories enkel van populaire televisiefilms. Door het volk
verkozenen ontkenden prompt het bestaan van de concentratiekampen:
kennelijk waren zij ervan overtuigd dat zij de geschiedenis niet
horen te kennen en dat ook de waarheid een resultante van
verkiezingen is. Zoals een volkstribunaal in de rechtszaal beslist
over de schuld van de beschuldigde, zo beslist de kiezer erover wat
gebeurd is en wat niet. Vindt de meerderheid dat concentratiekampen
niet hebben bestaan, dan horen zij uit de geschiedenisboeken te
verdwijnen. Vindt een meerderheid dat Hitler's zieke ideologie
verspreid mag worden, dan kan Mein Kampf naar hartelust worden
herdrukt.
Opnieuw
bevinden zich, verspreid over gans Europa, miljoenen vluchtelingen in
concentratiekampen. Mannen, vrouwen en kinderen leven er in
erbarmelijke omstandigheden, zij lijden honger en kou en worden ziek.
Zij zijn op de vlucht voor een regime van terreur dat in de ganse
geschiedenis zijn gelijke niet heeft gekend. Zoals alle vluchtelingen
weten zij niet waarheen, zij weten alleen waarvoor zij wéglopen, en
toch doen de rijke westerlingen alsof het gaat om soldaten die
welbewust het Westen onder de voet komen lopen. Hoe doortrapt moet
men niet zijn om zo te oordelen over mensen in erbarmelijke
toestanden die wellicht straks iedereen zal delen?
(J.B., 6 maart 2016)
11-02-2016
Vrijheid van meningsuiting en immoraliteit
Vrijheid van
meningsuiting en immoraliteit
Wat
is het verschil tussen het plegen van moorden en het aanzetten ertoe?
Want woorden zijn niet zomaar klanken en krabbels zoals bepaalde
libertijnen ons willen laten geloven: woorden kunnen wapens zijn. Een
bevel aan een gehoorzame kan exact dezelfde uitwerking hebben als het
overhalen van de trekker van een geladen geweer. En heeft men het
over ideologieën die ten strijde roepen, dan worden woorden bommen.
Het
vandaag zo vaak gehoorde onderscheid tussen meer en minder humane
vormen van terechtstelling, verkapt niet alleen de ernst van de
misdaad maar tevens de gevaarlijke leugen dat er zoiets als
'menselijke moord' zou kunnen bestaan. De injectienaald maakt de
doodslag minder bloederig en misschien ook minder pijnlijk en dit
uiteraard vooreerst voor beul en publiek maar geheel
onafhankelijk van het moordwapen handhaaft zich het beoogde
resultaat.
Het
moordwapen kan zelfs volstrekt afwezig zijn en de dader of de daders
buiten schot, zoals in het geval van onze dagelijkse dertigduizend
hongerdoden. Hetzelfde geldt voor de spoorloze moorden van het
spirituele soort, verkapt als suïcide: erkenning wordt uitbundig
geëtaleerd, miskenning daarentegen doodt doeltreffend door het
achterwege laten van handelingen waar deze levensnoodzakelijk
zijn, en dat geschiedt uiteraard altijd zonder getuigen.
De
moordpartijen van het laatst genoemde kaliber voltrekken zich
derhalve op een immaterieel slagveld waarop ons pas een blik wordt
gegund als dit de heersende politiek in de kaarten speelt, wat wil
zeggen dat het vrijwel voor eeuwig en drie dagen aan het oog van de
massa onttrokken blijft. Het volk wordt immers gewend gemaakt aan
opgelegde door sancties bekrachtigde wetten en normen waarvan
het, ingevolge het stilzwijgen dat onafwendbaar voortspruit uit
repressie, op de koop toe gaat geloven dat de navenante plichten en
verbodsbepalingen uit het eigen persoonlijke geweten voortkomen,
algemeen menselijk zijn, vanzelfsprekend en zelfs natuurlijk. De
media zorgen er wel voor dat quasi elkeen 'weldenkend' wordt en zo
onderscheidt men de musts correct en zelfs angstvallig van de
not dones. Een receptiementaliteit perverteert onze zielen.
Wat in is, welke toon men dient aan te slaan, wie respect
verdienen en wie men negeren moet: men komt het te weten als men de
sleutels koopt voor het decoderen van de tekens die de weg wijzen.
Men dient te betalen om erbij te kunnen blijven horen, om mee te
kunnen blijven praten, om niet uit de boot te moeten vallen. Zij die
onze levensmiddelen in beslag namen, heffen een tol en wie weigeren
te betalen omdat zij oordelen dat het leven van iedereen is, krijgen
het stempel illegaal, waarna hen de toegang tot voedsel,
drank, kledij en onderdak wordt ontzegd.
En
zo bestaat het dat anno 2016 in de veelbelovende beschaving van de EU
met zijn luidruchtige universele mensenrechtenverklaringen, niet
alleen een oorlog woedt met in zijn zog miljoenen vluchtelingen: het
ongelooflijke is dat voor die vluchtelingen, aangespoeld op het
continent der rijken, prikkeldraad wordt opgetrokken en
concentratiekampen worden opgericht met daarin, in de prille winter
van dit reeds verdoemde jaar, doodgevroren kinderen. Alle nog
weerbare mannen die ternauwernood ontsnapten aan de gruwelen van de
verdrinkingsdood welke menigeen van hun medereizigers te beurt viel,
worden met ijzeren staven de schedels ingeslagen door neonazi's die
in trance scanderen: "Wir sind das Volk!", "Vreemdelingen
buiten!", Bommen op Syrië!" Ofwel, bij monde van sir David
Attenborough: "Let them starve!" (°)
Het
volstrekt hallucinante van de hedendaagse werkelijkheid deed ons
afdwalen van het thema maar hier is het terug: is het aanzetten tot
moord dan niet even erg als moord? Zijn woorden zomaar krabbels of
kunnen zij ook dodelijke wapens zijn? Bestaat er inderdaad zoiets als
een volstrekt onstoffelijk slagveld waar perfecte misdaden zich
voltrekken, waar moordwapens geheel ontastbaar zijn en moordenaars
voor immer spoorloos? Een strijdperk dat bovendien meer slachtoffers
maakt dan alle oorlogen samen doen?
Woorden
gesproken door mensen met macht maar zonder zin voor
verantwoordelijkheid, kunnen bijzonder vernietigend zijn. Wij weten
dat goden niet zomaar tot mensen spreken en schrijven doen zij ook al
niet. De verantwoordelijkheid van mensen die beweren in naam van een
godheid te spreken, is dan ook bijzonder groot. Wij zijn
groepswezens, wij vormen complexe maatschappijen en elkeen heeft zijn
specialisme zodat wij ons wel op anderen móeten verlaten, wat
betekent dat wij onmogelijk kunnen bestaan zonder vertrouwen of
geloof. Maar die enorme kracht blijkt tegelijk een achilleshiel. Het
mag duidelijk wezen dat geen straf groot genoeg kan zijn voor wie dit
bijzondere vertrouwen misbruiken. Wie pretenderen te spreken in de
naam van een godheid, moeten zich hiervan heel goed bewust zijn.
