Pepernoten bakken hoort bij de Sinterklaas en zwarte Piet periode, tijdens onze kookles maakten we dan ook pepernoten volgens het recept van pietje pepernoot!
Na 2 maand geen zwemles gehad te hebben was het afgelopen donderdag eindelijk zover! We gingen nog eens zwemmen!
Het kleine instructie bad was helaas nog niet heropend, dus moesten we zwemmen in het grote bad (geen paniek, de kleuters waren allemaal voorzien van een zwemvest en er was genoeg toezicht en begeleiding )
Eerst werden de kleuters per 3 overgezet in bootjes van de ene kant naar de andere kant, daar klommen ze weer uit het water om dan tussen een 'touwenparcours' te zwemmen. Wat deden ze dit allemaal goed!
We werden heksen en tovenaars en griezelden erop los!
We maakten griezel pompoen puzzels, verkleeden ons in heksen en tovenaars, maakten onze naam in tovertaal! Juf had spelletjes mee in het thema, werkjes, ...
'Jammer' genoeg is het nu tijd om rond de sint te gaan werken, anders hadden we zeker nog een weekje verder gewerkt
Naar aanleiding van 'Week van de smaak' gingen we op 'vrijdag kookdag' aan de slag met allerlei groenten.
Wij maakten wortelsoep met natuurlijk wortelen, wit van de prei en een beetje selder. We kruiden het af met wat peper en zout en een beetje kerriepoeder.
Eerst deden we een waarneming waarbij we alle ingrediënten benoemd en besproken hebben. We klapten ook de woordstukjes van de ingrediënten en keken welk ingrediënt het meeste stukjes bevatte. Niet zo makkelijk hoor, klappen en tellen tegelijk.
De kleuters hebben alles zelf gesneden, tot de ui'en toe. 'Juf wortels snijden, dat is wel vermoeiend voor mijn arm hoor! Mag ik even stoppen?'
Hier zie je enkele foto's van allerlei realisatie's van de kleuters waarbij ze goed samengewerkt hebben.
Samen puzzels maken, grootse constructies maken in de kapla bouwhoek (de kleuters maakten zelf hun eigen 'Dilkom zwembad' met parking aan zeiden ze zelf. Wat zullen dat mater allemaal toparchitecten worden!
Omdat we toch nog even wouden stilstaan bij de betekenis van 'Allerzielen' hebben we hier afgelopen week nog even over verteld.
We zijn de week gestart met een bezoek aan het plaatselijke kerkhof. We bespraken de mooie bloemen op de graven, de foto's aan de graven en de soorten graven die je hebt.
Verder vertelde de juf een verhaal over een konijn dat iedere woensdag na schooltijd bij oma ging, het konijntje beleefde heel wat leuke dingen met oma. Tot konijn op woensdag niet naar oma kon, want oma was heel erg ziek vertelde mama... Oma stierf en het verhaal toonde aan hoe je iemand kan missen door terug te denken aan de fijne momenten die je samen beleefd hebt.
De kleuters mochten deze week ook een kaartje, foto of bidprentje meebrengen van een overleden familielied, vriend, kennis of huisdier.
De kleuters deden dit erg goed en luisterden allemaal flink naar elkaar verhaal. Dikke pluim daarvoor!
We schilderden ook een mooi schilderij naar keuze voor een overleden familielid, huisdier, ... . Vele kleuters kozen ervoor om een sterrenhemel te schilderen op een zwarte achtergrond of wolken, hartjes, bloemen, ... .
Juf hing alle bidprentjes en foto's omhoog aan onze godsdiensthoek (bord). Dit is onze herinneringsmuur geworden. Deze blijven daar nog even hangen (wie ze echt snel terug wil mag dit gerust vragen)