·1915, 2 juli - De
Duitse professor Frank Holt (Erich Münter) pleegt een
bomaanslag in de ontvangsthal van de Amerikaanse Senaat. De volgende morgen probeert
hij John Pierpont
Morgan junior, de zoon van John Pierpont Morgan wiens bedrijf de
belangrijkste aankoper was voor Groot-Brittannië van munitie en andere
oorlogsvoorraden in de Verenigde Staten, te vermoorden, om zo te proberen de
Verenigde Staten ervan te weerhouden om zich in de Eerste Wereldoorlog tegen
Duitsland te mengen.
·1948, 11 maart -
In Jeruzalem plegen Arabieren een bomaanslag op het gebouw van de Jewish Agency
in Jeruzalem waarbij 13 joden worden gedood.
Wie vanuit Syrië de aanslagen in Parijs heeft gepland, is niet zeker. De Amerikaanse privé-organisatie Trac, het Terrorism Research and Analysis Consortium, schuift de naam van Salim Benghalem naar voren. Trac noemt ook de gebroeders Fabien en Jean Michel Clain als mogelijke betrokkenen.
Het Terrorism Research and Analysis Consortium (Trac) is ervan overtuigd dat de Franse Salim Benghalem de aanslagen in Parijs heeft aangestuurd. Abdelhamid Abaaoud was volgens Trac enkel de coördinator ter plaatse. Benghalem zou zich volgens Trac nog in Syrië schuilhouden en nieuwe aanslagen plannen. Dat schrijft De Morgen maandag. Daar is geen enkele officiële bevestiging van in België of Frankrijk.
Trac, dat geen officiële organisatie is, analyseert naar eigen zeggen data op basis van open en eigen bronnen bij diverse inlichtingendiensten. Het stelt nu dat de aanslagen gepland werden in het kluwen van Franse en Belgische jihadisten in Syrië met onder andere Benghalem, de gebroeders Clain en nog enkele anderen.
Eén van de onderzoekshypotheses
De naam van Benghalem dook al eerder op in het onderzoek naar de aanslagen in Parijs. Hij wordt beschouwd als één van de mogelijke betrokkenen. Ook de namen Fabien en Jean Michel Clain circuleren al langer in verschillende onderzoekshypotheses. Vooralsnog zijn er geen bewijzen van de betrokkenheid van Benghalem, noch van de broers Clain.
Salim Benghalem werd begin deze maand in Frankrijk bij verstek veroordeeld tot vijftien jaar cel voor zijn aandeel in het ronselen van Syriëstrijders. Justitie in Parijs zoekt hem ook al voor zijn aandeel in de ontvoering van vier Franse journalisten die in Syrië vastzaten tussen juni 2013 en april 2014
ISLAMITISCHE STAAT Terreurorganisatie Islamitische Staat (IS) is bezig met de voorbereiding van grote, nieuwe aanslagen in lidstaten van Europa. Daarvoor waarschuwt Europol-directeur Rob Wainwright in een nieuw rapport.
'We hebben alle reden om aan te nemen dat IS ergens in Europa een aanslag zal plegen'
Europol
Volgens analisten van het samenwerkingsverband van de politiediensten in de EU loopt Frankrijk daarbij het grootste risico.
Europol presenteerde vandaag een onderzoek tijdens een bijeenkomst met ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken van de Europese lidstaten in Amsterdam. "We hebben alle reden om aan te nemen dat IS, of andere religieus geïnspireerde terroristen, ergens in Europa een aanslag zullen plegen, in het bijzonder in Frankrijk", luidt de belangrijkste conclusie uit het rapport.
"Het doel zal zijn om zo veel mogelijk burgerslachtoffers te maken." Dat komt nog eens bovenop de dreiging van lone wolves, waarschuwt het rapport. Die is niet afgenomen.
Dat idee wordt volgens Europol versterkt door "sterke aanwijzingen dat er een andere reeks aanvallen zouden plaatsvinden in de EU, waarschijnlijk in Frankrijk of in België, maar die werden verijdeld door de activiteiten van de politie na de aanslagen van Parijs."