Nu
bestaan er mensen die beweren te spreken in de naam van God, zowel
vandaag als in het verleden. Er zijn zelfs mensen die zich als de
godheid zelf hebben voorgesteld. Wij kunnen niet met zekerheid zeggen
dat zij allen liegen, maar dat zij niet allemáál de waarheid kunnen
spreken, is een conclusie die ook elk weldenkend mens wel verplicht
is te trekken op grond van het simpele gegeven dat zelfverklaarde
profeten elkaar wel vaker tegenspreken. Religieuze leiders dragen
niet alleen een verpletterende verantwoordelijkheid: zij zijn, op
zijn zachtst uitgedrukt, sowieso verdacht.
Miljarden
mensen krijgen het katholieke geloof met de paplepel toegediend door
de zusters in de kleuterschool: reeds de allerkleinsten leren de
mythologieën kennen van het Oude en het Nieuwe Testament, de
vroomheid van de heiligen, de gebeden, de prenten, de beelden en de
goede daden. Er blijkt een gemachtigde paus en een hele clerus te
bestaan die optreden als bewaarders van het geloof, dat zo belangrijk
schijnt voor ons voortbestaan in de eeuwigheid. Het zou volstaan om
gedwee de tien geboden te volgen maar het ganse opzet van de religie
kan danig intrigeren dat men algauw hunkert naar wat eigenlijk alle
begrip te boven gaat. De katholieke theologie, met stukjes en beetjes
bijgebracht in godsdienstlessen gegeven door de plaatsvervangers van
de zoon van God zelf, heeft dan ook ontelbaren mateloos geboeid.
Zoals wij het alvast allemaal geloofden te begrijpen, zijn wij
gevallen wezens naar het voorbeeld van de duivel. Anders dan de
duivel, die hiervoor gestraft werd met de eeuwige verdoemenis,
beperkt onze straf zich tot dit leven waarin wij gelukkig tot inkeer
kunnen komen, wat dan inhoudt dat wij de zoon van God als onze
verlosser moeten erkennen. In het christendom immers wordt het
heidendom omgekeerd: de mens moet niet langer zijn eerstgeboren zoon
offeren aan God God zelf offert zijn zoon aan de mensheid. Met
zijn lijden en dood koopt Hij ons vrij. Bekeerlingen krijgen
vergeving en keren na de dood terug naar het paradijs. En is dat niet
een wens die elkeen koestert in het diepste van zijn hart?
Velen
blijken zich weliswaar te storen aan de niet altijd goede voorbeelden
van wie zich profileren als vertegenwoordigers van de christelijke
ethiek en zij verliezen hun geloof. Anderen zitten die menselijke
fouten allerminst dwars: als de leer maar volmaakt is en het zo
verlangde inzicht dat zij belooft te verschaffen. En waar het inzicht
achterwege blijft, wijt men dit euvel niet aan de leer doch aan de
eigen gebrekkige kennis en zo besluit men om niet met lezen en
studeren op te houden totdat het verhoopte inzicht wordt bereikt en
quasi alles moet daarvoor wijken.
Het
resultaat van die studie schenkt bij wijlen een grote bevrediging
maar vaak is het een vrede van korte duur: er rijzen vragen, de
theorie blijkt onaf, er duiken innerlijke tegenspraken op en er lonkt
een levenspraktijk die overhelt naar mystiek. In zijn jeugd kan men
in een relatief korte tijdspanne veel uitproberen en ervaren en omdat
men dat alles voor de eerste keer doet, laat men zich er ook
makkelijk door begoochelen. Het leven lijkt geduldig als men jong is,
maar de jaren vliegen en eenmaal zijn gevorderde leeftijd een mens
bewust maakt van zijn eindigheid, gaat de tijd dringen en beseft men
ineens dat het antwoord op die ene grote vraag waarvoor men bijna
alles heeft uitgesteld, nooit komen zal. Het vreemde is dan wel dat
men het zoeken niet opgeeft, integendeel: waar de theorie steken laat
vallen, probeert men die eigenhandig op te rapen; men tracht hiaten
weg te werken en men fabriceert prompt een verhoopt verbeterde versie
van de manke theologie.
Uiteraard
kan dit zelfbedrog niet heel lang duren en men vraagt zich af of men
niet reeds in zijn jeugd op een zijspoor is beland. Hebben diegenen
die bij hoog en bij laag staande hielden dat zij spraken in de naam
van de godheid, ons dan voor de gek gehouden? Hebben zij ons, toen
wij nog weerloze kinderen waren en wij vol vertrouwen openstonden
voor wat onze ouders en onze meesters leerden, dan leugens verteld?
En als dat het geval is: hebben zij dat bewust gedaan of is het
eigen aan de mens dat hij aldus zichzelf als soort om de tuin leidt?
Andermaal: de logica gebiedt ons om aan te nemen dat dit vaker
gebeurt daar velen zich uitgeven voor goden of profeten terwijl zij
elkaar zo vaak tegenspreken. En blijkt nu niet het meest
waarschijnlijke scenario het volgende: dat ons geloof van onszelf
afkomstig is en dat wij het smeden zoals wij ook onze ploegen smeden,
omdat een mens niet leeft van brood alleen?
Maar
opnieuw dwalen wij af van het onderwerp: is er enig verschil tussen
het plegen van moorden en het aanzetten ertoe? En maken zij die in
Gods naam beweren te spreken zich niet schuldig daaraan van zodra
zij, nog voordat de tijden ten einde zijn, in de huid van de
opperrechter kruipen om ons te verdelen in schapen en bokken?
Een
theologie kan danig betoverend zijn, dat men er levenslang in opgaat
omdat men erdoor gestrikt wordt zoals een vlieg in een web: zoals
gezegd, streeft men eerst naar inzicht, maar blijkt de theorie mank,
dan probeert men ze op te lappen in plaats van ze te verwerpen
men is er immers aan gehecht geraakt gedurende de vele jaren van
toegewijde studie. Tegelijk wat zo mogelijk nog erger is
verliest men de feiten uit het oog welke zich, alle geestelijkheid
ten spijt, blijven afspelen in de stoffelijke werkelijkheid. Want
waar Christus, door de duivel meegenomen op een hoge berg, weigerde
om daar voor hem een knieval te doen in ruil voor de wereldse rijken,
blijkt de paus zich de titel van staatshoofd te laten opspelden door
Hitler's evenknie in het fascistische Italië Benito Mussolini.
"Mijn rijk is niet van deze wereld", maar daar ziet de
onfeilbare geen graten in, en hij doet prompt zaken met de duivel,
want voor wat hoort wat: als na de Tweede Wereldoorlog de koningen
van de hel, met op hun geweten zo'n zes miljoen joden, zigeuners,
homo's, geesteszieken en nog andere soorten van uitgerangeerden,
Duitsland willen ontvluchten, is het de hogere clerus die de
koelbloedige moordenaars van valse identiteiten en van reisdocumenten
voorziet: Jozef Mengele, Klaus Barbie en nog talloze andere beulen
kunnen zich in alle sereniteit via de rattenlijn in Latijns-Amerika
gaan vestigen, waar ze op de koop toe kunnen doorgaan met het
beoefenen van hun martelkunsten Barbie als expert-ondervrager van
de Boliviaanse dictators, Mengele in Brazilië als
abortusspecialist...
