Professoren Informatica van de vijf Vlaamse universiteiten pleiten
ervoor om leerlingen op school te leren programmeren. Anders dreigt
Vlaanderen achterop te raken.
Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.
Groot-Brittannië is het eerste land ter wereld waar kinderen van hun
vijf jaar tot het einde van het middelbaar zullen moeten leren
programmeren. Die verplichting gaat volgend schooljaar in. Het Forum
voor Informaticawetenschappen ijvert voor hetzelfde idee in Vlaanderen.
Pijlsnelle evolutie
De organisatie, ook gekend als 'i22n', werd enkele maanden geleden
opgericht door informaticaprofessoren van de vijf Vlaamse
universiteiten. "Op dit moment is informatica in ons basis- en
middelbaar onderwijs meestal beperkt tot het leren gebruiken van
software zoals Word, Powerpoint of Excel."
"De evolutie
in de informatica gaat zo snel dat je kinderen beter kunt leren hoe ze
zelf software kunnen maken", zegt professor Frank Neven van de UHasselt.
Overigens laat Data News twee jonge meisjes van 10 én hun moeders aan het woord over het onderwerp, in de printeditie die vandaag verschijnt.
Zogenaamde typosquatters verdienen een smak geld met de vergissingen die surfers begaan bij het intikken van een webadres. Leuvense onderzoekers kwamen tot de verrassende conclusie dat, ondanks de draagwijdte van deze piraterij, relatief weinig merkeigenaars zich ertegen beschermen.
Typosquatters zetten doelbewust domeinnamen op die gebaseerd zijn op mogelijke tikfoutvarianten. Googlz.com bijvoorbeeld. De piraten slaan er op verschillende manieren munt uit. In de studie die onderzoeksgroep iMinds-DistriNet samen met Stony Brook University aan de hand van data-analysetools uitvoerde, kwam het plaatsen van advertenties op de valse sites als meest gebruikte praktijk 50 procent van de gevallen naar voor.
Iets ingenieuzer is het misbruik van affiliate programmas. Amazon biedt bijvoorbeeld zon programma aan, legt onderzoeker Pieter Agten uit. Als ik op mijn website een knop voorzie met de mededeling koop dit op Amazon en iemand drukt daarop, dan stuur ik een potentiële klant door naar Amazon. Schaft die persoon zich daar vervolgens iets aan, dan krijg ik daar een commissie op. Typosquatters bouwen met die automatische doorverwijzing een lucratief handeltje. Je hebt er ook die zich uitgeven voor internetmarketingbedrijven die beloven dat ze voor meer trafiek naar je website kunnen zorgen.
Kleine fractie loont
Naar schatting bestaat typosquatting al zon 15 jaar. Onderzoek naar dit fenomeen beperkte zich voorheen tot het maken van een momentopname van het typosquatting-landschap. De Leuvense vorsers waren de eersten om deze vorm van piraterij over een langere periode, zeven maanden, te bekijken. Daardoor konden we bijvoorbeeld nagaan of bepaalde domeinen eerst in handen waren van typosquatters dan wel van de merkeigenaars. Het kan best dat sites waar legitieme content op staat, maar waarvan de registratie is vervallen, overgenomen worden door typosquatters, zegt Pieter Agten.
Liefst 95 procent van de 500 populairste domeinnamen is het slachtoffer van typosquat-aanvallen.
De onderzoekers traceerden meer dan 17.000 websites van typopiraten, waarvan 50 procent onder de hoede valt van amper vier hosts. Ook al gebeuren foutjes bij het typen van webadressen misschien niet zo frequent, als het gaat om populaire websites die tienduizenden of zelfs meer bezoekers per dag aantrekken, dan is een kleine fractie daarvan blijkbaar lonend genoeg voor de piraten. De onderzoekers concentreerden zich op de 500 meest populaire domeinnamen en stelden vast dat liefst 95 procent daarvan het slachtoffer is van typosquat-aanvallen.
Voorkomen is goedkoper
Bedrijven kunnen zich beschermen door zélf de domeinnamen met tikfouten te registreren. Het is opmerkelijk dat slechts de helft van de trademark owners tot zon defensieve registratie overgaat. Facebook liet in mei 2013 een 100-tal typosquatting-domeinnamen verwijderen via een gerechtelijke procedure. Een andere strategie had het bedrijf minder geld gekost, rekent Pieter Agten voor. Alleen al aan de opstart van een procedure om een domeinnaam te laten weghalen, hangt een prijskaartje van ongeveer 1.500 dollar, terwijl een domeinnaam registreren tussen de 10 en 15 dollar per jaar kost.
Huffington Post, American Express en Bloomberg geven het goede voorbeeld. Samen registreerden zij 138 defensieve domeinen. Vooral financiële instellingen mogen de risicos niet onderschatten. Van de drie buitenlandse banken die in het onderzoek voorkwamen, waren er twee uit India die geen toevlucht zochten tot de defensieve techniek. En dat terwijl typosquatters op elk moment een phishing-pagina kunnen starten om de klanten op te lichten.