De Europese ministers spreken in Amsterdam over het vluchtelingenprobleem, over de toenemende polarisatie in de lidstaten en het belang van het delen van informatie door inlichtingen- en opsporingsdiensten in de strijd tegen terroristen. Dat laatste kan beter, concludeert Europol.
Dertig minuten, meer had een IS-strijder niet nodig om een vrouw voor de cam ten huwelijk te vragen. Wat hij niet wist, was dat de jongedame in kwestie een undercoverjournaliste was die voor de BBC werkt. Voor uitgebreidere filmpjes kan u hier terecht.
De reporter had een vals profiel aangemaakt op sociale media en sloot zich via de schuilnaam 'Zahra' aan bij groepen die verwant zijn met IS. Al snel werd ze gecontacteerd door verschillende mannen, over hun bedoelingen lieten ze weinig twijfel bestaan. Ene Mario wilde zelfs met haar trouwen, ook al kende hij haar nog maar een half uur en had hij geen flauw benul van hoe ze eruitzag. De man was van Duits-Italiaanse afkomst, had zich vier jaar geleden bekeerd tot de islam en bleek nu al twee jaar in Syrië te zitten.
Voor de journaliste -veilig verscholen onder een boerka- was het een bevreemdend gevoel. "Ik zal eerlijk zijn: ik keek in de ogen van een terrorist en dat maakte me heel nerveus. Ik wist dat het máár een computerscherm was en dat hij mijlenver van mij verwijderd zat. Maar toch, hij behoort tot een organisatie die onschuldige mensen onthoofdt, vrouwen verkracht en kinderen vermoordt. Hij kroop in mijn hoofd en stuurde me dag en nacht berichten, het leek wel alsof hij constant online was. Geen moment liet hij me gerust. Als hij er in slaagde om mij -een journaliste die gewoon een verhaal aan het maken was- zo'n gevoel te geven, stel u dan eens in de plek van 14-jarige jongens en meisjes." In het filmpje laat Mario verstaan dat ze enkel een tijdstip en locatie moeten afspreken, dan zouden zijn "broeders" haar wel komen oppikken.
"Blijven aandringen is inderdaad hun manier om mensen te ronselen", aldus Katherine Brown van de universiteit van Birmingham. "De snelheid waarmee het hier gebeurt, is wel interessant. Dankzij de komst van sociale media kunnen extremistische groeperingen veel sneller handelen dan vroeger, toen ze nog cassettes over de grens moesten zien te smokkelen. Met een goedkoop communicatiemiddel bereiken ze een heel divers publiek. Ze verkopen hun boodschap in verschillende talen en stijlen, zodat iedereen zijn gading vindt." IS stuurt maandelijks zo'n duizend propagandafilmpjes, -foto's en -artikels de wereld in.
Zelfs de meest fervente wegkijker kan zo
langzamerhand het bekende struisvogelgedrag niet meer volhouden.
Na de grote aanslagen in Frankrijk en in andere landen in 2015, de
talloze verijdelde aanslagen, de massale aanrandingen door groepen (overwegend)
moslim mannen met Oud & Nieuw in Duitse steden en de immer voortdurende
aanslagen in het Midden-Oosten zelf (waar overigens nog steeds de meeste doden
vallen) ontkomt niemand meer aan de constatering dat er iets grondig mis is met
op zijn minst delen van de islamitische bevolking in deze wereld. Over de
verklaring daarvan lopen de meningen dan weer uiteen.
Grofweg kunnen we twee hoofdstromingen herkennen in
het debat. De ene stroming wijst op de islam zelf en de ontwikkelingen
binnen dit geloof (tevens ideologie en rechtssysteem) als hoofdoorzaak van de
radicalisering. Vertegenwoordigers van deze stroming, hoewel onderling
verschillend, zijn bijvoorbeeld Ayaan Hirsi Ali, Geert Wilders, de Belgische
Wim van Rooy (bekend van het boek Waarover men niet spreekt) en
zijn zoon, politicus Sam van Rooy.