Kunnen
woorden dan moorden? zo luidde onze eerste vraag en weer dwaalden
wij af, alsof de woorden, geschrokken, voor zichzelf op de loop
gingen. En het verhaal van zopas herinnert onafwendbaar aan Mein
Kampf dat dezer dagen herdrukt
wordt nadat nog niet zo lang geleden de oude Simon Wiesenthal er met
zijn laatste krachten nog in slaagde om de verkoop van het haatboek
in Duitsland aan banden te leggen, daar dit testament van een
grootheidswaanzinnige dat ganse bevolkingsgroepen demoniseert,
tallozen effectief heeft aangezet tot zowat de grootste volkerenmoord
in de geschiedenis. Vandaag herhaalt zich in Europa een scenario, zo
gelijkend op het doemscenario van de nazi's, dat het net zoals dat
vervloekte boek wel een complete herdruk van die geschiedenis lijkt.
Rechtse
fundamentalisten hebben zich verenigd en als het waar is dat de
gematigde islam haar fundamentalisten-terroristen de hand boven het
hoofd houdt, dan heeft zij dat geleerd van de katholieken: de naam
van een hoofdredacteur van het rechts-katholieke blad Catholica
waarin notoire katholieken regelmatig artikels schreven, stond op de
mailinglist van massamoordenaar Anders Breivik, wiens grote
inspiratiebron naar diens eigen zeggen niemand anders bleek dan een
kamerlid van het Vlaams Belang, een rechts-katholieke conservatieve
islamofobe homojager, actief op extremistische weblogs gelieerd aan
Catholica. (°°) Het angstwekkende aan de situatie is dat het
inzake extreemrechts niet langer om een kleine minderheid gaat:
gestaag werkt zich dezer dagen het zieke gedachtengoed van de
intoleranten naar de voorgrond en krijgt het de massa mee. "60.000
Deutsche Mark per dag kost deze zieke: het is ook uw geld,
landgenoten!" met die woorden kreeg Hitler de massa op zijn
hand voor zijn euthanasieprogramma dat het opruimen van alle
'zwakkelingen' op het oog had. (°°°)
Ja,
ook de woorden behoren tot de dingen en het is moordenaars eender
waarmee zij moorden: zij kunnen dat doen met een Kalasjnikovs maar
evengoed met een heiligenbeeld of, als het hun zo best uitkomt, met
woorden. De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat
beschermd hoort te worden, net zoals heiligenbeelden die behoren tot
het culturele erfgoed, samen met de heilige boeken uit het verre
verleden. Maar als doodslag aantoonbaar gepleegd wordt met
gebruikmaking van een heiligenbeeld, zal geen rechter oordelen dat
het nooit de bedoeling van de moordenaar kon geweest zijn om te
doden, omdat ook hij weet dat in principe om het even wat zich kan
lenen tot moordwapen. Het is niet omdat een heiligenbeeld niet
voorbestemd is om mee te doden, dat het door niemand met dit doel kan
worden gebruikt. En precies hetzelfde geldt voor woorden: zij dienen
allerminst om mee te moorden, maar als moordenaars in welbepaalde
woorden een wapen zien en bovendien een wapen dat tot een perfecte
moord kan leiden, dan zullen zij, zo dunkt het mij, niet aarzelen.
De
voorbeelden hoger in de tekst zijn allerminst overdreven en wij weten
intussen allen dat het ooit zo makkelijk onder de mat geveegde en
vaak louter verbale pestgedrag lang niet zo onschuldig is als
sommigen ons wilden laten geloven. Als de statistieken onmiskenbaar
aangeven dat het zelfmoordcijfer bij jonge homo's ongemeen hoog is,
terwijl homoseksualiteit door menige religie als zondig of doodzondig
wordt beschouwd, is het in feite onbegrijpelijk dat een beschaafd
land nog langer het betreffende godsdienstonderricht niet alleen
duldt maar bovendien financiert, temeer daar het ook nog strijdig is
met de inhoud van de Universele Verklaring van de Rechten van de
Mens. Waar door toedoen van de godsdienstvrijheid kinderen van hun
vrijheid worden beroofd indoctrinatie is in wezen
vrijheidsberoving , is sprake van een verknechtende vrijheid: het
gaat daar om de vrijheid van de misdadiger die de vrijheid van zijn
slachtoffer verknecht. Hetzelfde geldt uiteraard voor de vrijheid van
meningsuiting: waar woorden belasteren of moorden, wordt weliswaar de
vrijheid van de lasteraar of de moordenaar gerespecteerd, maar de
vrijheid van het slachtoffer wordt met de voeten getreden. Wie dit
goedkeuren, scharen zich derhalve achter het recht van de sterkste:
zij handelen volstrekt immoreel.
De oorzaak van de uitbraak van microcephalie: geen mug maar een vaccin?
De
oorzaak van de uitbraak van microcephalie: geen mug maar een vaccin?
De
Hondurese schrijver, uitgever van de Honduras Weekly en
ruimtevaartdeskundige Marco Cáceres de Iorio uit Tegucigalpa postte
vandaag 3 februari 2016 een goed gedocumenteerd stukje op zijn blog
waarin hij stelt dat de historie van het zikavirus een herhaling is
van de geschiedenis van het poliovirus uit de jaren '50. In de beide
gevallen werd een geïnactiveerd virus weer wakker, volgens hem door
de aanwezigheid in het vaccin van formaldehyde, een stof die ook
gebruikt wordt voor de mummificatie van lijken.
De
conclusie wordt getrokken op basis van cijfers. Tussen 1946 en 1950
werden in de VS muggenplagen bestreden met DDT en er bleek een
duidelijk verband tussen het gebruik van DDT en het aantal gevallen
van kinderverlamming: zij hielden gelijke tred met één jaar
verschil. In 1954 vond Jonas Salk een vaccin tegen polio en opnieuw
nam het aantal poliogevallen flink toe. De oorzaak? Het vaccin
bevatte een gedesactiveerd poliovirus, samen met het genoemde
formaldehyde.
Bovendien
was dat vaccin besmet met het Simianvirus-40: dat virus werd
teruggevonden in zowat de helft van alle hersentumoren bij kinderen.
