De Morris Oxford series MO is een auto geproduceerd door Morris Minor in het verenigd koninkrijk van 1948 tot 1954. Het was één van de vele modellen die tussen 1913 en 1971 de naam Morris Oxford droeg. Een Morris Oxford MO met Belgische registratie ,ontworpen door Alec Issigonis (°) vestigde in 1949 een nieuw "land Speed Record" te Jabbeke voor standaard productiewagens met een snelheid van 132,596 Mph. (214,490 Km/h)in de 'vliegende mijl'.
(°) Sir Alexander Arnold Constatine Issigonis , 18/11/1906 - 2/10/1988, was een Britse autodesigner van Griekse afkomst . Zijn bekendste geesteskind isde Mini , gelanceerd door Britisch Motor Corporation (BMC) . Issigonis bijgenaamd 'The Greek God' door zijn tijd genoten kreeg een knighthood (Ridder titel) in 1969. Hoewel hij zijn bekendheid verwierf met de mini, vond hij zelf dat de ontwikkeling van een wagen als de Morris Minor zijn belangrijkste werk was.
Jaguar heeft een langdurige historische relatie met Jabbeke die bijna 70 jaar geleden begon. In mei 1949 besliste Jaguar om de nieuw gelanceerde XK 120 roadster aan de pers te demonstreren op een rechte hogesnelheidsweg tussen Jabbeke en Aalter in België. De weg was voor de gelegenheid afgesloten. De voorgestelde wagen was wit van kleur en had het stuur links, chassisnummer 670002, was de tweede XK120 ooit gebouwd. Jaguar werd bestuurd door Ron "Soapy" Sutton (Jaguar Testrijder) Van de wagen werd de motorkap verwijderd, zij ruiten en voorruit eveneens. Een metalen plaat (alu) werd gemonteerd onder de wagen over de volledige lengte. Voor de bestuurder een metalen luchtstroom reflector ( een kapje voor de bestuurder) en een tonneau - afdekking die over de passagiers zijde van de cockpit was bevestigd. De Jaguar werd getimed voor de vliegende mijl door de Koninklijke Automobielclub van België met een snelheid van 132,596 mph. (213,393 Km/h.) De XK120 werd vervolgens uitgeroepen tot de snelste productieauto ter wereld.
Vorige eeuw was Jabbeke (W-VL) een broeinest voor Britse motortesten. In de eerste jaren domineerde één man die pogingen. Namelijk Luitenant-Kolonel Goldie Gardner. Hij werd gewond tijdens WO I ,stapte uit het Britse leger en besloot van carrière te veranderen en 'coureur' te worden. Tegen het midden van de jaren dertig brak hij al menig snelheidsrecord en ondanks de onderbreking door WO II slaagde hij erin om meer dan 100 prijzen ,titels voor landsnelheids records over de hele wereld te vergaren. Goldie Gardner bezocht Jabbeke voor het eerst in 1946 , net toen de weg klaar was. Met zijn 750 cc MG EX 135 wist hij de klasse H te claimen met een snelheid van 159.15 Mpg (256.27 km/h). Het jaar daarop keerde hij terug om te rijden voor het record in de Klasse I , 500cc. Onverschrokken door het feit dat hij geen 500cc motor had, verwijderde Goldie eenvoudig twee zuigers en drijfstangen, dekte de twee reservepotten af en reed met zijn auto als 4 cilinder ipv. de originele 6 cilinder ! Hij behaalde het record van 190 km/h ! In september 1948 keerde Gardner terug, opnieuw in de EX135 maar dit keer met een Jaguar motor met hoge compressie, een experimentele 4-cilinderversie van de XK . De gestroomlijnde auto behaalde ,bereikte een snelheid van 175 Mph (281.10 km/h) !
Donald Mitchell Healey (3juli 1898 -15januari 1988) was een bekende Engelse auto-ontwerper, rallyrijder en snelheidsrecordhouder. Healey vond rally rijden en autoracen veel interessanter dan zijn garage annex autoverhuurbedrijf en gebruikte zijn garage om vooral zijn wagens voor te bereiden op diverse wedstrijden. Hij deed voor het eerst mee aan de Monte Carlo Rally in 1929 met een Triumph 7 (niet te verwarren met een Triumph TR7). Anno 1931 won Donald Healey de Monte Carlo met een 41/2- liter Invicta en het jaar daarop , 1932, werd hij 2°algemeen. Nu een veelgevraagd rally rijder, verkocht hij zijn garagebedrijf en verhuisde hij naar de Midlands (GB) om voor 'Riley' te werken maar stapte al snel over naar de Triump Motor Compagny als manager voor de experimentele wagens. Het jaar daarop werd hij technisch directeur en verantwoordelijke voor het ontwerp van alle Triumph wagens. Hij creëerde de eerste Triump Dolomite,( acht in lijn ,sportwagen). In 1935 behaalde hij hiermee een overwinning in zijn klasse en werd 3° overall in de Monte Carlo Rally(1934) met een Triumph Gloria van eigen ontwerp. In 1947 kwam Donald Healey zijn geluk beproeven te Jabbeke met een Healey Elliot Coupe'. En was er meteen recordhouder met 110.18 Mph ( 177.31 Km/h) in de gesloten productie 4- zitter Klasse.
De Rally van Ieper zal in 2021 dan toch zijn intrede op het allerhoogst niveau maken. Normaal gezien had Ieper al in 2020 een WK-manche moeten zijn, maar door Corona viel dat in het water. Nu krijgt Ieper Rally een plaatsje in de WRC kalender in Augustus 2021. Aanvankelijk was de Ieper Rally genomineerd als reserve wedstrijd maar vrijdag ll. kreeg de organisatie groen licht! Als de rally daadwerkelijk wordt gereden, is het de eerste WK-rally ooit in ons land. In grote lijnen zal het "Format" opgesteld voor 2020 opnieuw gebruikt worden. Immers dat viel duidelijk in de smaak bij de eventuele deelnemers. Er waren voor 2020 al 140 teams ingeschreven. De exacte data wordt later mede gedeeld, na het slot van de Britse manche in het WK - kampioenschap, en rekening houdend met de beschikbaarheid van de markt van Ieper en ook dat pas eind Augustus de GP Formule 1 gereden wordt , zal de datum ergens halfweg Augustus zijn .
De MG EX 135 was een gestroomlijnde Land Speed Record-auto gebouwd door MG in 1938. De wagen werd uitgerust met een verscheidenheid aan motoren van een 2 cilinder 500cc tot een 1500cc 4 cilinder. De wagen brak meerdere records, in 1951 op de Bonneville Salt Flats in Utah (USA) werd de EX135 bestuurd door Goldie Gardner. Met zijn supercharged MG Streamliner EX 135 behaalde hij 6 internationale en 10 Amerikaanse records in de 1100 cc tot de 1500 cc klasse. In 1946 was de Brit in actie met de MG EX 135 in Jabbeke (W-Vl) om het snelheidsrecord te land te breken. Hij stelde het record op 159.15 Mph. ( 256.12 Km/h) in de H-klasse (750 cc). Anno 1947 was hij opnieuw te Jabbeke om nu ook het record in de I-Klasse (500cc) scherp te stellen wat hem ook lukte met een snelheid van 118Mph. (189,90Km/h ) Anno 1952 keerde hij terug naar Bonneville met de MG EX 135 en vestigde er 21 snelheidsrecords. Uitgerust met een nieuwe gestroomlijnde carrosserie , was de laatste 'run' van de MG EX 135 op Bonneville in 1952 door een crash met "Goldie" achter het stuur.