De andere stroming vinden we in het progressieve
kamp. Zij zien gebrek aan gelijkheid in de westerse wereld als hoofdoorzaak van
de radicalisering die we nu zien. Ze denken dat het geloof daarin een
secundaire rol speelt, c.q. misbruikt wordt door fanatici. Bekende uitingen van
deze stelling zien we bij de politicus Alexander Pechtold met zijn in 2015 in
NRC gepubliceerde stuk Pak de ongelijkheid aan, daar
komt die radicalisering vandaan of EU supercommissaris Frans Timmermans die onlangs gebrekkige toegang tot
onderwijs aanvoerde als oorzaak voor radicalisering en aanslagen, eraan
voorbijgaande dat veel terroristen goed opgeleid zijn.
Ook bekende wereldleiders als Obama, Merkel of Cameron en in hun
kielzog de brave naäper Mark Rutte houden vast aan dit verhaal van maatschappelijke
oorzaken voor radicalisering en weigeren steevast om de islam c.q. stromingen
binnen de islam te benoemen als oorzaak voor radicalisering en terreur, hetzij
uit overtuiging (Obama, Merkel) hetzij uit politieke correctheid (Cameron,
Rutte).
Wat ik in dit artikel wil betogen is dat we misschien niet naar één
verklaring moeten kijken maar meerdere gezichtspunten naast elkaar kunnen
overwegen, waarbij het ene perspectief (islam of politieke islam als oorzaak
van radicalisering) en het andere perspectief (ongelijkheid als bron van
frustratie) elkaar kunnen aanvullen voor een beter begrip.
De Koran is een radicaal boek
Sam van Rooy stelt in dit goed onderbouwdeartikel dat alleen al de heilige plicht
tot jihad de Koran tot een radicaal boek maakt. Van Rooy schrijft:
Na een aandachtige
lezing van Mein Kampf stelde Winston Churchill: Hier had men dan de nieuwe
Koran vol blind geloof in de oorlog: gezwollen van taal, breedsprakerig en
vormloos maar onheilspellend. Men kan inderdaad niet ontkennen
dat de Koran in heel wat passages eerder op het reglement voor de krijgstucht
van een oorlogvoerende natie lijkt dan op een religieus boek. Wie de Koran
leest zal vaststellen dat hij minstens 164 oorlogspassages of jihadverzen
bevat. In essentie gaat deze grondwet van de islam dan ook over de plicht tot
jihad (strijd) tegen de ongelovigen en het ongeloof. Een van de vele tot geweld
oproepende Koranverzen zoals doodt hen waar ge ze ook maar kunt vinden (Koran
2:191, 4:89 en 4:91) is typerend. De talloze letterlijke oproepen in de Koran
om oorlog of jihad te voeren tegen de ongelovigen, zijn niet plaats- en
tijdsgebonden maar onbegrensd in ruimte en tijd; ze zijn universeel.
Sam van Rooy geeft in zijn artikel ook helder aan waarin de islam zich
onderscheidt van het christendom. Dit perspectief van de Koran zelf als bron
van radicale islamitische stromingen maar blijven ontkennen, zoals onze
bestuurlijke en media-elite doen, is niet alleen dom maar ook buitengewoon
gevaarlijk. Het zou in het uiterste geval kunnen leiden tot de vernietiging van
de westerse, christelijke maatschappij en cultuur.
Dit gezegd hebbende, geloof ik niet dat we daarmee hoeven te ontkennen
dat maatschappelijke ongelijkheid ook een factor is in radicalisering. We
moeten ook onder ogen durven zien dat het opgeven of uithollen van de
natiestaat met haar bindende waarden ten faveure van het internationale ideaal
van zowel marxisten en kapitalisten (twee uitersten die elkaar bestuurlijk
gezien wonderwel wisten te vinden de afgelopen 40 jaar) een cruciale factor is
geweest in het vergroten van de ongelijkheid.