In
1972 waarschuwde medeontwerpster van het poliovirus, dr. Bernice
Eddy, de senaat in de VS voor een grote toename van het aantal
kankers in de volgende 20 jaar. (1)
Over
het zikavirus schrijft Marco Cáceres de Iorio in zijn stukje van 24
januari 2016 dat het zikavirus gekend is sinds 1947 en nooit
microcephalie heeft veroorzaakt. Microcephalie is ineens opgedoken in
Bazilië vanaf een zekere datum, meer bepaald vanaf 9 maanden nadat
het kinkhoestvaccin voor zwangere vrouwen verplicht werd. Dat werd
verplicht omdat in Brazilië ineens een 200-tal gevallen van
kinkhoest opdoken, een sterke stijging. Het zikavaccin kwam van de
Engelsen GlaxoSmithKline en op de doos stond vermeld dat het
wel was uitgeprobeerd op zwangere ratten en dat het daar geen onheil
veroorzaakte, maar dat het niet op mensen was getest. Vandaar de raad
om het niet te gebruiken tenzij bij hoge noodzaak. Vanaf oktober 2014
werd het toegediend en uitgerekend 9 maanden later was er die
uitbraak van microcephale babies. Uit die twee vaststellingen [(1°)
het virus veroorzaakte 70 jaar lang quasi niets en (2°)
microcephalie dook ineens op 9 maanden nadat in Brazilië massaal met
dat vaccin werd ingeënt] volgt de voorzichtige conclusie dat het
ernaar uitziet dat de muggen en het zikavirus niets met die
microcephalie te maken kunnen hebben, maar wel dat Engels vaccin. (2)
Zullen
alleen zwartkijkers zich nu afvragen of het British Empire,
leverancier van het vaccin, dan misschien niet bezweek voor de
verleiding om eens wat uit te proberen op die kleurlingen, ver van de
deur? Iets dergelijks gebeurde in het verleden wel vaker... (*)
(J.B.,
3 februari 2016)
Bronnen:
(1)
Marco Cáceres de Iorio, Polio, Zika: Past is Prologue:
De vluchtelingen en de overbevolking: twee problemen die er geen hoeven te zijn?
De
vluchtelingen en de overbevolking: twee problemen die er geen hoeven
te zijn?
Sp.a-senator Bert
Anciaux is momenteel een van die uitzonderlijke politici die durven
te stellen dat van de vluchtelingen en van de allochtonen in het
algemeen niet moet gevraagd worden dat ze zich 'aanpassen': zij
moeten vooreerst in hun eigenheid erkend worden. De toenemende
maatschappelijke diversiteit is immers geen tijdelijk verschijnsel
maar een onomkeerbaar gebeuren dat bovendien allerminst
betreurenswaardig is omdat het onze samenleving kan verrijken.
Er is moed nodig om deze
humane visie te handhaven en te verdedigen in tijden waarin Europese
partijen steeds vaker de populistische toer opgaan en hun succes
danken aan een volstrekte immoraliteit: zij pleiten er godbetert voor
om wie voor koppensnellers op de vlucht massaal verdrinken in de
Middellandse Zee, terug te drijven, met prikkeldraad weg te houden en
ook neer te schieten wanneer zij het in de allerhoogste nood alsnog
wagen om het territorium van de 'welvarenden' te betreden.
Er is moed nodig om te
herinneren aan de conventie van Genève: nadat zes miljoen mensen die
er niet in slaagden om te ontkomen aan de nazi's, in
concentratiekampen werden omgebracht, besloten na de Tweede
Wereldoorlog zowat alle landen van de beschaafde wereld om in de
toekomst een herhaling van die catastrofe te voorkomen door de
invoering van het asielrecht. En nu de kersverse E.U., zopas nog
wereldwijd bejubeld als de wieg van de mensenrechten, de historische
kans krijgt om desbetreffend de daad bij het woord te voegen, wordt
Genève door het merendeel van de Europese politici prompt
doodgezwegen ofwel als voorbijgestreefd beschouwd tenminste als
zij daar al weet van hadden.
Het racisme en de
onderliggende haat blijken wereldwijd de groeiende onnadenkende massa
van vreesachtigen binnen het mensdom aan te tasten. Ongetwijfeld ligt
een gebrek aan ontwikkeling mede aan de oorzaak van deze
angstaanjagende trend, maar het gaat dan duidelijk niet om een gebrek
aan technologische of wetenschappelijke ontwikkeling maar wel om de
teloorgang van het waardenbesef dat nochtans het welzijn mogelijk
maakte. Er werd inderdaad kortstondig voor waarden en normen gepleit,
maar alras maakte men er 'onze' waarden en normen van, wat uiteraard
van de zelfzucht het eerste gebod maakte en van de respectloosheid
die nu eenmaal gelijkstaat met de immoraliteit.
Uit alle diepgaande
onderzoekingen gevoerd door maatschappelijk ge-engageerden van
filosofen zoals Karl Marx en Ivan Illich tot undercover-vorsers naar
het model van Günter Wallraff blijkt de in ons kapitalistisch
systeem ingebakken hebzucht als hoofdverantwoordelijke voor
wantoestanden die de wereld in nieuwe en steeds gevaarlijker oorlogen
storten. Goed is wat geld in het laatje brengt en derhalve is het
telen van papaver beter dan het bakken van brood want het eerste
brengt meer op. Misdaad is goed als zij loont en dus als zij de straf
ontloopt, zodat het bedrog wordt verheven tot de hoogste kunst.
Economie en managerschap zijn steeds vaker een wolf in schapenvacht.
En dat het empathische
vermogen van de doorsneeburger steeds vaker faalt wat in feite
betekent dat het aantal psychopaten toeneemt wijst op een
essentieel gebrek dat in feite niemand mag verwonderen, want hoe kan
men verwachten dat wie zich bekwamen in het bedrog, nog enig
inlevingsvermogen koesteren met anderen? Als onze dure opleiding
bestaat in het aanleren van de winstmaximalisatie en dus in het leren
binnenrijven van zoveel mogelijk geld in ruil voor zo weinig mogelijk
inspanningen, dan sluit dit alvast in dat de mede-mens vooreerst een
concurrent is of dus een tegen-mens.
Aan de grond van deze
reeds ingeburgerde psychopathie ligt nu een schromelijke vergissing
die erin bestaat dat wij de maatschappij zijn gaan verwarren met de
natuur: het snijdt immers hout om de natuur te verschalken en om
derhalve bijvoorbeeld met zo weinig mogelijk inspanningen een hoge
berg te beklimmen. Maar waar wij tegenover onze soortgenoten een
gelijkaardige houding aannemen, doen wij aan genosuïcide: wij roeien
onze eigen soort uit. De drang tot zelfbehoud heeft onder de druk van
een ziekelijk gistend egoïsme dergelijke proporties aangenomen dat
de drang tot het soortbehoud er door vernietigd wordt. En zou het
niet zo kunnen zijn dat de zorg voor de eigen soort te lijden heeft
onder nog een andere verlammende vrees: de (foute?) vrees dat de
wereld kampt met een probleem van overbevolking?
