Vorige week begonnen we EINDELIJK met het maken van onze bureaulamp.
We kregen alle onderdelen en moesten de houten onderdelen schuren.
Nadat alles goed geschuurd was plaatsten we alle stukjes in elkaar.
Onze bureaulamp kreeg al wat vorm maar was zeker nog niet helemaal klaar!
Natuurlijk mochten er geen splinters meer hangen aan de bureaulamp dus vernisten we die nog voor de zekerheid.
De les hierna splitsten we de klas op in twee groepen, de ene groep maakte zijn bureaulamp en de andere deed wat opzoekingswerk over het volgende thema.
Ik mocht al meteen mijn bureaulamp afwerken. Hoe ik dit deed vertel ik jullie in mijn volgende post!
Zoals ik jullie alreeds vertelde kregen we in de les de opdracht om les te geven.
Jullie weten al dat ik in de groep zat met Esther en dat wij onze medeleerlingen o.a. wat meer moesten bijleren over fossiele brandstoffen.
Maar wat is dat nu eigenlijk?
Fossiele brandstoffen zijn ontstaan uit resten van plantaardig en dierlijk leven uit het geologisch verleden van de aarde.
Er bestaan drie fossiele brandstoffen :- aardolie
- aardgas
- steenkool
aardolie
aardgas
steenkool
Wat is ruwe aardolie?
Ruwe aardolie (= petroleum) is niet bewerkte olie die rechtstreeks uit de grond komt. Het wordt net zoals aardgas getransporteerd met pijpleidingen of speciale schepen.
Steenkool wordt ook uit de grond gehaald, het is duurder in Europa dan in Zuid-Amerika. Dat komt omdat er niet meer zoveel steenkool in Europa kan ontgonnen worden, in Zuid-Amerika echter wel. Daarom halen de Europeanen het meeste steenkool uit Zuid-Amerika waardoor er veel getransporteerd moet worden (transportkosten = duur).
Volgende keer leer ik jullie wat meer bij over de klassieke thermische centrale.
Vandaag zal ik het hebben over de klassieke thermische centrale.
In zo'n thermische centrale wordt er elektriciteit gemaakt door middel van fossiele brandstoffen.
Daarom is een thermische centrale eigenlijk niet goed voor het milieu.
In België hebben we zo'n centrale in Ruien, op de rechteroever van de Schelde. Dat is een gunstige ligging want zo kunnen ze veel water uit de Schelde halen.
Thermische centrale
Maar hoe werkt het nu precies?
Ik zal jullie alles in stapjes uitleggen
Stap 1. Men maakt vuur aan met fossiele brandstoffen.
Stap 2. Dat water laat men koken, waardoor er stoom ontstaat.
Stap 3. De stoom gaat via buizen naar de turbine en de turbine gaat draaien door de kracht van de stoom.
Stap 4. Doordat de turbine draait wordt in de generator elektriciteit opgewekt.
Stap 5. De elektriciteit die opgewekt wordt in de generator gaat weg uit de centrale via de hoogspanningskabels.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets postte op mijn blog.
Maar dat zal ik allemaal goed maken!
Een paar weken geleden begonnen we met project Energie.
Het is de bedoeling dat we op het einde van dit project een eigen bureaulamp maken.
De eerste les over dit thema kregen we de opdracht om - zoals we al deden bij het vorige project - zelf les te geven.
Ik ging aan de slag met Esther. Wij moesten onze medeleerlingen wat meer bijleren over fossiele brandstoffen en klassieke thermische centrale.
De andere leerlingen moesten informatie opzoeken over de werking van een kerncentrale, de werking van een windturbine, de zon als energiebron, biostoomcentrales,... In de eerste lessen zochten we dus vanalles op op de computer. De lessen die volgden deelden we de informatie die we gevonden hadden dan op een leuke manier met onze medeleerlingen.
Interessant, vind je niet?
In mijn volgende berichtjes zal ik jullie wat meer uitleg geven over sommige van bovenstaande onderwerpen.
Vrijdag was het eindelijk zo ver, want samen met Rowan en Eady
ging ik fruitsap maken!
