De klassieke sprookjes kwamen aan bod zoals: roodkapje, de wolf en de zeven geitjes, Hans en Grietje. Maar ook het minder bekende muzikaal sprookje ' Peter en de wolf' van Sergej Prokofjev De kleuters leerden de verschillende instrumenten met bijhorende personages kennen: Peter: violen, grootvader: fagot, vogel: fluit, eend: hobo, kat: klarinet, wolf: hoorns, jagers: pauken en grote trom.
We hebben een wolf gekleurd, uitgeknipt en opgekleefd, het huis van de heks versierd en een heks gemaakt ( schilderen, prikken en kleven).
Samen met de kleuters van juf Inge en juf Sara kijken naar een aflevering van de sprookjesboom:
En doen we de drakendans :
Nieuws over Flonflon:
Enkele kleuters brachten spulletjes mee voor Flonflon. Ze is helemaal klaar om te zingen voor publiek.
Groetjes, Juf Hilde
17-10-2010 om 17:26
geschreven door Juf Hilde
10-10-2010
Ons thema van de week was: ' ons lichaam.'
Een blik op ons skelet dmv röntgenfoto's en prenten, en waarvoor dienen al die spieren in ons lichaam? Fluisterspelletjes, tellen, kleuren, prikken en knippen kwamen ook aan bod. Met het verhaal: ' nieuws uit station buik', hebben de kleuters hard gelachen. Ondertussen leerden ze wel dat goed kauwen heel belangrijk is. En welke weg het eten aflegt.
Bonjour Flonflon, Bonjuor petit mouton Bonjour Flonflon, S' il vous plaît, une belle chanson
Un bisou, un bisou, pour la belle chanson. Un bisou, un bisou, pour la poupeé Flonflon
Picture slideshow customized with Smilebox
10-10-2010 om 14:10
geschreven door Juf Hilde
03-10-2010
Ons thema van deze week: " in het spoor van Vincent van Gogh"
Maar eerst even iets anders. Lucas bracht twee paddenstoelen mee naar de klas. ' Zijn die giftig, juf?' " Ik weet het niet, maar ik zal voor alle veiligheid maar een handschoen aandoen." We hebben samen de paddenstoel eens goed bekeken. De kleuters vonden de onderkant wel grappig: ' precies allemaal kleine blaadjes papier naast elkaar.' Daarom noemen we hem ook een plaatjeszwam. We hebben ook een proefje gedaan, want we gingen op zoek naar sporen. Die zitten tussen de plaatjes. Eentje op een wit papier en eentje op een zwart papier. Na een uurtje zagen we al snel dat we de sporen op het zwarte papier wel zagen en op het witte niet. De volgende morgen waren ze heel blij dat ze nog meer sporen zagen.
En nu de zonnebloemen! Met bloemblaadjes, zonder bloemblaadjes, en met de zaden duidelijk zichtbaar.
Vandaar ook het idee om te werken rond het beroemde schilderij van Vincent van Gogh
We gingen aan de slag:
Eerst schilderen en stempelen.
Dan kleuren met wasco's en schilderen met gele verf.
De achtergrond en de vaas mogen ook niet ontbreken.
En dit is het prachtige eindresultaat! Knap gedaan iedereen!
Tot slot: zaden uit de zonnebloem halen, ze opkleven en kleuren met natte krijtjes.
Op zoek naar de juiste kleuren om een appel vol te kleven?....Niet zo eenvoudig. Tenzij je tussen de tijdschriften een boekje over de tuin vindt. Dan kies je toch zeker voor groen!!
Strookjes en daarna vierkantjes knippen. Dat is nog niet alles. De kleuters kleven ook nog in patroon: een lichtblauw, een donkerblauw, een groen, een lichtblauw.....
Voor het eerst in onze klas: nieuwe spelletjes op de computer. Memory, vliegen vangen, kleuren. Er waren veel kandidaten maar er kunnen er maar twee tegelijk.
Puzzelen was ook een aanbod.
Groetjes,
Juf Hilde
25-09-2010 om 15:24
geschreven door Juf Hilde
Naar het zwembad.
De vorige keer waren de jongens eerst aangekleed. Maar deze keer wonnen de meisjes.
Stand: 1-1
We hebben deze week van verschillende fruitsoorten mogen proeven: verse vijgen ( teveel pitjes volgens de kleuters), een cactusvrucht, passievruchten, meloen en mango ( mmmm!), frambozen en braambessen.... Het ene was, volgens de kinderen, al lekkerder dan het andere. Ze waren heel moedig en hebben van alles geproefd!!
Wat hebben we nog gedaan? We zijn op zoek gegaan naar rijmwoorden: banaan- maan, peer- veer, druif- duif,.. Een weggetje zoeken voor de worm, zodat die uit de appel kon ontsnappen. Een schrijfoefening: op de stippellijn over het fruit gaan. Dezelfde wormen zoeken.
Lucht, gras en een boomstam schilderen, De kruin van de boom stempelen en er appeltjes op kleven. Voor de kleuters geen enkel probleem.
En dit is het eindresultaat.
Met andere woorden: We hebben lekker gesmuld, hard gewerkt en veel gelachen.