(Jan Bauwens, 31
januari 2016)
29-01-2016
Undercover - Wallraff's Aus der schönen neuen Welt, Expeditionen ins Landesinnere
Undercover
Wallraff's
Aus der schönen neuen
Welt, Expeditionen ins Landesinnere
Wie
herinnert zich Günter Wallraff niet? De uitvinder van de
undercover-onderzoeksmethode die toentertijd in Duitsland
wantoestanden aan het licht bracht inzake het misbruik van
gastarbeiders, waarvan "Ganz unten" (in het Nederlands
verschenen onder de titel "Ik, Ali") het meest gekende
voorbeeld is. De man is drieënzeventig en nog steeds een actief
strijder tegen onrecht en uitbuiting. Onlangs ging hij undercover bij
een bakkerij die broodjes levert aan onder meer de keten Lidl waar ze
verkocht worden aan de onmogelijke spotprijs van 1,05 euro. Hoe men
met zo'n prijs nog gigantische winsten kan maken, ontdekte Wallraff
tijdens zijn twee weken durend verblijf als arbeider in de bakkerij
ter plekke: onderbetaald werk, geen ziektekostenvergoeding en een
volstrekte afwezigheid van hygiëne zijn enkele van de geheime
ingrediënten. Deze reportage kunt u hier bekijken:
Het verslag ervan staat
in Wallraff's boek Heerlijke nieuwe wereld uit 2009, samen met
nog een aantal andere van zijn onderzoeksverslagen. Ziehier slechts
enkele uit zijn vele reportages:
"Als ziekenhuizen gevaarlijk worden" - Samenvatting: In Duitse klinieken is er één verpleger voor tien patiënten (ter vergelijking: in Nederland één per vijf; in Denemarken één per vier). Er is een te hoge werkdruk, te weinig personeel. Niet alleen bij de medici en de paramedici: ook op poetsmannen en vrouwen wordt bespaard. Verder wordt ook bespaard op hygiëne in het algemeen: lakens worden niet of niet tijdig ververst, de vloeren worden vuil, bloed blijft aan allerlei zaken kleven. Dé oorzaak van de wantoestanden is het feit dat de ziekenhuizen niet langer het welzijn van de patiënt beogen maar in de eerste plaats het maken van zoveel mogelijk winst. Een minimale dienstverlening tegen een zo hoog mogelijke prijs - dat is het jammerlijk credo. De toestand kan pas veranderen als men opnieuw de patiënt centraal gaat stellen (- maar dat zal dan wel onmogelijk zijn in het kapitalistische systeem?)
Censuur op de bekendmaking van systematische moordpraktijken
Censuur op de bekendmaking van systematische moordpraktijken
Deze
zaken komen ofwel nauwelijks ofwel helemaal niet op radio of Tv; een enkele keer sporadisch in
een krant en dan nog met een vertraging van enkele dagen en dat is het. In het onderhavige geval kwamen de slachtoffers van de moordpoging terecht in een ziekenhuis maar het ziekenhuis verwittigde de politiediensten niet, wellicht uit angst voor rancune.
Men zegge het voort:
Dat de rijken geen scrupules hebben ten aanzien van de
hongerlijders en dat de armlastigen op de koop toe geloven dat zij
voor hun toestand zelf de schuld dragen, is helemaal te wijten aan
het proces van conditionering waarmee onze hedendaagse maatschappijen
worden gerund: het adagium van "wie braaf is, krijgt lekkers,
wie stout is de roe" wordt immers wars van alle logica
omgedraaid tot de overtuiging dat zij die beloond worden, dat ook
verdiend hebben door eigen inspanningen, terwijl van wie geen loon
ontvingen, wordt aangenomen dat zij niet hebben gewerkt. Dit bedrog
verschilt in geen enkel opzicht van de zinsbegoocheling uit het
welbekende en geheel ten onrechte door het westen bejubelde oosterse
geloof in het karma dat ervoor zorgt dat de rijken almaar rijker
worden en de armen steeds armer. In dat laatste geval betreft het een
religie van loon naar werken welke, gekoppeld aan een
reïncarnatiegeloof, resulteert in de overtuiging dat de welgestelden
dit te danken hebben aan eigen inspanningen uit hun vroegere levens
terwijl de misdeelden zich in een eerder bestaan zouden misdragen
hebben. Die overtuiging resulteert op haar beurt in de volstrekte
immoraliteit van 'elk voor zich' of dus het recht van de sterkste,
wat men ook in het westen terugvindt als de religie van het gouden
kalf.
Dat het 'natuurlijke' recht van de sterkste in de
menselijke wereld verschijnt als de religie van het gouden kalf, is
een bijzonderheid welke licht werpt op de perversie die nu eenmaal
moet ontstaan uit de opeising door de mens van een recht dat niet
langer het zijne is: de perversie van dit recht en dus dit
ónrecht verraadt zich immers in de gedaante van de
middel-doelomkering, in de onderwerping van het doel (de mens) aan
zijn middel (het geld, het betaalmiddel), en dus in het tot slaaf
worden van diegene die dan toch allermínst de eigen onderwerping
nastreefde maar daarentegen de (opper)heerschappij.
Dat zich deze vorm van zelfdestructie niet kan voordoen
waar de mens zich ten dienste stelt van zijn medemens, toont aan dat
de dienstbaarheid of de naastenliefde geen eigenschappen zijn die
vloeken met de menselijke natuur maar, juist andersom, dat het
attributen zijn van een wezen dat de mens boven zichzelf of boven
zijn natuur verheft en dat hem derhalve tot mens maakt.
Wie 'conditionering' zegt, zegt 'onvrijheid'. Een
individu conditioneert een ander waar hij aan die ander zijn eigen
wil oplegt middels een vorm van chantage: "Als gij weigert om
voor mij te werken, versper ik u de toegang tot het voedsel dat gij
nodig hebt om in leven te blijven." Hij die aan een ander de wet
stelt, dwingt de onderworpene om aan hem zijn wil over te dragen; hij
stelt hem met andere woorden voor een dilemma: ofwel wordt hij een
willoos instrument in handen van de ander, ofwel gaat hij dood. Het
mechanisme in kwestie wordt weliswaar handig verkapt en sticht aldus
de verwarring die nodig is om dit onrecht in stand te kunnen houden:
de 'werkgever' doodt de 'werknemer' niet maar hij legt beslag op het
geld dat deze nodig heeft om het nodige te kopen om in leven te
kunnen blijven.
Waar sprake is van conditionering, is sprake van
wilsberoving en er ontstaat aldus een piramide van wilsberoving,
waarbij ondergeschikten hun wil overdragen aan hun meerderen; deze
meerderen zijn op hun beurt de ondergeschikten van meerderen die op
hun beurt de wil van hun ondergeschikten opeisen. Noodzakelijkerwijze
instrumentaliseert in deze piramide de ene, de andere en uiteindelijk
zou het dan zo moeten zijn dat er slechts één willend subject
overschiet, namelijk diegene die zich bevindt aan de top van de
piramide. Echter, het sociale reilen en zeilen laat zien hoe
topfuncties bijzonder tijdelijk zijn, hoe zij door velerlei vormen
van machtsstrijd versnipperd en verdeeld worden en hoe zij op hun
beurt nog veel ingrijpender geconditioneerd worden dan het doen en
laten van individuen op de allerlaagste sporten van de
maatschappelijke ladder.