Ons fruitsap bestond uit appel, peer en citroen.
Dus kozen we de naam Apperoen.
We begonnen met onze handen en het fruit te wassen.
Daarna sneden we het fruit in stukjes en gooiden we de peren en
appels samen met wat water in de blender.
We deden er blauwe kleurstof, suiker, honing en natuurlijk het
citroensap bij om op smaak te brengen.
Nu hadden we een iets te dik papje dus zeefden we het sap wat.
Nadat we alles gereinigd hadden goten we het drankje in flesjes en
kleefden er ons eigen ontworpen etiket op.
Onderaan zie je een foto van een flesje Apperoen. Mevrouw vond ons
drankje zeer geslaagd en dat vonden wij zelf ook!
We mochten ons drankje zelf gaan voorstellen naar Mevrouw de
directeur! Ook zij vond het zeer lekker. Ook Mevrouw Rossel en Meneer Vleminkx
proefden van ons drankje en ook zij vonden het zeer lekker.
Het was een super leuke opdracht!
Hier nog enkele sfeerbeelden :
Dit was alweer mijn laatste berichtje over project
Fruitjuice.
Volgende keer ben ik er weer met een berichtje over de lessen
Techniek, deze keer zal ik het niet over fruitsap hebben maar over iets
anders... Maar wat? Dat zie je volgende keer wel!
De ladder van Lansink? Wat mag en wat mag niet in de glasbak?
Hallo iedereen!
In mijn vorige bericht vertelde ik al over de ladder van Lansink. Maar wat is dat nu eigenlijk?
De ladder van Lansink is uitgedokterd door de Nederlandse politicus Lansink.
Het stelt een voorkeursrangorde op hoe afval het best verwerkt wordt,
startend bij de meest milieuvriendelijke manier.
Op de foto hiernaast kan je zien uit welke onderdelen de ladder bestaat.
Ook vertelde ik al dat Eady, Joke en ik in de klas vertelden over wat wel en wat niet in de glasbak mag.
Nu zal ik dat ook aan jullie vertellen.
Deze voorwerpen mogen WEL in de glasbak:
- medicijnflesjes
- parfumflesjes
- kruidenpotjes
- waterflessen
- glazen potjes van dagcrème
Deze voorwerpen mogen NIET in de glasbak:
- kristallen glazen
- ovenschalen
- borden
- gloeilampen
- gebroken ruiten
Conclusie: In de glasbak mag alleen eenmalig verpakkingsglas.
Dit zijn glazen verpakkingen (flessen en potten) waarin levensmiddelen, dranken, cosmetica en medicijnen hebben gezeten.
Andere glazen voorwerpen zoals gebroken ruiten, ovenschalen, drinkglazen, gloeilampen, TL-buizen, kannen, kristal en dergelijke mogen niet in de glasbak.
Omdat het een andere samenstelling heeft kan het niet gerecycleerd worden.
Er mogen natuurlijk ook geen doppen, deksels, porselein, plastic tasjes en kruiken in de glasbak.
Ziezo, ik hoop dat jullie veel bijleerden en vergeet niet om goed te sorteren!
Zoals ik jullie een paar berichten geleden al vertelde, hebben we zelf les mogen geven in de klas!
Persoonlijk vond ik dit een zeer leuke opdracht, ik vind zelf dat we dit meer moeten doen.
We werden zoals ik reeds zei in groepjes verdeeld. Ik zat in de groep samen met Eady en Joke.
Ons groepje moest spreken over de verpakking van fruitsap.
We maakten hierover een powerpoint presentatie en staken zelf een spel in elkaar.
Ik hoop dat de leerlingen dit spel leuk vonden!
Eady, Joke en ik spraken over de ladder van Lansink, wat wel en wat niet in de glasbak mag, ondoorzichtige deeltjes tussen glasscherven, de twee soorten glazen flessen, het recycleren van glas, ... .
De andere groepjes kwamen ook aan de beurt, ze deden het zeer goed!
Helaas heb ik van deze opdracht geen foto's.
In mijn volgende bericht zal ik wel wat foto's en tekeningen plaatsen.