Google is een zoekmachine van Google LLC voor documenten op het wereldwijde web, gelanceerd in 1997[1] door twee promovendi aan de Stanford-universiteit, Larry Page en Sergey Brin. Page en Brin hadden twee jaar gewerkt aan een geavanceerde methode voor het vinden van informatie op internet. Al snel verdrong Google AltaVista
en werd het 's werelds populairste zoekmachine. Gebruikers waren
tevreden over de zoekresultaten en over de presentatie ervan: op een
rustige pagina, zonder de schreeuwerige advertenties die bij veel andere zoekmachines te zien waren.
De naam is een verbastering van het begrip 'googol', de aanduiding voor een 1 met honderd nullen (10100). Page is gefascineerd door wiskunde,
en de verwijzing naar juist dit getal weerspiegelt de bedrijfsmissie om
alle informatie ter wereld toegankelijk en nuttig te maken. De naam is
uiteindelijk 'Google' geworden door een spelfout van Sean Anderson, medebedenker van de naam, en destijds een studiegenoot van Page.[2][3][4]
Inmiddels zijn er Google-versies in allerlei talen. Sinds 2002
bestaat er een versie in het Nederlands. Iets opzoeken op Google wordt googelen genoemd.
De basis van de Google-zoekmachine is een gepatenteerd algoritme dat PageRank
heet. PageRank wordt gebruikt om de resultaten van een zoekopdracht te
rangschikken. Net als in de wetenschap de waarde van een wetenschappelijk artikel wordt afgemeten aan het aantal citaties (aanhalingen), bepaalt PageRank het belang van een pagina aan de hand van het aantal keer dat er naar gelinkt
wordt vanaf andere internetpagina's. Elke verwijzing betekent een stem
voor een pagina. Google analyseert ook de pagina die de stem uitbrengt.
PageRank werkt met een schaal van 0 tot en met 10. Een hoge PageRank
betekent echter niet dat de pagina bij alle zoekopdrachten hoog zal scoren.
Algoritme
Google heeft een aantal algoritmes
circa 250 in totaal, waarvan van circa 150 de werking bekend is om
te bepalen welke pagina het eerst in de resultatenlijst wordt genoemd.
Belangrijk daarbij is, naast het belang van een zoekterm op de pagina,
hoe vaak er naar een pagina gelinkt wordt, vanaf welke andere pagina's
dat gebeurt en met welke tekst.
Gezien het enorme aantal mensen dat Google gebruikt om webpagina's te
vinden, is het voor aanbieders van materiaal nuttig om hoog in de
zoekmachine vermeld te worden. Dit noemt men search engine optimization
(SEO). Daarbij worden er methoden gebruikt om kunstmatig de 'pagerank'
van pagina's op Google te verhogen, bijvoorbeeld door het creëren van
'fake' (valse) webpagina's,
die slechts dienen om naar andere pagina's te verwijzen, zodat deze een
hogere rang krijgen. Google heeft een aantal malen zijn algoritme
aangepast om zo het effect van dergelijke praktijken te verminderen of
teniet te doen. Harde uitspraken die de plaats van een webpagina in de
resultatenlijst van een zoekopdracht voorspellen zijn erg moeilijk en
vaak twijfelachtig. Het exacte algoritme van Google wordt namelijk door
de makers geheimgehouden en is voor buitenstaanders niet altijd even
gemakkelijk te begrijpen. Niemand weet hoe zwaar PageRank doorweegt in
het algoritme.
|