De gelijkheidsillusie als bron van
rancune-ideologieën
Hoewel ik vind dat te grote ongelijkheid bestreden moet worden door een
verstandig sociaal-economisch beleid met de natiestaat als bindende factor, ben
ik het eens met wijlen Menno ter Braak (1902 1940), de bekende schrijver en
antifascistisch intellectueel uit het interbellum die in zijn Rancuneleer als
verklaring voor het toen opkomende fascisme ik schreef er ooit dit artikel over poneerde dat absolute
gelijkheid onmogelijk is, om zowel biologische als sociologische redenen.
Ook in onze tijd is dat zo. Als jongeren via onderwijs, media en
politiek voortdurend een beeld voorgeschoteld krijgen van de maatschappij als
gelijkheidsparadijs terwijl de maatschappelijke realiteit een totaal andere is,
zeker voor minder slimme mensen, dan ligt rancune als voedingsbodem voor
radicalisering op de loer. Ik vrees dat dit effect de komende jaren door de
uitstoot van werk op MBO 2/3 niveau in Nederland als gevolg van
informatisering, alleen maar sterker zal worden.
Ter Braak stelde dat het democratisch socialisme
verantwoordelijk is voor het constant opwekken van de gelijkheidsillusie en
daardoor indirect bijdraagt aan een grote maatschappelijke rancune, die zijn
uitweg vond in extreme politieke stromingen als fascisme. Ook verweet hij
kopstukken van het democratisch socialisme dat zij er geen oogenblik
aan zullen denken practisch iets te doen voor de verwezenlijking van een
gelijkheid, die in hun nadeel zou zijn! Ziedaar de groote paradox eener democratische
maatschappij, waarin de rancune niet alleen aanwezig is, maar ook wordt
aangemoedigd als menschenrecht!, aldus Ter Braak in de jaren dertig.
Dit lezende ligt het voor de hand te denken aan kopstukken van partijen
als PvdA, D66, GL, van organisaties als EU en VN of NGOs als
Vluchtelingenwerk. Kopstukken, die vaak vanuit hun fraaie villas in
lommerrijke straten de gelijkheid bezingen en het beleid van open grenzen graag
willen voortzetten, zonder bij de consequenties daarvan voor de sociale cohesie
stil te staan.
Juist de doorgeslagen benadering bij immigratie op basis van rechten
(asielrecht, recht op familiehereniging) zonder te kijken naar
inpasbaarheid van de immigrant in onze arbeidsmarkt en in de westerse cultuur,
zorgt immers al 40 jaar voor de grootste problemen. De islamitische religie
lijkt deze problemen te verergeren, al denk ik nog altijd dat we moeten
oppassen voor al te makkelijke generalisaties.
Zo beschouwd is er weinig veranderd ten opzichte van de crisis in de
jaren dertig van de vorige eeuw; alleen lijken fascisme en nazisme nu plaats te
hebben gemaakt voor islamisme als de grote rancune-ideologie.
De Amerikaanse autoriteiten hebben een man gearresteerd die van plan was om een bloedbad aan te richten in een vrijmetselaarstempel. De man had twee machinegeweren en een geluiddemper in zijn bezit en wordt aangeklaagd voor verboden wapenbezit.
Samy Mohamed Hamzeh (23) werd gearresteerd na een onderzoek dat in september 2015 werd opgestart. De FBI had een tip gekregen dat Hamzeh van plan was om naar Israël te reizen om er Israëlische soldaten en burgers op de Westelijke Jordaanoever aan te vallen. Maar uiteindelijk zou hij van dat plan afgezien hebben. Hij plande in de plaats daarvan een aanslag op Amerikaanse bodem.
