Maurice (Maus) Gatsonides was,ondermeer, een vermaard rallye-rijder, auto-coureur , autobouwer en uitvinder.We kennen ze allemaal wel ; de flitspalen, de verdekte opstellingen, de handbediende snelheidsmeters waarmee de federale politie langs de weg blijkt te staan. Ze hebben alle gemeen dat ze aanleiding kunnen geven tot forse boetes en soms tot de 'intrekking' van het rijbewijs. Maar ook dat die toestellen ontsproten zijn aan het brein van één en dezelfde man : Maus Gatsonides ! Maurits Gatsonides werd geboren in 1911 op Java. Maurits,Maus maar ook wel Maurice is van jongs af aan een avontuurlijk figuur. Vlak voor WO II neemt hij deel, zonder enige ervaring,in de rally van Monte Carlo. Een rally over gewone wegen met de normale verkeersregels dwars door Europa.Na de oorlog was hij er ook weer bij. Zijn hoogtepunt bereikte Gatsonides in 1935 toen hij met een Ford Zephyr de rallye van Monte Carlo won. Nog vele jaren zou hij deelnemen aan diverse rallye's en race's maar het succes van 1953 zou hij nooit meer evenaren. In 1939 liet Maus speciaal een raceauto bouwen : de Kwik. hij heeft hier dan ook werkelijk mee geracet ; de Grote Prijs van Zandvoort en de rally Luik-Rome-Luik . Legendarisch zijn de financiële problemen van Gatsonides. Zijn voorliefde voor snelle auto's heeft hier ongetwijfeld schuld aan. Zijn liefde ging zo ver dat hij ook auto's bouwde. Aanvankelijk onder de naam "Gatford", maar na protesten van Ford onder de naam "Gatso". Hij bood vier modellen aan, waarvan er in totaal acht à tien stuks zijn vervaardigd.Slechts één exemplaar is echter bewaard gebleven, de op een Fiatchassis gebouwde "Platje". Anno 1950 ging het autobedrijf failliet. Gatsonides kwam nu in dienst bij Ford Engeland als fabrieksrallyrijder. Het leven van Gatsonides neemt in 1958 een andere wending, hij begint een fabriek voor het vervaardigen van apparatuur voor het meten van snelheid van wagens. Het bekende resultaat ; de Gatsometer.
Gatsonides overleed in 1998 op 87-jarige leeftijd.
|