Met hardware of apparatuur worden in de computertechniek alle fysieke componenten aangeduid die in een computer een rol spelen. De term wordt gebruikt als tegenhanger van software (programmatuur). Voorbeelden zijn een computer (pc), laptop, personal digital assistant (pda), smartphone en tablet.
In de Angelsaksische
wereld heeft de term hardware een bredere betekenis dan in het
Nederlands. In het Engels duidt de term hardware niet alleen op
computeronderdelen maar op gereedschappen, bouwmaterialen,
machineonderdelen en ijzerwaren in het algemeen.
Telefoonprovider
(telefoonoperator), een organisatie of persoon die een telefoonnetwerk
beheert om het telefoonverkeer tussen klanten te verzorgen; zie Telefonie
maar wij gaan het hebben over telefoon providers
en dat zijn de volgende in belgie
België
BASE (Telenet) Waarbij Telenet in roaming op Base Netwerk.
Babysite: een weblog die door ouders wordt gemaakt voor hun baby.
Mamablog: weblog gericht op moeders en vaak ook vaders.
Clublog: feitelijk meer een uitgebreide vorm van een gastenboek dan
een zuivere weblog. Het verschil zit hem in het enigszins besloten
karakter van een clublog. Het is weliswaar geen besloten log (en is dus
voor eenieder toegankelijk), maar verreweg de meeste bezoekers van een
clublog zullen deel uitmaken van een bepaalde club, vereniging of
organisatie waarvan de leden nieuwtjes en wetenswaardigheden over hun
club publiceren.
Corporate blog of businessblog: een themablog dat officieel aan een
specifiek bedrijf is verbonden. Het blog kan zowel intern als extern
zijn en het blog dient daarbij vooral als communicatie- en
marketingkanaal. Het blog wordt geschreven door een werknemer of een
ingehuurde redacteur.
Facelog: Ook wel space blog genoemd. Dit type van weblogs is
geïntegreerd in Social-networkingsites zoals het Facebook en Hyves. Dit
type blog combineert 2 elementen die beiden onder social networking
vallen, enerzijds het Facebook-principe en anderzijds het logprincipe.
Mogelijkheden tot modificatie worden gelijk getrokken aan normale blog
sites, integratie van bijvoorbeeld YouTube en foto's zal tot de mogelijkheden gaan behoren.
Fashionblog: Op fashion blogs delen veelal vrouwen hun laatste mode
aankopen en informatie over de laatste trends. Ook komt het vaak voor
dat inspiratie foto's worden gedeeld en soms worden webshops gepromoot.
Een bekend fenomeen op fashion blogs zijn de 'outfit of the day' posts
waarin wordt getoond wat de blogster die dag draagt.
Filmblog: Geeft dagelijks filmnieuws, filmbesprekingen, trailers en filmposters.
Fotoblog: een weblog dat bestaat uit foto's met al dan niet een korte beschrijving of commentaar.
Klasblog:
een weblog waarop leerlingen en leerkrachten berichten, en foto's
plaatsen over wat er zoal in de klas gebeurt, meestal aangevuld met
studietips en informatie. Deze blog trekt meestal enkel leerkrachten (al
dan niet van de klas waarover de klasblog gaat), leerlingen van de klas
en familie van de leerlingen.
Lifelog:
een weblog waarop regelmatig berichten geplaatst worden over
gebeurtenissen in het leven van de beheerder van de lifelog. Een soort
online dagboek.
Linkdump of linklog: een weblog dat niet zozeer drijft op eigen content, maar vooral links
brengt naar andermans leuke, grappige, ontroerende of sexy bijdragen.
Doorgaans worden deze wel voorzien van persoonlijk commentaar. Op
linkdump-weblogs wordt doorgaans minder gereageerd dan op de zogenaamde
lifelogs of shocklogs.
Moblog:
een weblog dat wordt bijgehouden vanaf een mobiel gadget met een camera
(zoals veel mobiele telefoons en smartphones), vaak vooral met foto's
die vanaf die telefoon zijn genomen.
Muzieklog: een weblog over muziek in de breedste zin des woords. Het
aanbod is gevarieerd; op sommige muzieklogs verschijnen alleen
besprekingen van nieuwe albums en artiesten, terwijl anderen zich
richten op specifieke genres, artiesten, stromingen of zich beperken tot
het plaatsen van linkjes naar albums.
Nieuwslog: een online krant in weblogvorm waardoor de
interactiviteit met betrekking tot het nieuws toeneemt. Een nieuwslog
wordt meerdere keren per dag geüpdatet, speelt in op actualiteiten en is
vaak onderhouden door meerdere redactieleden.
Politiek weblog: een persoonlijke weblog van een politicus of een weblog van een politieke partij.
Reisblogs: weblogs die gewijd zijn aan specifieke reizen die mensen
ondernemen, het internetequivalent van een reisdagboek. Soms wordt het
weblog onderweg bijgehouden, maar veel vaker achteraf op basis van een
tijdens het reizen bijgehouden dagboek.
Shocklog:
probeert door middel van een schokkende en agressieve inhoud veel
publiek te trekken, of door onafhankelijk en niet gehinderd door
gevestigde journalistieke grenzen van het oldschoolnetwork in de branche
met een scherpe pen verslag te doen van de actualiteit en wat er in de
wereld speelt.
Stadsblog: een weblog waarop berichten geplaatst worden met als
onderwerp een bepaalde stad of gemeente. Typisch komen hierbij lokale
actualiteiten aan bod, zoals allerlei culturele en sportieve
evenementen, of persoonlijke observaties rond de gemeente/stad. Het doel
van een stadslog omvat het kritisch volgen van de gebeurtenissen in een
gemeente/stad zonder zelf politiek gekleurd te zijn. Zulke stadslogs
komen vaak tot stand vanuit een samenwerkingsverband tussen een aantal
lokale loggers.
Superblogger: een verzameling weblogs onder 1 hoofdsite waarin
individuele gebruikers een compleet blogsysteem per weblog toegewezen
krijgen in plaats van een aangepaste multisite met veelal beperkte
mogelijkheden. Een superblogger typeert zich door zeer veel
instelmogelijkheden voor complexe blogs met verregaande interactie
tussen bloggers onderling en tussen blogger en bezoeker.
Themablog: een weblog waarop berichten staan over een onderwerp of
professie. De mensen die schrijven hebben een passie voor het onderwerp
en hebben vaak veel kennis van het onderwerp. Er zijn tegenwoordig
webloguitgevers die deze vorm van weblogs professioneel inzetten.
Tv-blog: een weblog dat informeert over allerlei zaken die te maken
hebben met televisie (programma's, kijkcijfers, marktaandelen ...)
Wijkvlog: ligt in het verlengde van een stadsblog, waarbij de focus
uitgaat naar een wijk of buurt in de stad. Bekend zijn bijvoorbeeld de Hoodvlogs van Ismail Ilgun.
Als wij iets leren van alle reacties op Apparata, dan is het wel dat
Androidgebruikers een gruwelijke hekel aan Apple hebben, en andersom.
Waar komt deze stammenstrijd vandaan?
Het wereldwijde enthousiasme tijdens de onthulling van de Apple Watch en iPhone 6,
stond bijna gelijk aan de stortvloed haat die in de comment-secties
ontstond. Nu is het belangrijk om te onthouden dat deze haters tot een
uiterst luidruchtige groep behoren. Van de duizenden mensen die een
artikel lezen, zetten er maar een paar een reactie weg, waardoor je
ineens het idee krijgt dat het overgrote deel van het internet de Apple
Watch haat.
De kritiek op een rijtje
Toch is het opvallend dat juist bij Apple en Android de haatmeter altijd
op tilt slaat. Laten we eerst eens wat populaire kritiekpunten op Apple
op een rijtje zetten:
10 redenen om Apple te haten, namens Android-fans
10. Apple steelt andermans ideeën en doet alsof ze het zelf bedacht hebben.
09. Apple geeft je veel minder keuzevrijheid dan Android.
08. De producten van Apple zijn veel te duur.
07. Het Apple-merk heeft een zekere arrogantie over zich, Apple-gebruikers zijn hipsters.
06. Apple producten zijn erg gesloten (geen vervangbare batterij/opslag enz.).
05. Iedereen koopt een iPhone maar heeft geen idee van de betere alternatieven.
04. Bestanden overzetten kost onnodig veel moeite.
03. Siri is achterhaald vergeleken met de stemherkenning op de meeste Android-toestellen.
02. Apple weigert om Flash te ondersteunen.
01. Het is verdomd lastig om van Apple over te stappen naar iets anders
(ivm met overzetten van bestanden, gekochte apps, muziek en films).
Tien geldige redenen als je het ons vraagt, maar zo zijn er
natuurlijk ook tien redenen op te stellen waarom de Apple-liefhebber een
hekel heeft aan Android-toestellen.
10 redenen om Android te haten, namens Apple-fans
10. Android en apps lopen vaak vast, waardoor je een Forced Close moet uitvoeren.
09. Door tientallen verschillende modellen, is het maar de vraag of een app op jouw toestel werkt.
08. Een hoesje voor je iPhone kopen is simpel, omdat iedere Android-telefoon een ander formaat heeft, is dat een stuk lastiger.
07. Android is niet zo open-source als ze beweren.
06. iOS is veel toegankelijker. Apparaten werken naadloos met elkaar
samen en je hebt er geen tutorial op internet voor nodig om ze goed te
laten werken.
05. Android is gevoeliger voor virussen en andere beveiligingsproblemen.
04. Android heeft zoveel opties, dat het gemakkelijk een rotzooi op je scherm wordt met allerlei widgets en meerdere apps die hetzelfde doen.
03. Het enige wat Androidreclames doen, is het belachelijk maken van Apple.
02. Het kiezen van default-apps is veel te omslachtig en moet je app voor app invullen.
01. Websites werken op iOS over het algemeen beter dan op Android.
Fabrikanten doen het zelf ook
Niet alleen mensen die reacties plaatsen op websites maken zich schuldig
aan dit kritische gedrag. Ook de software- en hardwarefabrikanten zelf
zijn dol om op zijn tijd wat modder te gooien. Zo kon Samsung niet wachten om videos te maken
die het Apple Event de grond in boorden, en heeft Apple een complete
site opgericht om gemakkelijk van Android over te stappen naar een
iPhone.
Waarschijnlijk heeft de afkeer van de een tegen de ander te maken met
een aantal dingen. Ten eerste houden mensen ervan om hun eigen aankopen
te rechtvaardigen. Als ik net een gloednieuwe Android-phone gekocht
heb, hoef ik niet te horen dat een nieuwe iPhone alles net iets
anders/beter aanpakt. Het is dan gemakkelijk om je bij de rest van de
negatieve reacties aan te sluiten, zodat je het gevoel hebt dat jij de
juiste aankoop gedaan hebt, in plaats van die Apple losers.
Via internet kunnen virussen
binnenkomen op je computer. Sommige virussen maken je computer kapot of
langzaam. Andere virussen geven criminelen de kans persoonlijke informatie van
je te stelen: bv. wachtwoorden, bankrekeningnummers, creditcardnummers enz. Met
je bankrekening of creditcardnummer kunnen ze dan dure spullen kopen op jouw
rekening.
Er zijn ook virussen die je
computer gebruiken om illegale of criminele dingen te doen. Één voorbeeld
daarvan is spam: illegale reclame die naar zoveel mogelijk adressen gestuurd
wordt. Maar zulke virussen kunnen ook inbreken op computers van bedrijven en
geld of informatie stelen of veel schade maken. Virussen kunnen dus heel
gevaarlijk zij
maar daar kan je ook iets aan doen
Virusscanners
Wil je geen virussen
binnenkrijgen op je computer? Koop dan een goede Virusscanner! De bekendste
Virusscanners zijn Norton en McAfee. Als je zon programma koopt, krijg je ook
een abonnement. Bijna elke dag komen er namelijk nieuwe virussen. Norton of
McAfee maakt dan nieuwe anti-virus-programmas en stuurt ze automatisch naar je
computer. Zo is je computer ook in de toekomst veilig tegen virussen.Kijk op www.norton.com en www.mcafeeprotection.com/nl. Er
zijn ook gratis virusscanners: bv. Avast!, AVG en Microsoft Security
Essentials. Kijk voor meer informatie op: www.gratissoftware.nu.
Met een Virusscanner kan je
ook controleren of er echt geen virussen op je computer staan. Dat heet een
virusscan. Doet je computer vreemd? Doe dan zon virusscan. Maar je kunt zon
scan het beste ook vaker doen, b.v. een keer per maand. Klik op het icoontje
rechtsonder op je scherm (Norton heeft een geel icoontje, McAfee een rood en
blauw icoontje) en klik op Nu scannen.
let op!!!!!!
Wachtwoorden
Op internet gebruik je vaak
een wachtwoord, bv. voor je e-mail. Maar je hebt ook een wachtwoord als je een
internet-bankrekening hebt. Of als je DigID gebruikt. DigID gebruik je bv. als
je belastingaangifte doet, als je verhuist of als je een uitkering of officiële
papieren aanvraagt. Zorg goed dat niemand je wachtwoorden te weten kan komen:
-Gebruik een goede Virusscanner.
-Gebruik niet voor alle dingen hetzelfde wachtwoord. Bedenk
verschillende wachtwoorden voor je mail, voor de bank en voor je DigID.
-Leg je wachtwoorden niet bij de computer, maar op een
geheime plaats.
-Geef nooit je wachtwoord aan anderen! Zeggen mensen
dat ze van de bank of van een andere organisatie zijn en je wachtwoord moeten
weten? Geloof ze niet! Wachtwoorden zijn geheim en niemand mag ze vragen.
Internet-bankieren
Heb je een
internet-bankrekening? Controleer dan altijd deze dingen:
- Staat je virusscanner aan?
(Dat kan je zien aan het icoontje rechtsonder op het scherm)
- Begint het internet-adres
met https en is de naam van de bank goed geschreven?
- Controleer vaak je
rekening: klopt alles? Wordt er geen geld afgeschreven zonder dat jij weet
waarom, of wie dat geld krijgt?
Wil je meer weten over
veilig internet-bankieren? Klik dan hier.
en dan nu voor de kids
Kinderen en internet
Kinderen weten vaak veel
meer van internet dan hun ouders. Voor hun is internetten net zo normaal als
bv. televisiekijken. Meestal gaat alles ook goed, en zijn er geen echte
problemen. Maar op internet staan ook veel dingen die niet goed voor kinderen
zijn. Sommige dingen zijn zelfs gevaarlijk! Zo is op internet veel seks te
vinden, en ook kinderporno: sex van volwassenen met kinderen. Ook is er veel
geweld te zien: bv. mensen die vermoord worden of fotos met veel bloed. Er
zijn ook radicale islamitische websites. Die sites proberen jongeren soms zover
te krijgen dat ze gaan vechten in een ander land.
Veel kinderen chatten elke
dag via internet: ze praten met elkaar, soms ook met een webcam. Ze denken er
vaak niet aan dat ook andere mensen alles kunnen lezen. Die mensen kunnen zelfs
alles opslaan, ook dingen die eigenlijk niemand zou moeten weten. Ook weet je
op internet niet altijd met wie je chat: je denkt bv. dat je chat met een kind,
maar het kan een volwassene zijn. Die volwassenen gebruiken soms
privé-informatie om kinderen te bedreigen: Als je niet doet wat ik zeg, maak
ik alles bekend wat je verteld hebt! Soms worden kinderen zo bang dat ze gekke
dingen gaan doen, b.v. hun kleren uittrekken voor de webcam.
Sommige kinderen worden op
internet gepest door andere kinderen, of ze pesten zelf. Weer andere kinderen
raken verslaafd aan chatten: ze kunnen niet meer stoppen.
Wat kan je doen om je
kinderen te beschermen tegen de gevaren van internet?
Praat met je kinderen over
de risicos. Leg ze uit dat niets op internet privé is. Andere mensen kunnen
altijd zien wat je zegt, schrijft of laat zien (met de webcam). Leg ze ook uit
dat ze niet zomaar onbekenden kunnen vertrouwen. Als iemand zegt dat ze b.v.
een meisje van 10 jaar is, kan het ook een man van 40 zijn.
Probeer een goed idee te
krijgen van wat je kind doet op internet. En ook met wie je kind allemaal
contact heeft op internet. Probeer ook duidelijk te maken dat je er bent om je
kind te helpen. Zeg je kind dat het altijd naar je toe kan komen als er iets
vervelends gebeurt op internet.
Maak je je toch zorgen en
wil je advies? Praat er dan eens over op de school van je kind. Of ga naar een
opvoedwinkel of een opvoedsteunpunt. Met Google kan je vast wel het adres
vinden van zon organisatie bij jou in de buurt!
Filters
Er zijn ook filters voor
internet. Die filters blokkeren websites met bv. seks of geweld: die sites
kan je kind dan niet meer zien. Er zijn ook filters tegen de gevaren van
chatten. Je kind kan dan niet zomaar met onbekende mensen chatten, maar moet
eerst aan jou vragen of dat mag.Een
bekende gratis filter is van Microsoft Internet Explorer. Wil je misschien die
filter gebruiken? Klik dan hier en lees de
informatie
Apple Inc. is een Amerikaans elektronicabedrijf dat op 1 april1976 is opgericht (toen als Apple Computer, Inc.) door Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. Op 3 januari1977 besloot Apple dat een geregistreerde bedrijfsvorm meer zekerheid en veiligheid bood. Het bedrijf is gevestigd in Cupertino, Californië.
Geschiedenis
Apple is vooral bekend van zijn reeks Apple computers, de iPod-muziekspelers, de iPhone-smartphone en de iPad. Naast hardware ontwikkelt het zelf ook veel software voor het eigen macOS, maar ook voor Windows. Eind jaren 70 is Apple bekend geworden met de Apple II, een van de eerste succesvolle personal computers
ter wereld. De Apple II speelde een essentiële rol bij de opkomst van
de pc-markt. Aan deze reeks van kleine successen kwam echter een abrupt
einde door een op handen zijnd bankroet. In 1997 stond het bedrijf aan
de rand van de afgrond, maar met een investering van 150 miljoen dollar (door Microsoft) is het bedrijf weer op de been geholpen. Microsoft is sindsdien dan ook aandeelhouder.
Tegenwoordig geniet Apple Inc. van een zeer herkenbaar beeldmerk,
wat zij dan ook veelvuldig inzet ter promotie van het bedrijf. Eind
2009 werd Apple door het Amerikaanse reclamemagazine AdWeek uitgeroepen
tot merk van het decennium. De AdWeek-redactie schreef het succes van het merk toe aan toenmalig CEO Steve Jobs, die "de belichaming van het merk" en "een briljante marketeer" werd genoemd.
Apple heeft op 20 augustus 2012 met een beurswaarde van ruim 620 miljard dollar een nieuw record gevestigd. Nog nooit was een bedrijf zo veel waard. Het oude record stond op naam van Microsoft. Dat softwarebedrijf had op 30 december 1999 op de beurs een waarde van 618,9 miljard dollar. Deze toppositie wist Apple overigens niet vast te houden. Zo was in januari 2013 de waarde gedaald tot 413,7 miljard dollar. Op 17 april 2013 zakte de waarde van het aandeel voor het eerst sinds 2011 weer onder de 400 dollar.
Naamgeving
Steve Jobs was in de jaren zeventig fruitariër en kwam volgens eigen zeggen zo op het idee de firma Apple te noemen:
dit waren zijn woorden
I was actually a fruitarian at that point in time. I ate only fruit.
Now I'm a garbage can like everyone else. And we were about three
months late in filing a fictitious business name so I threatened to call
the company Apple Computer unless someone suggested a more interesting
name by five o'clock that day. Hoping to stimulate creativity. And it
stuck. And that's why we're called Apple.
(Ik was een fruitariër in die tijd. Ik at alleen fruit. Nu ben ik
net zo'n vuilnisbak als iedereen. We waren ongeveer drie maanden te
laat met het inzenden van een fictieve bedrijfsnaam dus ik dreigde om
het bedrijf Apple Computer te noemen tenzij iemand voor vijf uur 's
middags die dag een betere naam zou verzinnen. Ik hoopte dat dat de
creativiteit zou stimuleren, maar de naam bleef hangen. En dat is waarom
we Apple heten.)