Edoch, de meest verstommende vaststelling is en blijft
wel deze, dat men ook aan de top uiteindelijk allereerst en ten koste
van werkelijk alles, jaagt op geld: het ruilmiddel 'regeert', terwijl
dat middel geen persoon is, doch een willoos ding, dat zijn bestaan
aan niets anders dan aan conditionering dankt: het is niets en zijn
heerschappij houdt in dat aldus niemand regeert, dat de staat een kip
is zonder kop, die wilde en geheel doelloze sprongen maakt, gedoemd
om ten slotte ter aarde neer te storten.
Dat laatste zal zich met zekerheid voordoen en het zal
zich boven elke twijfel verheven vertalen in oorlog omdat de
onmenselijkheid gelijk staat met het onrecht dat luistert naar de
paradoxale benaming van 'recht van de sterkste'.
(Jan
Bauwens, 22 januari 2016)
10-01-2016
Een nieuwe dictatuur
Een
nieuwe dictatuur
Ook toen begon het
allemaal met een aanslag. In de nacht van 27 op 28 februari 1933 werd
de Reichstag het Duitse parlement in brand gestoken,
Hitler en zijn propagandaminister Joseph Goebbels hadden het over een
aanslag van gewapende communisten en zij overtuigden
parlementsvoorzitter Paul von Hindenburg om de noodtoestand af te
kondigen, vergelijkbaar met het huidige terreuralarm.
Omwille van de
veiligheid, zo heette het, moest de vrijheid aan banden worden
gelegd. De persvrijheid, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid
van vereniging werden bij decreet opgeschort en voortaan mocht de
politie in het privéleven interveniëren: zij kon zonder opgave van
enige reden binnenvallen in privéwoningen, mensen oppakken en
vasthouden zolang zij dat nodig achtte, telefoons afluisteren en de
post onderscheppen. Geheel buiten de wet werden allerlei brigades
opgericht waarmee tegenstanders van het regime werden uitgeschakeld.
Hermann Göring,
minister van binnenlandse zaken in de deelstaat Pruisen in
nazi-Duitsland, richtte de [op het proces van Neurenberg (20.11.1945
1.10.1946) als een criminele organisatie bestempelde] Geheime
Staatspolzei (Gestapo) op, welke het volgende jaar onder de
leiding kwam te staan van Heinrich Himmler. Een uitgebreid netwerk
van verklikkers zorgde ervoor dat alle vermeende tegenstanders van
het Hitler-regime zonder omslachtige juridische procedures
onmiddellijk konden worden opgepakt en uiteraard belandden door die
terreur talloze onschuldigen in concentratiekampen ofwel werden zij
onmiddellijk vermoord.
Leden van de Gestapo
vielen op elk ogenblik van de dag of van de nacht de huizen van
verdachten binnen, pakten hen op en verdwenen ermee. Een van de
beruchtste Gestapo-chefs was Klaus Barbie, 'de slachter van Lyon',
belast met het infiltreren in verzetsbewegingen en het vernietigen
ervan. Hij folterde duizenden mensen tot de dood en 'ontruimde' zelfs
weeshuizen waarbij hij de kinderen deporteerde naar de gaskamers van
Auschwitz.
Slechts één partij
werd in het Derde Rijk als legitiem beschouwd en wie er andere
meningen op nahielden, werden als terroristen beschouwd en behandeld:
zij konden zomaar worden uitgeschakeld. Onder hen: politieke
tegenstanders (of dus mensen die andere partijen aanhingen),
aanhangers van religies en secten, joden, geesteszieken, homo's,
zigeuners, communisten en dan uiteraard ook nog alle verwanten,
vrienden en kennissen van de opgepakten.
Eén-partij-dictaturen
bestaan ook vandaag nog en hun leiders ontvangen niet zelden alle eer
omdat zij gevreesd worden. In de regel profileren zij zich als "enige
ware" zoals katholieken en fundamentalistische islamieten dat
doen, terwijl zij er een dubbele moraal op nahouden: enerzijds is er
de façade van de preutsheid en de heiligheid zoals die tot een
climax kwam in het Victoriaanse tijdperk en anderzijds zijn er de
gruweldaden in het verborgene, waarvan kindermisbruik en kindsoldaten
schrijnende voorbeelden zijn.
Nu heet onze huidige
Belgische minister van veiligheid en binnenlandse zaken weliswaar
niet Hermann Göring of Joseph Goebbels maar van Jan Jambon kan wel
worden gezegd dat hij op 5 mei 2001 een toespraak gaf op een
samenkomst van de Vlaamse Oostfrontgemeenschap Sint-Maartensfonds
v.z.w., een vereniging van oud-vrijwilligers bij het Vlaams Legioen,
in 1941 opgericht door Staf De Clercq (leider van het extreem-rechtse
VNV) onder de vlag van de SS een Vlaamse tak van de Gestapo.
Verschillende ministers van Jambons partij, waaronder Theo Francken
en Ben Weyts, vierden in oktober 2014 overigens de verjaardag van Bob
Maes (°1924), de oprichter van de VMO. De VMO pleegde verschillende
aanslagen en had banden met de Ku Klux Klan (1980) en met Leon
Degrelle (1982).
Dat de nieuwe wetten die
de huidige regering zogezegd omwille van onze veiligheid wil
doorvoeren wetten die de persoonlijke vrijheden aantasten
(waaronder het recht om te allen tijde in privé-woningen binnen te
vallen en de verlenging van de maximale periode van voorhechtenis)
reacties uitlokken van rechters, zoals die van de voorzitter van de
rechtbank van eerste aanleg, Luc Hennart, is niet te verwonderen.
Veeleer onbegrijpelijk is het feit dat de huidige rampzalige
ontwikkelingen in de richting van een nieuwe rechtse dictatuur, niet
meer reacties uitlokken. Of moeten wij dan geloven dat het reeds zo
is dat alle kritiek in de kiem wordt gesmoord?
Zonder
rechtvaardigheid is vrede onmogelijk. Geen mens immers kan zich met
(aangedaan) onrecht verzoenen en waar de hoop op rechtvaardigheid
wordt opgegeven kiest men resoluut voor de dood. Hetzij voor de
fysieke dood, door de onmiddellijke suïcide of door een ziekte
waarmee het lichaam zelf zich tegen de onhoudbare toestand van het
onrecht verzet, hetzij voor de geestelijke dood door de participatie
aan het kwaad. In dat laatste geval beëindigt men zijn streven naar
rechtvaardigheid en gaat men aan de kant van de onrechtplegers staan:
men verkiest het dan om met het plegen van onrecht voor zijn fysieke
leven te betalen aan de duivel en aan zijn onmenselijke universum
waarin het recht van de sterkste geldt; het alternatief is leed.
In
Calais en in Duinkerken leven vandaag duizenden mensen op de vlucht
in tenten: de regen heeft alles in een modderpoel herschapen en het
gaat vriezen, de felle wind heeft al tenten vernield, de mensen eten
uit blik, de regering heeft de aanvoer van nieuwe tenten verboden.
