Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona Lamastre - Le Cheylard
  • 2025 Barcelona Andencette - Lamastre
  • Vakantiefietsen
  • 2025 Barcelona Lyon Andencette
  • 2025 Barcelona TGV
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Foug - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    01-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiefietsen
    ACTUEEL!! 
    Ik fiets momenteel deel 2 van Lyon naar Barcelona.
     

    01-09-2025, 18:52 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    03-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Lamastre - Le Cheylard

    29 km - 490 HM  - 13,3 km/h gem - 25 gr Zon

    Vandaag was het dus de bedoeling om een rustdag in te lassen na de "helse" rit van gisteren.

    Enfin, er stond dus een korte, maar wel heel mooie rit langs een oude spoorwegbedding op het programma. Eén van de mooiste stukjes tot nu toe.


    De route zelf noemt "La Dolce Via" en is eingelijk het vervolg van "Le Train d'Ardêche" alleen is het treintje niet meer bestaand en is de spoorwegbedding vervangen door een overwegend gravel fietspad.

    Het pad is best populair en ik ben dan ook meer dan 20 fietsers tegengekomen, maar niemand met bagage..

    Zoals het hoort bij een populair stukje fietspad, zijn er op tal van plaatsen rustbanken voorzien. 

    En uiteraard mogen een paar tunneltjes ook niet ontbreken. Deze is de langste en is goed verlicht, een paar kortere hebben geen verlichting maar zijn zo kort dat het ook zonder verlichting geen probleem is.

    Eens de klim ten einde is wordt het "boerenlandschap" geruild voor bossen.  

    Het (kleine) stuwmeer van Le Cheylard, weinig indrukwekkend.. 
    Le Cheylard zelf heeft wel een gezellig centrum met de nodige terrasjes en is zeker een aanrader. 

    03-09-2025, 15:15 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    02-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Andencette - Lamastre

    58 km - 490 HM  - 16,9 km/h gem - 22 gr Bewolkt/zon

    Op het programma stond vandaag volgens de GPX route van Benjaminse een rit van 58 km met 1850 HM. Volgens deze track gaat de weg continue op en neer tijdens het stijgen van 120 naar 700 m hoogte.
    Dit is meer dan stevig en daarom had ik morgen een rustdag voorzien met maar 20 km op het menu.

    In realiteit was het weliswaar 58 km maar slechts een 500-tal HM met een maximum hoogte van 500 m.  De weg stijgt heel geleidelijk zonder op en neer te gaan maar ik begrijp wel waar het probleem vandaan komt. De rotswand naast de weg is heel steil en heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat zijn GPS verstoord werd.
    Enfin, de heel zware dag bleek dus heel goed mee te vallen😊.


    Het weer zag er vanmorgen al heel wat vriendelijker uit dan gisteren. Eens de nevel opgetrokken was, was het heel aangenaam.

    Het fietspad langs de Rhône was meestal heel wat beter gelegen met een goed zicht op de rivier op de meeste plaatsen. 

    Na een kleine 30 km verlaten we de Rhône om een zijdal in te draaien van de rivier de Doux. Vanaf dit punt stijgt de weg geleidelijk met een 2% tot 4% met slechts hier en daar een steiler stukje. Ideaal dus. 

    In het begin van het dal staan er verschillende bordjes naar de "Train de l'Ardèche". Tijdens het zomerseizoen is het mogelijk om de verbinding tussen de Rhône en de Ardêche te maken met een trein waar je fiets op mee kan.
    In september is dit niet meer mogelijk en is het dus volledig aan de beentjes om van het ene dal naar het andere te klimmen. 

    Tijdens de klim zijn er heel wat mooie uitzichten ovet het smalle dal van de Doux.

    Eens boven wordt het uitzicht helemaal anders en veel weidser.

    Conslusie: een heel mooie rit met veel wisselende uitzichten en gelukkig niet te zwaar. 

