Wegen in België kunnen worden ingedeeld naar beheerder (landelijk, regionaal, gewest of gemeente). Ook kunnen de wegen worden ingedeeld naar type verbindingsweg (primaire of secundaire wegennet). In het Vlaamse gewest werd de functie van een weg vastgelegd in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. Hier zijn vier niveaus voorzien: hoofdweg (autosnelweg), primaire weg, secundaire weg en lokale weg.
Een Europese weg (afgekort tot E-weg), voluit het International E-road network, vormen een netwerk van hoofdwegen door Europa en Centraal-Azië. Het netwerk wordt administratief beheerd door UNECE (United Nations Economic Commission for Europe), alhoewel het feitelijke wegbeheer en eigendom van de E-wegen bij de landen zelf ligt.
Als chauffeur goederenvervoer werk je bij vervoersbedrijven binnen Nederland en/of Europa. Je kunt werk vinden bij een transportbedrijf of een ander bedrijf zoals een verhuisbedrijf.
Je kan rijden in een vrachtauto, oplegger met container, een tankauto, een gesloten of een open wagen. In veel gevallen laad en los je zelf of je helpt hierbij. De lading moet compleet en onbeschadigd aankomen op de plaats van bestemming, waarbij je ook nog eens rekening moet houden met de veiligheid van jou en die van je medeweggebruikers. Deze verantwoordelijkheden moet je wel kunnen dragen.
De (reis)papieren van die persoon moeten in orde zijn, je moet onderweg zaken registreren, waarbij je steeds vaker door middel van een boardcomputer in contact staat met het kantoor, de planner en de klant. Een beetje kennis van autotechniek en technische installaties van je wagen moet je wel hebben voor als je problemen onderweg krijgt.
Als chauffeur openbaar vervoer werk je bij allerlei organisaties. Je bestuurt een autobus of een kleine bus.
De hoofdnoot van het werk is uiteraard het tijdig naar hun bestemming brengen van passagiers. Je zit dan ook bijna de hele werkdag achter het stuur. Je bent verantwoordelijk voor het op veilige en comfortabele wijze vervoeren van passagiers.
Je rijdt volgens vaste routes en een vast tijdschema, wat betekent dat er geen tijd is om te lanterfanten, want de mensen moeten tijdig op de juiste plek aankomen.
Je verkoopt kaartjes aan passagiers en controleert hun vervoersbewijzen. Daarbij hoort dat je hen, als ze iets vragen, van informatie voorziet en advies geeft over de te volgen route en wanneer ze uit moeten stappen.Verder houd je de bus rijklaar, schoon en netjes. Ook houd je onder andere de voorraad kaartjes, het wisselgeld en de kas bij.
Als coördinator havenlogistiek werk je organisaties die in het teken staan van het transport van goederen via zeeschepen en andere vervoersmodaliteiten. Deze werkzaamheden voer je zowel binnen als buiten uit.
Hij voert de administratieve werkzaamheden uit zoals het verwerken van gegevens en het opstellen van documenten voor het ladingdossier. Je organiseert het transport en de aankomst van goederen en het verblijf van de verschillende vervoersmodaliteiten in de haven. Daarnaast zorg je voor een goede uitvoering van het operationele proces en controleert of het ladingdossier klopt en compleet is. Ook zorg je voor de douanetechnische afhandeling van de goederen.
Goederenvervoer is het verplaatsen van goederen (vracht) over de weg per vrachtauto, over het water per schip, over spoorrails per trein (vaak een aparte goederentrein), door de lucht per vliegtuig en door pijpleidingen.
goederentrein pijpleidingen
Oude vormen van personenvervoer zijn het berijden van een paard en vervoer per postkoets of trekschuit. De evolutie van het transport is sinds de industriële revolutie in een stroomversnelling geraakt en nauw verbonden met nieuwe technologieën. Uitvindingen zoals de fiets en vooral de spoorwegen, auto en vliegtuig hebben nieuwe mogelijkheden gebracht. Sommige moderne vliegtuigen kunnen 90 of meer passagiers vervoeren.
Hoogspanningsmasten zijn masten in het hoogspanningsnet waaraan de kabels bevestigd zijn voor het transport van grote hoeveelheden elektrische energie over relatief grote afstanden.
Elektriciteit op hoogspanningsniveau wordt aan land vaak bovengronds getransporteerd met leidingen die op veilige afstand boven de grond aan hoge masten worden opgehangen. Deze masten worden hoogspanningsmasten of -pylonen genoemd. Veruit de meeste hoogspanningsmasten zijn zogeheten vakwerk- of lattenmasten. Deze mastconstructies bestaan uit tientallen tot honderden metalen latten (hoekprofielen), die met bouten aan elkaar zijn bevestigd. In de meeste hoogspanningsmasten is hoegenaamd niets gelast.
Aan de hoogspanningsmasten hangen hoogspanningskabels, de geleiders geheten. Omdat de opgewekte stroom van de centrales3-fasig is, is het aantal geleiders aan een hoogspanningsmast altijd 3 of een veelvoud hiervan (meestal 6, soms 9 of 12). Een zo'n driefasensysteem van drie geleiders wordt een 'circuit' genoemd, en een circuit kan worden opgevat als een volwaardige eenheid waarmee elektrische energie kan worden getransporteerd.
