Na de krokusvakantie gaan we van start met een nieuw project! Namelijk Energie. In alle klassen wordt er rond dit thema gewerkt. Zowel in de kleuterklassen als in de lagere afdelingen. In het vierde leerjaar verdiepen we ons wat meer rond licht en elektriciteit.
Heb je thuis wat informatie liggen rond licht, energie, elektriciteit, batterijen, lichtschakelaars, zaklampen, allerlei lampen (tl-lamp, gloeilamp, spaarlamp, ledverlichting, ...), olielamp, gaslampje (die je misschien gebruikt om te kamperen), ... breng dit zeker gerust mee naar de klas. Met dit materiaal maken we een heuse thematafel.
Op vrijdag 12 februari werkte iedereen zijn knutsels af rond carnaval. Er waren confetti tekeningen, clown dobbelsteen spel, .... De resultaten mogen er zijn!
Donderdagnamiddag knutselen we nog voor een laatste keer aan onze leuke, gekke mutsen en hoeden. Daarna kiezen we er eentje uit die onze klas zal vertegenwoordigen. Na de speeltijd ruimen we de klas op en staan we even stil bij de betekenis van carnaval en wat dat nu te maken heeft met de veertigdagentijd.
Vrijdag starten we dag met een leuke opwarming om daarna in de driehoeken te vliegen! We leren hoe we zelf die driehoeken kunnen tekenen. Weet je nog hoe we de driehoeken indelen? Volgens de hoeken en de zijden. En weet je nog hoe we ze dan benoemen? Ja? Maar dat is prima! We werken ook nog voor de middag ons schilderij af met de vlinders, ons clowndobbelsteenspel en niet te vergeten: het contractwerk. Vlak voor de middag staan we nog even stil bij aswoensdag.
Na de middag kan het carnavalsfeest dan uitbarsten!
Nog een paar dagen vooraleer we de verwarming een graadje lager zetten. Vergeet niet om een dikkere trui aan te trekken op vrijdagmorgen. Het mag ook iets leuker zijn dan een dikke trui. Misschien een dikke, plezante muts, een paar berenhandschoenen, een leuke sjaal, misschien een ander paar warme schoenen.
We beginnen de dag met een leuke ochtendopwarming. Kwestie van het goed warm te hebben voor we de klassen binnengaan. Na de speeltijd van 10.15 uur verzamelen we allemaal in de speelzaal met onze leuke, gekke muts op. De kinderen die hun klas vertegenwoordigen worden op het verhoog verwacht en misschien valt er wel één of meerdere klassen in de prijzen. Na de prijsuitreiking gaat iedereen terug naar de klas om dan na de middag van start te gaan met het carnavalfeest.
Morgen beginnen we de namiddag met contractwerk. Vandaag gaf ik al wat uitleg daarover. Sommigen moeten nog het contractwerk van vorige week afwerken, maar dat kan nu wel thuis gebeuren. Daarna starten we met de toets rond België. Na de speeltijd werken we indien nodig daaraan nog verder. Indien iedereen klaar is, staan we nog even stil bij een volgend stuk van het Kerkelijk jaar, namelijk rond carnaval en het begin van de veertigdagentijd.
Wat was het vrijdagnamiddag even snoepen in de klas. Iedereen kreeg de kans om een masker/gezicht te maken met een eierkoek en natuurlijk ook hagelslag, boter, snoepjes en confituur!! Smakelijk. Jammer dat ons fototoestel ons in de steek liet, maar er zijn toch enkele kliekjes gered.
Op de rechterpagina kan je een nieuw linkje vinden "cyberkidz". Daar heb je allerlei educatieve spelen rond de leerstof in de klas. Het is zeer leuke en plezant. Het uitproberen waard. Laat maar eens weten hoe het was!!
Wat staat er op het programma voor morgen en overmorgen?
De donderdagnamiddag staat bijna volledig in het teken van onze gekke mutsen en hoeden. We laten onze creativiteit volop zijn ding doen en toveren hopelijk een prachtig resultaat. Na de speeltijd ruimen we de creativiteit op en werken we verder aan ons contractwerk.
