Welkom bij een nieuwe blog met als onderwerp scheepvaart.
p 17 oktober 1868 werd een verdrag gesloten, dat vanaf die tijd bekend is onder de naam herzien rijvaaryake
(Akte van Mannheim). Op 17 oktober 1963 werd het verdrag te Straatsburg
opnieuw herzien. De Europese welvaart is mede te danken aan de vrije
vaart van schepen op de Rijn. In het belangrijke Aanvullend Protocol nr.
2 wordt een nieuwe definitie van het beginsel van de vrijheid van
scheepvaart gegeven, waarbij bovendien de voorwaarden waaronder personen
en goederen op de Rijn vervoerd mogen worden zijn vastgesteld en het
criterium van het toebehoren tot de Rijnvaart is vastgelegd.
Welkom bij een nieuwe blog met als onderwerp recycleren.
Recycling (Nederland) of recyclage (Vlaanderen) is het opnieuw gebruiken van materialen. Recycling is iets anders dan hergebruiok, waarbij een product (of delen daarvan) opnieuw wordt gebruikt zonder het daarbij in grondstoffen te scheiden.
Recycling kan in verschillende vormen voorkomen:
Recycling van de grondstoffen voor een soortgelijk doel: bijvoorbeeld glas. Sommige grondstoffen (zoals plastic of papier) gaan er hierbij in kwaliteit op achteruit, ook wel downcycling genoemd.
Recycling van de grondstoffen voor een ander doel: bijvoorbeeld aardolie eerst gebruiken om plastic te maken, en in tweede instantie verbranden om de energie te gebruiken.
Een voorwaarde voor recycling is meestal het voorafgaand sorteren van
afval. Dit achteraf doen komt in arme landen wel voor op vuilnisbelten,
maar is meestal te bewerkelijk en milieuonvriendelijk. Het sorteren
vooraf kan met aparte containers voor verschillende soorten afval: eigen
containers van de particulier of het bedrijf waar het afval ontstaat,
containers in de straat of in winkels, en containers in een
gemeentelijke milieustraat (Nederland) of containerpark (Vlaanderen). Het gaat bijvoorbeeld om een papiercontainer, glasbak, een kledinginzamelingsbak zoals van KICI, een bak voor klein chemisch afval, een wecycle-inleverbak voor e-waste en een gft-bak
Welkom bij een nieuwe blog met het onderwerp fruitjuice.
Er zijn grofweg drie verschillende vruchtensappen te onderscheiden. Deze drie zijn:
vers puur sap
puur sap
sap uit concentraat
Voordat deze bewerkingen plaatsvinden worden de vruchten eerst
voorbewerkt. Dit staat los van de eerder genoemde bewerkingen. De
voorbewerkingen zijn het sorteren, het wassen, het ontstelen en het
kneuzen van de vruchten. Soms wordt het fruit nog behandeld met enzymen
om een hogere sapopbrengst te krijgen. Bij alle verdere bewerkingen is
het noodzakelijk om het fruit direct te persen om het bederf van het sap
tegen te gaan. Bij vruchtendranken en vruchtensappen die helder van
kleur zijn, wordt het vers geperste sap eerst nog gecentrifugeerd. Bij
dit centrifiguur worden alle vaste bestanddelen uit het sap gehaald en houdt men een heldere drank over.
Welkom bij een nieuwe blog met het onderwerp het vliegtuig.
itvinders waren aan het eind van de 19e eeuw bezig met het uitvinden van
een vervoermiddel waarmee men gemotoriseerd kon vliegen. De luchtballon was al in 1783 uitgevonden, het zweefvliegtuig werd voor het eerst succesvol getest door Otto Lilienthal in 1891. In 1903 wisten de Amerikaanse Gebroeders Wright
als eerste mensen met hun zelf gebouwde en gemotoriseerde vliegtuig,
"The Flyer", een gecontroleerde vlucht te maken. Op 27 mei 1908 vloog charles de lamberthet eerste vliegtuig boven België. In Nederland vloog het eerste vliegtuig op 27 juni 1909, bestuurd door charles de lambert. In 1910 maakte de Fransman Henri Fabre het eerste watervliegtuig,
dit maakte het mogelijk grotere vliegtuigen te maken aangezien ze niet
afhankelijk waren van de lengte van een vliegveld. Twee jaar later kwam Curtiss met een watervliegtuig. In datzelfde jaar werd ook het eerste experiment gedaan met opstijgen vanaf een schip door Eugene ELY.
Welkom bij een nieuwe blog met het onderwerp katrollen.
