Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Archief per maand
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 01-2017
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Te voet naar Santiago de Compostela

    30-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 april 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    El Burgo Ranero naar Villarente. 27 km vlak.
    Deze morgen hoopte ik dat de apotheek open zou zijn om compeed te kopen. Dikke pech. In de ene winkel die het dorp rijk is, loop ik even binnen om wat mondvoorraad in te slaan. Het mag een beetje extra zijn want morgen is het een feestdag en is waarschijnlijk alles gesloten. 
    Ik kijk er even rond en vind exact wat ik zocht. 2 pakjes Compeed! Ik gelukkig terug de weg op.
    Dit stukje staat bekend voor zijn oneindige vlaktes en eentonige lange wegen. Je hoeft hier niet te veel foto's te nemen want het zijn allemaal dezelfde. 
    Na 7 km neem ik een pauze om mijn voetjes te voorzien van compeed.  Wanneer ik terug start ontmoet ik Peter. Een man uit Limburg. We stappen samen verder tot Reliegos. Hij stopt daar,  maar ik wil nog een stukje verder stappen. 13 km verder zet ook ik mijn rugzak neer. 
    Morgen ga ik voorbij Leon. Daar heb ik een probleem met de indeling van mijn lengtes en welke weg ik moet kiezen. Eén ding is zeker. Ik wil zondag niet verder gaan dan Astorga en dat is maar 65 km van hier.

    30-04-2015 om 23:16 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    29-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 april 2015
    Calzadilla de la Cueza naar El Burgo Ranero. 44,5 km 350 hm
    Iets na 9h00 vertrek ik op pad. Het weer kon vandaag niet beter zijn. Een gezellig zonnetje en niet te warm.  Mijn stapgenoot van gisteren wil vandaag een dag alleen stappen. En dus ga ik ook alleen op pad. Met muziek in mijn oren loop ik door het ééntonige landschap. Mijn oorspronkelijke bedoeling was om tot Sahagún te stappen. Maar bij het middageten was er iemand aan het vertellen dat de albergue 2 dorpjes voorbij Sahagún erg speciaal was. En dus maakte ik daar mijn doel van. 
    Net voor mijn aankomst in dat dorpje kom ik mensen tegen die ik gisteren ochtend ook had gezien. Zij hadden 20 km de bus genomen. 3 van de 5 waren alsnog uitgeteld. 
    Om 18h kom ik in het dorpje aan. Er komt een vrouw naar me toe die zegt dat er in de herberg nog 1 bed vrij is. Aangezien er nog zeker 2 erg vermoeide mensen aankomen en ik mij nog best goed voel, vertel ik haar dat ik verder ga naar het volgende dorp. 
    Om 19h45 heb ik de laatste 8 km gedaan. Er is echter geen slaapplaats meer in het hotelletje in het dorp en dus stap lk naar het hotel/wegrestaurant /tankstation dat net voor het dorp ligt. Daar is nog plaats.
    Nu voetjes verzorgen en bedje in. Morgen moet ik zeker langs de apotheek voor blijnen pleisters.  Het beginnen er veel te worden.



    29-04-2015 om 23:37 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    28-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 april 2015
    Frómista naar Calzadilla de la Cueza. 36 km. 

    Ja. De keuze was gisteren al duidelijk. Na 19 km stoppen is echt geen optie. En dus stappen we gewoon door. Langs eindloze vlaktes. Al dan niet met muziek in de oren. Het heeft geen zin om dit te verwoorden wanneer je foto's kan tonen. 
    Wanneer we aankomen is er een keuze tussen een pelgrimsherberg of een hostal. Aangezien de hostel kamers heeft neem ik deze. Maar eigenlijk denk ik dat het de verkeeede keuze is. Al zal ik dat waarschijnlijk nooit weten.
    Ik denk er aan om mijn mening te herbekijken over het slapen in de pelgrimsherbergen.  Het gaat zeker een socialer gevoel zijn dan nu. In vind het alleen zo spijtig dat je de kans hebt om 8 uur zonder eten op straat te staan. Maar zelfs dan sta je daar niet alleen.
    Vanavond aan tafel zat er een Zuid-Afrikaanse man die veel lof had over de herbergen waarin hij tot nog toe sliep. Het stemt zeker tot nadenken. 



    28-04-2015 om 23:04 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 april 2015
     Castrojeriz naar Frómista. 24 km 300 hm.
    Vandaag heb ik geleerd dat mensen die elkaar hier tegenkomen en het echt goed met elkaar kunnen vinden op de weg, elkaar niet gemakkelijk laten vallen. Eerlijk gezegd ben ik daar erg blij mee. 
    Ik vond de weg vandaag alweer super. Wat hoef ik daar nog aan toe te voegen. Een paar foto's misschien. 






    28-04-2015 om 08:54 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    27-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 april 2015
    A Tarajos naar Castrojeriz. 32 km 400 hm

    Gisteren heb ik het echt wel te laat gemaakt. Als je dan de dag daarna in de regen moet vertrekken is dat helemaal geen pretje. Ik kon Amelia dan ook geen ongelijk geven om te wachten tot de middag en er een korte etappe van te maken. Aan de andere kant vind ik het helemaal niet zo leuk om op mijn kamer te zitten wachten tot de middag.

    De eerste 10 km verliepen volledig in de regen. Maar daar was de weg nog goed begaanbaar. De volgende 12 km regende het niet meer maar bleef de kleiaarde van de paadjes onder je voeten kleven. Iedere pas werden mijn schoenen zwaarder. Je ziet ook iedereen zoeken naar het best begaanbare pad dat eigenlijk niet bestaat. 

    Iets voor vier uur heb ik 22 km gestapt en moet ik kiezen tussen blijven in Hontanas of nog 9 km verder stappen naar Castrojeriz. Alle andere pelgrims verdwijnen in één of andere herberg en ik heb eigenlijk wel zin om eens een stukje te lopen zonder pelgrims voor en achter mij. Het is 18h30 wanneer ik in Castrojeriz een slaapplaats heb gevonden en daar ga ik nu met veel plezier gebruik van maken.






    27-04-2015 om 00:09 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    26-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 april 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Cardeñuela Riopico naar Tardojas. 28 km 120 hm

    Om 5h15 werd ik wakker van 5 pelgrims die met hun botinnen en hun rugzak over de krakende vloer liepen in de gang. Daarna kon ik de slaap niet meer vatten voor een dik uur.
    Toch schrik ik wakker van de wekker en maak me klaar om te vertrekken. Het is geen mooi weer vandaag. Omstreeks 13 uur komt de kathedraal van Burgos in zicht. Eerst is het tijd voor inkopen. Daarna een lekke tappas bar gevolgd door een bezoek aan de kathedraal om te eindigen met calemaris op een terras. 
    Om 16 uur wordt het kiezen. Of nog twee uur goed doorstappen of in Burgos blijven. Het wordt het eerste. En zo is het al even na zes uur wanneer we kletnat aankomen in Tardojas waar we alweer een prachtige slaapplaats vinden.
    Na het eten blijven we veeeel te lang hang in de bar. Time fore a nap dus.

    26-04-2015 om 01:20 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    24-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 april 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Villafranca Montes de Oca  naar Cardeñuela Riopico. 25 km 400 hm

    Heb dat nu voor. Een hele dag onderweg zijn en eigenlijk niet goed weten wat erover te schrijven.  Misschien komt het omdat ik te lang op het terras heb gezeten. Ik ga het dan ook kort houden.
    Het weer was niet zoals voorspeld. De zon heeft zich niet veel laten zien en tegen de avond aan is het beginnen regenen. De weg daarentegen blijft me nog steeds boeien.
    Morgen naar Burgos... of verder.

    24-04-2015 om 00:00 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    23-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 april 2015
    Redecilla del camino  naar Villafranca Montes de Oca. 25 km 450 hm
    9h45 is misschien een beetje laat om te vertrekken 's morgens,  maar met maar 25 km in het vooruitzicht is er geen haast. Bovendien gaf de weersvoorspellingen beter weer in de namiddag en dat mocht wel. Het regende niet maar het was wel behoorlijk bewolkt en best fris. 
    Ik stap vandaag de derde dag samen met Amilia uit Zuid-Afrika. Haar staptempo ligt vrij hoog. En omdat we bijna gans de tijd praten vliegt de tijd voorbij. Ergens rond 5 uur komen we aan in Villafranca de Oca. 
    Iemand had deze week verteld dat je moet proberen om niet direct de eerste herberg in een dorp te nemen. Alle vermoeide mensen stoppen daar omdat ze te moe zijn om nog verder te zoeken. In de tweede gaan we de kamers eens bekijken. De derde slaan we over en de vierde is te mooi om waar te zijn. En dus eindigt de dag in de vierde herberg (lees bangelijk hotel). Nadat we elk een kamer krijgen toegewezen, zetten we ons een uurtje in de zon op het terras.  Daarna een zalige douche, kleren wassen en gaat eten. Dit was echt een topdag maar voor je het beseft is hij alweer voorbij.




    23-04-2015 om 23:43 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 april 2015
    Najera naar Redecilla del Camino. Ongeveer 34 km
    Er zijn van die dagen. Dan kom je om 15 uur aan in Santa Domingo de la Casada en zou je normaal gezien stoppen.  Maar na dat je de kerk met de twee kippen hebt bezocht besluit je om toch nog een stukje door te stappen. Na 5 km moet je schuilen voor de regen en wanneer een uurtje later de meet in zicht is blijken er in het dorpje alleen 2 schunnige herbergen te zijn. Dus besluit je om 18h45 om nog een klein uurtje de regen te trotseren en een dorpje verder je kans te wagen. In de herberg doen ze erg verwarrend en uiteindelijk stuurt de man ons door naar het hotelletje 20 meter verder. Daar moeten we direct gaan eten want de keuken gaat zometeen sluiten. Het is er best gezellig aan tafel met de 6 andere pelgrims die er vandaag slapen. Om 22h ga ik me douchen.  Met koud water. Ik denk dat ze bij het afsluiten van het hotel de boiler af zetten. 
    Iedere dag tape ik mijn voeten in tegen blijnen, maar wanneer ik vanavond de tape weg neem blijft een stukje van mijn huid aan de tap hangen en begint mijn hiel te bloeden. Ook heb ik ondanks alles een behoorlijke blijn opgelopen. 
    Ach ja. Zolang het daarbij blijft wil ik er niet over klagen. Er zal iedere dag wel iets zijn.



    23-04-2015 om 08:37 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    21-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 april 2015
    Logroño naar Najera. 30 km 600 hm.

    Deze morgen leek het alsof de tijd sneller ging dan normaal. Om 9h30 stond ik pas klaar om te vertrekken. Het duurt wel even om de stad uit te komen. Daarna is het enkele km stappen naar het stuwmeer. Dat stukje werd erg druk bewandeld, maar van andere pelgrims was geen spoor meer te bekennen. Eenmaal voorbij het stuwmeer was het dan ook erg rustig. 
    Na 12 km komt het eerste dorp. Net voor het dorp staan de ruïnes van een oud hospitaal. Ik stop er om te eten. Ik heb nog maar net mijn schoenen uit of er passeert een pelergrina. We eten samen en wanneer ik mijn schoenen terug aantrek gaat zij verder, op zoek naar koffie. Net voorbij het dorpje haalt ze mij terug in en lopen we samen verder. Soms passeren we mensen en lopen even met 4 om even later terug met twee verder te gaan.
     Na 2 uurtjes komen we alweer enkele vrolijke pelgrims tegen. We eten samen iets en gaan dan met 4 verder. Eentje stelt een filosofische vraag en de rest geeft er zijn mening over. Erg leuk eigenlijk en ondertussen stappen we stevig door. Aan een stenen iglo nemen we even pauze. Goed dat die er stond want het waait er stevig. 
    Ook de laatste 5 km gaan goed vooruit. Om 18 uur zijn we in het centrum van Najera en gaat iedereen op zoek naar een slaapplaats.  We spreken af om 19h30 om samen te eten. Alleen Amilia komt en heeft gehoord dat we niet op de rest hoeven te wachten. Dus gaan we met twee op zoek naar eten. 
    De pizza was lekker en gezelschap leuk.
    Net voor 23h00 komt de serveerster uit het naastliggende caffè langs en vraagt naar Amilia. De herberg waar zij slaapt gaat zometeen sluiten en dus moet ze snel terug.  

    Morgen komt er weer een dag op "de camino". Ze mogen allemaal zijn als vandaag.







    21-04-2015 om 00:00 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 april 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Torres del Rio naar Logroño. 22 km 400 hm.

    Alweer een prachtige dag gehad vandaag. Gans de dag zon en mooie uitzichten. Het inspireerde me om eens drie kwartiertjes aan de kant te gaan zitten en op mijn chanter te spelen.  Al was dat niet zo een succes. Ik wil dan geen hoorbare fouten spelen omdat er toch iedere 5 minuten minstens iemand passeerde en dan gaat er bijna geen enkel liedje foutloos.
    Op het einde kwam ik het Australische koppel van gisteren terug tegen. We kwamen samen aan in Logroño. Tegen zes uur hadden we afgesproken om iets te zoeken om te eten. Maar ze wilde eerst nog even langs de winkel van Vodafone omdat de twee simkaarten ie ze gekocht hadden niet werkte. Eén ervan heeft zelfs Gerry zijn Samsung helemaal om zeep geholpen.  
    Maar geen probleem.  We gaan wel even samen langs de winkel. Euh, even? 2,5 uur later waren hun telefoonproblemen opgelost en gingen we op zoek naar eten. Het restaurant was duidelijk een slechte keuze. De ober negeerde ons totaal, met als gevolg dat we pas beginnen eten zijn omstreeks 21h30 en buiten kwamen om 23h00.
    Dan wordt het hoog tijd om de dag af te sluiten, want morgen is het alweer ongeveer 30 km stappen. 

    21-04-2015 om 00:00 geschreven door Jan


    >> Reageer (1)
    19-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april 2015
    Estella naar Torres del Rio. 30 km 580 hm

    Oke, ik vind het leuk om in een gezellig stadje te slapen. Maar de voorbij nacht was het plezier er even af. Om 4h30 heb ik mijn oordopjes ingestoken omdat ik al een paar keer wakker geworden was van de luidruchtige Spaanse bewoners. Echt niet te doen. Maar wanneer je om 9h00 ' s morgens door de straten loopt, ben je helemaal alleen. Nog opmerkelijker is dat de bezemwagen dan de pleinen en straten al helemaal proper heeft geveegd. 

    De bakker is al open en her en der zitten er pelgrims in cafés een klein ontbijt met de nodige koffie te nuttigen. Eenmaal voorbij het centrum komen ze allemaal terug op die ene weg terecht waar het voor hen allemaal om draait. Het gaat gestaag bergop en eenmaal het eerstvolgende dorp voorbij, loopt de route langs de abdij van Irache. Bekend op deze route omdat je er gratis wijn kan tappen. Er lopen enkele druppeltjes uit wanneer enkele wandelaars proberen om hun kruikje te vullen. Ik ben al blij met het water uit het tapje ernaast. Een kilometer verderop had ik er spijt van dat ik geen foto heb genomen om op de blog te zetten. Maar teruglopen voor een foto heb ik niet gedaan. 
    Na Irache wordt de omgeving waarin je terecht komt erg mooi. Leuke grintwegen om over te stappen en prachtige vergezichten om van te genieten. 
    Ik had twee keuzes voor vandaag en morgen. Ofwel was het vandaag 22 km tot Los Arcos en morgen 28 km tot Logroño, of vandaag 30 km tot Torres del Rio en morgen 20 km. Bij aankomst in Los Arcos was het nog geen 15h00 en dus was mijn keuze snel gemaakt en ben ik verder gestapt met een koppel uit Australië waarbij ik gisteren aan tafel zat. 
    Om 17h00 zat de wandeling erop en kon de recuperatie beginnen. Morgen probeer ik het bij 20 km te houden, maar nu eerst lekker slapen.




    19-04-2015 om 23:18 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    18-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 april 2015
    Puente la Reina naar Estella. 24 km 450 hm
    Vanmorgen was ik om 8h30 de deur uit. Er werd onweer voorspeld in de namiddag en dus wild3 ik zo ver mogelijk komen zonder nat te worden. En ja, ik ben vrij ver geraakt. Maar droog aankomen zat er niet in. Al bleef het beperkt tot een stevig onweer met wat hagel en kwam daarna de zon terug door de wolken heen.
    Verder heb ik er alleen maar van genoten. Wat wil een mens nog meer.




    18-04-2015 om 19:41 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    17-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 april 2015
    Pamplona naar Puente la Reina. 26 km 530 hm

    Vorige nacht was het veel te warm op mijn kamer. Ook al stond de thermostaat op 15 graden, de radiator bleef heet staan. De mensen in de kamer naast mij zullen hetzelfde probleem gehad hebben, die zijn met veel kabaal om 4 uur vertrokken.
    Ik ben pas veel later vertrokken. Om 9h30 ongeveer. Er was geen haast bij. Eerst mangs de winkel en dan op zoek naar een telefoon winkel voor een Spaanse telefoonkaart, maar die heb ik niet gevonden. Nu maar hopen dat ik regelmatig wifi vind die werkt.
    Er waren wel wolken, maar regenen heeft het niet gedaan. En maar goed dat er spms eens wolken waren want als de zon doorbreekt wordt het al snel behoorlijk warm.
    Het duurde wel lang voor ik uit Pamplona weg was. Maar voorbij het eerste dorpje na ongeveer 6 km werd de weg wel leuker. Het ging gestaag omhoog tot Alto del Perdon. Daar was het uitzicht geweldig. Daarna was het hoodzakelijk afdalen tot Puent la Reina. Iets voor het dorp staat een hotelletje waar in deze nacht blijf slapen. Bij het avondeten hadden ze mij bij een  Duitser aan tafel gezet. Normaal versta ik vrij goed Duits, maar deze verstond ik bijna niet. Na het eten hoorde ik een man zijn groep toespreken in het vlaams en ben ik daar even bij gaan zitten. Dat was wel erg leuk.
    Morgen naar Estella. En er is alweer geen haast bij.

    17-04-2015 om 22:36 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De heenreis.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een ganse namiddag wachten op de vlieger en zitten in het vliegtuig. Ik verbaas me er iedere keer van hoe vermoeiend dat is. Maar al het vervoer was stipt op tijd. 
    Daar gaan we dan!

    17-04-2015 om 08:03 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    16-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 april 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vertrek.
    Hier zit ik alweer te wachten op de vlucht naar Spanje. Wat vliegt de tijd toch snel. Als alles goed gaat ben ik om 21h terug in Pamplona.
    Morgen begint het volgende hoofdstuk. De camino Francès naar Santiago de Compostela. 
    Buen Camino! 

    16-04-2015 om 14:00 geschreven door Jan


    >> Reageer (1)
    11-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11/04/2015: De spanning stijgt
    Binnen 6 dagen is het alweer zover. Dan brengt een vliegtuig me terug naar Pamplona en kan het laatste deel beginnen. Net als anders is er alweer de twijfel of ik er helemaal klaar voor ben. 
    Alleen de toekomst zal het uitwijzen...

    11-04-2015 om 02:54 geschreven door Jan


    >> Reageer (2)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs