AdWords is een belangrijk onderdeel van zoekgigant Google Inc. Het laat bedrijven toe reclame te maken op de Google-websites, alsook op websites die gebruikmaken van Google AdSense.
Het zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de
adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de
advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. Het is de
grootste bron van inkomsten voor Google Inc. (66 miljard dollar in 2015). Zonder dit zou uw zoekmachine niet meer bestaan
CPC
Adwords maakt gebruik van het cost-per-clicksysteem (CPC). Dit houdt in dat de adverteerder pas hoeft te betalen voor zijn advertentie als er op zijn advertentie wordt geklikt.
Als adverteerder kun je zelf bepalen wat het maximumbedrag is dat je
wilt betalen per aangeklikte advertentie. Als er meerdere adverteerders
zijn voor hetzelfde zoekwoord worden de advertenties bovenaan geplaatst
die het meest relevant zijn en het hoogte bedrag bieden per klik.
Op basis van je zoekwoorden kan Google een schatting maken van wat de adverteerder moet betalen per klik.
Een minimumbudget is er niet, de adverteerder kan wel een
maximumbudget instellen (bijvoorbeeld 10,- per dag met een maximum van
0,10 per klik). Als je boven dit budget gaat, wordt de advertentie
automatisch niet meer vertoond.
Veiling
De
kosten voor een klik worden bepaald aan de hand van een veiling. Zodra
iemand een zoekopdracht uitvoert in Google wordt er een veiling op de
achtergrond uitgevoerd tussen de advertenties waarbij de bijbehorende
zoekwoorden overeenkomen met de zoekopdracht.
Van alle advertenties die geschikt zijn wordt de advertentiepositie
bepaald door middel van de kwaliteitsscore en het bod. De advertentie
met het hoogste bod hoeft niet per se ook de hoogste positie te krijgen.
De kwaliteitsscore wordt berekend op grond van hoe relevant de
tekstadvertentie voor de zoekopdracht is, hoeveel mensen op de
advertentie klikken en hoe de beleving is van de 'zoekende' op de
landingspagina na het klikken op de advertentie.
Doelgerichtheid
De
adverteerder kan zelf kiezen welke zoekwoorden aan zijn advertentie
worden gelinkt, hierdoor wordt de advertentie enkel getoond aan mensen
die interesse hebben in het onderwerp. Verder zijn er nog twee soorten
doelgerichtheid waarmee een adverteerder zijn advertentie nog
specifieker kan aanbieden:
Regionale doelgerichtheid: het is mogelijk om aan te duiden dat
enkel mensen die in de buurt van de regio, of een zelf gekozen plaats,
zoeken of wonen de advertentie te zien krijgen. Dit gebeurt door het
analyseren van de zoekopdracht (bijvoorbeeld pizzeria Antwerpen) of
aan de hand van het IP-adres.
Aangepaste doelgerichtheid: een adverteerder bepaalt hier zelf de
straal, of bakent zelf de grenzen af van het gebied waarin de
advertentie moet worden weergegeven.
Google Click-to-Call
Google
Click-to-Call was een service gehost door Google waarmee gebruikers
adverteerders konden bellen. Gebruikers voerden hun telefoonnummer in en
Google belde terug en verbond ze met een adverteerder. Dit is stopgezet
in 2007.[1]
Technologie
AdWords maakte oorspronkelijk gebruik van een MySQL database. Nadat het systeem in gebruik werd genomen werd er overgeschakeld op het commerciële Oracle.
Omdat de code vertaald moest worden van de ene taal naar de andere werd
het systeem trager. Dit heeft ervoor gezorgd dat er nu weer gebruik
wordt gemaakt van MySQL.
Fraude
Het Google AdWords-systeem heeft te maken gehad met fraude.
Doordat het pay-per-clicksysteem wordt gebruikt, is het mogelijk om klikfraude
te plegen. Een kwaadwillende gebruiker kan een script schrijven om op
een bepaalde advertentie vele malen te klikken, waardoor de kosten
kunnen oplopen voor de adverteerder of het maximumbudget van de
adverteerder bereikt wordt waardoor de advertentie niet meer getoond
wordt. Als de advertentie niet meer getoond wordt kan de concurrentie
daar baat bij hebben.
Een tweede vorm van fraude bestond erin dat een bedrijf de naam van
een ander bedrijf als zoekterm voor zijn advertentie opgaf. Als dit
gebeurde werd er een advertentie van de concurrentie getoond als een
gebruiker van de zoekmachine zocht op de naam van dat bedrijf.
Aan dit laatste heeft Google Inc.
een mouw gepast; adverteerders zijn beperkt tot het gebruiken van
andere handelsmerken voor hun advertenties als deze handelsmerken niet
geregistreerd staan bij het Legal Support-team van Googles
adverteerders. Vermeldenswaardig in deze context is de uitspraak van 23
maart 2010 in de LVMH/Google case voor het Europees Hof van Justitie.
LVMH ijverde ervoor dat niet-merkhouders de termen Louis Vuitton,
Vuitton, en dergelijke niet meer konden invoeren in het Google AdWords
programma. Het Europees Hof heeft deze argumentatie echter verworpen.[2]
Op 8 juli 2010 sprak het Hof van Justitie zich nogmaals uit over het
gebruik van andermans merken in GoogleAds. Het Hof bevestigt zijn
vroegere rechtspraak en verduidelijkt daarenboven de invulling van het
concept gegronde reden in het kader van de communautaire uitputting.
Dit laatste houdt in dat men zich behoudens gegronde reden niet kan
beroepen op de bescherming van diens merk in advertenties.[3]
|