Transport en duurzaamheid lijken haaks op elkaar te staan want het vervoeren van goederen gebeurt door energieverbruik waarbij meestal het verbranden van fossiele brandstoffen (benzine, diesel,...), zorgt voor een gigantische CO2 uitstoot en ook heel veel fijn stof in onze lucht. Daarom is het dus eigenlijk meestal niet duurzaam. De meeste voertuigen zoals vrachtwagens, auto's en schepen gebruiken juist die erg vervuilende fossiele brandstoffen.
Maar toch! volgens verschillende wetenschappelijke studies kan de transportwereld tegen 2050 volledig duurzaam worden door de CO2 uitstoot met 80 tot 95 % te verminderen. Om dit te bereiken wordt er nagedacht over andere vormen van brandstof, bijvoorbeeld een combinatie van elektriciteit en andere propere brandstoffen. Ondertussen rijden de eerste volledige elektrische auto's al rond. Ze ontwikkelden nu ook een volledig elektrisch aangedreven voertuig met een speciaal dak met daarop tien vierkante meter aan zonnepanelen. Ze denken er ook over na om voor het vrachtwagenvervoer te werken met transportnetwerken, zo dient een vrachtwagen niet met een lege oplegger terug te rijden na levering, maar kan ondertussen iets anders van lading terug meenemen, dit in afspraak met de andere vrachtwagenbedrijven, zo werken ze vlot in een netwerk voor een bepaalde streek.
Voorbeelden van duurzame voertuigen:
- de ecomobiel: dit voertuig gebruikt niet langer de schadelijke brandstoffen, maar wel ecologisch verantwoorde energiebronnen, bv motoren die worden aangedreven door zonnepanelen, gelaccu, biodiesel, windenergie, waterstof, knalgas, bioethanol. Deze hebben allemaal bijna geen schadelijke gevolgen voor het milieu en de samenleving.
- de zonnewagen of zonneauto: is een auto die zonne-energie als krachtbron gebruikt. Het is een zero-emissions-vehicle, omdat het geen uitlaatgassen of CO2 produceert! Het is eigenlijk ook een elektrische auto omdat het werkt met een elektromotor waarbij de energie geleverd wordt een een tractiebatterij of brandstofcel.
- een hybride auto: is een auto die meerdere technieken combineert om te kunnen rijden, bv. benzine en elektriciteit, die zijn dus niet altijd zo duurzaam.
En dan zijn er ook nog de snellaadpalen die nu meer en meer in het straatbeeld opduiken. Gelukkig maar want anders kunnen de mensen met een elektrische auto hun auto niet opladen om verder te rijden. Deze laadpalen kunnen in heel korte tijd de accu of batterij van de elektrisch auto opladen door gelijkstroom te leveren. Zo kunnen ze de auto al binnen een half uur tijd van voldoende elektrische energie voorzien.
|