In de meeste hoogspanningslijnen binnen Nederland en België hangen twee van zulke circuits omwille van redundantie (in dit geval het verkleinen van de kwetsbaarheid voor storingen).
Een geleider kan bestaan uit één enkele kabel, maar het komt ook veel voor dat een geleider op zijn beurt weer bestaat uit 2, 3 of 4 afzonderlijke draden van aluminium met een stalen kern die door afstandhouders op korte afstand aan elkaar bevestigd zitten. Iedere kabel is gemiddeld drie tot vier centimeter dik, maar wanneer de kabels per geleider gebundeld zijn kan de hoogspanningslijn meer vermogen aan.
Boven op de hoogspanningsmast kan men doorgaans een, twee of drie dunne kabels aantreffen die ongeïsoleerd direct op het mastlichaam zijn vastgeschroefd. Dit zijn de bliksemdraden en ze dienen als bliksemafleider. Om te voorkomen dat vogels in de draden vliegen (zogenaamde draadslachtoffers) worden er soms vogelweringspiralen aan de bliksemdraad gehangen om de zichtbaarheid te vergroten.
Een elektriciteitscentrale is een centrale productielocatie voor de opwekking van elektriciteit. De meeste elektriciteitscentrales wekken energie op door middel van een generator die wisselspanning (typisch 20.000 volt) produceert.
Een middel om de generator te laten draaien is deze te koppelen aan een stoomturbine. In een thermische centrale wordt water verwarmd en omgezet in stoom en onder hoge druk door een turbine geperst. Bij elektriciteitsopwekking komt veel warmte vrij die niet volledig benut wordt. Vaak wordt dit door middel van waterkoeling met grote koeltorens in het oppervlaktewater van een nabije rivier geloosd.
De nodige warmte kan op verschillende manieren geproduceerd worden. Naargelang de bron onderscheidt men de volgende thermische centrales:
Sommige van dit type centrale hebben als nevenfunctie het opwekken van warmte voor bijvoorbeeld stadsverwarming of industrie. Dit type noemt men warmte-krachtcentrale. Een dergelijke centrale heeft meestal wel een lager rendement voor de elektriciteitsopwekking omdat een deel van de energie bewust wordt gebruikt voor het opwekken van warmte. Echter het totale thermische rendement is veel hoger, omdat de vrijkomende warmte effectief benut wordt.
Naast thermische centrales zijn er ook andere manieren om elektriciteit op te wekken, zoals:
Traditioneel wordt elektrische stroom uitgedrukt als de verplaatsing van positieve lading. Toen het bekend werd dat elektrische stroom doorgaans wordt veroorzaakt door elektronen die zich in tegengestelde richting verplaatsen, heeft men het elektron per definitie een negatieve lading toegekend. De oude definitie van stroomrichting bleef daardoor van kracht.Voor het meten van stroom dient een ampèremeter. Deze wordt in serie met de te meten stroomkring geschakeld. Om het te meten circuit niet te veel te beïnvloeden, moet het instrument zo weinig mogelijk spanningsverlies veroorzaken.
Gelijkstroom is een elektrische stroom die in de tijd steeds dezelfde richting heeft. Bij een wisselstroom keert de stroom richting om.
De Engelse natuur- en scheikundige Michael Faraday ontdekte in 1831 het principe van de elektromagnetische inductie en legde daarmee het fundament voor de dynamo en de elektromotor. In een dynamo wordt mechanisch vermogen omgezet in elektrisch vermogen. Niet alle mechanisch vermogen wordt omgezet in elektriciteit. Een gedeelte van het toegevoerde vermogen gaat verloren, en komt in de machine vrij als warmte.
Door de verbeterde techniek van gelijkrichters is het toepassingsgebied van dynamos sterk achteruitgegaan .Dynamo's worden op verschillende gebieden toegepast bijvoorbeeld voor een fiets.
Een adapter of verloopstuk is een hulpmiddel waarmee een verbinding kan worden gemaakt tussen twee delen die niet zonder meer aan elkaar passen.
Voor computerapparatuur bestaat een enorme hoeveelheid adapters. Sommige bestaan slechts uit een stekker en een contrastekker die met wat draden op de juiste manier verbonden zijn; andere kunnen ingewikkelde electronica bevatten om verschillende communicatieprotocollen te vertalen. Voorbeelden:
USB - mini USB - micro USB adapters (alleen draadverbindingen)
displayport - VGA, DVI, HDMI adapters (bevatten in feite een miniatuur grafische kaart
USB - audio adapters (bevatten een miniatuur geluidskaart
USB - PS/2 adapters voor muizen en toetsenborden
VGA - DVI adapters
Een toestel dat de netspanning omzet in een lagere spanning, meestal gelijkspanning, bijvoorbeeld voor het opladen van een mobiele telefoon of het aansluiten van een apparaat dat ook op batterijen kan werken, wordt meestal adapter genoemd. Een dergelijke adapter kan één geheel vormen met een netstekker, wat weleens lastig kan zijn in meervoudige stopcontacten.
De gelijkspanning uit een adapter is niet geheel gelijk aan die uit batterijen: er zijn apparaten die wel op batterijen werken maar niet op dezelfde gelijkspanning uit een adapter.