INTERVIEW Op de televisie en op
sociale media, maar ook op kantoor of thuis aan tafel leiden de aanslagen in
Parijs tot felle debatten over schuld, oorzaak en de rol van het geloof. Hoe
valide zijn de argumenten die keer op keer langskomen na een aanslag van
islamitische terroristen?
·
Natuurlijk
interpreteren maar weinig moslims de Koran zoals IS doet, maar je kunt niet
volhouden dat IS de Koran niet snapt
We leggen een aantal
argumenten voor aan filosoof Hans Achterhuis, die zich in boeken als 'Met alle geweld'
(2008) en 'Erfenis zonder testament' (2015) diepgaand heeft beziggehouden met
geweld, politiek en religie.
Argument 1 'Geloof heeft niets met de aanslagen te
maken'
Dit argument is volgens Hans Achterhuis populair bij gelovigen én bij
buitenstaanders. Die zeggen dan: 'Dit is vast niet de echte islam, want religie
is in wezen vreedzaam'. Daar is Achterhuis het niet mee eens.
"Het monotheïsme - dus islam, jodendom én christendom - biedt wel degelijk
een rechtvaardiging van geweld. Natuurlijk interpreteren maar weinig moslims de
Koran zoals IS doet, maar je kunt niet volhouden dat IS de Koran niet snapt. Ze
hebben gewoon een andere opvatting. Vergelijk het maar met de christelijke
kruisvaarders, die vinden we toch ook niet minder christelijk dan de monniken
die vreedzaam in hun klooster zaten?
"Je hoort ook wel dat atheïsten als Stalin in de vorige eeuw de meeste
slachtoffers maakten. Maar het communisme heeft volgens mij juist de structuur
van de monotheistische religies overgenomen: het idee dat er een absolute
waarheid is."
Argument 2 'Het Westen heeft erom gevraagd'
"Het Westen heeft niet om deze aanslagen gevraagd. Maar het heeft wel een
situatie geschapen die het geweld mogelijk maakt. Na de inval in Libië kon je
erop wachten dat religieuze groeperingen en wapens elkaar zouden vinden. Dat is
jammer genoeg ook gebeurd, met chaos en ontwrichting tot gevolg.
"Bovendien voert het Westen in het Midden-Oosten natuurlijk wel een
oorlog. Wat de terroristen nu doen, is het verplaatsen van de oorlog naar
civiele doelen in Europa: een terras, een theater.
"Dat is vaker vertoond, en de strategie heeft helaas ook vaak gewerkt.
Nadat een Joodse guerillagroep in 1946 een hotel met onschuldige toeristen had
opgeblazen, trokken de Britten zich terug uit wat nu Israël is. Ook de
Zuid-Amerikaanse guerillabewegingen die vorige eeuw vaak nog op steun van
Europese intellectuelen konden rekenen, maakten bewust burgerslachtoffers.
·
De 'softe'
Nederlandse aanpak, die radicalisering voorkomt door met die jongens in de
gevarenzone verbinding te houden, klinkt dan juist realistischer
"Wat mij betreft
is het wel iets heel anders of je bij een bombardement per ongeluk onschuldige
cafégasten doodt of dat je doelbewust uitgaande jongeren onder vuur
neemt."
Argument 3 'Aanslagen buiten Europa krijgen minder
aandacht en dat is hypocriet'
"Hypocriet is een groot woord. Je hebt hier familie en vrienden, je komt
weleens in Parijs, je kent er mensen die op dat terras hadden kunnen zitten.
Het is logisch dat we ons drukker maken om een aanslag die dichterbij huis
plaatsvindt.
"Toch is dat niet het hele verhaal. Dit weekeinde eindigde het
NOS-journaal met een hele rij aanslagen, waaronder die van 9/11, maar daar zat
de zeer recente aanslag in Beiroet niet bij, terwijl die ook meer dan veertig
doden en tweehonderd gewonden eiste. Toen dacht ik: ja hallo, hoe kun je de
meest recente aanslag 'vergeten'. Zoiets wordt door moslims geloof ik terecht
ervaren als hypocriet."
Argument 4 'We mogen niet langer naïef zijn,
we moeten keihard optreden'
"Als je die beelden uit Parijs ziet, denk je inderdaad al snel: uitroeien
die jihadisten. Toch kan een keiharde aanpak ook naïef zijn, bijvoorbeeld als
die het religieuze aspect van dit conflict over het hoofd ziet. Deze jongens
wíllen martelaar worden, dus hoe meer je er uitschakelt, des te meer komen
erbij, met dat effect moet je rekening houden. In dat opzicht lijkt me het
gooien van bommen op IS-gebied juist weinig doordacht en de keiharde aanpak van
Europese jihadi's ook.
"De 'softe' Nederlandse aanpak, die radicalisering voorkomt door met die
jongens in de gevarenzone verbinding te houden, klinkt dan juist realistischer.
"Overigens maakten de Romeinen dezelfde fout tegenover de christenen: ze
beseften niet dat hun strategie van vervolging en uitroeiing de verbreiding van
het geloof alleen maar stimuleerde."
Argument 5 'De terrorist is zielig, zijn gedrag
komt voort uit discriminatie'
"Moslimterroristen zijn geen zielepoten. En zelfs áls hun achtergrond
meespeelt in hun radicalisering, is dat geen afdoende verklaring voor hun
gedrag, anders zouden veel meer jongeren uit de banlieue terrorist worden.
"Dat neemt niet weg dat je moet proberen te begrijpen wat die jongens
beweegt. Dat ligt vaak gevoelig. Toen de Joodse filosofe Hannah Arendt
probeerde Hitlers rechterhand Adolf Eichmann te begrijpen, werd iedereen
woedend. Toch vond ook Arendt dat Eichmann de doodstraf verdiende. Ze wilde het
brein achter de Holocaust begrijpen, juist om mensen als hij beter te kunnen
bestrijden."
Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/37461/Aanslagen-Parijs/article/detail/4187495/2015/11/16/Een-moslim-radicaliseert-niet-tot-terrorist-omdat-hij-zo-zielig-is.dhtml
|