De man vertelde twee confidentiële bronnen die samenwerkten met de FBI dat hij een schietpartij plande in een vrijmetselaarstempel. Op 19 januari deed hij tijdens een verkenning van het gebouw zijn plan uit de doeken. Het gesprek werd opgenomen. Hamzeh wilde de aanslag uitvoeren "uit verdediging van de islam", zo zei hij. "De vrijmetselaars spelen met de wereld alsof het een spelletje is, en wij zijn zoals ezels, we weten niet wat er gebeurt," zei hij tegen zijn gezelschap. Hij hoopte 30 mensen te kunnen doden en wilde dat "de hele wereld zou horen over de aanslag".
Maandag werd Hamzeh gearresteerd toen hij een machinegeweer en twee geluiddempers kocht van twee undercoveragenten.
Een moslim radicaliseert niet tot terrorist omdat hij zo zielig is
INTERVIEWOp de televisie en op
sociale media, maar ook op kantoor of thuis aan tafel leiden de aanslagen in
Parijs tot felle debatten over schuld, oorzaak en de rol van het geloof. Hoe
valide zijn de argumenten die keer op keer langskomen na een aanslag van
islamitische terroristen?
·
Natuurlijk
interpreteren maar weinig moslims de Koran zoals IS doet, maar je kunt niet
volhouden dat IS de Koran niet snapt
We leggen een aantal
argumenten voor aan filosoof Hans Achterhuis, die zich in boeken als 'Met alle geweld'
(2008) en 'Erfenis zonder testament' (2015) diepgaand heeft beziggehouden met
geweld, politiek en religie.
Argument 1 'Geloof heeft niets met de aanslagen te
maken'
Dit argument is volgens Hans Achterhuis populair bij gelovigen én bij
buitenstaanders. Die zeggen dan: 'Dit is vast niet de echte islam, want religie
is in wezen vreedzaam'. Daar is Achterhuis het niet mee eens.
"Het monotheïsme - dus islam, jodendom én christendom - biedt wel degelijk
een rechtvaardiging van geweld. Natuurlijk interpreteren maar weinig moslims de
Koran zoals IS doet, maar je kunt niet volhouden dat IS de Koran niet snapt. Ze
hebben gewoon een andere opvatting. Vergelijk het maar met de christelijke
kruisvaarders, die vinden we toch ook niet minder christelijk dan de monniken
die vreedzaam in hun klooster zaten?
"Je hoort ook wel dat atheïsten als Stalin in de vorige eeuw de meeste
slachtoffers maakten. Maar het communisme heeft volgens mij juist de structuur
van de monotheistische religies overgenomen: het idee dat er een absolute
waarheid is."
Argument 2 'Het Westen heeft erom gevraagd'
"Het Westen heeft niet om deze aanslagen gevraagd. Maar het heeft wel een
situatie geschapen die het geweld mogelijk maakt. Na de inval in Libië kon je
erop wachten dat religieuze groeperingen en wapens elkaar zouden vinden. Dat is
jammer genoeg ook gebeurd, met chaos en ontwrichting tot gevolg.
"Bovendien voert het Westen in het Midden-Oosten natuurlijk wel een
oorlog. Wat de terroristen nu doen, is het verplaatsen van de oorlog naar
civiele doelen in Europa: een terras, een theater.
"Dat is vaker vertoond, en de strategie heeft helaas ook vaak gewerkt.
Nadat een Joodse guerillagroep in 1946 een hotel met onschuldige toeristen had
opgeblazen, trokken de Britten zich terug uit wat nu Israël is. Ook de
Zuid-Amerikaanse guerillabewegingen die vorige eeuw vaak nog op steun van
Europese intellectuelen konden rekenen, maakten bewust burgerslachtoffers.
·
De 'softe'
Nederlandse aanpak, die radicalisering voorkomt door met die jongens in de
gevarenzone verbinding te houden, klinkt dan juist realistischer
"Wat mij betreft
is het wel iets heel anders of je bij een bombardement per ongeluk onschuldige
cafégasten doodt of dat je doelbewust uitgaande jongeren onder vuur
neemt."
Argument 3 'Aanslagen buiten Europa krijgen minder
aandacht en dat is hypocriet'
"Hypocriet is een groot woord. Je hebt hier familie en vrienden, je komt
weleens in Parijs, je kent er mensen die op dat terras hadden kunnen zitten.
Het is logisch dat we ons drukker maken om een aanslag die dichterbij huis
plaatsvindt.
"Toch is dat niet het hele verhaal. Dit weekeinde eindigde het
NOS-journaal met een hele rij aanslagen, waaronder die van 9/11, maar daar zat
de zeer recente aanslag in Beiroet niet bij, terwijl die ook meer dan veertig
doden en tweehonderd gewonden eiste. Toen dacht ik: ja hallo, hoe kun je de
meest recente aanslag 'vergeten'. Zoiets wordt door moslims geloof ik terecht
ervaren als hypocriet."
Argument 4 'We mogen niet langer naïef zijn,
we moeten keihard optreden'
"Als je die beelden uit Parijs ziet, denk je inderdaad al snel: uitroeien
die jihadisten. Toch kan een keiharde aanpak ook naïef zijn, bijvoorbeeld als
die het religieuze aspect van dit conflict over het hoofd ziet. Deze jongens
wíllen martelaar worden, dus hoe meer je er uitschakelt, des te meer komen
erbij, met dat effect moet je rekening houden. In dat opzicht lijkt me het
gooien van bommen op IS-gebied juist weinig doordacht en de keiharde aanpak van
Europese jihadi's ook.
"De 'softe' Nederlandse aanpak, die radicalisering voorkomt door met die
jongens in de gevarenzone verbinding te houden, klinkt dan juist realistischer.
"Overigens maakten de Romeinen dezelfde fout tegenover de christenen: ze
beseften niet dat hun strategie van vervolging en uitroeiing de verbreiding van
het geloof alleen maar stimuleerde."
Argument 5 'De terrorist is zielig, zijn gedrag
komt voort uit discriminatie'
"Moslimterroristen zijn geen zielepoten. En zelfs áls hun achtergrond
meespeelt in hun radicalisering, is dat geen afdoende verklaring voor hun
gedrag, anders zouden veel meer jongeren uit de banlieue terrorist worden.
"Dat neemt niet weg dat je moet proberen te begrijpen wat die jongens
beweegt. Dat ligt vaak gevoelig. Toen de Joodse filosofe Hannah Arendt
probeerde Hitlers rechterhand Adolf Eichmann te begrijpen, werd iedereen
woedend. Toch vond ook Arendt dat Eichmann de doodstraf verdiende. Ze wilde het
brein achter de Holocaust begrijpen, juist om mensen als hij beter te kunnen
bestrijden."
UPDATEIn Willebroek is de A12 opnieuw vrijgegeven na de bommelding van eerder op de ochtend in dancing Carré. Dat zegt het Vlaams Verkeerscentrum. Omrijden via de E19 is dus niet langer nodig, al zorgt het incident wel nog voor files in beide richtingen. De A12 werd anderhalf uur lang in beide richtingen afgesloten na de bommelding, die vals bleek. De ochtendspits verloopt verder ook chaotisch door sneeuwval in het land.
De bekende dancing moest volgens de Willebroekse burgemeester Eddy Bevers (N-VA) ontruimd worden nadat de brandweer een telefonische bommelding had ontvangen. Er werd een perimeter van 200 meter ingesteld en er vond een sweeping plaats door de politie en ontmijningsdienst DOVO, maar die zou niets opgeleverd hebben. Er volgt allicht nog een onderzoek naar de identiteit van de beller
Veertiende bommelding
De bommelding in discotheek Carré is al de veertiende in amper drie weken tijd. Zo moesten al belangrijke plaatsen als de Gentse Vlasmarkt en de Brusselse Beurs ontruimd worden, maar ook een school in Roeselare kreeg een bommelding binnen. Volgens experts hebben de valse meldingen te maken met de recente aanslagen in Parijs en de actie in Verviers. "Die hebben sommige mensen op slechte ideeën gebracht", staat er in Het Nieuwsblad te lezen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!