Van minder zou men knettergek worden en het is dan ook geen wonder
dat bij sommigen de stoppen doorslaan: in Keulen blijken asielzoekers
'onze' vrouwen in het openbaar lastig te vallen en zelfs aan te randen.
Elk
weldenkend mens kan aanvoelen dat dit alles te maken heeft met het
territoriale instinct. De parlementairen die zich nu sterk maken en
uitbazuinen dat 'de' asielzoekers hun "poten" (sic!) moeten
afhouden van de inheemse vrouwen, "ook al lopen die in bikini
over de straat" (sic!), beseffen kennelijk niet dat ze in feite
uitschreeuwen dat dit gebied hier het territorium van de autochtone
bevolking is en dat allochtonen hier helemaal geen rechten hebben.
Het
dragen van provocerende kledij of het rondlopen in adamspak op
openbare plaatsen is taboe omdat het verbod op een dieper niveau
alles te maken heeft met territorialiteit: op het eigen territorium
kleedt men zich immers zoals men dat verkiest, terwijl men zijn
respect voor andermans territorium of voor het gemeenschappelijke
grondgebied toont door heel bescheiden zichzelf in te pakken en dus
enigszins onzichtbaar te maken. In dictaturen gaat dat heel ver en
draagt men verplicht een uniform alleen de dictator onderscheidt
zich door eigen kledij. In schijnbaar meer tolerante samenlevingen
kleedt men zich naar eigen goeddunken en deze tolerantie kan hier
'schijnbaar' heten omdat men zich in de praktijk niet naar eigen
goeddunken kleedt maar volgens de mode, wat betekent dat men voor die
relatieve extra vrijheid dik betaalt: men huurt ze als het ware zoals
men ook de privéwoning huurt waarin men zich kan kleden zoals men
dat wenst. Het bepotelen, aanranden en verkrachten van de autochtone
bevolking is een voor belegeraars van oudsher beproefde tactiek
waarmee zij de verovering van een grondgebied manifest maken. Men
herinnere zich bijvoorbeeld van heel recent de wandaden van
Amerikaanse militairen in de Irakese Abu Graib gevangenis tijdens de
bezetting van dat land: martelingen en verkrachtingen waren er
schering en inslag en het zal ook niemand meer verwonderen dat dit de
voedingsbodem was voor de beweging van de wraak die IS heet: haar
stichter Al Baghdadi zat vier jaar in Irak gevangen.
Waar
asielzoekers moeten ondervinden dat tegen alle mooie afspraken van de
Verenigde Naties in, geen gevolg wordt gegeven aan hun roep om
bescherming en om hulp en waar men de slachtoffers van een van de
wreedste dictaturen ooit, letterlijk in de kou laat staan, wordt
onrecht gepleegd dat ten hemel schreeuwt. Hoe anders kan men de
houding van het rijke westen nog interpreteren dan als een "maak
dat je hier wegkomt!"? En welke andere reactie kan van de
slachtoffers dan nog worden verwacht dan de uitroep dat zij toch ook
mensen zijn die ergens thuis moeten kunnen horen? En hoe maken
diegenen aan wie elke spreekbuis wordt onthouden zoiets duidelijk?
Hoe anders dan met de beide handen, al was het slechts symbolisch,
de greep naar die thuis te demonstreren, met name door zich in het
territorium dat hun wordt ontzegd terwijl zij er recht op hebben,
vast te bijten zoals alleen volstrekt hopelozen dat doen aan wie men
dat dan ook bezwaarlijk kwalijk kan nemen omdat zij nu eenmaal voor
hun leven vechten?
Politici
die de verworpenen met veel getrompetter beschuldigen van massale
aanrandingen omwille van "sexueel amusement" (sic!) hebben
behalve aan een gebrek aan basiskennis ook nog te lijden aan een
schromelijk gebrek aan empathie, wat er in feite op neerkomt dat zij
volstrekt onbekwaam zijn om aan anderen leiding te geven. En het
gelijkstellen van de zo duidelijke hulpkreet met een der meest
verachte misdaden, betekent niets anders dan de stigmatisering en de
demonisering van deze slachtoffers. En zo herhalen zich de domheid en
de schande die overigens de ganse geschiedenis tekenen: de
slachtoffers krijgen de schuld voor de misdaden die zij moeten
ondergaan en zo ontdoen zich hun onaantastbare belagers van elke
verantwoordelijkheid.
Zij
die onrecht plegen, halen hun gelijk binnen, maar zij beseffen niet
dat er geen vrede mogelijk is zonder rechtvaardigheid en dat het
zwijgen dat zij aldus aan hun slachtoffers opleggen, zeer spoedig
terug zal keren in de gedaante van het zwaard der zelfverdediging
en zelfverdediging is een mensenrecht.
(J.B.,
8 januari 2016)
06-01-2016
Noord-Korea
Noord-Korea (n.a.v. de derde atoomproef van Noord-Korea op 5 januari 2016):
Met
de jaarwisseling komt ook de wisseling der tijdperken ter sprake en
de laatste getuigen van de epoque van paard en kar spreken over een
door de eeuwen verslonden dorp waarin gemotoriseerde vierwielers
bezienswaardigheden waren. De periode der trek- en lastdieren heeft
vele duizenden zoniet miljoenen jaren standgehouden en de waarde van
het paard wordt pas duidelijk wanneer zij die al met één voet in
het graf staan, opmerken dat in ons moderne heden alles onderling
afhankelijk werd en derhalve bijzonder kwetsbaar. Wat immers is nog
de waarde van een auto als het wegennet ontbreekt, bijvoorbeeld omdat
de kosten voor de eeuwigdurende onderhoudswerken daarvan de pan
uitrijzen, omdat de wegen dichtslibben of omdat de bodem van de
olieputten in zicht komt? Het autoverkeer vergt de totale vervanging
van de oorspronkelijke moerassen, rotsformaties en woestijnen door
een verhard en effen wegennet. Ononderhouden banen bezaaid met
putten, modderpoelen en stenen zullen ooit het verkeer op wielen
afstraffen en zij zullen eindelijk opnieuw de glorie aan het licht
brengen van het paard dat immers ogen heeft en poten: Baai en Blesse
kijken en zien waar zij horen te lopen en zij planten hun tenen op de
schaarse veilige plekken tussen alle oneffenheden in. Bovendien doen
zij dat met een behendigheid, met een nauwkeurigheid en met een
snelheid waarvan machines niet eens kunnen dromen. Paarden halen
makkelijk 60 km per uur het record ligt op 88 en anders dan
auto's gaan zij zowat een actief mensenleven mee: makkelijk 30 jaar
het leeftijdsrecord ligt op 56. Tenslotte vervuilen paarden niet
paardenmest is perfect recycleerbaar zij drinken niet, brengen
hun volslagen blinde berijders veilig thuis en zij zien in het donker
zelfs beter dan katten. Dode hoekspiegels zijn overbodig want een
paard ziet bijna alles om zich heen en bruggen over greppels bouwen
paarden zomaar springend door de lucht. Van iemand die goed kan
onthouden, wordt gezegd dat hij een geheugen heeft als van een paard
en van Kluger Hans wordt gezegd dat dit paard kon rekenen wat ook
nodig is, wil men zich aan hoge snelheid door de wildernis
verplaatsen volgens de willekeur van de beteugelende ruiter of
koetsier.