    02-09-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    01-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Lyon Andencette

    82 km - 282 HM  - 18,9 km/h gem - 22 gr Bewolkt/regen

    Vandaag start deel 2 van Lyon naar Barcelona.

    Het contrast met deel 1 kon niet groter zijn. In juni was het bij aankomst in Lyon 37°C. Vannacht heeft het geregend en bij de start vanmorgen was het 17° en nog zwaar bewolkt. Het is eigenlijk de ganse voormiddag bewolkt gebleven tot het tegen een uur of 14 is beginnen te regenen. Het laatste anderhalf uur was het dus met fietsen met regenkledij aan.. 

    Van Lyon blijft me het wandelen langs het water bij. Zalig vertoeven op een van de vele terrasjes en genieten van de zon. Al was dat laatste iets minder van toepassing.

    Over de rit van Lyon tot in Vienne kunnen we kort zijn: snel vergeten.. De eerste paar kilometer in de buurt van Lyon starten met mooie fietspaden aan de oever van de Rhône, maar al snel komen we terecht op gewone wegen en dat voor de komende 25 km. Ze doen wel moeite hier en daar om wat fietspaden aan te leggen, maar het zijn toch overwegend moordstrookjes. De hoogtemeters van vandaag zitten zo goed als allemaal in dit stuk.

    Vienna is dan weer een verademing. Een stadje met een oud centrum met veel terrasjes en het is er best aangenaam vertoeven. 

    Het eerste middagmaal was al meteen een schot in de roos. Het slaatje van de chef was super lekker!

    Eens voorbij Vienna verandert het landschap en wordt het open landschap plots omsloten door heuvels. Dit is het ideale klimaat voor wijnbouw en dat merk je: het is een kleine wijnstreek maar blijkbaar van goede kwaliteit.

    Een deel van de wijngaarden was al geoogst (wat op 1/9 toch wel heel vroeg is dankzij het mooie voorjaar en warme zomer. Waar er nog trossen hingen, waren ze heel talrijk en heel zoet. Heerlijk!

    Na een 80-tal km had ik een mooie B&B (Villa Rhona - aanrader) gevonden met een zwembad en een paar restaurantjes in de buurt. Alleen...
    Het zwembad was er wel, maar met de regen ben ik er niet in geweest.
    En wat de restaurantjes betreft: beide hadden 2 weekjes vakantie. Gelukkig was de gastvrouw super vriendelijk en heeft ze me verder geholpen. In de gastkeuken heb ik dan een heerlijke maaltijd bereid met een blik Ravioli, een blik Ratatouille en gebakken spekreepjes.

    01-09-2025, 18:51 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    31-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona TGV

    Heen en weer met de trein 

    De terugrit van Lyon naar Parijs met de TGV is super vlot verlopen. De plaatsen van zowel je fiets als jezelf zijn op voorhand gereserveerd. Bovendien rijden er heel wat treinen per dag. 

    Van Parijs naar huis is echter een ander paar mouwen. Om de een of andere reden was het nu niet mogelijk om een fiets mee te nemen op de verbinding Parijs-Brussel. Zelfs een telefoontje naar de internationale boekingsdienst van de NMBS bracht geen soelaas. Uiteindelijk ben ik via Rijsel terug gereisd. Op die verbindingen kan je wel een fiets meenemen (maar niet reserveren). Het zou een tijdelijk probleem zijn, volgend jaar zou het terug moeten mogelijk zijn (zelfs met reservatie)..

    Om vanuit Lyon verder te fietsen, heb ik er gekozen om tot in Parijs met de auto te rijden, de auto daar achter te laten in een bewaakte parking (ongeveer 60 euro voor 3 weken) en dan terug de TGV te nemen.  

     

    31-08-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    25-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Macon - Lyon

    77 km - 150 HM  - 18,9 km/h gem - 37 gr Zon

    Een volledig vlakke rit naar Lyon vandaag waar we continue de Saône volgen tot aan het laatste hotel.

