Public Relations is het bevorderen tussen een organisatie en haar publieksgroepen.
Daartoe wordt gebruikgemaakt van interne en externe communicatie om een bepaald publiek te
informeren of te beïnvloeden.
Met behulp van tekst, advertenties, publiciteit, promoties en speciale gebeurtenissen.
Een advertentie is een publicatie die bedoeld is de lezer ervan te verleiden tot een bepaalde
actie, zoals het kopen van een product of deelnemen aan een actie.
Meestal gaat het hier om het
promoten van commerciële producten en/of diensten.
publiciteit: men probeert daarmee het publiek te bereiken om een zaak of een product onder
de aandacht te brengen.
Promotie is het onder de aandacht brengen van een nieuw of bestaand product of service met
als doel de omzet positief te beïnvloeden.
Promotie is een onderdeel van de marketingmix, wat
weer een onderdeel is van het bredere marketing.
De marketingmix, soms marketinginstrumentenmix genoemd, is de combinatie van
instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van haar marketingstrategie.
Het gebruik van elk van deze instrumenten en hun onderlinge wisselwerking is onder andere
afhankelijk van de doelstellingen, de markt, de doelgroep en de concurrentie.
Aan de andere kant heeft PR ook een signaalfunctie om trends en zaken uit de buitenwereld op
te merken en ernaar te handelen.
De rol van internet is enorm gegroeid en het web geldt nu naast de bedrijfsbrochure als het
belangrijkste medium.
|