Een katrol bestaat uit een schijf, met een groef op de omtrek, waar het touw in ligt. De schijf draait om een as. De schijf is eventueel voorzien van een lager
om de wrijving met de as te beperken. De uiteinden van de as zijn
bevestigd in de blokwangen. De blokwangen komen bij elkaar in een haak
of oog, dat wordt bevestigd aan een vast punt of aan de hijslast. In
een katrol kunnen meerdere schijven zijn verwerkt: samen op één as, of
verdeeld over meerdere assen. Men spreekt dan van een takelblok of
meerschijfs blok.
Het uiteinde van het touw (het hondsend) wordt doorgaans bevestigd aan een oog dat aan een van beide blokken is bevestigd. Dat oog heet een
Welkom bij een nieuwe blog met vandaag het onderwerp veiligheid.
Veiligheid is de mate van afwezigheid van potentiële oorzaken
van een gevaarlijke situatie of de mate van aanwezigheid van
beschermende maatregelen tegen deze potentiële oorzaken. Veiligheid is
een relatief begrip, aangezien niets onder alle omstandigheden volledig
zonder gevaar is.
Het begrip veiligheid bestaat zowel rationeel als denkbeeldig.
Rationeel kunnen er allerlei berekeningen worden toegepast op een
situatie om te bepalen of deze veilig is. Daarnaast is er nog
denkbeeldige veiligheid. Iemand kan zich veilig voelen maar het
rationeel gezien niet zijn en andersom. Dit wordt ook wel schijnveiligheid (resp. schijnonveiligheid) genoemd.
Om de veiligheid te waarborgen bestaat er regelgeving. Zo moeten bijvoorbeeld drukvaten
aan strenge eisen voldoen om explosiegevaar te minimaliseren en moeten
gebouwen voldoen aan allerlei brandveiligheidseisen om in geval van
brand het aantal slachtoffers en de schade te minimaliseren.
Bij vervoer kan het gaan om tastbare zaken van dingen
(bijvoorbeeld goederenvervoer), vloeistoffen (bijvoorbeeld
olietransport), gassen (bijvoorbeeld aardgas),
dieren (bijvoorbeeld veetransport) of mensen (personenvervoer), maar
ook om niet direct tastbare zaken zoals energie (bijvoorbeeld
elektriciteitstransport of warmtetransport) of informatie (bijvoorbeeld
datatransport).
Voor het vervoer wordt gebruikgemaakt van vervoermiddel. Elk type vervoer kent hiervoor zijn eigen specifieke vervoermiddel(en). Het proces van verplaatsingen wordt vekeer
genoemd. Bij deze vormen van vervoer verandert het vervoermiddel van
plaats en daarmee de zaken. Maar er is ook vervoer door middel van
vervoermiddelen die op hun plaats blijven, zoals pijpleidingen, kabels,
e.d.
Het woord "transport" is samengesteld uit het Latijns trans dat over betekent, en portare, wat dragen
betekent. Ook kan gewezen worden op de link tussen "trans" (doorheen)
en "porta" (poort), waardoor het begrip zeehaven ("seaport") een
duidelijke betekenis krijgt als "zeepoort". Transport bijgevolg kan dus
evengoed begrepen worden in de zin dat goederen, personen en data met
behulp van dragers EN door interfaces (knooppunten, poorten) hun
uiteindelijke bestemming bereiken.
Vervoer of transport is het verplaatsen van personen of goederen (juridisch "zaken"). Dit kan met bijvoorbeeld de auto, fiets, trein, per vliegtuig, enzovoort.
Bij vervoer kan het gaan om tastbare zaken van dingen
(bijvoorbeeld goederenvervoer), vloeistoffen (bijvoorbeeld
olietransport), gassen (bijvoorbeeld aardgas),
dieren (bijvoorbeeld veetransport) of mensen (personenvervoer), maar
ook om niet direct tastbare zaken zoals energie (bijvoorbeeld
elektriciteitstransport of warmtetransport) of informatie (bijvoorbeeld
datatransport).
Voor het vervoer wordt gebruikgemaakt van vervoermiddelen. Elk type vervoer kent hiervoor zijn eigen specifieke vervoermiddel(en). Het proces van verplaatsingen wordt verkeer
genoemd. Bij deze vormen van vervoer verandert het vervoermiddel van
plaats en daarmee de zaken. Maar er is ook vervoer door middel van
vervoermiddelen die op hun plaats blijven, zoals pijpleidingen, kabels,
e.d.
Het woord "transport" is samengesteld uit het Latijns trans dat over betekent, en portare, wat dragen
betekent. Ook kan gewezen worden op de link tussen "trans" (doorheen)
en "porta" (poort), waardoor het begrip zeehaven ("seaport") een
duidelijke betekenis krijgt als "zeepoort". Transport bijgevolg kan dus
evengoed begrepen worden in de zin dat goederen, personen en data met
behulp van dragers EN door interfaces (knooppunten, poorten) hun
uiteindelijke bestemming bereiken.