    Het is wel een heel warme rit geworden, maar een continue briesje zorgde ervoor dat het goed doenbaar was.

    Een typisch beeld van de route. De weg bestaat voor meer dan 90% uit het soort harde gravel dat je hier ziet. Slechts heel af en toe afgewisseld met wat asfalt of slechtere kwaliteit. Op dit moment was alles kurkdroog en hing er een  laag stof over alles. Geen idee wat dit geeft als het regent..  


    Plots werd ik opgeschrikt door een aanstormend lawaai. Het bleek een trein (TGV of andere laat ik in het midden) te zijn die je hier rechts tussen de bomen ziet komen aandenderen. Het waren er verschillende op een paar minuten tijd, weg rustig gevoel.. 


    Maar het zalige rustgevende gevoel van de rit werd even later terug bevestigd door een paar zwanen met een jong. 

    Deze weg is een deel van de route die Benjaminse uitstipelt naar het Zuiden. Voor mij is het echter iets te rustig, ik ga voor het tweede deel de andere route nemen die wat meer de heuvels intrekt. Dit laat ik voor binnen een jaar of twintig..






    Het einde van de tocht van vandaag: mijn hotel met een zwembad met de toepasselijke naam: Lyon Plage (helemaal links). Even zalig genieten van een cocktail is nu wel aan de orde.

    25-06-2025, 20:02 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    24-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Chagny - Macon

    93 km - 500 HM  - 17,7 km/h gem - 30 gr Zon

    Vandaag stond er een best lange rit op het programma, maar ik was gemotiveerd om door te trappen want vanavond wacht me in Macon een hotel met een spa om de spieren terug wat te ontspannen.

    De start was vlak, langs een oud kanaal met een heel goed fietspad. Heel mooi maar na 8 km was het mooie liedje voorbij. 

    Hij had zijn best gedaan om fietspaden te vinden al waren ze niet allemaal even breed. Maar als het bergaf gaat, dan zagen we niet

    Na een 20 km was er een mooi stukje door het bos. Paar kilometer heel rustig fietsen zonder verkeer.


    Na een aantal km terug een D weg gevolgd te hebben, komt er een pareltje van een Voies Vertes aan van 44 km lang. Hij voert me door de wijndorpjes en de velden er om heen. Af en toe afgewisseld met wijngaarden.

    Er werd volop gewerkt in de wijngaarden, meestal machinaal maar hier en daar zag je toch een aantal mensen nog manueel snoeien. Een echt monikenwerk vrees ik als ik de grootte van de wijngaarden zag.

    De wijngaarden van deze streek zijn blijkbaar wat "gewoner" dan die van gisteren. Hier zijn weinig of geen bekende namen in tegenstelling tot de streek van gisteren.

    Na de Voies Vertes zag ik op de GPS dat er een klim aankwam van 120 HM. Wat ik niet kon zien, was dat het een heel zware klim was met stukken van > 12% afgewisseld met "maar" 5%. Harry en zijn vrouw kwam ik onderweg tegen en had ik een actiefoto beloofd tegen dat ze boven zouden komen. Bij deze..

    Daarna stond de langste verlichte fietstunnel van Europa op het programma. Er hing nog reklame omhoog dat de verlichting net vernieuwd was en nu automatisch werkt. Het belangrijkste is dat ze werkte, want de tunnel is 1,2 km lang..

    Het officiële einde van het eerste deel van het fietsboekje van Benjaminse: Cluny. 

    Ik fiets morgen nog verder naar Lyon om van daaruit met de TGV terug te reizen naar Parijs. Vanuit Parijs kan je een fiets niet meenmen op de trein richting Brussel. Je moet hiervoor een (serieuze) omweg maken via bvb Lille. Benieuwd hoe dat gaat verlopen, maar dat is pas binnen 2 dagen. Morgen eerst nog naar Lyon naar een hotel met hopelijk een heerlijk zwembad.  

