Hallo, dag iedereen. Ik zal vandaag iets meer vertellen over ons nieuwe project zeep. Waarin we morgen ons eigen zeep gaan maken. Toen we nog bezig waren met onze bureaulamp, werden we in 2 groepen verdeeld en dan ging de ene groep opzoekingswerk gaan doen in de computerklas achter het projectje zeep en de andere groep maakte dan die bureaulamp en dan omgekeerd. Deze keer hebben we dit ook moeten doen en moest de ene helft opzoekingswerk gaan doen en de andere heeft die zeep vandaag gemaakt. Groetjes Bram.
Hallo, we hebben daarnet de onderdelen van o ze lamp gekregen, nu moeten we hem schuren. Als we daarmee klaar zijn moeten we de staanders vast lijmen aan de voet en het houten blokje die er boven komt, morgen gaan we de lamp vernissen, en er word een herhalingstoets geplant voor volgende week donderdag, ondertussen zijn we al de woensdag voor de HHT. Het is nog redelijk veel datwe vanbuiten moeten kunnen maar ik heb er al veel voor geleerd, ik hoob dat hij goed zal gaan. Maar nu verder met de uitvoering, ik denk dat we vrijdag een deel van de elektriciteit gaan moeten leggen, maar ik ben daar eigenlijk totaal niet goed in. Maar verder weet ik nog niets, maar ik ben wel benieuwt wat het volgende project zal zijn. groetjes Bram.
Hallo, Ik zal jullie vandaag iets meer vertellen over de werking van een klassieke thermishe centrale. Dus eerst word er vuur gemaakt met fossiele brandstoffen. Maar wat zijn fossiele brandstoffen nu eigenlijk? Dat zijn versteende overblijfselen van planten of dieren. Ik zal 3 fossiele brandstoffen opnoemen: aardolie, steenkool, aardgas. Wanneer zijn die fossiele brandstoffen ondstaan? Milioenen jaren geleden, maar nu verder met de klassieke thermishe centrale. Er word water uit de zee of kanaal gepompt en word boven het vuur aan de kook gebracht, dat water word stoom, de stoomgaat via buizen naar de turbine en de turbine gaat draaien door de kracht van de stoom. Doordat de turbine draait wordt in de generator elektriciteit opgewekt, de energie gaat weg uit de centrale door middel van hoogspanningskabels. Dus zo werkt die centrale maar is die eigenlijk wel milieuvriendelijk? Nee, omdat er slechte gassen vrij komen bij het verbranden van fossiele brandstoffen. Hebben wij in België z'on centrale? Ja, in Huier, op de rechteroever van de schelde. Zo ik denk dat ik zowat alles heb verteld. groetjes Bram
Hallo, ik zal jullie vandaag iets meer vertellen over een waterkrachtcentrale. Eerst zal ik jullie de verkinging van z'on centrale uitleggen. Dus er zijn meerdere wachtbekkens waar er snachts water in gepompt word, dan s'ochtens laat men dat door buizen naar beneden stromen, door de kracht van het neerstromende water gaat er een tribune draaien. Deze tribune is verbonden met een generator, in deze generator wordt de elektriciteit opgewekt. De opgewekte energie gaat weg uit de centrale door hoogspanningskabels. Is z'on centrale goed voor het milieu? Aan de ene kant wel de andere kant niet. Ja, omdat er geen luchtvervuiling is. Nee, omdat er veel fauna en flora moet wijken voor de vergaarbekkens.
Is er in België z'on waterkrachtcentale? Zo ja waar? Ja in België is er 1, in Coo.
Zoals ik al in mijn vorige berichtje had verteld moesten ik en Anna ook onderzoek23 doen. Onderzoek23 gaat over de aarding dat dient ervoor dat als er te veel energie in het apparaat is gaat de tevele stroom naar de grond in een geel-groene draad zodat je niet gelutroccuteerd kan worden. Als je een stopcontact bekijktis er een stokje dat is de aarding en dat stokje word aardingspin genoemt. en als je de stekker van een strijkijzer bekijkt dan zie je een gaatje, dat word aardingsgaatje genoemt en deaardingspin gaat daat in. De aarding heeft ook een symbooltje zoals je op de onderstaande foto kan zien. Hopelijk heb ik jullie iets bijgeleerd.
Hallo zoals de titel al zegt heet het nieuwe project energie, waarin we een bureaulamp zullen maken we zullen ook zien op welke manieren energie word opgewekt. We worden opgedeeld in groepjes van 2 en krijgen ook 2 onderzoeken waarvan we ze dan moeten oplossen en extra informatie over geven aan de klas. Ik werk samen met Anna, wij hebben onderzoek 10 en 23, onderzoek 10 gaat over de dinamo en haar onderdelen, zo heb ik geleerd dat er een magneet in de spoel draait als je rijd en dan draait de centrale as en dan word de energie opgewokken in de spoel en zo brand je licht. En je hebt zaklampen waaraan je moet draaien en moet drukken. In mijn volgende berichtje zal ik iets vertellen over onderzoek 23.
We gaan volgende les onze fruitjuice maken. We moesten ons deze les in groepjes van 3 verdelen, ik werk samen met Jolien en Adelisa.
Wij gaan 3 fruitsoorten in de fruitjuice verwerken: kiwi, citroen en sinnasappel. Hopelijk lukt het, we moeten elk een beetje gerief meenemen, ik moet 4 kiwis mee doen een trechter, staafmixer, een flesje,... we moeten ook zelf een eticket maken en een naam, wij hebben veoorlopig nog geen naam. Volgende week donderdag hebben we ook een herhalingstoets van het project. Daarna gaan we met ons nieuwe project beginnen, ik weet nog niet wat het zal worden maar hopelijk word het iets leuk.
ik ga jullie vandaag iets meer vertellen Soorten verpakkingsafal en haar symbolen. Ik ga vandaag beginnen met een kartonnen brik, zo bestaat zo'n brik uit 3 lagen. De eerst en buitenste laag is karton, gevolgd door plastiek en daarna komt aleminium folie. De aleminium folie zorgt dat de vruitsap fris blijft en voor de isolatie, de plastiek zorgt dat de overige lekken dicht blijven. En dan als laatste dient het karton om de fles stevig te houden. En op de meeste kartonnen flessen staat ook het teken FSC, FSC zorgt dat er voor elke gekapte boom een nieuwe komt. Dan heb je ook nog de baarcode of streepjescode. die code word gelezen door een scanner. Dan heb je ook het groene punt, dat betekent dat de fabriek een organisatie betaald voor de verwerking van haar verpakkingsafval. En zo heb je er nog een paar.
We moesten ons tijdens de les in groepjes van 3à4 personen opdelen, ik werkte samen met Adelisa en Jolien. Dan kreeg je per groepje een onderzoek, wij kregen onderzoek 8, we gaan het onderzoek moeten oplossen en voorstellen aan de klas, we zullen als een van de laatste moeten gaan want wij moeten het laatste onderzoek voorstellen, ons onderzoek zijn bijna allemaal tekens zoals het groene punt en een baarcode en ook nog een pijlen recicleerbaar en de ecotaksymboolen.
We zijn vandaag begonnen aan ons nieuwe project. Er staan taken in ons boek en die moeten we maken op word. Er stond ook een voorbeeld daarvan op smartschool. We moesten zelf ook een voorblad maken en later moeten we die dan afgeven. Tijdens de laatste les voor de herfstvakantie was er iemand verkleed voor helloween.