Opdracht: Hoe leer ik aan de medeleerlingen wat volgend begrip is, zodat ze het noooooooooooooooooiiiiiiiiiiit meer vergeten?
groep 1: een zin in zinsdelen splitsen. groep 2: onderwerp + gezegde+ persoonsvorm groep 3: woorden in lettergrepen splitsen groep 4: werkwoorden (Wat is dat+ schema) groep5: zelfstandige naamwoorden
Dit moet ik doen: 1. In het alfabeestje vinden we al heel wat. 2. We zoeken een manier om het begrip aan de klas uit te leggen. 3. We maken een werkblad met 10 oefeningen, zodat iedereen kan oefenen. 4. We maken een toets op 10 punten, zodat we kunnen nagaan als iedereen snapt wat jullie bedoelen.
Groep 1: Nicolas, Timber, Ruben Groep 2: Nicola, Anke, Tessa, Quinten, Robin Groep 3: Thibeau, Arno Groep 4: Jacques,Berre, Lorenz, Emile Groep 5: Eros, Liam, Jitse, Auguste, Zander Groep 6: Yanis, Ferre, Chloé : http://www.webkwestie.nl/sprookjes2/index.htm
27-09-2012
Back in time...
Met de hele school terug naar de roots: een tijdsreis naar de sixties.
Toets wero: de prehistorie en van zwerver tot boer
Dit moet je kennen voor de toets van vrijdag 12 oktober : Lesboekje: Er zijn verschillende tijdslijnen: herken deze van het GO! Vanaf het begin tot aan de eerste mens: - oerster, big bang, 15 miljard jaar geleden -4.6 miljard jaar geleden: gloeiende bol, de aarde. -afkoeling van de aarde door aanwezigheid van water. -eerste leven ontstond in de de zee: eencelligen. Door 'foutjes' ontstonden meercelligen.
- Charles Darwin, gekend voor de evolutietheorie, schildpadden op de Galapagoseilanden, de natuur zoekt en vindt een manier om te overleven. En de vissen, denk aan speedy, ...
Oudste tijden=> voor ons de prehistorie tot ca.3800 voor Christus => tot aan de ontdekking van het eerste schrift oudheid => voor ons vanaf ca. 3800 voor Christus De tekstjes lezen, met extra aandacht voor de vetgedrukte woorden: 1 Van zwerver naar boer 2. oudste tijden bij ons 3. handige zwervers 4. een georganiseerde landbouwsamenleving in Egypte. De foto's en de tekeningen eens bekijken. Australopithecus, Homo habilis, Homo erectus, Neanterthaler en Homo sapiens in de juiste volgorde te plaatsen. (Je hoeft de namen niet te kunnen schrijven, ze zullen in willekeurige volgorde staan, je moet ze gewoon nummeren.) Langs de oevers van de Nijl ligt een vruchtbare landbouwstrook. Weten dat de Nijl het werk van de Egyptenaren bepaalt. En wat er dan gebeurt. Werkboekje: Werken met de tijdwijzer: - weten wat een legende en een schaal is. -weten wat ca. betekent. -weten wat een reconstructie en een register is. 1. van Zwerver tot boer: - 4 'bezigheden' kunnen benoemen van de eerste boeren ( graan zaaien en oogsten, werktuigen maken van steen, hutten bouwen, diersoorten temmen) - voedselverzamelaar/jager en boer in de juiste chronologische volgorde kunnen plaatsen. 2. oudheid bij ons: - drie belangrijke redenen geven om een dorp te bouwen. -weten dat de eerste dorpen in de Kempen ca. 4500 jaar geleden werden gebouwd. - weten wat een archeoloog is en doet. 3. handige zwervers: - rendieren werden voor zowat alles gebruikt. zie oefening 6 - weten waarom mensen grotschilderingen maakten. - weten waarvoor vuur nuttig was in de oudheid. 4. een georganiseerde landbouwsamenleving in Egypte. - De Nijl regelt het werk van de boeren. -De beroepen in Egypte. - weten wat sikkel, hiërogliefen, sacarcofaag, sjadoef en mummie betekent.
De filmpjes op de blog bekijken. Ook uit wat er in de klas verteld werd, kan getoetst worden.
Veel succes!
26-09-2012
Groepsgevoel
Dag Emile, we missen je! We wensen je het beste. Kom snel terug.
14-09-2012
Techniek
Vind iets uit dat een elektrisch huishoudapparaat kan vervangen. Je mag geen batterij of motor gebruiken. Pf...
Veilig internet
Groepswerk: Hoe gedragen we ons op het internet?
13-09-2012
Red een boom!
Een van onze doelen waar we hard aan werken is het milieubewuster omgaan met de dagelijkse dingen. Nadenken over ons consumentengedrag, stil staan bij de gevolgen van onze verspilling. We kunnen de leerlingen dit niet alleen in theorie bijbrengen, we moeten zelf het goede voorbeeld geven. Daarom willen we graag de brieven via mail versturen, om bomen te sparen. Daarvoor hebben we uw e-mailadres nodig. Geef ons a.u.b. een seintje via bs.de.pinte@g-o.be . Onze directeur,Ann verzamelt jullie adressen in klassengroepen en zal deze enkel gebruiken om schoolinformatie door te geven.
Dank u wel!
Diploma veilig internet
We doken even in de wereld van het internet. Wil u weten waarmee uw kinderen bezig zijn, bent u ongerust, of gewoon nieuwsgierig, kunt u hier even een kijkje nemen. http://diplomaveiliginternet.kennisnet.nl/leerlingen
Xan bracht passie(vruchten) in de klas. Er waren nog een boek kinderen die die vruchten nog nooit eerder geproefd hadden. Knappe ronde.
Grootouders en kleinkinderen in Gent
Hartelijk dank voor jullie grote opkomst. Ondanks het bar slechte weer, durf ik toch te stellen dat we ons echt wel geamuseerd hebben. Als juf was het fijn te zien hoe trots de leerlingen zijn op hun grootouders en hoe fier die grootouders op hun kleinkinderen zijn. Er waren plichtsbewuste grootouders, er waren er wat die net iets ondeugender waren. Sommigen ontpopten zich tot ware gidsen.
Heb je me nodig?
Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.