Anno 1960 is diesel nog een vrij onbekende brandstof. Toch beginnen diverse automerken zich te interesseren voor deze verleidelijke technologie die zuinig en betrouwbaar is. Racen tegen benzineauto's was echter uitgesloten, daarvoor waren ze simpelweg te traag. Om toch het trage imago van zich af te schudden, besloot Peugeot daarom meer te gaan racen "tegen de klok". Om dit motortype onder de aandacht te brengen ontwikkelt Peugeot een recordwagen met dieselmotor op basis van de 404 Cabriolet. Peugeot besloot een 404 Cabrio te "tunen". De wagen kreeg een deel van zijn dak terug, een heel klein deel om precies te zijn. Om de auto zo gestroomlijnd mogelijk te maken, zat de 'coureur' onder een soort koepeltje en was de wagen verder zo glad mogelijk gehouden ( zonder bumpers en deurgrepen). De gewone, standaard 404 Diesel was allesbehalve snel . Maar met de 2.2 diesel motor ingebouwd haalde de wagen een snelheid van 160km/h. Dit was de gemiddelde snelheid die een vijftal coureurs in 72 uur aflegden op het circuit van Montlhery (Fr.), Non Stop en zonder enig probleem . In totaal wist Peugeot in 1965 , 40 verschillende records te breken met deze 404 'special'. Zouden ze toen ooit hebben durven dromen dat Peugeot in 2009 de 24H.van Le Mans zou winnen met een diesel auto ?