"We geven dit jaar 3,7 biljoen aan informatica uit"
Volgens onderzoeksbureau Gartner zullen we globaal gezien dit jaar zo'n 3,7 biljoen dollar aan IT uitgeven. Het gaat dan van computers en tablets over smartphones tot volledige datacentra. De wereldwijde uitgaven blijven zo groeien, maar die groei begint wel te vertragen.
De belangrijkste reden voor de krimpende groei is dat we dure computers en software steeds vaker vervangen door goedkopere apparaten. Ook de wisselkoersen spelen een rol, aldus Gartner. Als alles bij elkaar wordt opgeteld, zullen we op 31 december 2013 afklokken op 3,7 biljoen, of 3.700.000.000.000 dollar. Volgend jaar komt daar naar verwachting nog eens 4,1 procent bij tot 3,9 biljoen.
De grootste kost voor de wereldbevolking zijn telecomdiensten. Zo geven we dit jaar zo'n 1,7 biljoen dollar uit aan internettoegang en telefoonabonnementen. Pc's staan nog steeds tweede op de lijst, maar de verkoopscijfers dalen razendsnel, in tegenstelling tot smartphones en tablets.
Informatica geen vak meer in tso en bso in katholiek onderwijs
Concreet betekent het dat tso- en bso-leerlingen vanaf volgend schooljaar tevreden moeten zijn met één uurtje ICT in het eerste middelbaar. Voor aso-leerlingen wordt een uitzondering gemaakt. Zij krijgen nog Informatica omdat het vak er, in tegenstelling tot in het tso en bso, tot de eindtermen behoort.
Geïntegreerd "Informatica verdwijnt niet uit het lessenpakket', reageert Chris Smits, hoofd van de koepel van het katholieke secundair onderwijs. "We bieden het alleen niet meer aan als apart vak in het tso en bso. Het zal geïntegreerd worden in de andere lessen."
In het Radio 1-programma 'De ochtend' benadrukt Smits dat elke school één tot twee lesuren vrij kan invullen. Voorheen beveelde de koepel aan de uren op te vullen met informaticalessen. "Die aanbeveling is geschrapt, maar elke school kan er nog steeds voor kiezen informatica aan te bieden", aldus Smits.
Gemeenschapsonderwijs In het gemeenschapsonderwijs wordt Informatica nog wel in de leerplannen van volgend schooljaar opgenomen. Al willen ook zij geleidelijk aan evolueren naar die meer geïntegreerde aanpak.
Agoria niet tevreden met afschaffing informatica in bso en tso
Technologiefederatie Agoria is niet te spreken over het feit dat het katholiek onderwijs het vak Informatica in het technisch- en beroepsonderwijs vanaf volgend jaar zal schrappen. Dat meldt Baudouin Corluy, directeur ICT van Agoria. We hebben nood aan goed opgeleide werkkrachten die meer kunnen dan werken met een iPad, luidt het.
Diverse kranten berichtten vandaag dat het katholiek onderwijs vanaf volgend jaar het vak Informatica zal schrappen. Informatica zal niet uit het lessenpakket verdwijnen, maar zal geïntegreerd worden in andere vakken. "De ICT is een knelpuntsector", zegt Corluy. "Er zijn 9.300 openstaande vacatures en dat aantal zal nog stijgen. Het vak Informatica schrappen gaat dan ook volledig in tegen de evolutie van de maatschappij."
Agoria wijst op het feit dat ICT meer is dan kunnen werken met een computer en dat het vak Informatica noodzakelijk is voor verdere studies in de ICT. "We hebben nood aan goed opgeleide analisten, programmeurs en mensen die ICT-projecten kunnen opzetten", zegt Corluy.
De directeur vreest dat er nog meer bedrijven op zoek zullen gaan naar expertise in het buitenland. "Het is daarom juist belangrijk dat we goed opgeleide werkkrachten hebben in België die zich kunnen differentiëren van de buitenlandse werknemers en meer kunnen dan enkel programmeren."
Samen met Outpost Gamecenters organiseerden studenten Informatica op 25 en 26 oktober voor de 2de keer een fantastische LAN-party in de Battle Bunker van Outpost Antwerpen.
De studenten brengen zelf verslag uit:
"Deze editie waren er 95 deelnemers. 75 daarvan namen deel aan het League of Legends toernooi dat op zaterdag plaats vond. Net zoals vorig jaar werden er 7 rondes gespeelt gevolgd door een Double elimination ronde voor de top 4 teams. Tussendoor waren er ook chipjes voor de deelnemers voorzien.
Naast het League of Legends toernooi was er ook nog een World of Tanks- , Team Fortress 2- en Hearthstone toernooi waar prijzen voor waren.
De eerste 4 teams kregen een Riot Package. Daarboven op kregen de 2 eersten van het League of Legends toernooi een Razer pakket en een Free Day of Gaming Vouchers. Plaats 3 kreeg 5x Outpost Free Day of Gaming Vouchers.
Bovendien was er, net zoals vorig jaar, ook plaats voor casual play. Zo hebben we ook gerocked op guitar hero,Garrys mod Prop hunt en vele andere games gespeeld.
Informatica nu meestgekozen studie voor vrouwen op Stanford
Op Stanford University, in California, is informatica sinds kort de meest door vrouwen gekozen studierichting.
Dat blijkt uit voorlopige tellingen die afgelopen vrijdag werden vrijgegeven. Voor de studierichting 'computer science' schreven 214 vrouwen zich in, wat neerkomt op omstreeks 30 procent van de totale instroom voor deze studie. Biologie van de mens, in Stanford de tot dusverre meest door vrouwen gekozen studie, blijft steken bij 208 vrouwelijke studenten.
Het lijkt veelbetekenend dat juist op Stanford, hofleverancier van bedrijven als Google, Apple en Yahoo, deze mijlpaal wordt bereikt. Emeritus hoogleraar Eric Roberts verklaarde tegenover nieuwssite VentureBeat dat de cijfers erop duiden dat Informatica 'over de drempel die veel vrouwen ervaren' heen lijkt te zijn en dat er een kritieke massa lijkt te zijn bereikt. Maar gegeven het feit dat van de ondernemers in Silicon Valley slechts 27 procent vrouw is, hebben de dames daar nog een forse uitdaging liggen.
De btw-administratie ligt al twee maanden op apegapen. Boosdoener is Stiron, een nieuw informaticasysteem waarmee de diensten werken. Dat raakt maar niet operationeel.
Alle btw-bureaus van ons land, waaronder 240 controlediensten, zijn volgens Het Laatste Nieuws en La Derniere Heure getroffen. Volgens interne bronnen kampte de btw-administratie al twee keer met een totale black-out, in februari en in maart. Eén keer was Stiron liefst twee weken lang niet toegankelijk.
Lichtzinninge overstap
Het personeel begrijpt niet dat er "zo lichtzinnig" van het ene systeem naar het andere is overgegaan. Een interne nota zegt dat sommige berekeningen "sinds meerdere weken geblokkeerd" zijn en dat "de eerste betalingen via Stiron niet voor midden april verwacht worden", staat in Het Laatste Nieuws.
Maatregelen
In Namen spreekt een bureau van honderden geblokkeerde terugbetalingen. De helpdesk bij de overheidsdienst wordt overspoeld met oproepen. De FOD Financiën belooft "de nodige maatregelen te nemen om de problemen op te lossen." (Belga/TV)
Professoren Informatica van de vijf Vlaamse universiteiten pleiten ervoor om leerlingen op school te leren programmeren. Anders dreigt Vlaanderen achterop te raken.
Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. Groot-Brittannië is het eerste land ter wereld waar kinderen van hun vijf jaar tot het einde van het middelbaar zullen moeten leren programmeren. Die verplichting gaat volgend schooljaar in. Het Forum voor Informaticawetenschappen ijvert voor hetzelfde idee in Vlaanderen.
Pijlsnelle evolutie
De organisatie, ook gekend als 'i22n', werd enkele maanden geleden opgericht door informaticaprofessoren van de vijf Vlaamse universiteiten. "Op dit moment is informatica in ons basis- en middelbaar onderwijs meestal beperkt tot het leren gebruiken van software zoals Word, Powerpoint of Excel."
"De evolutie in de informatica gaat zo snel dat je kinderen beter kunt leren hoe ze zelf software kunnen maken", zegt professor Frank Neven van de UHasselt.
Studenten besteden meer aan computer dan aan boeken
Voor de enquête, waarover De Standaard bericht, werden 1.644 Nederlandstalige studenten ondervraagd
De enquête bevroeg studenten naar de manier waarop ze technologie (software, hardware, smartphones...) nodig hebben voor hun studies. Bijna alle studenten (97 procent) gaven aan dat ze software nodig hebben voor hun opleiding. Maar slechts in 43 procent van de gevallen voorziet de school een platform waar de studenten de benodigde software kunnen afhalen, of bieden ze de vooropgestelde software aan tegen de goedkoopst mogelijke prijs.
Bijna negen op de tien (87 procent) studenten vinden dat dit altijd de taak van de onderwijsinstelling moet zijn. Net zoals bij software zou de onderwijsinstelling ook hardware (laptop) moeten aanbieden aan de studenten, volgens zeven op de tien (68 procent) respondenten. Een meerderheid van studenten heeft 600 euro veil voor een laptop, en 5 tot 10 euro per maand voor software. Dit zijn kosten die volgens de enquêteurs in stijgende lijn gaan.
Boeken
Een andere verborgen kost zijn de kopieën. Acht op de tien studenten (81 procent) nemen vaak kopieën. Vierenveertig procent betaalt daarvoor minder dan 10 euro, maar voor 23 procent van de studenten loopt dit op tot meer dan 50 euro.
Een andere belangrijke extra kost zijn de boeken. Voor zes procent van de studenten kan dit zelfs oplopen tot meer dan 500 euro per jaar. Het merendeel (40 procent) betaalt echter jaarlijks tussen de 100 en 250 euro per jaar. Drie op de tien studenten zou het papieren boek laten vallen indien de prijs daarmee daalt.