Zoekmachines zijn niet meer weg te denken uit de online wereld. Een korte geschiedenis.
Met de komst van internet kwam een bijna oneindige stroom informatie
en webverkeer beschikbaar. Om door deze groeiende hoeveelheid informatie
te navigeren bleek de web portal al snel een populair startpunt voor internetgebruikers.
Dit had verschillende redenen: zo was het nut van goede zoekmachines
(nog) niet duidelijk. Ook het nut van het zoeken van content beschikbaar
buiten de eigen website was niet duidelijk. Waarom zou je een bezoeker
weg willen sturen naar een andere website, als dezelfde gebruiker voor
meer inkomsten op de eigen website kon zorgen?, was de gedachte.
Een andere reden was dat een zoekmachine in die tijd als service erg
duur was. Het proces van indexeren van websites in doorzoekbare
databases is een dienst die veel bandbreedte en dataverkeer kost. In
de beginperiode van internet was bandbreedte schaars en opslag en
dataverkeer duur. Het verdienmodel achter zoekmachines moest nog worden
uitgevonden, waardoor search als businessmodel nog niet rendabel
was. De ontwikkeling van zoekmachines stond nog in de kinderschoenen.
Enkele voorbeelden van zoekmachines zijn:
Google , Bing , Yahoo , ...

|