Facebook-gebruikers vragen er al jaren naar: een knop waarmee je kan laten
blijken dat je iets níet leuk vindt. Die zogenaamde 'dislike'-knop komt er
niet, maar er is nu wel een test gestart waarbij met meer emoties op berichten
gereageerd kan worden.
Naast de bekende duim omhoog kun je straks ook een hartje geven aan
berichten op Facebook, naast één van vijf emoticons: verrast, verdrietig, boos,
een schaterlach of een glimlach. Spanje en Ierland krijgen de nieuwe knop als
eerste, daarna volgt wellicht de rest van de wereld.
Negatieve
sfeer
Facebook wil geen dislike-knop omdat daarmee een negatieve sfeer op het
sociale netwerk zou ontstaan. Toch hebben mensen er behoefte aan om niet alles
leuk te hoeven vinden, bijvoorbeeld in een overlijdensgeval of bij nieuws over
rampen. Daarom hintte Facebook al eerder naar een 'sympathie'-knop, waarmee gebruikers mededogen kunnen
tonen.
Help, de 06-nummers raken op! Er komt te veel domotica op de markt
Mobiele 06-nummers raken langzaam maar zeker op. Daarvoor waarschuwt de
Autoriteit Consument & Markt dit weekend in het AD. Steeds meer slimme
apparaten hebben een sim-kaart nodig, waar het aantal 10-cijferige
telefoonnummers bijna op is.
Inmiddels zijn er 54,4 miljoen 06-nummers in gebruik, van de in totaal 60
miljoen beschikbare nummers.
Domotica
Volgens de ACM krijgen te veel nieuwe apparaten een
nieuw 06-nummer. Dat zijn niet alleen maar telefoons en tablets, maar ook
navigatiesystemen en zelfs koelkasten of rookmelders worden steeds vaker
uitgerust met een eigen sim-kaart voor mobiel internet.
Geen
oplossing
Er is geen kant-en-klare oplossing in beeld voor
wanneer de nummers op raken. Eén mogelijkheid is om nieuwe telefoonnummer uit
te brengen, zoals in 1995 ook gebeurde. Toen werden alle Nederlandse
telefoonnummers 10 cijfers, maar dat ging niet zonder slag of stoot. De overgang
kostte tientallen miljoenen guldens. Bovendien moesten duizenden bedrijven hun
nieuwe nummer doorvoeren, wat ook voor het bedrijfsleven een zware slag was.
097-nummer
2 jaar geleden is wel een ander concept ingevoerd,
het 097-nummer. Providers kunnen zulke sim-kaarten ook gebruiken voor
domotica-apparatuur, maar die regel wordt nauwelijks gevolgd. De ACM zegt dat
het in de toekomst scherp gaat controleren of mobiele providers die 097-nummers
gaan gebruiken.
Zou jij een
smartphone kopen van Pepsi? De frisdrankbrouwer (tevens de grootste concurrent
van Coca Cola) komt in China met een eigen Android-toestel, zo schijnt.
De 'Pepsi
P1' is opgedoken op Chinese websites. Afbeeldingen tonen naast de specificaties
een wit toestel met het bekende Pepsi-logo op de achterkant, als ook de bekende
Pepsi-kleuren als achtergrond voor het scherm.
Naar
verluidt bouwt Pepsi de smartphone niet zelf, maar gaat een Chinese smartphonefabrikant
ermee aan de slag. Het toestel zou op 20 oktober aangekondigd worden en alleen
in China uitkomen.
Binnenkort zullen we met een eenvoudige handdruk
naam, telefoonnummer en e-mailadres kunnen uitwisselen. Die nieuwe technologie
is gebaseerd op het feit dat het menselijke lichaam zwakke elektrische signalen
doorstuurt en dus als een geleider werkt. Een digitaal apparaatje (PDA) dat je
in je binnenzak kunt steken, slaat de informatie op. Via kleren en lichaam
worden de gegevens dan uitgewisseld. Bij een experiment in Japan wisselden twee
mensen al gegevens uit met een snelheid van 10 megabits per seconde bijna
even snel als een breedbandnetwerk.
Samsung
ontwikkelde een horloge dat heel veel nieuwe technologieën combineert: gsm,
GPRS, WAP, bluetooth en MMS. De Wrist Watch Phone GPRS reageert op je
stem, heeft beltonen met tot 40 verschillende stemmen en een 256-kleurenscherm.
Je kunt er ook snel mee surfen en mailen. De stand-by tijd van het toestel is
80 uur en de gesprekstijd anderhalf uur. Eind 2003 is het horloge te koop. (www.samsung.be)
Schoenen met een
SIM-kaart
Gsm-technologie om je
schoenen op te sporen? Klinkt vreemd, maar dat is wat de firma CeTEC doet. Het gsm-netwerk maakt een
verbinding met een SIM-kaartje in de hak van je schoen en lokaliseert zo de
schoen. Dat zou kunnen gebruikt worden om mensen op te sporen. Een andere, bruikbare uitvinding van CeTEC is de
automatische hekopener. Om het hek te openen bel je het gsm-nummer van dat hek.
De software van de poort heeft een lijst van gsm-nummers. Als jouw nummer op
die lijst staat, gaat het hek open. (www.ce-t-ec.de)
Criminelen
proberen gebruikers van Windows op te lichten met Nederlandstalige e-mails,
zogezegd afkomstig van Microsoft, die hen een upgrade naar Windows 10 beloven.
De mails lijken afkomstig te zijn van 'update@microsoft.com'
maar worden in werkelijkheid vanaf een Thais IP-adres verstuurd en zijn dus
niet afkomstig van het bedrijf. Ook gebruikt het bericht de kleuren van Windows
10 en onderaan staat dat de mail werd gecontroleerd door een virusscanner.
In het bericht staat te lezen dat je met de software in bijlage of via een
speciale link kan upgraden naar Windows 10. Maar in werkelijkheid gaat het om
een virus dat je bestanden versleutelt en vraagt om binnen de 96 uur te
betalen. "We willen onze klanten er graag op wijzen dat Windows 10 niet
aangeleverd wordt via links in e-mails, maar via Windows Updates op de pc
verloopt", zegt Karel Dekyvere, Security Lead bij Microsoft BeLux.
Wat doe je best?
Wie zo'n mail ontvangt kan het bericht best negeren en wissen. Wie toch
slachtoffer is geworden betaalt best geen geld aan de criminelen. Microsoft
zelf raadt aan om de internetverbinding van het toestel te verbreken en het
toestel te scannen met een recente virusscanner. Eventueel kan een
herinstallatie van Windows ook werken. Nadien verander je wel best al je
wachtwoorden, zowel van je computer als van online accounts zoals Facebook of
Windows Live.
Wel gratis, nooit per e-mail
E-mails die je waarschuwen of een bijkomende upgrade beloven zijn dus niet
echt en hebben als enige doel om onwetende gebruikers op te lichten.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!