Op vrijdag bekijken we de vlakke figuren, maar nu meerbepaald de driehoeken. Na een frisse duik maken we de toets van gewetensvol handelen.
Na de middag hebben we terug wat energie overschot en duiken terug de creativiteit in. We staan eens stil bij het komende carnavalsfeest. Om dit wat leuker te maken, zorg ik voor een leuke verrassing! Benieuwd??? Ik ook. We werken alsook nog het contractwerk af. Maar we vergeten zeker 14 februari niet!
Wat doen we maandag? We beginnen de namiddag met het afwerken van de les rond godsdienst van vrijdag. Daarna werken we verder aan ons thema rond het menselijk lichaam. We bekijken er de soorten gewrichten en de functies van ons skelet. Daarna werken we het contract of van vorige week. Na de speeltijd doen we in de zaal nog iets rond spiegels.
Vrijdagnamiddag werkten we verder aan het contractwerk. Iedereen kreeg daarnaast ook de kans om een theelichtje te versieren met vliegerpapier, dit naar aanleiding van het komende Maria Lichtmis. Om de traditie verder te zetten, bakte de juf verse pannenkoeken en werd het smullen geblazen. Bij iedereen viel dit heel goed in de smaak. Anderen maakten nog een fotocollage op de computer in het programma paint!
We beginnen 's morgens met meetkunde. Inderdaad, oooh, weer meetkunde, wel ja, we werken morgen nogmaals met de vierhoeken. In wero beginnen we aan ons nieuw themaatjes rond het menselijk lichaam. We bekijken eerst het skelet eens van naderbij. Na de speeltijd staan we nog eens stil rond verkeer. En daar bekijken we het openbaar vervoer. De morgen sluiten we af met godsdienst. Daar krijgt iedereen zijn vraagjes mee voor de toets van 4 februari (komt morgen in de agenda). In e godsdienstles bekijken we een aantal personen die zich elk op hun manier hebben ingezet voor een betere wereld en die ons inspireren om gewetensvol te handelen.
Nadat we van onze lekkere boterhammetjes of warme maaltijd hebben gesmuld, beginnen we met volle moed aan ons contractwerk. Na het contractwerk smullen we van een heerlijke pannenkoek, naar aanleiding van Maria Lichtmis (op 2 februari). Iedereen zal ook de kans krijgen om een theelichtje te knutselen met vliegerpapier.
Deze namiddag stond vooral in het teken van onze vlinders. Iedereen pikte terug in daar waar we vorige week geëindigd waren. De ene ging de achtergrond schilderen, de anderen konden direct beginnen aan het maken van de vlinders. Het was een drukte van je welste, vooral aan de wastafel. Na een namiddag werken, is het werkje nog niet volledig klaar. Morgen (indien we nog wat tijd over hebben) of volgende week leggen we de laatste hand aan de vlinders.
Woordkasteel is een taalprogramma voor op de computer voor kinderen vanaf 6 jaar, zowel thuis als op school te gebruiken. Het bevat mogelijkheden om met taal en spelling te oefenen in 15 verschillende spelvormen. Ook worden er 9 diagnostische toetsen meegeleverd. Dit biedt de mogelijkheid om een kind met een specifiek spellingprobleem te laten oefenen. Voor het nakijken van de toetsen wordt gebruik gemaakt van een door ons ontwikkeld (en voor zover wij weten uniek) woordanalyse-algoritme. Woordkasteel werkt in een netwerk of stand-alone. Het programma wordt nog verder uitgebreid. Kijk regelmatig op deze site. Je kunt dit programma gratis downloaden, installeren, gebruiken en kopiëren.
Sommenplaneet is een rekenprogramma voor kinderen vanaf 6 jaar, voor thuis of op school. Alle onderdelen zijn opgebouwd als spelletjes (op vele niveaus) die je kunt winnen door goed te rekenen. Je kunt het gratis downlaoden:http://www.woordkasteel.com/sommenwebsite/downloadsp.htm , installeren en kopiëren.