Net
voor de jaarwisseling viel een wel heel bijzondere Kerst: de
reguliere media kennen het natuurlijk niet maar betere nieuwssites
zoals MO* (*mondiaal nieuws) merken wel degelijk op dat op de jongste
Kerst voor het eerst sinds 457 jaar de geboortedag herdacht werd van
zowel Jezus als Mohammed. Jezus was reeds van in de moederschoot een
vluchteling, Herodes stond hem naar het leven daar deze wrede koning
angst had om door Hem van de troon te worden gestoten. En zo gaat
Jezus de miljoenen islamitische vluchtelingen vooraf in dit nog
wredere tijdperk waarin de kindermoordenaar opnieuw de kop opsteekt
en koppen doet rollen: in de gedaante van een wrede terreurgroep van
godsdienstwaanzinnigen maar mogelijks ook in de gedaante van de in
zijn gestolen rijkdommen smachtende westerling, dronken dansend rond
het gouden kalf.
Met
de huidige jaarwisseling komt als nooit voorheen de eindtijd ter
sprake: de derde wereldoorlog is nu van start gegaan, zo zegt de
paus; het klimaat stevent af op een nieuwe zondvloed, zo zingen in
koor vrijwel alle geleerden en gelovigen of bijgelovigen zien het
Armageddon naderen: de islamitische Mahdi zou reeds in aantocht zijn
en over de onthoofdingen in het hedendaagse martelaarschap maken de
heilige schriften gewag.
En
opnieuw zijn daar de paarden, vier in aantal, uit de Openbaring van
Johannes (6: 1-8): de vier ruiters van de apocalyps.
Op de hertekening, vrij naar de prent (een ets en gravure) uit
1563-1574 van Gerard van Groeningen, van rechts naar links: de
Overwinnaar met een boog, de Oorlog met een zwaard, de Honger met een
weegschaal en de Dood met een zeis en in de lucht een Engel die de
Overwinnaar kroont:
"En
ik zag, toen het Lam een van de zegelen geopend had, en ik hoorde een
uit de vier dieren zeggen, als een stem van een donderslag: Kom en
zie! En ik zag, en ziet, een wit paard, en Die daarop zat, had een
boog; en Hem is een kroon gegeven, en Hij ging uit overwinnende, en
opdat Hij overwinne! En toen Hij het tweede zegel geopend had, hoorde
ik het tweede dier zeggen: Kom en zie! En een ander paard ging uit,
dat rood was; en dien, die daarop zat, werd macht gegeven den vrede
te nemen van de aarde; en dat zij elkander zouden doden; en hem werd
een groot zwaard gegeven. En toen Hij het derde zegel geopend had,
hoorde ik het derde dier zeggen: Kom en zie! En ik zag, en ziet, een
zwart paard, en die daarop zat, had een weegschaal in zijn hand. En
ik hoorde een stem in het midden van de vier dieren, die zeide: Een
maatje tarwe voor een penning, en drie maatjes gerst voor een
penning; en beschadig de olie en den wijn niet. En toen Hij het
vierde zegel geopend had, hoorde ik een stem van het vierde dier, die
zeide: Kom en zie! En ik zag, en ziet, een vaal paard, en die daarop
zat, zijn naam was de dood; en de hel volgde hem na. En hun werd
macht gegeven om te doden tot het vierde deel der aarde, met het
zwaard, en met de honger, en met de dood, en door de wilde beesten
der aarde."
(J.B.,
3 januari 2016, feest van de Openbaring van de Heer)
De klimaatkatastrofe is geen kwestie van eeuwen maar een kwestie van luttele uren
De
klimaatkatastrofe is geen kwestie van eeuwen maar een kwestie van
luttele uren
De
aardatmosfeer is zoals een reusachtige spons. Zij kan meer vocht
bevatten naarmate het warmer is. Zo bijvoorbeeld bevat de lucht in de
Sahara meer water dan de lucht boven de Stille Oceaan. De temperatuur
van de atmosfeer lijkt overal te stijgen. Als een gevolg daarvan
zuigen de luchten zich vol met water. Amper één graad Celsius meer
betekent ongetwijfeld een heuse zee die aan het vocht van de wolken
wordt toegevoegd. Het zeepeil stijgt omdat het poolijs en de
gletsjers smelten, maar het grote gevaar ligt elders. Immers, zolang
de temperatuur blijft stijgen, lijkt het erop dat alles binnen
redelijke perken kan worden gehouden. Een natuurramp dreigt pas op
het ogenblik dat de atmosfeer opnieuw gaat afkoelen. Een daling van
het algemeen gemiddelde van de temperatuur van de atmosfeer, zal
immers ontegensprekelijk de condensatie veroorzaken van het water dat
erin opgeslagen wordt en dan regenen alle in de dampkring opgeslagen
zeeën er ineens uit. Nu zijn er voortdurend
temperatuurschommelingen: overdag is het warmer als des nachts en in
de winter is het kouder dan in de zomer. Maar die schommelingen
heffen elkaar op: is het hier zomer, dan is het aan de andere kant
van de evenaar winter, en is het hier dag, dan is het nacht aan de
andere kant van de aardbol. Van een echte temperatuursdaling kan pas
sprake zijn wanneer het gemiddelde zakt en dus wanneer de lucht
overal tegelijk gaat afkoelen. En het zou zeker niet de eerste keer
zijn dat zich dit verschijnsel voordoet. Het meest voor de hand
liggende scenario waarin zulks in gang kan worden gezet, is een grote
vulkaanuitbarsting die immers de aarde zou verduisteren, een lange
nacht teweeg zou brengen en zo een algemene afkoeling zou
veroorzaken. Een nieuwe zondvloed zou dan geen kwestie zijn van
eeuwen of zelfs niet van tientallen jaren, omdat hij niet het gevolg
zou zijn van de langzame smelting van het ijs. Een zondvloed zou er
onmiddellijk komen door een onmiddellijke afkoeling. De afkoeling
veroorzaakt door een vulkaanuitbarsting is zeker vergelijkbaar met de
afkoeling veroorzaakt door een zonsverduistering, zowel plaatselijk
als over een groter deel van de aarde. Wie ooit getuige was van een
totale zonsverduistering, weet dat bij het zich verbergen van de zon
achter de maan, het op de plek van de volledige eclips eensklaps
koeler wordt: de temperatuur zakt onverwijld met enkele graden en
ware een zonsverduistering geen kortstondig verschijnsel, dan ging het
ook weldra vriezen, zoals het ook vaker doet des nachts. Bij een
algemene afkoeling van de dampkring, zouden wij het waterpeil zien
stijgen.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: