Kettingaandrijving is eenvoudige en betrouwbare manier om mechanische energie over te brengen.Kettingaandrijving wordt onder andere gebruikt bij fietsen,motorfietsen,industriƫle en agrarische machines.
types
Penkettingen: de goedkoopste en eenvoudigste kettingen; de schalmen roteren rond de bus
Buskettingen: de schalmen zitten op de bus geperst, maar roteren t.o.v een pen.Nadeel is dat de pen telkens op de zelfde plaats belast wordt.
Rollenketting: identiek als de busketting, maar rond de pen is een rol aangebracht, die vrij kan roteren, en ervoor zorgt dat de belasting gelijkmatig verdeeld wordt.
Voordelen
-hoog rendement
-slipvrije vermogensoverdracht
-kleinere kracht op assen door kleinere voorspanning
-lagere gevoeligheid voor hoge temperaturen, vocht en vuil
Veel mensen denken dat zeevaart milieuvriendelijker is dan in de lucht.Maar is dat wel zo?
Effect op luchtkwaliteit.
De scheepvaartsector is relatief vrij proper als je kijkt naar de uitstoot per vervoerde ton vracht.De 17 grootste containerschepen stoten samen net zo veel zwaveldioxide uit als alle auto's die wereldwijd rondrijden.De scheepvaart zorgt voor ongeveer 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot.De meeste schepen gebruiken goedkope bunkerolie. Het bevat ongeveer per liter 2.000 keer meer zwavel dan diesel.Daardoor is bunkerolie is minder milieuvriendelijker dan diesel.
De elektrische fiets is in principe hetzelfde als een gewone fiets, alleen de elektrische fiets is uitgerust met een elektrische hulpmotor.
Hogere ongevalsrisico
Een elektrische fiets in onveilig.Want er kunnen sneller ongevallen gebeuren door de hoge snelheden die gemakkelijk kunnen gemaakt worden.Dit heeft vooral betrekking op de ouderen. Het risico voor ouderen ligt bij het gewone fietsen al hoger, omdat naar mate men ouder wordt de fysieke gesteldheid en het reactievermogen afneemt. Op elektrische fietsen zullen deze aspecten nog meer meespelen, want door de hogere snelheden hebben ouderen nog minder tijd om te anticiperen op verkeerssituaties. Wel zijn deskundigen er over eens, dat de elektrische fiets veel waarde heeft voor de mobiliteit van de ouderen.
Weetjes
24% van alle Nederlanders fietst elke dag. Nederlanders onder de 50 jaar fietsen vaker elke dag dan Nederlanders van 65 jaar en ouder (respectievelijk 27% en 17%);
Het hebben van een elektrische fiets verhoogt de frequentie van fietsen. Bezitters van een elektrische fiets fietsen aanzienlijk vaker dan mensen die geen elektrische fiets bezitten; 72% van de bezitters fietst minimaal een aantal keer per week en 57% van de niet-bezitters fietst minimaal een aantal keer per week;
48% van de nederlanders vindt de elektrische fiets steeds hipper worden (61% vindt de elektrische fiets niet oubollig);
56% vindt de elektische fiets niet alleen voor mensen die door lichamelijke problemen niet op een gewone fiets kunnen rijden;
63% vindt de elektrische fiets niet alleen voor ouderen;
Meer dan de helft van de bezitters van elektrische fietsen (55%) vindt deze veilig terwijl van de niet-bezitters 30% dit veilig vindt;
Berijders van een elektrische fiets krijgen een gemiddeld rapportcijfer van een 6,1. Dat is iets lager dan gewone fietsen (6,2) en hoger dan brommers (4,9) en racefietsen (4,5); Redenen voor dit cijfer: 50% vindt de handelingssnelheid van de elektrische fietsers te langzaam en ook 50% vindt dat ze te snel rijden.