    24-06-2025, 18:45 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    23-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny

    85 km - 590 HM  - 17,3 km/h gem - 28 gr Bewolkt/zon

    Vannacht is er een onweer losgebarsten en dat heeft zich laten voelen..

    Eerst en vooral is de airco uitgevallen in mijn kamer waardoor de temperatuur plots steeg van 24 gr naar een kleine 30 gr en dan wordt je wakker natuurlijk.. Niets aan te doen, pas 's morgens heeft de staff het euvel kunnen repareren.

    Ook onderweg waren de sporen duidelijk te zien door afgerukte takken en zelfs een boom of 2 die omlag.

    Maar vanmorgen is het droog en de bewolking zorgt ervoor dat het niet zo warm aanvoelt, pas tegen een uur of 11 komt de zon er volop door en steekt ook de wind een tandje bij met windsnelheden tot 45km/h. 


    We starten onze dag in hetzelfde landschap als gisteren maar vandaaag wordt er geen water gevolgd. Via meestal gewone wegen met weinig verkeer gaat het golvend door het landschap en dat verklaart de eerste 300 HM.

    Er wordt een paar maal een bos doorkruist wat voor de nodige schaduw zorgt, bovendien is de wind hier amper voelbaar. Goed voor het gemiddelde dus Door de afwisseling en de klimmetjes schiet het vandaag lekker op. Er kon zelfs een terrasje van af rond een uur of 11. Het zou immers tot in Beaune duren voor ik aan eten zou toe komen en dat is pas na een 60-tal km.

    Eens in Beaune had ik best honger en op het eerste het beste terrasje van een vrij klein, gezellig restaurant was een tafeltje vrij. Dus keuze gemaakt: eten! 

    Toen ik het menu kreeg voorgeschoteld bleek er een zeer beperkte keuze te zijn. Geen slaatjes te bekennen en het goedkoopste gerechtje was 19,5 euro. Maar er was ook nog een 3 gangen dagschotel van 21 euro. 
    Dat bleek een schot in de roos met een heel lekker voorgerechtje van de laatste asperges van de markt. Echt lekker!

    Daarna eend met nieuwe patatjes en nog een dessert toe. Super lekker gegeten voor geen geld. Complimenten aan de chef!

    En dan was het nog een km of 20 tot mijn hotel met nog heel wat hoogtemeters te gaan. Eens buiten de stad, was het landschap volledig verandert en zag ik mijn eerste wijngaard. 

    Vanaf dat moment was er amper nog iets anders te bekkenen dan wijngaarden. De hoogtemeters had je snel bij elkaar door de slingerende smalle weggetjes er doorheen. Het weggetje is amper een auto breed en enkel toegankelijk voor fietsen of landbouw voertuigen. Prachtig! 

    Moeten er nog druiven zijn?

    23-06-2025, 17:12 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    22-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane

    91 km - 250 HM  - 19,0 km/h gem - 33 gr Zon

    Een dag met weinig hoogtemeters maar toch een zware dag. Het was al snel heel warm en er is de eerste 84 km (yep!!) geen café of restaurant te bekennen. 

    Ik ben dus 's morgens naar de bakker geweest om een lekkere croissant met ham/kaas en eentje met chocolade om die 's middags te kunnen verorberen. Gelukkig had ik de trip een beetje voorbereid de avond ervoor en was ik gewaarschuwd dat er geen accomodatie zou zijn.


    De dag begint met een 17-tal km langs overwegend Voies Vertes vanuit Langres terug richting het "canal entre Champagne et Bourgogne". Hier pik ik aan op het stuk waar het kanaal afdaalt naar de Soane. In tegenstelling tot gisteren gaat het dus nu aan elke sluis even bergaf.

    Alleen laat de kwaliteit van het pad heel wat te wensen over. Waar er gisteren een mooie nieuwe asfalt lag, is dat vandag overwegend stukken asfalt met in het midden begroeing. De kwaliteit laat echt te wensen over ook al skippen ze de slechtste stukken een 2-tal maal via een stukje over de weg.

    Ik heb op de volledige afstand 3 plaatsen met een rustbank gezien, wat gisteren het 20-voud was. Ik heb uiteindelijk gegeten op de trappen van een sluishuisje wat onbewoond was..

    Naast de warmte kwam op een aantal plaatsen ook een felle wind opsteken. Het was niet extreem zwaar, maar het scheelt toch al snel een km/h of 2. Of.. je gaat harder trappen natuurlijk. Ik heb beide mogelijkheden wat gecombineerd maar vermoeiend was het wel vandaag. 

    Ik was dan ook blij toen het bord opdook dat het kanaal eindigt in de Soane. 

    De laatste 10 km gaat het dan nog verder langs de Soane over een breed fietspad of geasfalteerde weg. Heel wat beter.

    En dan het verlossende einde: een hotel met een zwembad.. Ik kwam er om 15u30 toe, maar er hing een bordje dat inchecken maar mogelijk is vanaf 16u.. Gelukkig was hier wel een bar waar ik mijn dorst al wat kon lessen om dan uiteindelijk toch aan het zwembad te belanden. 

    22-06-2025, 18:57 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    21-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Andelot - Langres

    68 km - 450 HM  - 18,5 km/h gem - 29 gr Zon

    Rustige dag met wat hoogtemeters in de eerste 15 km om daarna over te gaan op het "Canal entre Champagne et Bourgogne". Een kanaal dat zich uitstrekt over meer dan 200 km en een heleboel sluizen kent. Het beweegt zich slingerend door het landschap zodat het maar 2 keer door een berg moet (waarvan ik er 1 doe). 

    Op dit punt pik ik het kanaal op. De kwaiteit van het pad is goed en bestaat uit een vrij nieuwe asfaltlaag. 

    Op een aantal plaatsen kruist het kanaal de Marne. Het is wel grappig om te zien, want het kanaal loopt hier dus als een brug van een 4-tal meter diep over de Marne rivier.

    Als het echt niet lukt om kronkelend het landschap te volgen met enkel sluizen, wordt er een tunnel geboord zoals hier eentje van een 300 meter lang met automatische verlichting. State of the Art.

    Het kanaal is verder vrij smal en er is heel weinig beweging op of rond. Hier op de foto zie je de enige boot die ik gezien heb gedurende de ganse dag. Ook fietsers en wandelaars zijn eerder zeldzaam op dit anders toch mooie pad. Doordat het continue kronkelt, steekt het ook niet tegen en schiet het lekker op. De enige hoogtemeters die je gedurende 50 km doet, is de korte klim van een 4-tal meter bij elke sluis. Ik heb er een 24-tal geteld wat dus een klim van een 100 meter betekent op 50 km, verder volledig vlak dus.

    Voor het bereiken van deze vestigingsmuren van Langres komt er wel nog een fikse klim van een 150 HM met een percentage van > 13% voor een gedeelte. Pittig!

    Maar meer dan de moeite waard. Ik heb overnacht in een oude, statige woning bij een vriendelijke dame die me vroeger binnen liet én me bovendien een volledig appartement aanbood in plaats van een kamer "omdat dat makkelijker is voor de fiets". Mij prima!

    Het was vandaag 21 juni en dat betekent hier in Langres het "Fête de la Musique" met een 12-tal locaties met optredens verspreid over de hoofd- en een paar zijstraten. 
    Ook al wonen er nog geen 8000 inwoners in Langres, ze waren wel allemaal van de partij op dit feest. Het is duidelijk een overwegend lokaal gebeuren waar iedereen ook iedereen kent. 

    Na wat zoeken heb ik 1 band gevonden die bijna uitsluitend Engelstalige nummers bracht. Hier aan het café stonden lange tafels waar ik mee heb plaats genomen en in no time ben je mee in gesprek met de locals. Zalig..

    21-06-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Categorieën
  • Belgie (136)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs